Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 maj 2021

Internationella Fibromyalgidagen och ett klipp med vårbilder

Av Malin wiper - 12 maj 2021 08:00


          


En bild över tryckpunkter. Klicka här för att komma in på den sidan


I dag är det Internationella Fibromyalgidagen och den tycker jag man skall uppmärksamma. Fler och fler drabbas och det går ner i åldrarna så jag tycker man skall forska ännu mer på detta. Jag som utbränd har en del liknande symtom och jag tror även att jag har en lindrigare form av Fibromyalgi. Min bloggvän/vän Pisan har lidit av denna sjukdom i många år och när jag berättade en gång om sånt jag hade så trodde hon också jag hade fibro men inte lika allvarligt som hon har. Dom som fick denna sjukdom för många år sedan då den inte var känd blev sällan trodda och fick kämpa med näbbar och klor för att bli betrodda och få hjälp. 

 

                                                                             

Dagen går i år under namnet: På de smärtkänsligas sida och jag ser att dom kommit längre nu i forskningen. Klicka här för att läsa mer. Jag har funderat länge på att gå och undersöka detta för att se hur många smärtpunkter dom hittar på mig. Klicka här för att se när denna dag startade och läsa lite mer

 

Ungefär 2–4 procent av befolkningen drabbas av fibromyalgi, men mörkertalet är antagligen stort. Det är främst kvinnor som får diagnosen, men även män och barn kan få fibromyalg.      


       

Ett klipp gällande Fibromyalgi hos Malou efter tio 2020

 

 

Klicka här för att se vart jag hittat denna lista på hur det känns att ha Fibromyalgi. Klicka här för att se ett klipp där dom berättar hur man vet att man har Fibromyalgi

 

                              


                                    Clipart Library 

I dag blir det hektiskt för min man för han åkte redan 06.30 på strålbehandling. Sen kommer han hem och då skall han ta varanprov på Vårdcentralen. Efter det hinner han äta och sen iväg igen till strålbehandling. Dom har nämligen stängt på torsdag så därför får han strålas två gånger på samma dag. Solen skiner och vi har 12.5 grader på morgonen men det skall bli upp till 20 grader. Jag var inte i form i går så jag var inne hela dan men nu måste jag ut. Hoppas ni har det bra mina besökare och får en fin dag så här inför en storhelg.

 

     

Ett klipp från  National Geographic  med vackra vårbilder och läten från fåglar och natur

 

#Fibromyalgi #Malou #National

 
 
Bittan

Bittan

12 maj 2021 11:53

Hej Malin! Så bra att du skriver om att det är internationella Fibromyalgidagen! Det har jag också skrivit om nu på Instagram. Ja denna sjukdom har jag haft i 44 år nu och man är så trött på denna sjukdom. Tänk om de kunde ta fram någon medicin mot detta.
Idag har vi åter en varm dag 22+ nu så idag klipper min man gräset och jag går igenom en garderob sen skall jag ut i trädgården.
Ha en bra fortsättning på onsdagen!
Kram från Bittan 🌝❤

http://britt-marie.bloggplatsen.se

Malin wiper

12 maj 2021 12:37

Vad bra att du tycker det. Det är viktigt att uppmärksamma denna jobbiga sjukdom som plågar så många. Så trist att du haft sjukdomen så länge, känner så med dig. Det verkar gå långsamt i forskningen och det är nog för att det är kvinnor som drabbas mest. Jag skall gå in på Instagram och se vad du skrivit så fort jag hinner

Ni som har fibro är hjältar som står ut. Det måste vara ett kämpande hela tiden

Då har ni en grad mer än hos oss. Skönt att få gräset klippt. Ja du nu får man skifta garderob. Så skönt det låter med trädgård

Ha en fortsatt fin onsdag du också
kram från Malin

 
Pisan

Pisan

12 maj 2021 12:00

Vad bra - och fint av dig - att du uppmärksammar detta idag med ditt inlägg. Det är ju inte bara internationella fibromyalgidagen utan även internationella ME-dagen. 2 systersjukdomar kan man säga. Jag har ju båda. Man tror att ME kommer att öka nu i och med pandemin eftersom många får detta efter en kraftig infektion, att sjukdomen triggas igång av kraftig influensainfektion. Studier visar att så har det varit tidigare.
Fin bakgrund du hittade! Jag har också bytt inne hos mig :-)
Det blir en körig dag för Mr T idag, mycket åkande fram och tillbaks. Han får vila sig ordentligt i morgon.
Vi har 15 grader just nu, hoppas det håller sig där, vill inte ha över 20 grader, min kropp tar tid på sig att vänja sig vid värmen.
Kramisar till er båda! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Malin wiper

12 maj 2021 12:32

Jag tycker verkligen att detta skall lyftas fram och även ME-dagen som jag missade att se. Allt gick så fort i morse ;). Det låter inte bra att sjukdomen kommer att öka så jag hoppas verkligen att dom forskar på i detta. Jag tyckte det var viktigt eftersom så många drabbats och jag känner ju själv att jag har tendenser till fibro också för jag har en i min närhet som nu fått det.

Jag hittade bakgrunden på en av dina länkar så jag tackar så mycket vännen. Nu får jag lite nytt att välja på. Då får jag kolla din bakgrund under dagen.

Det blir verkligen mycket för min man men nu vilar han tills han skall iväg igen. I morgon är det fritt men på fredag skall han dit igen.

Vi har lite varmare än hos er med 21 grader nu. Jag tål inte heller för hög värme så för mig får det vara mellan 20-22 grader.

Tack för din härliga kommentar. Du är en hjälte som stått ut med din sjukdom så länge. Du har verkligen kämpat. Kunde jag trolla så skulle jag trolla bort den direkt

Ha en jättefin dag du också
Mr T hälsar tillbaka

 
Ingen bild

Gunilla

12 maj 2021 13:27

All empati för de som lider av fibromyalgi, har inte det, men en nära som har det och inte bli trodd gör inte saken bättre. Att jämt ha ont är förskräckligt.
Så skönt att maken får vila en dag från allt resande det kan vara behövligt.
Önskar en fin dag och en fin Kristi Himmelsfärdsdag! Kram!


Varma kramar till de som har ont!

Malin wiper

12 maj 2021 13:48

Jag känner också sympati för dom som drabbats. Det är bedrövligt att man inte blir betrodd så var det med utbrändhet också i början. Att ha ständig värk sliter på kropp och själ. Ja du han tar det lugnt nu och bara kopplar av

Ha en fin dag själv och även helgdagen. Tack för dina härliga kommentarer

Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 16:30

    I förmiddags gick jag förbi vår busshållplats när jag var på väg ner till centrum. På håll såg jag denna barnvagn (sittvagn), och blev så ställd när jag inte såg nån bredvid vagnen så jag blev lite oroligatt ett barn satt ensam i vagnen. När...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 10:00

     Vi var ju och såg återinvigningen av Aseaströmmen i går och jag började med att filma Västerås Stadsmusikkår. Dom spelade jättebra och sen hölls det invigningstal. Dom borde ha avspärrat så man hade vetat vad man hade att hålla sig till. Mån...

Av Malin wiper - Fredag 17 maj 09:45

    I går då vi var på väg ut på vår promenad så såg jag nåt på gräsmattan men det såg så märkligt ut. Jag gick närmare och då såg jag att det var en hare. Den låg blixtstilla och när jag närmade mig med lätta steg så reagerade den inte så jag b...

Av Malin wiper - Torsdag 16 maj 08:15

    I går promenerade vi bort till ICA Ettan som ligger 1,1 km från oss. När vi gick där på trottoaren så hörde jag nåt som prasslade bredvid mig och det visade sig vara en kråka. Den var jättenära mig så den blev jätterädd och flög iväg så snab...

Av Malin wiper - Onsdag 15 maj 09:15

    Min man gjorde ett jättefynd för några dagar sen på Röda Korsets second hand. Han köpte denna skjorta för endast 75 kr och den var helt oanvänd och kommer från Stenströms . Där kostar skjortor från 1.600 kr upp till över 2000 kr. På etikette...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards