Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin wiper - 31 augusti 2012 15:00

  

När vi var till min son för några veckor sedan så åkte vi igenom Kungsör. Där är skådespelaren Thor Modéen född och hade sin teater som nu är biograf. Ulf Larsson var en stor älskare av Thor Modéen och skötte om teatern en period innan  han gick ur tiden alldeles för tidigt.


  

Thor Odert Folke Modéen (smeknamn "Tosse) född 22/1 1898 i Kungsör, Västermanlands län. Han dog 28/5 redan 1950 i Stockholm. Han var en svensk skådespelare och komiker


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Där kan man läsa lite mer om Ulf Larsson och Thor Modéen


  

Här står jag bakom Thor Modéen...    


Klicka här för att läsa en historik över Thor Modéen


  

Hallå kompis!


  

   Tog en närbild för att visa att han tydligen rökte cigarr


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Thor Modéen  


  

  

Thor Modéen är född i detta gamla stationshus. Klicka här för att läsa och se fler bilder 

  


Här kommer ett klipp med Ulf Larsson när han talar före avtäckande av Thor Modéen statyn i den lilla parken framför teatern. Dom hade Thor Modéendagar då men jag vet inte hur det är numera för detta är ett klipp från 1998. Skådespelerskan Sickan Carlsson är med och avtäcker statyn.


När jag växte upp så gick det många gamla svenska långfilmer på tv och sen har dom alltid kommit tillbaka i perioder. TV 1 sänder fortfarande såna gamla filmer emellanåt.

 

Av Malin wiper - 31 augusti 2012 10:16

 

Funny Games


Nu har blogg.se ställt till det. Jag har mist många av mina bloggvänner sen dom ändrade om. Nu har det även hänt hos min första bloggvän Cattis. Det går inte att kommentera om man inte blir medlem, det känns ju helt galet eftersom man då måste ge ut alla sina uppgifter och logga in varje gång. Vill man inte ha blogg på blogg.se så är det ju ingen idé med detta tycker jag. Jag kommer fortfarande i hos en del som har blogg.se. Enligt min man så är det en inställningsfråga att tillåta kommentarer ändå, men jag vet inte om det stämmer. Jag är inte ensam om att råka ut för detta för jag har hört att flera andra inte kommer in heller. Dom vill väl på blogg.se att man skall skaffa en blogg där istället. Nu är jag på krigsstigen...  


Ett tag senare:


Nu har jag fått en förklaring av Cattis. Man behöver inte bli medlem utan kommentaren kommer in men hon skall godkänna och då får man sig tillsänt ett mejl. Då måste jag försöka igen hos mina bloggvänner som har den bloggplatsen och se om jag får nåt mejl. Det borde stå nåt om att kommentaren måste godkännas först men det kom aldrig upp.



Av Malin wiper - 31 augusti 2012 09:00

 


Jag kommer att bjuda min man på lunch på Stockaryd på Stationscafé i dag. Vi har inte varit och ätit där förut utan bara fikat så det skall bli kul. Dom lagar toppengod mat och det har blivit väldigt populärt.




 


Klicka här för att komma in på Stockaryds Stationscafés hemsida. Klicka här för att komma in på Stationscaféts facebook



 

theCHIVE




 




Passar även på att tipsa om Bilträffen i Stockaryd som går av stapeln 9/9 2012 start 12.00 Det var jättekul sist och blir säkert så nu också. Det kom så mycket bilar så man hade fullt upp med att njuta av dessa skönheter från en svunnen tid, men aktuellare än någonsin p.g.a att så många tagit sig an dessa bilar och sköter om dom med den äran.




Av Malin wiper - 31 augusti 2012 07:15


click for more



Min man fyller år i dag så jag säger Grattis på födelsedagen älskling. Sänder även en tanke till min pappa som skulle ha fyllt 88 år i dag om han varit i livet. Det är Arvid som har namnsdag i dag och det hette min morfar som dog redan på 60-talet. Jag har uppvaktat min man med kaffe på säng. I går köpte jag hans favoritbakelse "Budapest" på Ritz Konditori som han fått  till kaffet. Han äter aldrig sött annars eftersom han har diabetes men nån gång går bra och nu är det en sån gång...   Vi är inte så noga med presenter numera vid födelsedagar till varandra utan går hellre ut och njuter av nåt gott. Min man gör dessutom sin sista dag på nuvarande jobb så det blir en del förändringar för honom



 





Här kommer en av min mans favoritsångerskor Eva Cassidy med låten "Songbird"



 



Klicka här för att komma in på hennes hemsida



 



 


Jag glömde tyvärr att köpa en blomma så det får jag göra senare i dag. Själv tog jag en sockerfri hallongrotta dagen till ära. Han fyller ojämna år.



   


Här lite saker han fått av släkten.



Hoppas ni får en härlig fredag

Av Malin wiper - 30 augusti 2012 16:00

  

När vi hälsade på min son så var vi nere i Enköpings hamn och såg denna häftiga husbåt. Det är spännande för varje gång så står det nya båtar där. Förra gången ett gammalt skepp.


Så här ser den ut från sidan. Den skulle man ha till sommarstuga  

 



  

Så här ser den ut på baksidan.


  

Min man och min son passade på att toka sig på scenen som ligger så fint vid vattnet. Framför har dom en servering som heter "Hamnmagasinet"


  

Det är jättefint på hamnmagasinet och vi tog en fika med god smörgås till. Glömde tyvärr fota. Dom var jättegoda och snyggt upplagda. Dom har både bar ute och inne. Den ute öppnas på kvällen och jag kan tänka mig att det är fart och liv därnere på kvällarna


       


Klicka här för att komma in på Hamnmagasinets hemsida


  

 Här sitter min son utanför Hamnmagasinet


     


Budgetvariant av husbåt...  

Av Malin wiper - 30 augusti 2012 09:30

  

I tisdags var jag och kollade där min man arbetar just nu. Dom tvättar hus åt ett bostadsbolag och är snart klara. Min man börjar sitt nya jobb 3/9 på museieföreningen och samtidigt är det synd att inte detta projekt fungerade men det beror inte på dom  utan högre upp. Det hade kunnat bli hur bra som helst och dom hade redan olika arbetsuppgifter och en av dom hade dom kontinueligt. Här står min man vid sista huset och har nyss gått över det med vattenslangen. Det är verkligen stor skillnad på husen före och efter och alla är nöjda med resultatet. Dom har gjort ett toppenjobb 


  

Här ser ni min man med den enda tjejen som är med i företaget, Miss J som är en härlig tjej. 


  

Min man cyklar till jobbet för det ligger inte långt från där vi bor 


  

Efter det så gick jag omkring och njöt av en skön promenad och isöp allt vackert omkring mig.


  

I september öppnar Länsförsäkringar där vår  djupt saknade Spelbutik varit förut. Det är inte samma folkliv på torget som förut.


  

En trädgård som hade massor av fina blommor bakom sitt stake


    

  


En vacker liveversion av låten "Flowers in the morning" med Ragnheiöur klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon är en isländsk sångerska. 


 


Av Malin wiper - 30 augusti 2012 08:20

 

Nu är jag tillbaka på banan och hoppas allt fungerar som det ska både här och på fb. Min man gick nyss till jobbet och jag skall gå ut en promenad igen i ett lite mulet väder men det brukar vända fram på dan och bli rena rama sommaren. Tur att jag har min man som kan fixa med datan om det blir nåt fel. Jag blir nog ändå tvungen att lära mig sånt också för det är inte så svårt säger han utan bara att följa anvisningarna som dyker upp. Bredbandsbolaget har varit här och det blev inga skador på ledningar och sånt dom undersökte i huset så då är det vårt modem som blivit skadat och vi får ett nytt i morgon


  

Häromdan såg jag en häftig och färgstark Kawasaki Eliminator motorcykel. Klicka här för att läsa om motorcykeln. Klicka här för att komma in på en sida och se fler av samma sort. Där hittade jag en bild på denna också.  



         

   

  


Nu önskar jag er alla en behaglig och bra dag





Här kommer ett klipp jag hittade på Youtube på likadan motorcykel

Av Malin wiper - 29 augusti 2012 10:00

  

Klicka här för att komma in på inlägget ang gissningstävlingen.

  

Svaret:  Det är en lökhackare av modell äldre. Klicka här för att se en liknande på Tradera


 


                             


  

Bilderna blir suddiga för glaset på hackaren ser ut som sånt som är glasblåst och då blir det lite disigt och ojämt

 


Vinnaren är:



Min syster Mrs M som kom in med det rätta svaret svaret först. 24/8 21.50 Grattis syrran, vad kul att du ville vara med....   Syrran vinner dessa ljuskoppar som jag köpt på Gretas Butik 


  

Hon kommer att få passande ljus till kopparna. 


Min fb vän Petra  kom med rätt svar tätt efter syrran. 24/8 23.25 och eftersom inte så många var med i tävlingen så instiftar jag ändå ett andra pris som Petra får sig tillsänt. Grattis Petra! Kul att du också ville vara med....  


  

Petra får dessa 6 magnetknappar som kommer från "Serholt Sweden" som också är inköpta på Gretas Butik

 

  

Petra får även dessa dekorationer som man kan förgylla ett gratulationskort med eller nåt annat. Det står: Scarapbooking & Cardmaking.



Skrivmoster svarade också rätt och kom in med sitt svar 25/8 17.13


Stockaryds Stationscafé var med dom också och svarade: Äldre Perkolator


Tack till er två som också ville vara med i tävlingen...  


Här får ni en liten grattis fanfar

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards