Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2010

Av Malin wiper - 31 mars 2010 22:04

  


I dag är jag lite uppretad och det känns inte bra nu när när påsken inleds. Jag har haft svårt till och från att komma ut på nätet på sista tiden och i går fick jag reda på att EU bestämt att inom kort kommer vi användare tilldelas varsin kvot och när den är full så får man vänta tills nästa månad...  Jag kan inte med ord beskriva hur upprörd jag blir på alla dessa paragrafer och bestämmelser inom EU...  

 

  

 

Nu till nåt roligare. Vi besökte även Butik Ingelund i går och det var kändes så vårigt och härligt på vägen dit eftersom dammen var full av både änder, kanadagäss och andra fåglar.

 

  

 

På sidan om dammen finns lite träskmark och där såg jag två änder som verkade höra ihop.

 

  

 

Denna väska som kan användas till tidningskorg var hus snygg som helst. Materialet är nån slags ståltråd så den hade en lagom tyngd i sig. Jag är så sugen på den men priset var ca 260:-. Den var verkligen speciell.

  

        

 

         Vi köpte en flaska med vitt te som skall drickas i fina glas med massor av isbitar. Smaken är rabarber och vanilj. Det skall blandas ut med vatten och är jättegott enligt ägaren och hennes mamma som stod i butiken. Det är alltid lika roligt att träffa dom och få en liten pratstund.

 

    

Dom har mycket med vita saker och jag måste säga att det är jättefräscht. Dessa ljusstakar kostar 99:-/st (inte 990:-st) som jag felskrev förut...  

 

    

Dom har en del smycken också och dessa var nyhemkommna. Det är minimalistiska smycken i silver.

 

  

Dom är tillverkade av Kristin Larje.

 

Klicka härför att läsa om Kristin Larje  

 

    

Sen har hon en full hängare med andra smycken och detta är nycklar i skinnband.

 

   

 

Jag köpte några kort också som även finns i svart grundfärg och flera olika storlekar. 

 

   

 

Nu har vi kunnat ställa tillbaka våra cyklar igen som förut var nästan täckta av snö.  



Av Malin wiper - 31 mars 2010 16:40



  

 

Jag har letat på google efter denna person Marcin Lekston men hittar inget om honom. Tyckte det var lite kul med en Paul McCartneylåt på kontrabas...  

 


  


Vad sägs om en kontrabas gjord av snö?...  

Av Malin wiper - 31 mars 2010 16:06

  


I dag har vi även tittat in på Mimmis Magasin och jag fick tillfälle att fota en av dom andra tjejerna som jobbar där. Hon ville bli fotad vid symaskinen eftersom hon syr mycke och tycker det är kul. Hon ser så glad och fin ut.

 

  

 

Jag passade på att köpa mer av det prickiga tyget. Det andra tyget på bilden hör ihop med det prickiga trots att dom är så olika i mönstret så passar färgerna ihop. Det kommer att gå åt mer av det prickiga. 

 

   

Här står Mimmi med en kvinna som bott i Vaggeryd förut men nu flyttat till stockholm. Hon kommer ändå tillbaka med jämna mellanrum till samhället och passar då på att handla hos Mimmi. Ni kan tänka er att dom har en bra och balanserad blandning av varor.

 

   ' 

Mimmi hade fått in färdigsydda gardiner med lite annorlunda öljetter som har fyrkantig utsida. Det har jag aldrig sett förut...  

 

   

Dessa gardinlängder tyckte både min man och jag var jättesnygga.

 

   

Nu börjar det bli modernt igen med vita spetsdukar i alla former och storlekar. Denna var hur snygg som helst.

 

   

Det är inte bara till dom vuxna som det finns saker till hos Mimmis. Detta är en porslinsburk med plats för nappar på sidorna. Sen kan man ha vad man så vill i burken för övrigt   

 

   

Jag gillar också att sy på maskin men min nacke hindrar mig och jag har inte kunnat sy på ett tag.  

   

Av Malin wiper - 31 mars 2010 13:34

                 


Som ni ser är all snö borta runt vår bänk nu och gräset tittar fram än om det är lit brunaktigt.Tyvärr blev jag inte så bra på bilden håret och ansiktet ser alldeles för utblekt ut och jag orkar inte arbeta med kortet just nu. Dessutom blir man lite större på bild. Vi var in till samhället eftersom jag nu är lite bättre i nacken så måste jag röra på mig. Det är riktigt vårlikt överallt och vi träffade ett en kvinna som jag gått med i en promenadgrupp. Hon hade sin man med sig och dom var ute för att påskhandla. Vi stod och pratade ett bra tag och då visade det sig att dom bott i Göteborg förut precis som mig. Här har dom bara bott i 8 år och före det i Hook. Dom är i 85-årsåldern men rätt pigga.

 

   

 

Här lite mer överblick över bänken som inte är så nära vattnet i vanliga fall men nu vattennivån höjts lite.

 

   

 

Vi hade glömt att ta upp mat från frysen så det fick bli varsin smörgås på Ritz konditori...    Min man tog denna stora, fina, goda köttbullssmörgås.

 

   

Jag kände mer för en räksmörgås och den går inte av för hackor heller...  

 

   

Här ligger gårdagens bröd som ser jättefint ut. Ibland är det fullt men det går åt på en gång. Vi var in på fler ställen men jag tar ett inlägg i sänder så jag inte sitter här för länge.  

 

Klicka härför att gå in på Jose Felicianos hemsida

 

  

 

José Feliciano, född 10 september1945 i Lares, Puerto Rico (uppvuxen i New York City, New York, USA), puertoricansk sångare och gitarrist.

Han är blind sedan födelsen, och gjorde sin scendebut redan vid sex års ålder. I början av 1970-talet hade han flera hits, till exempel Sverige top10 Shake A Hand, Rain, Come Down Jesus och Feliz Navidad, Magnolia Destiny. 

 

 

Klicka här för att gå in på Gloria Estefans hemsida 

 

Av Malin wiper - 31 mars 2010 08:03

  


I dag känns det lite bättre men jag måste fortsätta behandla nacken ett tag till och sprida ut mina inlägg. Var inte in på era bloggar i går så nu blir det en bloggvandring under förmiddagen. Tack för era kommentarer. Det är faktiskt jag på presentationsbilden, förstår att ni inte känner igen mig men jag har bearbetat bilden lite och lagt ett akvarellfilter över. Håret ser därför lite mörkare ut också. Jag gjorde egentligen gula fräknar men dom ser vita ut mot dom röda kinderna (flugsvamp)...  

 

  

 

I går tittade jag på den gamla franska filmen jag köpte och det är en drama/thriller med Jeanne Moreau från 1958.

 

  

 

Lite av handlingen


Florence och Julien planerar mordet på Florence make, Simon, som även är Juliens chef. Julien utför mordet så att det ser ut som självmord. Men genom omständigheter hinner han inte komma därifrån och träffa Florence som det var bestämt. Samtidigt stjäl två ungdomar hans bil vilket leder till fler problem... 

 

Klicka här för att läsa ytterligare en recension om filmen      

 

   En sån här gammal trådväxel förekommer i filmen och det är lite nostalgi för mig. Jag började sommarjobba väldigt tidigt och satt faktiskt vid en sån växel ett tag. Det är långa gummibandssnören och en propp som man sätter i ett av många hål och kopplar in till personen som får samtalet. Det var lite gammeldags redan då men många hade kvar dessa växlar länge. Det var rätt kul men flera gånger kopplade jag ihop fel personer...  och det blev rätt lustiga episoder...   

 

  

 

Filmen var i svartvitt och det kändes lite ovant. Tempot var otroligt långsamt och man hann se saker såsom gamla telefonkioskar, trådväxel och alla dessa fina bilar från tiden. Jeanne Moreau har ett fantastiskt spelande och uttrycksfullt ansikte och förmedlade den känsla som behövdes. Det perfekta brottet kan utebli om man bara glömmer en detalj som man försöker rätta till. Så var det i denna film så spänningen uteblev inte trots ett så långsamt tempo och inte så mycket handling egentligen. Filmen kändes mer som ett konstverk som att sitta och se på en tavla. Det är kul att ha fimen men det är inget som jag kan tänka mig att se om igen. 

 

Filmen får 3 megafoner av 5 möjliga 

 

        

 

 

 

Av Malin wiper - 30 mars 2010 17:17



      

 

Alison Krauss, född 23 juli 1971 i Decatur, Illinois, USA, är en amerikansk bluegrassångerska och violinist. Hon har tilldelats fler Grammy-priser än någon annan kvinnlig artist i historien.[1]

 

Hon föddes i Decatur men växte upp i Champaign i Illinois.

Alison gav år 2007 ut albumet Raising Sand tillsammans med Led Zeppelins sångare Robert Plant. Albumet gästas av stora namn som t.ex T Bone Burnett (som även producerat skivan) och Mike Seeger, halvbror till folkmusikern Pete Seeger


        


Klicka här för att gå in på Alison Krauss hemsida som hon har tillsammans med Robert Plant som hon gjort en skiva med. Jag har haft med en låt av dom i ett tidigare inlägg.



  


Kolla in dessa örhängen i form av toalettpappersrullar med hållare...    

 

Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade dessa örhängen. Det finns mycket mer roligt där.

 

  

 

Själv har jag satt min bild på ett toalock i ett montageprogram

 

Klicka här för att komma in på den montagesidan

 

  

 

Jag hittade en minitoa i trä för dockskåp. Min bloggvän fru greta är jätteduktig på att göra dockskåpsmöbler.

 

Klicka här om ni vill se mer dockskåpsmöbler

 

             

 

Eftersom jag inte orkar vara ute och fota i dag så får jag ta till lite annat som jag sparat ner sen förut.

 

  

 

I den här toan blir det skvalmusik...  

 

   Eller varför inte installera en toa med puzzelmönster...  

 

Klicka här för att se vart jag hittade puzzeltoan.

 

Nu kan man verkligen tala om utfyllnad...     

 

Av Malin wiper - 30 mars 2010 09:17

       

Cassandra Wilson, född 4 december1955 i Jackson, Mississippi, är en amerikansk jazzsångare och kompositör. Hennes musik blandar modern jazz, swing, funk, bossanova, och ibland även afrikansk folkmusik.  

 

Under sin tidiga karriär tillhörde Wilson M-Base-kollektivet. Sitt första egna album, Point of View, gav hon ut 1985. Till Wilsons mest framgångsrika album hör Blue Light 'Til Dawn (1993), New Moon Daughter (1995) och Miles Davis-hyllningen Traveling Miles (1999), vilka alla legat i toppen av Billboards jazzlista. New Moon Daughter gav henne även en Grammy för Best Jazz Vocal Performance        

 

Klicka här för att komma in på Cassandra Wilsons hemsida


Jag får ta min bloggvandring lite senare om det går. Just nu vill jag bara sätta mig i sängen med den varma vetepåsen på nacken.

      

Av Malin wiper - 30 mars 2010 08:27

  


I dag är det inte bra med min nacke den känns ostabil och i går fick jag behandla mig både med vetekudden, voltarensalva och valdemarskragen. Det blev för mycket röjande på vinden i går och det kommer surt efter så nu måste jag ha salva på i några dagar och vara mer försiktig. Jag vill mer än jag kan. Jag är ändå förvånad att jag inte behövt gå på akupunktur på ett tag nu men rätt som det är så blir det så akut att jag måste. Då brukar jag få gå en längre tid ibland har det varit flera månader. Det blir lite mindre datasittande i dag för att vila nacken lite.

 

  

 

I går kom i alla fall den gamla filmen jag skickade efter häromdan med Jeanne Moreau "Hiss till galgen" en film noir av Louis Malle. Det roliga är att fodralet och allt annat är helt i papper, nästan ingen plast alls och det passar så bra till en sån film. Jag är så nyfiken på den och hade inte vetat om den om inte jag hade googlat på hissar till ett inlägg.

 

   

 

Jag hoppas vi snart kan gå och se en film på bio. Har till och med två fribiljetter som måste nyttjas.

 

                 

 

Jag satt in en popcornbild men sen när jag läste texten så stod det nåt helt annat och jag blev förskräckt...  hoppas jag hann byta ut bilden innan ni såg den. Ibland går allt för fort och man missar saker...   

 

Klicka här för att gå in och se en gammal biografsalong som finns i Särna. Särna hade sin storhetstid på 40-50-talet då skogsbruket ännu var manuellt och krävande.

 

Jag önskar er alla en fin tisdag      

 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards