Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2017

Av Malin wiper - 31 mars 2017 11:30

                       


  

Här står min man och son och kollar in en öppen gammal bil hos Mel's Garage i onsdags. Det är en FORD A från 1931 


  

Ytterligare en av gammal modell             


  

Sen finns det ju lite såna här och andra nostalgisaker också. Även gammeldagsa skyltar mm


  

En gul låååååååång tjusig bil 


  

Ljust blågrå med rött tak. Det är en FORD GALAXIE från 1965             

 

Tom Jones med It's Not Unusual


  

Detta är en CHEVROLET SPORT COUPE från 1937   

 

   

     

Det finns en hel del såna här soffor med kaffebord där man också kan slå sig ner med sitt goda fika från Mel's Café      


  

En gammal fint bevarad sparkcykel som inte är till salu


Ett häftigt barnflygplan som jag tror är orginal


  

Brandbil "trampbil" för barn har jag för mig är till försäljning. 


  

Jag glömde fota när vi åkte tidigt i morse till Västerås sjukhus för min mammografi. Vi var hemma redan 08.30 så det tog inte lång tid. Jag blev jättefint bemött på sjukhuset så det kändes tryggt. Vi har varit så otroligt trötta dom sista två dagarna och det beror nog på pollen. I dag har i alla fall solen kommit fram och det är vindstilla. I Kväll skall vi på Stand Up som börjar 21.00 i Hallstaparken. Fast vi skall vara där 19.30 för då serveras det mat och dryck.  Vår tvättmaskin blir inte inklopplad förrens till början av nästa vecka. Dom har fullt upp att göra så nu får vi tvätta för hand och hänga ut på balkongen och i badrummet. 

 


#Mel's #Gammal #Nostalgisaker #Gul # Tom #Chevrolet #Soffor #Sparkcykel #Brandbil

Av Malin wiper - 31 mars 2017 06:30

                   


  

Här kommer nu del 2 från Mel's Garage i Enköping dit vi var i onsdags.


Buick Super från 1956 stod där och lyste i sin äggulefärg och sprider glans. Klicka här för att se ett gammalt klipp på en Buick Roadmaster                                                         

 


   

Den är ju så läcker så man häpnar. Många av bilarna är sålda och denna gula är reserverad. När jag och min ungdomsväninna Anki var ute och kollade bilar i Sundsvalls centrum var inte alla så här välskötta och glansiga. Vi var ca 14-15 år och mycket yngre än den tidens raggare. Vi bodde så nära centrum så vi gick ofta ner och kollade och tog även en korv med bröd från korvkioskarna som det då fanns en uppsjö av på torget. 

 

  

Här ser ni vart man hämtar sitt fika och det finns även cafémöbler där anno 1950-1960-talet så det är bara att välja. Här ser ni också en av dom trevliga tjejerna som var där just då                        


  

Jag lyckades bara få en bra bild på denna svart/röda skönhet som stod där och pockade på uppmärksamhet


  

En svart läcker Oldsmobile


  

Läcker utsmyckning vid ingången. Det börjar bli riktigt roligt när det dyker upp såna här nostalgiställen lite överallt. Att det dessutom finns sånt intresse för dessa veteranbilar som folk rustar upp är ju hur kul som helst. Härligt att det finns dom som lägger ner så mycket tid på att se till att detta kulturarv består. Det uppskattas väldigt mycket                


  

Många av bilarna stod på rad i den snygga rundeln utefter väggarna             


 


Jerry Lee Lewis Trio med Great Balls of Fire från 1957

 

  

Här ser man en av dom bilarna som blivit sålda nyss                                 


  

Insidan på en av bilarna


  

Sist ut denna lite mer matta chrysler men ack så snygg



Fortsättning följer med del 3......................

 

 

I dag måste vi in till Västerås sjukhus dit jag är kallad på mammografi 07.50 Min man var till sjukgymnasten i går på grund av nacken. Hon sa att han måste dra tillbaka axlarna för då sträcker man på sig automatiskt. Om man inte sträcker på sig så kan man få en känsla av att en nerv är i kläm. Jag har inte haft några problem med sånt för jag fick lära mig som barn att sträcka på mig och sen har jag nog detta naturligt. Mr T har fått övningar han skall göra varje dag och sen har han ny tid där. Hon sa att han skulle promenera så mycket som möjligt och även gå på gym, helst på en Crosstrainer. 

 

                       



#Mel's #Buick #Cafémöbler #Oldsmobile #Rundeln #Jerry #Orange #Plymouth #

Av Malin wiper - 30 mars 2017 13:00

                   


  

Då hamnade vi äntligen på Mel's Garage i Enköping i går. Det är ett nybygge och jättefint både inne och ute. Det regnade rätt rejält i går. Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 2015. Klicka här för att se när vi var till Mels-drive-in 2015 


 

Vi tog en fika först innan vi gick igenom stället och kollade alla fina bilar och nostalgiprylar. Det känns fantastiskt att sitta i denna hörna med 1950-1960-talsmöbler


  

Här ser ni mig och min man som njuter och gläds åt att bara vara                


  

Sonen och Mr T


  

Min man och jag tog varsin smörgås som innehöll tranbär och på toppen skinka och ost. Dom var helt underbart goda


  

Min son tog en morotskaka som också var jättegod


  

Detta är en Ford Prefect från 1951. Så välskött och snygg i sin gröna nyans 

 


  

Från sidan 




Min man kollar in  en annan bil                    


  

Vad sägs om denna Cadillac Eldorado med sin urtjusiga framdel?                                    


  

En bullig modell i beige nyans, har aldrig sett en sån bil förut                 


  

Såna här stolar fanns det när jag var barn. En väninna till mamma hade några såna och en av dom var svart, röd och vit 


  

Kolla in taket ovanför bilarna, så snyggt 

 


Det blir nog 3 inlägg från detta besök så fortsättning följer.................................

 


#Mel's #Fika #Miljö #Sonen #Morotskaka #Ford #Eldorado #Tak

Av Malin wiper - 30 mars 2017 09:15


 


God morgon! kära läsare. I går var vi till Mel's Garage i Enköping men det tar sån tid att få klart bilderna i photoshop så det dröjer ett tag innan jag kan sätta in dom i bloggen. Här ser ni mig vid en av dom tjusiga veteranbilarna hos Me'ls, en dröm i gult. Vi hade en toppendag och bara njöt av att lägga blicken på snygga bilar, fika, äta, se 3D film, och få känna på VR (virtual realety) hos min son

 

                                                                                  


I dag har min man tid hos en Fysioterapeut på Vårdcentralen för han har haft besvär med nacken ett tag och nu går det inte längre. Dom skall undersöka och se om han kan få rörelser så det lossnar. Jag vet ju själv hur det känns med nackbesvär. I dag skall vi sen fixa till hemma lite mer för vi har varit ute och roat oss så mycket nu. I morgon kväll skall vi på Stand Up i Hallstaparken

 

Återkommer så fort jag kan. Ha nu en skön torsdag och snart har vi helg igen!!!!

 

 

 

 

Den gula bilen ovan är en Buick Super från 1956

 

 

#Mel's #Gul #Vårdcentralen #Hallstaparken #Buick

Av Malin wiper - 29 mars 2017 14:00

        


 


Jag har sett en Sydkoreansk katastroffilm från 2016 på Netflix som heter "Pandora". För regin står  Jong-Woo Park. Klicka här för att se skådespelarna i filmen

 

                               

 

 

 

 

Jae-Hyeok (Kim Nam-Gil) bor med sin mamma (Kim Young-Ae), hans svägerska och brorson Min-Jae i en liten koreansk stad. Han dejtar Yeon-Joo, samtidigt som han arbetar på det lokala kärnkraftverket. Hans tjej jobbar på samma ställe. Han är orolig för förhållandena på kärnkraftverket men ingen i regeringen lyssnar på honom. Helt plötsligt får dom en jordbävning som orsakar explosioner vid kärnkraftverket. Situationen blir till slut utom all kontroll, vilket gör att hela nationen grips av panik. För att förhindra en katastrof återvänder Jae-Hyeok och hans medarbetare till kärnkraftverket för att försöka stoppa förloppet

 

         

 

Den här filmen är gjord så realistisk så man sitter på helspänn och känner verkligen det hemska scenariot om en allvarlig kärnkraftsolycka skulle inträffa. Skådespelet är på topp och alla gör sitt yttersta för att få filmen så trovärdig som möjlig. Jag både grät och förfasades över temat. Numera har vi kommit närmare såna här katastrofer och andra så det känns läskigare att se en sån här film i dagens läge. Jag fick dela upp den på två omgångar för att klara av att se filmen. En eloge till dom som stått för smink och mask i filmen

 

Jag kan inte annat än ge filmen 4 starka helikoptrar av 5 möjliga i betyg

 

       

 



 

#Pandora #Jong 

 

Av Malin wiper - 29 mars 2017 08:15


  

Vi tyckte att vår nya soffa var lite i mörkaste laget så vi köpte två såna här stickade plädar på IKEA som har lite gult i sig och binder ihop soffan med dom gula fotöljerna. Sen när vi fick riktat våra spottar i taket mot allt i vardagsrummet så blev allt mycket ljusare så nu är vi supernöjda med soffan. Om vi sen tycker att mönstret är för dominerande på ryggkuddarna så är det ju bara att sy nya kuddfodral. Namnet på denna pläd är "Ormhassel". Soffan är så bekväm och skön så till och med jag som inte har kunnat sitta i soffor på länge kan det nu.                              

 

   

Så här ser soffan ut nu med plädarna på sidorna och ljuset från taket.  

 

   

Nu tycker vi att den passar jättebra till dom gula fotöljerna 

 

  

Vi har inte fått upp blommor i vardagsrumsfönstret än eftersom fönsterbrädan sitter för löst. Vi har kontaktat fastighetsskötaren som kommer och kollar detta. Gardinkappa har vi fått upp och sen skall vi fixa resten med tavlor och annat. Det blir nog en liten mysfotölj i hörnet vid rumsfönstret till höger och då sätter vi den 3 armade lampan där som både läslampa och riktad mot olika håll

 

   

Blommorna från Lena & Leif håller sig fina och slår snart ut. Vi delade upp den stora buketten i två. Så fort tulpanerna slokade i mitt barndomshem så la mamma ner några sockerbitar i vattnet och som på ett trollslag reste sig tulpanerna igen. Det har jag tagit till mig själv som vuxen och det har alltid funkat. Tack fina mamma, jag saknar dig otroligt mycket..  

 

Natalie Cole med Miss You like crasy.

 

                       


Evalaztok 

 

Bilverkstan meddelade oss att Landa sonden måste bytas på bilen och även växellådan. En begagnad växellåda går på ca 2000 kr, en ny är betydligt dyrare. Han har beställt landa sonder så vi får lämna in bilen igen nästa vecka. Han tyckte att vi skulle behålla bilen för motorn är suveränt bra men det känns som detta är sista gången vi reparerar denna bil. Landa sonden kostar ca 1500 kr. Han sa att vi kunde köra bilen än så länge för det har inte gått så långt med förslitningen än. Vi söker nu på nätet efter en begagnad växellåda som passar till vår bil men då måste vi ha garanti. Det fanns en men den passade inte in riktigt. Detta kom väldigt olägligt så vi känner oss ledsna eftersom vi lagt ner extra pengar på bilen i två år sånt som vi skulle ha som buffert. Ha nu en skön onsdag kära läsare och sköt om er  

 

 

 


#Pläd #Soffan #Natalie #Enköping

 

Av Malin wiper - 28 mars 2017 18:00

  

Min bloggläsare Lena skickade denna bild och information i ett mejl till mig. Den 12 maj på Malmö Arena blir det en konsert med symfoniorkester och Elvis live on Screen. Hans fd fru Priscilla kommer att närvara. Klicka här för att komma in och läsa lite mer ang detta evenemang

 

Klicka här för att komma in på Priscilla Presleys hemsida      

 

Här kommer en trailer på hur det kommer att se ut


        

 

 

#Lena #Malmö #Elvis  

Av Malin wiper - 28 mars 2017 12:45

  

Nu har vi fått tvättmaskinen på plats som vi var och hämtade i Eskilstuna i går. Det är en whirpool AA 800 som är 2 år gammal. Vi har inte så mycket plats på grund av badkaret men den passade in jättebra och är toppmatad och tar 5 kg tvätt.

 

        

Vi frågade Susanne Croner vart man kunde vända sig för att få hjälp med att få upp maskinen två trappor. Min man kan bära men behövde en person till. Vi fick jättebra tips så nu har två personer hjälpt oss och det gick jättebra. Tusen tack både Susanne, Lena och Tim..  . Nu skall vi bara ringa elektriker för att få den installerat. Allt finns där redan för inkoppling så nån har haft tvättmaskin där förut. Vi har även köpt en torkställning på IKEA som står på balkongen och är ihopfällbar. 

 

 

  

så här ser den ut inuti. När vi bodde i eget hus så hade vi en liknande maskin men lite större.         


  

Här står jag i köket och fotar rakt igenom badrummet till sovrummet. Vi gillar denna lägenhet till tusen så ljus, fräsch och inget som stör från andevärlden.

 

   

Det finns rätt många funktioner och den räcker för oss. Nu har vi fått tvätta våra kläder för hand ett tag så det skall bli skönt att få undan lite. Handdukar och lakan har fått ligga tills nu så det är tur att vi hade så många ombyten av sängkläder.

 

 

Vår lilla röda låda

 

Min man har varit ner till till verkstan med bilen för en lampan har tänds som visar att det är felkopplat. Verkstan heter Tuna Bilservice. Dessutom har den börjat låta konstigt och mekanikern sa att om det var det han misstänkte så kommer bilen att kosta jättemycket att reparera så nu skall han ut och köra med den för att själv lyssna på hur den låter. Är det så måste vi göra oss av med den och då får vi hyra bil när vi behöver för "Rentawreck" i Västerås hyr ut gamla men upprustade bilar för 99 kr/dag. Har man inte bil så slipper man skatt, försäkring, reparationer mm. Fast det känns inget vidare att bli utan bil och vi vill inte ta lån som vi måste sitta och betala av. Vår bil har varit jättebillig i drift och vi har knappt kostat på den nåt förrens den hade gått 15.000 mil. Nu har vi lagt ner en mindre förmögenhet dom två sista åren så nu är smärtgränsen nådd.           

 

   

Detta är vår första Suzuki wagon R+ som var gul. Det fanns inte så många gula  så den blev uppmärksammad och såg jätteläcker ut. Här stod vi parkerade sommaren 2015 utanför ett vandrarhem i Skåne där vi befann oss då. Vi har tyckt så bra om bilen och den är perfekt när man har ryggbesvär för den är hög och bekväm. Den har större utrymme än det ser ut från utsidan och fönstren är stora så man får ingen instängd känsla. Vi har haft 5 olika bilar på 26 år. 

 



Så här känner vi oss nu...      väldigt omskakade..  

 

 

 

 #Tvättmaskin #Suzuki 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards