Öppen Ridå

Alla inlägg under februari 2022

Av Malin wiper - 28 februari 2022 17:45

 

Västerås sjukhus utsmyckning på vägg. Foto Mr T


Nu känner jag mig mycket bättre till mods efter att jag varit hos ögonmottagningen på Västerås sjukhus. Jag fick reda på att det såg bra ut och ögontrycket var bra också. Det läker som det ska men jag måste ha ögondropparna en månad till men nu blir det 3 gånger/dag istället för 4 gånger/dag. När dom testade synen på det vänstra ögat som är opererat så såg dom att jag såg bättre på det nu efter 6 dagar och det känns hoppfullt. Min man har fått fota och fixa bilderna i detta inlägg i och med att jag fick droppar som utvidgar pupillen och det håller i sig flera timmar efter undersökningen. Därför ser man sämre tills det gått ur ögonkroppen. Jag skall tillbaka dit om en månad och läkaren sa att det kan ta ytterligare en vecka innan gasbubblan försvinner, så efter denna veckans slut så kan den vara borta. Den krymper ihop mer och mer för att till slut försvinna

 

            


Alla i personalen på ögonmottagningen är helt underbara och väldigt vänliga och proffsiga. Jag har blivit så rörd och lycklig av att dom behandlar alla med respekt, svarar på frågor och har stor förståelse för att man är orolig och stressad. Alla inom vården borde ha mycket mer betalt för dom gör en stor insats. 

 

                                  

Clipart Library 

Sen måste jag även berömma alla taxiförare som var riktiga proffs och körde så mjukt, jämt och säkert. Även i snöstorm på vägar som var fulla av snö. Vi har åkt med två olika manliga taxiförare och en kvinnlig och alla var lika bra och dessutom supertrevliga

 

        

Alice Fredenham med I only have eyes for you. Klicka här för att läsa om Alice Fredenham som jag tycker sjunger jättefint. Låten tillägnar jag min man som är en kärleksfull klippa som ger mig både trygghet, glädje många skratt och livslång kärlek. Jag har bara ögon för dig 

 

Hoppas ni mina besökare har en fin början på denna nya vecka trots så många orosmoln som gör att man inte vet vad som kommer att hända. Det känns väldigt skrämmande just nu. Jag kommer in på era bloggar så fort jag orkar. Nu tar det sån tid med bara ett inlägg. Kram på er

 

 

Västerås sjukhus väggdekoration i form av moln. Foto Mr T

 

 

Västerås sjukhus väggdekoration. Foto Mr T

 

  

Västerås sjukhus väggdekoration. Foto Mr T 

 

       

Scorpions med Always Somewhere  

 

#Ögonmottagningen #droppar #proffsiga #taxiförare #Alice #Väggdekoration #Scorpions

Av Malin wiper - 27 februari 2022 13:48

 

Hej på er! jag försöker skriva ett kort inlägg men det är svårt. Jag har inga nya foton för jag har inte varit utomhus sen i tisdags. Känner mig så osäker när jag ser så dåligt så jag får hålla för det opererade ögat för att inte bli illamående. Om ni tänker att nån hällt i ett glas vatten i ögat på er, så känns det. Fast nu har gasen sjunkit lite men istället blivit en rund ring med svart kant. Inuti ringen så blir allt förstorat när jag tittar ner. Jag ser just nu även dåligt på det friska högra ögat på grund av nacken som blivit dålig i och med att jag måste titta neråt. Jag fick skriva detta inlägg i omgångar för jag måste ju titta upp lite för att kunna skriva. Jag saknar bloggen och att kunna fota men jag hoppas att allt blir bra till slut så jag kan starta om

 

                   

 

I morgon skall jag till ögonmottagningen för andra återbesöket och då har jag lite frågor att ställa till ögonläkaren. Sen mår man ju inte så bra i och med att galningen i Ryssland ställt till med ett stort krig som man inte vet hur det slutar. Först denna corona i 2 år och den är ju inte slut än och så kommer detta. Känner så med dom som fått fly från sina hem. Jag hade velat skriva mer om detta men nu fick min man ta över för det blev så ansträngande

 

         

 Mr T tar över: Barry McGuire - Eve Of Destruction som Malin tyckte passade in i sammanhanget.

Malin önskar er en så skön söndag mitt i eländet. Kram från Malin.

 

             

 

#ögat #Ryssland #Barry 

Av Malin wiper - 25 februari 2022 10:52


 

Mr T här: Gick ner för att handla sånt som fattades. Mycket vatten, issörja och en undran över om Kommunens snöröjning har gått i ide.

 

Procol Harum Whiter Shade Of Pale


Malins son berättade att sångaren Gary Brooker nyss dog 77 år gammal.

Idag skall Malin försöka att gå ut. Vi väntar till det inte är så ljust. 

Vi inser att det kommer att ta tid innan allt är normalt. 

Hon hälsar till er alla och önskar er en skön helg.

Av Malin wiper - 24 februari 2022 08:03

 

Malins man Mr T informerar:

 

Jag köpte sugrör i rostfritt stål på ICA till min fru. Det medföljer även en borste för rengöring invändigt.

Eftersom hon inte får böja upp huvudet än så underlättar det när hon skall dricka vatten. 

Det kommer att dröja innan hon kan blogga eller surfa på mobilen. Igår mådde hon riktigt dåligt så hon ringde upp en vän som håller på med Healing. Väninnan hjälpte till med att ta bort ångesten och ledsamheten så sen mådde hon mycket bättre.

 

       

The Beatles med Strawberryfields forever.

 

 

Jag köpte också några hallongrottor till min fru för det är hennes älsklingskaka. Det 3 övre kommer från Håkans Hembageri och de 2 nedre är från Hallsta Café och Restaurang. Hon är lika förtjust i bägge sorterna.

Malin blir inne idag också eftersom det är halt och blåser. Hon önskar er alla en så fin dag som möjligt.

 

#sugrör #hallongrottor

Av Malin wiper - 23 februari 2022 08:00


Jimmy Cliff


Malins man Mr T här för att informera:

 

Malin var på återbesök till Ögonmottagningen för att kontrollera och ta bort plastskyddet över ögat.

Läkaren sa att det såg jättebra ut.

Fick ett recept på ögondroppar som skall tas 4 ggr om dagen ett tag framöver.

Hon kan nu använda sina glasögon och det känns underbart.

I det opererade ögat upplever hon att det är "vågskvalp", Det är gasen som pumpades in i ögat under operationen. När gasen försvunnit bör hon se normalt. Redan nu märks det att en del av gasen försvunnit. Efter 3 månader måste hon köpa nya glasögon.

Hon kan inte själv blogga eller använda datorn för hon måste hålla blicken nedåt och får inte lyfta den uppåt för att se skärmen.

Hon saknar bloggen och kontakten med sina följare och alla vänner, det blir roligt när hon kan blogga själv. 

Hon hälsar till alla och önskar er en härlig dag.

Kram från Malin och Mr T.

 

#Jimmy #återbesök #ögondroppar

Av Malin wiper - 22 februari 2022 07:43

 

Malins man Mr T berättar

Vi kom in till Ögonmottagningen kl 7 men operationen utfördes inte förrän kl 14.

Det var snöstorm både ditvägen och hemvägen.

Speciellt hemvägen var mycket besvärlig men med en skicklig chafför från Turkiet gick det bra.

Efter operationen fick Malin ett ögonskydd som ställde till det. Hon kunde inte ens använda glasögonen för det friska ögat för skyddet var i vägen. Dessutom får hon inte titta framåt eller uppåt utan bara nedåt mot golvet. Därför kan hon inte göra nåt så ingen blogg förrän det blivit bättre.

Hon får bara ligga på höger sida i sängen och detta är hennes svåra sida eftersom hennes nackbesvär triggas och värken sätter in, speciellt i örat. Hon blev tvungen sitta i soffan med nackkrage på och med nedböjt huvud och försöka sova i den ställningen. Det blev inte mycket sömn.

Vi åker in till Ögon idag kl 13 för efterkontroll kl 15. Ögonskyddet tas bort då och operationen kontrolleras.

Malin har ingen aning om när hom kan blogga igen men tackar er alla för allt stöd hon fått. 

Hoppas ni alla får en bra dag.


#Ögonoperation 

Av Malin wiper - 21 februari 2022 06:15


 

Hej på er!. När detta inlägg kommer in så befinner jag mig på ögonmottagningen Västerås sjukhus. Min man är med som följeslagare för så stod de i papperen man fick. Avståndsbedöming påverkas när man bara ser med ett öga. 

 

                                        

Clipart Library  

           

Survivor med Eye of the tiger. Survivor är ett amerikanskt rockband som bildades 1978. Deras mest kända låt är den ovan från 1982. Medlemmarna i gruppen var Dave Bickler (sång), Jim Peterik (gitarr, keyboards) (tidigare sångare i The Ides of March). Frankie Sullivan (gitarr), Stephen Ellis (basgitarr) och Marc Droubay (trummor)

 

                                          

Clipart Library

  

Här promenerade vi på en gångväg i går. Det var magiskt vackert med den vita rena snön

 

 

En bild från Romberga i Enköping som min son mejlade över till mig. Det roliga är att det heter Servicehuset Malin och jag heter ju Malin. Numera döper dom såna till Äldreboende och det tycker jag är trist för servicehus låter mycket bättre. När jag arbetade inom äldrevård och arbetsterapi så hette alla servicehus.

 

 

Jag har börjat titta på en serie som heter: Doktorn kan komma på tv4 play och det verkar vara en ny version av den gamla tv-serien Doktorn kan komma som visades från 1986-1992 (The flying doctors). Jag tycker den är rätt bra så jag fortsätter kolla så länge den går. Det var så passande för jag fotade planet ovan för ett tag sen och det passar ju bra in här.

Nu önskar jag er en lysande bra början på denna nya vecka  

 

       

Santana - Put your lights on ft Everlast 

 

 

Efter andra promenaden i går så blev vi sugna på en fika hos Gretas Vardagsrum & Kök. Min man tog en bakelse med mousse och lite grädde

 

  

Jag valde min favorit en grillad croissant med ost och skinka. Vår promenad i går blev 7 km. 

 

#ögonmottagningen #Survivor #promenerade #Romberga #Doktorn #Santana #Gretas

Av Malin wiper - 20 februari 2022 11:45



 

I går var jag in till Stilmark och då fotade jag först damkläder som kom in i går. Nu var det dags för herrkläder. Tyvärr var jag inte så fokuserad så jag fick inte så många bra bilder. Tänker mest på att förbereda mig inför operation av vänster öga i morgon. Dom brukar ha ställningar utanför med lite kläder som är nedsatta i pris och så även denna gång


 

En beige tröja med vinröd skjorta under så sobert och fint. Bakom en tavla med vintermotiv. Jag är så glad att Stilmark finns kvar trots den långa pandemin. 


 

Två av vårens jackor men dom hade även en ställning med jackor som var nedsatta i pris. Glömde fota dom men min man hittade en han ville ha men då fanns den inte i hans storlek så vi hade lite otur denna gång men jag skall in dit igen senare när jag blivit så pass bra så jag kan besöka butiker igen utan infektionsrisk


 

Sen har dom ju en avdelning med snygga och välskräddade kostymer, kavajer, byxor, slipsar och flugor mm

 

                                       

Clipart Library

 

Nyinkommna tröjor i olika färger

 

                                                   

 

Lite mer somriga varianter av piketröjor och där ser man att 1960-talsblått även finns för män


 

Dom har ett hyllplan där dom sätter in snygga skjortor och skjortor har dom hur mycket som helst av och supersnygga

 

      

Roxette med Dressed for success. Passande låt till klädinlägg


 

Här en mönstrad i blått och lila

  

 

Vill man ha en randig så finns såna också


 

Såna här fina hyllor har dom många av i flera former och där har dom lagt upp kläder så snyggt. Nu glömde jag fota långbyxor men det tar jag så fort jag är rehabiliterad

 

Nu börjar min operation att närma sig och jag är extra nervös och rädd i och med att det är ett öga som skall opereras. Jag brukar inte vara rädd för operationer och har genomgått många under mitt liv men just ögon är traumatiskt för mig och det har jag skrivit om förut i bloggen. 

 

                                         

Clipart Library 

Jag kan även använda ögonskölj och ögondroppar om så behövs. Däremot kan jag inte ha persienner nere på natten och sen har jag nattbelysning. Jag kommer inte att få skaffa nya glasögon förrens om 3 månader. Jag har skrivit upp flera frågor till läkaren som jag skall träffa för ny undersökning före operation. Jag hade helst velat bli sövd men jag visste inte förrens nyligen att man kunde få bli sövd i undantagsfall. Tur att jag hittat bra avslappningsövningar som fokuserar bort från ångest så den griper inte tag i mig lika mycket. 

 

 

Så här såg det ut i morse då vi var ute på en promenad. Minus 5 grader kallt, vindstilla och solsken. Jag kommer bara att kunna se med höger öga ett tag framöver tills gasen i ögat är borta så jag vet inte om jag ser så pass bra så jag kan blogga men min man får gå in och tala om för er vad som händer. Efter några dagar så får man kolla på tv, vara på datorn och gå lugna korta promenader. Promenaden i morse blev 4,54 km men jag skall ut och gå minst en gång till. Jag har nog aldrig varit i så bra form inför en operation som nu i och med flera månaders promenader

 

         

Reneé Dominique med Cant take my eyes of you (ukulele cover) . Nu vill jag bara önska er en skön och behaglig söndag mina kära besökare. Sköt om er 

 

#Stilmark #herrkläder #jackor #kostymer #Roxette #operation #nattbelysning #öga #Reneé

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards