Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2023

Av Malin wiper - 31 maj 2023 08:45


 

I lördags så tog min son och jag en promenad i vårt område medans min man gjorde lite annat. Här står min son och fotar Vattentornet på Skallberget som inte ligger så långt ifrån vårt bostadsområde. Förr var vattentornet en attraktion och man kunde gå upp i tornet och njuta av utsikten

 

                                               

Som stadsarkitekt ritade Erik Hahr många av Västerås offentliga byggnader under början av 1900-talet däribland vattentornet på Djäkneberget. Redan i slutet av 1800-talet byggdes två högvattenreservoarer på Djäkneberget, kallade Vattenborgen. Min ungdomsväninna Mrs E är gift med en man som är en proffsig arkitekt.


 

Mr C framför elskåp som klottrats ner fullständigt


 

Tyvärr så får man inte gå upp i detta detta vattentorn för jag tror inte det går i och med skadegörelse. Nedtill på väggarna så finns det en hel del klotter men nu med stängsel och taggtråd så kommer nog ingen in där. För många år sedan så var min son, min man och jag upp i Svampen vattentorn Örebro och vi tyckte alla att det var lite jobbigt för jag fick tvinga mig in i hissen och sen var det svindlande högt. Det var ändå en upplevelse. Nu heter det tydligen Skybar Svampen. Numera har dom många evenemang där

 

Klicka här för att se ett klipp från Svampen vattentorn i Örebro 

 

        

Vattentorn smiley

 

 

Här fick jag med hela vattentornet. Det finns inte ett enda filmklipp med detta vattentorn på Youtube 

 

                                    

 

En bild min son tog mellan ett elskåp och ett bakom. Allt var nedklottrat


 

Det sorgligaste var ändå detta med Fastgas behållare som låg på ett ställe bakom vattentornet. Det är sånt som ungdomar tyvärr har börjat andas in (lustgas). Det är så livsfarligt så man riskerar livet varje gång och det känns väldigt hemskt att sånt förekommer. År 2021 så ökade lustgasförsäljningen dramatiskt och det är tydligen lagligt och det är svårt för min högkänsliga hjärna att ta in. 


 

Vi såg även en FIAT DUCATO FENDT husbil från 1990

 

     

Så här ser en Fiat Ducato Fendt från 1990 ut både ut och invändigt

 

                        

Nyckelring husbil från Pufz

 

Vi gick även förbi ett rätt nytt bostadsområde som har denna skulptur på en av gräsmattorna vid vägen. 

 

 

En liten färgstark bod på en tomt vi gick förbi 


 

En katt satt så fint vid en gräskant och verkade inte ett dugg bekymrade över oss.                                

 

 

Avslutar med lite fint utanför en restaurang. I dag skall jag tona håret och sen är det promenad som vanligt. I morgon kommer min mans bror till oss på en kopp kaffe efter att han slutat jobba för dan. I dag har vi 14 grader varmt på morgonen och solen fortsätter att sprida sina strålar. Nu önskar jag er en skön onsdag mina kära besökare. Tack för att ni tittade in till mig..

 


Slutord från Malin: 


Jag blev både sorgsen och förbaskad när jag läste vad som händer i Uganda. Dom inför dödsstraff mot homosexualitet, Klicka här för att läsa om detta. Det är så vidrigt men dom har ju en blodig historia som bara fortsätter. Dom hade ju Idi Amin som kallades för "Ugandas slaktare". Vi släpper fram dom värsta att styra och det är mer vanligt än att empatiska personer får en hög position. Det går inte att slå sig till ro utan man måste kämpa emot hela tiden. 

 

                                  

 


#promenad #Vattentornet #Erik #nedklottrat #Fastgas #husbil #skulptur #katt #slutord

Av Malin wiper - 30 maj 2023 08:30



  

Vi köpte denna matta i går på Myrornas second hand för 149 kr, och den har vi lagt i tv rummet bakom soffan. Under mattan som är handknuten i Indien står det Care & Fair. Det känns bra att mattan kommer från ett sånt projekt som är emot barnarbete och som startar skolor i Indien så barnen får bättre levnadsvillkor. Läs mer under min länk Care & Fair

 

 

Så här ser den ut på nära håll och den är så skön att gå på. 

 

 

Den här etiketten satt under mattan Care & Fair


 

På ett ställe i  Västerås centrum så finns detta hjärta fylld med lampor som lyser upp på kvällen. Jag fotade min älskade man bakom hjärtat. Han är ju 1,86 lång så han fick böja sig ner


 

Jag kunde nästan stå rak med min längd på 1,69

 

          

Gipsy Kings med No Volvere (Armor Mio). Gipsy Kings är en musikgrupp som består av franska musiker från Arles ocn Montpellier. De är från Spansk/romanibakgrund. De är mest kända för att kunna framföra rumba flamenica - en pop-orienterad version av den traditionella flamenkomusiken till folket

 

                                                       

Asea torget var det full sommar nu med bassängen fylld med vatten och fontänen som var ifull gång. Dom oranga solstolarna var utställda på två sidor om bassängen. Folk satt på bänkar runtomkring och myste 

   

Gula stolar och bord utsatta framför asea huset med dess pelare bakom

 

  

Jag är så förtjust i pelare och här såg jag  en pelargenomgång. Det är så arkitektoniskt snyggt med pelargångar av alla de slag

 

  

Vi gick utmed ett ställe vid svartån där det är väldigt vackert och bron är så snyggt formad

 

 

Här en bild min man tog med sin mobil på lite längre håll från bron

 

  

En andhona låg så fint i gräset vid en bassäng men när jag började prata och fota så tittade hon upp men var inte rädd för mig 

 

       

Ett klipp på en kråka som kommer till en kvinna varje dag för att spela spel. Det är så häftigt och dom är ju så smarta. Väldigt mäktiga fåglar också med sin stora näbb.  

  

Vi har 11 grader varmt på morgonen svag vind i träden och solsken. Vi är tydligen inte färdiga med tv rummet än för vi hittade en ljusslinga som vi köpte för ett tag sen men inte använt. Den skall sitta ovanför garderoberna som en mysbelysning så nu är det finliret som gäller. Vi skall ta vår promenad som vanligt och fortsätta att ta upp kartonger från källaren som vi skall rensa ur och bara behålla en bråkdel. Sen måste vi skaffa en passande lång matta till hallen så det kostar alltid extra att flytta. Hoppas ni får en härlig dag mina kära besökare. Sköt om er och ha det så bra

 

#matta #Care #hjärta #Gipsy #bassängen #stolar #pelare #svartån #andhona #kråka

Av Malin wiper - 29 maj 2023 15:30

 

I lördags mötte vi upp min son på busstationen vid järnvägsstationen. Här kom bussen från Enköping och dom har jättefina gula bussar som man ser på långt håll. Vi har haft en toppenfin helg med både promenader, bilturer, god mat och vi tittade på en serie i vårt tv rum


 

I fredags så satt vi upp en mörkläggnings-rullgardin i tv rummet. 


 

Så här såg det ut när den var neddragen men den är gulbeige med lite vitt mönster i men det syns inte på bilden. Vi har ju även persienner under men dom skall min man reparera för som det är nu går dom inte att vinkla. Han skall även trä om dom för han har gjort sånt förut. Det blev jättebra när vi satt där och tittade på tv:n


 

I fredags så bakade min man en päronkaka (pärontårta) och den blev supergod. Kolla in så fint han skurit i lika stora bitar. Det är en kaka vi bakat i många år så klicka här för receptet

 

                                                       

Clipart Library

 

Min son hade med sig ett jättegott bröd som heter Mjölkbröd som jag blev jätteförtjust i. Min mage tålde detta bättre än vanligt matbröd. Det går även att äta utan pålägg för smaken är så god och annorlunda. Jag som annars bara äter Digestive Eko utan palmolja i vanliga fall med pålägg fick nu ett alternativ till detta. Tack min kära son

 

Klicka här för att se hur man bakar ett mjölkbröd. Jag skall nog försöka göra ett sånt själv också

 

                                       

Jag glömde att fota lunchen min man lagade till. Vi hade köpt en majskyckling som han styckade och ungsstekte. Sen tillagade han en currysås och till detta hade vi ungsbakade rotsaker och röd vinbärsgelé. Det blev jättegott

 

        

Leroy Troy med Ghost Chickens In the sky. Lite kul klipp

 

 

Jag glömde inte fota ölen och då gjorde min son en rolig min och det är han väldigt bra på. Jag drack en Mariestad öl. min son en Krusovice Royal Pale Lager och min man en Lagunitas Maximus


 

Jag fick en jättefin present av min son i form av en Digipower lamp med ledbelysning och mobilställ. Lampan har flera funktioner när det gäller ljuset så det går att få vitt ljus, lite gult eller dämpat. Man klämmer fast lampan på datorbordet och jag blev superglad

 

                                                    

 

Här har jag satt fast min mobil i en mobilhållaren och det känns så bra för då slipper jag hålla i mobilen när jag pratar med folk. Jag får såna besvär med nacken efter ett tag så detta underlättar verkligen. 


 

Efter lunchen tog vi en promenad i närområdet och vädret var jättefin och alldeles lagomt varmt

                                    

 

Vi såg en hare längre bort på en gräsmatta som försökte göra sig osynlig. 


 

Vi gick förbi ett hus som inte bara var vitt och grått utan hade fått lite gula och röda färger på fasaden och balkongerna. Då sticker husen ut lite och det behövs för våra synnerver


 

Vi såg också denna DODGE POLARA från 1966. Den fotade jag från bilfönstret i söndags så det blev som det blev

 

       

Dodge Polara 1966. Det kommer fler bilder senare från sonens besök men jag tog inte lika mycket bilder som jag brukade så jag har nog drabbats av lite fototrötthet

 

I dag åkte vi ner till centrum för min man hade en tid på Citypraktiken för att ta ett waranprov. Först gick vi omkring lite och njöt och satt oss på bänkar och gick in på butiker. Vi hade sån tur så vi hittade en matta till tv rummet på Myrornas second hand.  Den visar jag i ett annat inlägg

 

 

Vi tog även en tur genom Vasaparken och jag tog upp kameran för att fota. Då kom en kvinna fram och frågade om hon kunde ta ett foto på oss med min kamera och det var ju jättesnällt av henne. Vi stod och pratade med henne jättelänge om allt möjligt. Hon var så trevlig och hon bodde i Västerås centrum. I dag har vi 16 grader varmt och inte lika blåsigt som i går.  Nu skall vi bara slappa och kanske ta ytterligare en promenad. Hoppas ni haft en härlig helg och får en fin början på veckan.

 

                                     

 

 

#busstationen #mörkläggnings-rullgardin #mjölkbröd #Leroy #ledbelysning #mobilhållaren #hare #Dodge #Vasaparken 

Av Malin wiper - 27 maj 2023 08:00



 

Nu har jag hittat lite skräp och klotter igen som jag har sett på sista tiden då vi varit ute och promenerat. Denna papperskorg i en park var smockfull och det låg massor med skräp runtomkring. Fast det mesta som låg på marken var för stort för korgen och var sånt som skall slängas på andra ställen ex miljöbod          


 

Ett långt grått hus lite utanför centrumkärnan hade fått fult med klotter på hela väggen. Sånt kostar och det är vi som sköter oss som får btala genom höga skatter. För bara några årtionden sen så hade vi inte såna problem. Jag tror man måste ta detta med barnen tidigt och sen fortsätter skolan att informera. Jag läste om en skola för ett tag sen som tog ut eleverna för att visa runt hur illa det var och sen fick dom plocka upp allt skräp. Det visade sig vara ett bra drag när det gäller skräp, även klotter gissar jag. 


 

Det är samma sak med utsmyckningar i närområden och citykärnor att det försvinner allt vackert att titta på eftersom det förstörs och då blir det helt kalt och trist till slut


 

Jag gillar väggmålningar och graffiti men inte klotter. I Borås har dom massor av fina väggmålningar, graffiti och skulpturer. Klicka här för att läsa om offentlig konst i Borås.


 

På en bänk i en park låg denna tub som kanske innehållit nån hudkräm av nåt slag eller nåt annat


 

Här har nån suttit och ätit och sen bara slängt ner det på marken. Det är som jag sagt förut "dumhetens tidevarv"

 

Klicka här för att se ett klipp på vad miljögifter och neskräpning kan leda till. Klicka här för att se ett klipp där dom intervjua folk gällande om dom slänger skräp på marken eller inte

 

                  

Skräpplockare från Denios

 

Nu har jag gått igenom ytterligare en tunnel där man såg ordet "Trams" på en av väggarna

 

 

Här en snyggare variant av Trams som jag såg i en annan tunnel 11 maj


 

En kundkorg som hamnat vid en cykel i ett cykelställ inne i centrala Västerås. Jag skulle vilja se hur detta gått till. 


 

En bit bort såg jag ännu en kundkorg bredvid en pelare


 

Det känns som man vissnar lite av allt man ser som lätt har kunnat undvikas om dom som slänger tänkte till lite


 

På en ren trottoar så dök denna larv upp som är ett av alla djur vi bör skydda från plast och annan skit. Är det nån som vet vad detta är för en larv?

 

     

Allan Edwall med låten Kom. Jag gillar denna låt som känns tidlös och han framför den med känsla. Allan Edwall var även en suveränt bra skådespelare och han var också regissör, författare och kompositör. Klicka här för att läsa lite mer om honom


 

Nu går jag från moll till dur och sätter in lite vårbilder på slutet. I vårt bostadsområde så är det väldigt lite med skräp och det är nog för att det plockas bort varje dag av en från mimer som kör en liten traktor och det gillas. Här brukar vi gå upp och gena när vi går till vårt lilla Coop eller till en närmare busshållplats. Det är så idylliskt i hela området med fina träd och dom har sparat lite berg med höga tallar på flera ställen. 


 

Här ser man min man gå igenom området och det finns många bänkar och bord utspridda. I går såg jag från köksfönstret upp mellan husen framför hur folk grillade på den stora uteplatsen. Det var sånt folkliv och många ligger och solar sig på gräsmattorna också fina dagar.                                    

 

 

Detta träd var verkligen mäktigt


 

Utanför liknande hus som vårat så ser det ut så här på ett ställe. Nu håller dom på att reparera fasaden på vårt hus och ta bort trasigt och sätta nytt. Antar att dom kanske sen målar om huset som är från 1948. Inomhus så är det ju upprustade lägenheter. Bostadsbolaget heter mimer och har bara hyreslägenheter och det behövs verkligen och dom bygger även mycket nytt. 

 

 

När vi var inne i centrum häromdan så hade dom ett firande gällande 400-årsjubilerande Rudbeckianska gymnasiet och några ur kungafamiljen var tydligen där. Vi hade ingen aning om detta men vi avstod från att gå dit. Fast vi såg långt bort att en blåsorkester gjort sitt jobb och var på väg därifrån. Jag väntade tills dom närmade sig oss och såg denna man som gick omkring med ett instrument som jag inte visste vad det var. Jag mejlade min son som varit med i blåsorkester i många år när han var yngre. Då fick jag svar från honom att det var en Sousaphone.

 

Sousafonen är ett ventilförsett mässingsinstrument med samma rörlängd och musikaliska räckvidd som andra tubor.

 

                            

Gear4Music

         

Sousaphone vs Saxophone. Här hör man hur en sousaphone låter

 

I dag kommer min son om inget oförutsett händer. Synd bara att det fina vädret börjar avta lite och vi har ingen sol på morgonen och endast 10 grader varmt. Vi skall möta honom nere vid centralstationen. Det skall bli jätteroligt. Sist han var till oss var 5 maj och han bor i Enköping. Han ligger över hos oss en natt. Hoppas ni får en härlig helg med fina upplevelser

 

                                  En solig och hjärtlig hälsning från Malin

 

                                 


#skräp #klotter #trams #kundkorg #larv #träd #Sousaphone

Av Malin wiper - 26 maj 2023 08:00



 

Nu har vi tagit en selfie igen med selfiepinnen. Vi var ner i centrum igen i går för vi hade inte rätt skruvar till handtag vi skulle sätta upp på garderobsdörrarna i tv rummet. Selfien i går blev lite bättre än denna där vi stod lite fel i solen.

 

                      

 

Det känns så bra att bo i Västerås i och med att min mans bror bor här så vi har varit hit flera gånger genom åren och sett hur det förändrats men mycket finns kvar tack och lov. En blandning av gammalt och nytt känns bra. Hade inte min externa hårddisk krashat för några år sedan så hade jag kunnat visa upp många bilder från både hur det såg ut i hamnen och andra ställen dom åren. Jag har än inte fått tid att leta bland dom negativ jag har sparat nånstans. Får vi landa och bo in oss här ett tag så kommer nog orken att leta efter minnen. Det var i alla fall inga stora bostadsområden i Öster Mälarstranden som det är nu. Vi har flyttat alldeles för mycket men det är omständigheterna som spelat in. 

 

   

Min man har köpt två nya kepsar och jag en sån där tyghatt och det gjorde vi på ICA Maxi på Erikslund. Min mans kepsar kostade under 100 kr och min gröna solhatt 129 kr men ändå var det bra kvalitet och välsytt. Jag har sett sämre på en del andra butiker som tar mycket mer.  Den ljusa har jag sen förra året men jag köpte en till i och med att den satt så bra och inte har såna breda bretten utan ser lite mer tuff ut. Jag skulle vilja ha keps men passar inte i såna tyvärr. Jag behöver ha lite bredd runt huvudet för att det skall se snyggt ut

 

Det är alltid så vackert på sommaren när man tittar ut från bron över Svartån


   

Här ser man nästa bro lite längre bort

 

         

Cat Stevens med Wild World. Han var på Polar Music Prize 2023 och jag kollade lite efter det sänts så man kan zappa bort det man inte vill se. Där gjorde Benjamin Ingrosso en version av den låten och Cat Stevens tyckte den var så bra så han gick upp och kramade om Benjamin. Klicka här för att lyssna på den versionen. Benjamin gjorde den jättebra och hans röst fick lite mer djup och blev lite mörkare i den låten. 

 

  

I går var det Västerås Street Food på Stora torget från 25-27 maj kl 11.00-21.00 Det var hur mycket folk som helst och dom satt och åt vid långbord. Vi åt inte där utan gick bara igenom och kollade. Synd bara att det inte var nån levande musik men det blir det mindre av på gator och torg. Stim har gjort att ingen har råd.


 

Här ser man lite av sittplatserna

 

 

Dan före så stod denna lastbil på torget som tydligen hyr ut tält för olika evenemang. 

 

 

Så här ser man en del av hur det ser ut inuti tältet. Här kan man tydligen gå in och ta sig en öl och läska sig med. Ingen var därinne just då utan det öppnar nog lite senare

 

                                         

Kapsylöppnare i form av en gitarr från cdon

 

På Lilla torget bakom stora torget så fanns det massor av blommor i ett stort tält till försäljning


 

Fint utanför en butik


 

Från en uteservering lite längre in mot centrum kunde jag inte låta bli att fota. Det var en öppning in till restaurangen och där på bordet såg det så fint ut med blomman och det levande ljuset intill


 

Dessa två lampskärmar hängde ner från ett café som nu är historia blott


Hoppas det blir en färgstark fredag och helg precis som på denna musikaliska tavla som jag såg på en second hand

 

        

Laleh med Here I go again (live från Så mycket bättre) 2011. Hon gör här en egen version av E-Types låt så den blir hennes egen och magiskt vackert. Hennes röst och känsla berör mig 

 

                                   animated-clock-image-0128            animated-clock-image-0128            animated-clock-image-0128 

Fredag igen!, vad är det som händer?. Stoppa tiden eller dra ner på tempot. Klicka här för att höra en låt somt floppade på en Melodifestival. Den heter långsamma timmar. Nu hoppas jag helgen blir lång och händelserik för er mina kära besökare

 

#selfie #kepsar #svartån #Cat #Street #tält #ljuset #lampskärmar #tavla #Laleh

Av Malin wiper - 25 maj 2023 08:30


 

Häromdan då vi promenerade ner till centrum så använde vi vår selfiepinne. Kul att nån gång komma med på bild tillsammans. Vi bara går omkring och njuter och ser oss omkring på nya ställen. Här står vi på en av Svartåns broar

 

 

Den dan var vi även in på Läkarmissionens second hand. Kolla in vilken gammal fin butiksvåg. På prislappen stod det 500 kr. Klicka här för att komma in på en sida och se fler såna butiksvågar. Klicka här för att se en våg av samma sort som mina föräldrar hade när jag var barn. Vi hittade inget vi behövde denna gång men vi har köpt saker där genom dom 7 år vi bott i Västmanland. Innan covid så hade dom musik på lördagar och ett café som var jättefint. Dom har ett café nu också men lite mindre

 

Klicka här för att se när vi var dit i juli 2022. Klicka här för att se när vi var dit i mars 2023 

                           

 

Dom hade en hylla full med såna här fina kaffekoppar av ett känt märke. Jag fotade under koppen men bilden blev dimmig så jag kunde inte se märket

 

                                                    

 

  

Ett mönster inuti koppen. Det fanns 9 koppar och 10 kaffefat.

 

         

Natalie cole med Coffee time. Natalie Cole var en amerikansk sångerska och dotter till legenden Nat King Cole. Hon dog 2015 i en ålder av 65 år 

 

 

Här stannade jag till lite vid ett låst glasskåp för jag har haft såna där gröna ljushållare i form av blad. Det var nog på 1990-talet

 

 

En gammal radiogrammofon dök upp i ett av rummen. Klicka här  för att läsa lite historik över radiogrammofoner

 

 

En gammal stabil soffa där dom lagt en virkad rund kudde. Det blev lite kul

 

 

En av flera ställen med möbler, sängar, tavlor mm

 

 

Dom har massor av kläder, skor, hattar och mycket mer

 

 

Fint pyntat överallt. 

 

 

Snygg röd byrå och lite annat smått och gott

 

 

Ett par herrskor i lite snyggt mönster framtill på herravdelningen

 

  

En barnvagn i retro modell

 

En röd sammetssoffa framför skoavdelningen.

 

I dag skall vi städa lägenheten för på lördag kommer min son till oss. Han åker bussen hit och sen ligger han över en natt. Hoppas vädret blir lika fint som nu än om vi behöver lite regn. Vi har 14 grader varmt på morgonen men det blåser lite mer och vi är mer påverkade i år av all pollen. Det underlättar med en tablett och sen att skölja ögonen med ögonskölj varje gång man varit utomhus. I dag skall vi ägen handla hem lite inför helgen så vi tar bussen in till stan eller går till vårt Coop som ligger bara 800 m från oss. Hoppas ni har en fin torsdag att se fram emot mina kära besökare. Sköt om er och ha det så bra ni kan 

   CNBC  

Det känns så sorgligt för nu har även Tina Turner gått ur tiden. Det känns så overkligt att så många av ens ungdomsidoler börjar förvinna och hon rockade loss så man inte kunde sitta stilla. Tänk så många partyn man haft där hennes röst strömmat ut från högtalarna. Jag blev eld och lågor när låten Simply the best kom ut. Hennes dans, sång, utstrålning, ett sånt kraftpaket. Det känns precis som Tomas Tranströmers korta dikt: Tills ljuset hann upp mig och vek ihop tiden. 

 

      

Tina Turner med Simply the Best. Hon hade ju hur många hits som helst 

                     Låt din vackra själ dansa  vidare in i rockens himmel Tina     

 

#selfiepinne  #butiksvåg #kaffekoppar #Natalie #radiogrammofon #möbler #byrå #herrskor #barnvagn #Tina

Av Malin wiper - 24 maj 2023 09:45


 

Detta är en Vespa Sprint från 1966 som vi såg på Stora torget i Västerås en dag. Den var så snygg och den hade ett reservdäck sittande baktill. Det har jag aldrig sett förut på en vespa. 

 

 

Här ser man reservdäcket lite tydligare. Tyvärr så ser man inte lika många tjejer som åker vespa men fler och fler åker motorcykel och har egna klubbar.

 

                                              

Vespa är en skoter tillverkad av det italienska företaget Piaggio. Vespor har tillverkats sen 1946 och var populärast på 1950-talet och 1960-talet. Namnet kommer av det italienska (och latinska) ordet för geting, vespa.


 

Såna här vespor  är så snyggt formade, verkligen genomtänkt. Jag hade inte haft nåt emot att själv ha en sån men har haft annat som måste prioriteras före genom livet. Cyklar har jag haft rätt många av både nya och begagnade. Jag har alltid njutit av snyggs arkitektoniska former på både byggnader och färdmedel. 

 

                                                    

Klicka här för att se ett klipp från Westra Aros Scooterister. Tyvärr så blir fler och fler klipp från mobiler på youtube på högkant och då blir det inte samma upplevelse som att se en hel bild


   

När jag tittade lite närmare så såg jag en backspegel sittande långt ner, nästan vid fotstödet

 

        

Swingrowers Via Con Me (It's wonderful) Rome In the 50s


 

På ena framsidan står det Westra Aros Scooterister


 

Det finns många sätt att sätta en cykel på förutom i cykelstället.


 

På Stora torget den dan såg jag också denna motorcykel Dukati F1 från 2013. Så den är inte så gammal men jag tycker den var snygg. Klicka här för att se ett klipp på kvinnliga motorcykelåkare. 

 

                                                                   

Clipart Library 

För sju år sedan startade Karin Pontén MC-gruppen Bike Babes Sweden. Gruppen har sedan dess brett ut sig över landet – nu är det dags för Västmanland.

 

Inläggen står på kö för jag har fotat lite för mycket för min ork. Det får ta den tid det tar och numera så blir det för det mesta bara ett inlägg/dag. Jag ser sämre och sämre och på vänster öga ser jag inte text på längre. Snart blir det operation igen så denna sommar blir lite osäker precis som den förra. Nu skall jag tänka på annat för vi har fortfarande fint väder med sol och 18 grader varmt just nu. Vi håller på att fixa lite mer hemma för allt är inte på plats än. Hoppas ni har en fin onsdag att se fram emot 

 

   

       

First Aid Kit med On the road again

 

#Vespa #Piaggio #backspegel #Scooterister #Swingrowers #cykel #motorcykel #Babes #First

Av Malin wiper - 23 maj 2023 08:45


                                   

 

Det har öppnats en ny second hand i Västerås och den heter Second Hand Market. Klicka här för att läsa om denna butik som ligger på Köpmangatan i Västerås

 

 

Vi hittade en förpackning med 6 st handtag för endast 60 kr. Dom skall vi ha till garderoberna i tv rummet. Helt oanvända och dom kommer ursprungligen från Biltema och där kostar en förpackning 60 kr mer. Det är just den formen vi vill ha på handtagen 

 

 

Här har jag tagit ur dom ur förpackningen 

 

 

Dom hade massor av teknikprylar till låga priser och min man köpte trådlösa hörlurar för 100 kr som jag visar i ett annat inlägg

 

 

Det fanns hur mycket som helst där av allt till väldigt låga priser

 

  

Här ett bord fullt av olika saker

 

 

Dom hade även två fina provrum 

 

 

Det fanns mycket även av skor, stövlar, väskor och mycket annat

 

 

Flera hyllor var fulla av olika saker. Här en tavla, ljusstake, nån slags antikt skrin och en väggklocka

 

                                  

 

Här en tavla av Evert Taube som priset var satt till drygt 700 kr. Klicka här för att höra en av många Evert Taube songer

 

 

Lite blandade saker

 

 

Så här såg det ut inifrån ett av flera fönster ut mot kullerstensgatan. Ett par till synes nya herrskor i grön mocca, lite böcker och några snygga förvaringslådor 

 

                  

 

En tavla bland några herrskor en bit upp på en vägg 

 

  

 

Röda Korsets second hand fick min man tag på ett långt midjeförkläde med en stor ficka framtill. Det kostade bara 20 kr och kommer ursprungligen från Sagaform. När han lagar mat så sölar han ner sig lite så därför ville han ha ett förkläde. Han har haft flera stycken förut men alla är utslitna. Detta är ju lite camouflage mönstrat

 

Klicka här för att se att det fanns på Tradera för 55 kr  

                             

                                 

Grandado 

             

Food Film Cinematic Burger. Detta klipp gjorde så det vattnades i munnen. Klicka här för att höra en låt som heter The Food Song. I dag känns det lite tryckande så det kan nog komma lite regn. Vi har 15 grader på morgonen och en svag vind.  Det blir promenad som vanligt men vi har inte kommit upp i samma avstånd som innan flytten. Nu har vi hållit oss mellan 4-7 km men ett tag promenerade vi 8 km till en mil.  Ta hand om er och ha en fin tisdag 

 

   


#Second #handtag #teknikprylar #provrum #Evert #mocca #midjeförkläde

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards