Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2020

Av Malin wiper - 31 oktober 2020 21:45

  

I dag åkte vi iväg till min son och vi hade både munskydd och visir med oss eftersom han åkte  med oss i bilen. Vi har bara myst och även hittat ett matställe där vi åt. Vi skulle även till minneslunden nedanför sonens bostad och tända ljus för dom som gått bort. Det jag saknar jättemycket är att kunna se film hemma hos sonen för han har 3d tv med stor skärm. Vi har haft så många härliga år då vi kollat film tillsammans, ätit och druckit nåt gott och bara umgåtts. Nu känns det så långt borta och man har tagit många saker för givna. Sen att han inte får komma till oss också känns helt galet och overkligt. Jag hoppas verkligen att man får uppleva lite normalitet igen så småningom men det känns inte lovande

 

      

Ännu en av Jacke Sjödins videor ang corona. Han får verkligen till det och en sån arbetad video i gammalt stuk. Han är verkligen en ORDEKVILIBRIST=ordkonstnär

 

  

En bild från oktober 2017 som var första året vi bodde här i Hallstahammar. Vi var på Åsby Hem & Trädgård och det är ett nöje som vi nu fått avstå. Det är så stort där och alltid mycket folk. Det är ju ett ställe som det är så roligt att fota på också och jag har gjort det jättemycket dessa 3,5 år. Ha nu en fin Allhelgonahelg och var rädda om er. 

 

       

Alison Krauss & Union Station med The Lucky One. Tänk när man inte behövde vara rädd. Nu går man omkring och försöker undvika saker hela tiden. Hoppas jag hinner skriva ett inlägg i morgon bitti för helgen är lite hektisk i och med att vi skall träffa min mans bror i Västerås i morgon. Vi har ju hyrt elbilen över hela helgen. Annars kommer jag in efter att vi träffat honom. Jag kommer ju inte att ha brist på material efter en sån helg

 

                          animated-dancing-image-0199                                                   animated-dancing-image-0199          


#Enköping #Jacke #Alison

Av Malin wiper - 30 oktober 2020 16:00




                         

  

Jag har nu testat ICA:s Rengörings-Mousse ansikte. Dessa produkter är även skonsamma för miljön. Jag testar alltid före jag använder för att se om jag reagerar på nåt i produkten. Jag smorde in lite av moussen i armvecket över natten. Det funkade hur bra som helst och även som rengöring i ansiktet

 

            animated-face-image-0019                                            animated-face-image-0019                                  


  

Jag använder både shampo och balsam i samma serie och dom fungerar bra också. Oparfymerat och ekologiskt certifierat.  


                                     

L300

I flera år har jag även använt L300 rengöringskräm och nattkräm och dom har också fungerat hur bra som helst och är milda för huden. Dom köper jag hos Apoteket Hjärtat här i Hallstahammar och man kan även skicka efter nu i coronatider.

 

Klicka här för att se vilken hårinpackning jag använder. Den skickar jag efter över nätet och den är parfymfri. 

 

      

Lite vacker avslappningsmusik med Wuauquikuna. Det behövs i dessa tider och jag är väldigt förtjust i panflöjt. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

Hoppas ni har det bra och får njuta i det lilla. Sköt om er och tack för att ni tittade in.

 

                                     animated-friday-image-0065 

 


#Rengörings-mousse #L300 #Wuauquikuna

Av Malin wiper - 30 oktober 2020 10:30

  I

I dag vaknade vi till lite dimma och inte så ljust och soligt som i går. Det är 4 grader varmt och vindstilla. Bilden ovan är från 2019 då vi var ute och åkte i dimman på lilla vägen mot Västerås.

 

  

Jag var in på Håkans Hembageri i går för att köpa mer matbröd. Dom hade massor av bakelser inför Halloween men dessa dammsugare var dom enda jag fick visbar bild på. Genom rutan är det svårt att fota men dessa såg verkligen roliga ut med sina stirrande ögon

 

                              


Hus extra 

 

Detta nere på Hammartorget såg också lite Halloween-skrämmande ut. En svart tjock gummihandske stack upp från en avdelare på torget

 

      

Här kommer nu lite Big Bad Voodoo Daddy-Why me?. Det är ett amerikanskt swingband som bildades 1989 i Los Angeles. 

 

 

Hos Hallsta Café & Restaurang har dom nu en ny Månadens Öl. Det är Karhu 111  


 

Jag har tänkt på hur märkligt det är att numera krattas inte löven bort utan dom blåser bort dom med blåsapparat och det låter så högt och håller på så länge och sen måste ju löven ändå krattas upp. Vad jag sett så tar det längre tid att blåsa löven än att kratta upp dom i högar direkt. Förstår inte vitsen med detta blåsande. Det blåser samtidigt upp en massa skit i luften så det luktar. Rätta mig om jag har fel

 

                             



  

Nu är det fredag igen och veckorna går med blixtens hastighet. I dag skall vi fortsätta göra lite fint hemma innan vi i morgon ger oss av till min son i Enköping. Vi har fått ihop 4 kassar med saker vi skall ge till second hand och dom promenerar vi iväg med i dag. I går blev jag klar med städning i garderoberna i hallen och det känns skönt. Vi har ju all tid i världen nu att rensa upp hemma. Fast jag fattar inte hur vi kan ha så mycket i och med att vi rensat varje gång vi flyttat och vi har ju bara en stor tvårummare nu. Fast vi börjar närma oss slutet nu och skall försöka att inte köpa onödiga saker som vi sen lämnar in till second hand efter ett tag. Nu önskar jag er en så skön fredag som möjligt

 

                               


Clipart Library 

Det var en svensk rallyförare som skulle förklara för en utländsk reporter varför det var så farligt att krascha.

- Its not the fart that kills you, its the smäll.

 

 

#Dimma #Håkans #Gummihandske #Big #Öl #Löven #

Av Malin wiper - 29 oktober 2020 15:30

 

Mycket skall man se innan man lägger sig raklång..  . I fontänen i centrum har nån ställt en cykel likt en installation upp mot stenen där det brukade porla ut vatten på sommaren. En jättefin grön cykel som blivit fråntagen sitt ena hjul och sin ägare.  


 

Jag blir inte förvånad längre för sist såg jag cyklar hängandes ner från ett träd vid en parkeringsplats. Dom har blivit nedplockade nu

 

 

Här en naturens installation

 

 

Utanför Åsby Floristen fanns ett bord med färdiga lådor med både gravljus, mossa, dekorationer för att lägga på gravar. Vi skall ju åka till min son på lördag och då besöka en minneslund nedanför hans bostadsområde. Där skall vi tända ljus och lägga nåt och sen tänka på alla som gått bort. Det är en väldigt vacker minneslund där.

 

Klicka här för att se när vi var dit 2017

 

      

Sleep Walk steel guitar med Doug Beaumier. Hade en annan låt inne med honom för en dag sen

 

 

En jättefin bild som syrran skickade i juni i år då dom besökte mamma och pappas grav. Dom ligger på en skogskyrkogård. Dom hade gjort så fint på graven så jag blev rörd. Saknaden går aldrig över.

 

  Åsby Floristen

 

Klicka här för att se en minneslund i Kolbäck vi besökt några gånger

 

  Åsby Floristen

Promenaderna vi gjort nästan varje dag länge nu gör att man blir positivare och orkar mer. Jag är mycket bättre i min käke och har inte bitit ihop på rätt länge nu på nätterna så jag har inte ont i tänderna längre. Nu kan jag äta igen på höger sida men inte för sega och hårda saker. Jag har kunnat vara utan bettskenan några nätter för ser jag nån rolig film eller humorprogram innan sänggående så påverkar det sömnen positivt och då skär jag inte tänder och biter ihop. Dessutom har jag använt mig av specialtandkräm under en tid som gjort att det som skadats läkt ihop. Jag har tack och lov en otroligt bra läkförmåga.

 

                                  

 

Klicka här för att se vilken tandkräm jag fick använda när det var som värst. När man biter ihop och skär tänder på natten så blir tänderna så påverkade så man får inflammation och det gör ont. Jag var så rädd att rötterna skulle gå sönder men nu ser det ut som jag klarat mig. Fast jag måste ändå gå till Tandhygenisten så småningom för att ta bort tandsten. 

 

  

Nu hoppas jag ni går säkra utanför grinden och får vara friska mina fina besökare. Efter promenaden så har jag städat lite i garderober och det känns så lättande. Jag kunde rensa bort lite till second hand också. Jag försöker glömma eländet i världen en stund för det känns ju som man medverkar i en katastroffilm. Snart skall jag kolla på en film men jag undviker katastroffilmer och ser lite komedier. Hoppas ni har det bra i det lilla och är rädda om er. 

 

      


Lite uppiggande dans RTSF 2020 Rock that swing ball. Killer boogie

 

#Installation #Floristen #Grav #Promenaderna #Tänderna #Grinden #Boogie

Av Malin wiper - 29 oktober 2020 09:15

 

I går 14.00 hade jag tid hos frissan för jag stod inte ut längre och hade ingen lust att börja med hästsvans. Hairdesign by Amanda ligger på vänster sida om allen

 

  

Så här ser det ut utanför friseringen. Jag har ju två friseringar jag brukar gå till och en av dom är denna. 

 

                             


Herba 

 

Först går man igenom en dörr där man kommer in i ett litet rum innan man går in genom nästa dörr. Dom har pyntat så fint där

 

 

Här ser ni frisören Josephine (Jossan) som jag gått hos dom gånger jag varit dit. Hon är både skicklig, gullig och supertrevlig och lätt att samtala med

 

Klicka här för att se när jag var dit sist. Klicka här för att se när Josephine (Jossan) räddade mitt hår efter en misslyckad hemmatoning

 

 

Här satt jag så bra och njöt av att bli fin i håret. Det var coronaanpassat där med långa avstånd mellan stolarna och det var bara jag och en kund till där just då. Josephine hade dessutom visir på sig så jag kände mig så trygg

 

 

Det var rätt mycket hår på golvet efter klippningen. Jag har tappat så mycket hår på sista tiden men hon sa att håret var lika tjockt som vanligt och hon fick dessutom tunna ur håret. Hon sa att man kan tappa extra mycket hår ibland för det återbildas. Jag hade funderat på om det berodde på stress i och med corona.

 

  

Kolla in vilka snygga tidningsställ dom har vid varje spegel

 

 

Ytterligare en bild på fina Josephine där hon fått bort allt mitt hår från golvet. Jag glömde bort att få mitt hår fotat efter klippningen så det kommer en bild senare. Jag är i alla fall supernöjd och det känns så skönt att håret nu är mer lättskött

 

      

Kärlek In the stream med Jacke Sjödin feat Helen Sjöholm. Texterna ligger bra i munnen och dom framför den så bra. Klicka här för att läsa lite mer om underfundiga Jacke Sjödin För första gången på ett tag så vaknade jag till att solen sken. Klicka här för att se fler videor han skapat. Sen ser det rätt vindstilla ut så jag längtar till dagens promenad. Ha en skön torsdag

 

                                Hjärtlig hälsning från Malinanimated-heart-image-0392

 

#Hairdesign #Josephine #Coronaanpassat #Tidningsställ #Jackie

Av Malin wiper - 28 oktober 2020 12:30

 

På promenaden i går gick vi förbi Åsby Floristen och dom har alltid så pyntat utanför butiken. 

 

               animated-halloween-image-0092          animated-halloween-image-0092          animated-halloween-image-0092          animated-halloween-image-0092

 

 

En fin krans lagt så fin vid ett av butiksfönstren

 

 

Vi gick in för det var inte nåt folk inne där just då. Dom har gjort en båge med belysning som man får gå igenom. Det såg så läckert och festligt ut i verkligheten. Min man fick stå där modell vid kotten som hängde ner. Dom är så påhittiga och har fantasi till tusen

 

 

Här har dom satt en betongfontän med konstgjord rök som slinglar sig upp ovanför fontänen. Nedanför två fåglar och massor av grönt runtomkring. Jag filmade denna men i och med att det är fel på videofunktionen på min blogg så kan jag inte sätta in det. Det är för kort klipp för att passa på Youtube. Jag har sagt till men det händer inget

 

 

En glasskål med fin utfyllnad och dekorationer

 

      

Ghost Rider In the sky på Steel Guitar med Doug Beaumier . Klicka här för att höra Johnny Cash sjunga samma låt

 

 

Här kan man köpa kransar och dekorera dom själv

 

 

Dom hör glasvaserna var jättefina och fanns i flera storlekar. Jag fotade jättemycket men fick välja ut dom som blev visningsbara. Dom har både smycken, kläder, kort mm så sortimentet är stort

 

   

 

Det enda vi köpte var en konstgjord bladväxt till denna blomkruka som vi köpt hos dom förut. Vi hade en levande växt i den som vi tydligen inte tålde för vi började hosta. Nu står denna kruka och en lampa i form av en elefant mellan två skrivare vid min mans datorplats

 

 

Den här ljushållaren i 1980-talsstil har jag köpt hos dom för ett tag sen och den står i sovrumsfönstret. Det finns en i mindre storlek också. Den lyser så vackert på kvällen. Kukorna är köpta hos dom också för några år sedan. Detta är bara en del av fönstret 

 

Jag har inte hunnit ut förrens nu för i morse hjälpte min man mig med att tona mitt hår inför klippning. Sen gav han sig iväg till Vårdcentralen för att ta waranprov. Det småduggar ute och är 8 grader varmt och en svag vind. Det är så tyst och stilla ute och i huset så ingen behöver inte viska: Största möjliga tystnad. Nu skall vi äta lunch så jag avlägsnar mig och önskar er en fin onsdag 

 

       

Melanie Safka med Lay Down (Candle In the rain). Hon har varit min idol ända sen jag var jätteung

 

#Floristen #Krans #Båge #Betongfontän #Doug #Glasvaserna #Bladväxt #Melaine

Av Malin wiper - 27 oktober 2020 15:15

 

Sist vi hyrde elbilen så åkte vi till Ferehteh Konditori & Café i Västerås. Cafét ligger längst bort på bilden och det finns även pizzeria, frisering och lite andra butiker där

 

Klicka här för att se när vi var dit sist. Jag fick mycket bättre bilder då. Nu var det nästan omöjligt att få till dom för alla var så gula och det går ju inte att ha blixt mot diskrutorna. Klicka här för att se när vi var dit första gången. Då var min mans bror med


 

Vi var där när dom öppnade så det hade inte kommit några fler folk. Sen kom det några men inte så många och dom satt på andra sidan. Det är mysigt och ombonat därinne så man bara sitter där och njuter  


 

Min man på plats i soffelen med härliga kuddar runtomkring


 

Mr T valde en gapande läcker smörgås med brie, pepparsalami, röd lök, tomater och sallad. Han tyckte den var supergod


 

Jag själv kände för en halloweenbakelse av vackraste slag. Chokladen rann så fint på sidorna och den var så fint dekorerad. Den var en bomb av choklad i flera lager och inte så söt. Den var magiskt god och vi satt rätt länge där

 

   

 

Dom hade pyntat så fint med spindelväv och spindlar över diskarna.

 

       

Lacy J Dalton med Black Coffee


 

Denna stora spindel vid en av disksidorna hade ben som hängde ner ända till golvet. Lite härligt skräckinjagande


 

Jag försökte fota lite i diskarna men fick jobba för att få bort lite av det gula och röda runtomkring och på tallriken. Disken var inte inte upplyst lika mycket som förra gången


 

En läcker halloweentårta och dom hade så många fler

 

                                                           


Dialog Details

 

Ännu en läcker tårta med en liten maräng på toppen i form av ett spöke


 

En av spindlarna i närbild på nätet


 

Mazariner med spindelvävsmönster på toppen

 

      

Lite musik till kaffet fast på ett lite roligt och annorlunda vis. Street Marioneta


#Fereshteh #Smörgås #Halloweenbakelse #Lacy #Spindel #Tårta #Mazariner #Mrioneta

Av Malin wiper - 27 oktober 2020 09:30


 

God morgon! Hoppas ni sovit gott, det har jag gjort så jag känner mig utvilad. Det blir inga utsvävningar med hyrbilen förrens till helgen. Nu är det bara promenader som gäller och lite pyssel hemma. Jag har fått så mycket gjort med både städning, rensning och jag har börjat rensa bland mina bilder. Det är härligt varje gång jag får bocka av en sak som är klar på min "Att göra" lista

 

     


Unchained Melody på Pan Fluite. Det är min mans och mins låt för han spelade den för mig då han bjöd hem mig till sig första gången på mat. Då med David Allan Coe. Denna version spelas av Inka Gold. Så vackert och finstämt



 

Nu börjar det hända nåt mer med ICA Matkassens utbyggnad som skall bli Café. Dom har tagit upp en dörröpping i den långa husväggen men jag såg inga fönster och jag hoppas den får en ljusare och positivare fasad när det är klart. I mars 2021 öppnar cafét

 

 

Nu har det även satts upp stora höga glasrutor och det gör ju att man får lite utsikt och ljus till lokalen. Det röda längst bort är ICA:s ingång till butiken. ICA:s byggnad är i gult tegel och en röd ingång. Det ser lite märkligt och klumpigt ut men detta kanske inte är slutresultatet.

 

 

Snart har vi Halloween och det är inget vi firat annat än några år då vi bodde i Vaggeryd i Småland. Det var några fina år då min väninna A-G:s dotter och barnbarn var till oss och livade upp stämningen. Det är ett minne för resten av livet. Jag blir så rörd bara jag tänker på dessa fina pojkar som nu är 7 år äldre. 

 

                animated-halloween-image-0081                                                animated-halloween-image-0081

 

Klicka här för att komma in på  ett inlägg från 2016. Det var sista gången det blev halloween för oss och då besökte vi A-G:s dotter och blev skrämda av hennes härliga pojkar..  . Klicka här för att se när dom var till oss 2015. Klicka här för att se när dom besökte oss första gången 2013. Vart tog dessa 7 år vägen? 

 

           

En bild på bröderna där dom står utanför vår dörr och skrämmer livet ur oss.

 

        

En riktigt gammal låt som heter Monster Mash med Bobby Pickett . Han var en amerikansk sångare, låtskrivare, skådespelare och komiker. Han dog 2007 i en ålder av 69 år. Nu önskar jag er en behaglig och inte skrämmande dag. Sköt om er mina kära besökare

 

Dagens dumhet:


Vad säger detta om samhället när vi måste hålla minst 1,5 m i avstånd men vi får sitta i ett flygplan packade som sillar på väg mot solsemester?. Inget stämmer och jag tror det är så att hellre ser samhället att folk dör än att ekonomin brakar ihop. Sen måste ju alla tänka efter, måste vi verkligen resa utomlands i dessa tider?. Går det inte att vänta tills läget är bättre?. Denna pandemi har tagit fram så mycket om hur vi fungerar i en krissituation och det är ingen smickrande insikt. 

 

#Utvilad #Inka #Utbyggnad #Glasrutor #Halloween #Avstånd #Bobby

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards