Öppen Ridå

Alla inlägg under augusti 2009

Av Malin wiper - 31 augusti 2009 12:36



Jag vill bara påminna om protestlistan för dom knäppa sjukskrivningsreglerna. Namninsamlingen avslutas 10/9-09. Nu har 100.204 st skrivit under. Det var iesson som hade länken på sin sida så vi blev varse om att protestlistan fanns. Läs i Aftonbladet om det nya tuffare Sverige.



Nu är det fler och fler som far illa och flera har tagit sina liv.  Det börjar tack och lov att koka i grytorna nu och folk börjar engagera sig i detta.


Av Malin wiper - 31 augusti 2009 11:23


Sen var det dags att kolla in Stadsteatern. Vi gick in i foajen och där hade dom en liten scen. En skådespelare berättade om kommande program och det spelades musik. En tjej sjöng en låt av Eva Dahlgren.


Tror låten heter "Ängeln i rummet"


Sen blev det en visning inne i den största teaterlokalen och man fick följa med hur en pjäs byggs upp från sufflös, dekor, musik, ljud mm. Sist men inte minst så fick vi se ett stycke från en kommande musikpjäs "Tiggarens opera" i regi av komikern Johan Wahlström och musik av Ulf Dageby.

Den har premiär 25/9 i år.


Det var en röd sammetsridå. Här en bild på Johan Wahlström och Skådespelerskan Maria kulle som också är med i kommande teaterpjäs.


Ni känner säker igen dom. Johan har även varit med i Parlamentet för några år sedan. Maria kulle är dotter till skådespelaren Jarl Kulle.


Här har nu scenen gått upp och Johan står där för att berätta för oss hur det går till att bygga upp ett teaterstycke. Ridåhalaren har nu halat ner fönster och lite annan dekor.


Här har dekoratören kommit in och ställt lite saker på bordet.


Dessa roliga lampor satt i taket utanför teaterlokalen. ursnygga och vilken effekt.


När sen skådespelarna kom in då gick laddningen helt ur mitt batteri i kameran och gissa vem som blev arg och uppretad då??............ Jag hade kunnat ta hur många bra kort som helst och när jag såg att Maria Kulle var med i ensemblen så sjönk min toleransnivå helt :(


Här har jag nu fått Maria Kulles autograf efter att ha jagat både henne och Johan genom loger och lokaler bakom scenen. Johan Wahlström var för snabb för mig och hade redan hunnit ut ur huset :(

Maria Kulle och jag promenerade ut ur teaterlokalen eftersom hon försökte hjälpa mig få tag på Johan. Hon var hur vänlig och trevlig som helst. Inga divalater där inte....



Av Malin wiper - 31 augusti 2009 11:07



Efter loppisen åkte vi igenom Helsingborg och upptäckte att dom hade öppet hus både på Konserthuset och Stadsteatern wow!  Vi bestämmer oss för att besöka konserthuset först.




Här lite av den rundade foajen. Denna sidan hänger man av sig kläderna och den andra är som en rund spegelvägg.


 

Vi går upp för en hög trappa där det strömmar ut vacker musik från en stråkorkester. Violinisten är helt suverän på sitt instrument.



Han bjuder verkligen på sig själv och har full kontroll över violinen. Vi står bredvid en grupp som blir guidade så vi får reda på en hel del också ;)




Här ser man allihopa.




 

Vi fick även en rundvandring i Konsertlokalen som var ljus och fin.





 

Av Malin wiper - 31 augusti 2009 09:26




Min man har fått kaffe på säng och tackar er alla så mycket för era grattishälsningar ;) ni är för goa som pisan så gulligt brukar säga (Göteborgskan) ;) Vi är helt mörbultade i dag. Vi är inte van att hålla igång så mycket. Jag är inte färdig än med inläggen om vad vi gjort i 3 dagar (Phu!).



I lördags gjorde vi så mycket och här kommer fortsättningen. När vi åkte från våffelcafeét så såg vi en skylt utefter vägen i Laröd, där stod det skrivet: stor gårdsloppis. Vi följde pilarna och kom till ett litet barnvänligt bostadsområde som var jättefint.



Här ser ni takåsarna på husen och nedanför på en stort grönområde höll folk till med sin loppis. Det var full ruljans.



Så här såg husdörrarna ut och alla hade så fint runtomkring.



Här står min man och kollar in lite grejer.



Den här killen skulle grilla sen så man kunde köpa korv. Det fanns massor av bänkar i en rundel med tak över och där satt vi och drack kaffe och hembakt bröd ;)


   



Vid det här lilla fikabordet med både hembakt bröd, saft och kaffe stod 3 barn och serverade, dom var superduktiga och frågade om vi ville ha mjölk och socker plus att dom marknadsförde kaffebrödet och visade upp allt. Det kom fram nytt bröd hela tiden. Vi blev så proppmätta efter att ha ätit på tok för mycket.



Den här skylten hade barnen skrivit och vi gav natuligtvis dricks =)).




Vi köpte en blompall, Gi kokbok och signerade kristallglas för drinkar. Det var ett arvegods som dom egentligen inte ville sälja dom var så tidlösa men dom måste.



Dessa drinkglas är mycket snyggare i verkligheten.




Denna bok kommer att gälla nu när vi är så uppblåsta och stinna av allt ätande. Jag har en morgonrocksdag i dag. Vi kommer inte att gå på full Gi men dra ner på kolhydrater och sköta oss framöver tills vi minskat i vikt.


Fortsättning följer............




Av Malin wiper - 31 augusti 2009 00:15

   



 

Grattis till min man som fyller år i dag.



   


Jag har glömt bort att köpa present till min man så i dag på morgonen får jag smyga ut och fixa nåt ;) det har varit så mycket att det helt blivit bortglömt. Jag kan i alla fall servera honom en extra god frukost i morgon.


  




Om min pappa levt så hade han fyllt år  dag också.

Då hade han blivit 85 år.


Av Malin wiper - 30 augusti 2009 23:32


Sen besökte vi Beredskapsmuseet.


Beredskapsmuseet i Djuramossa mellan Helsingborg och Viken är ett museum i en underjordisk försvarsanläggning från andra världskriget. Beredskapsmuseet invigdes 1997 i den gamla försvarsanläggningen Batteri Helsingborg, ett fast kustartilleribatteri byggt 1940 av Skånska Cementgjuteriet.


Här följer lite bilder jag tog där. Det finns även ett Café där dom har lite av varje.





Flyglarm.



 










Ransoneringskort. Jag har hittat några såna som mina föräldrar sparat.



I dessa baracker sov pjäsmanskapet.Såna här tyger hade vi på våra madrasser som barn när jag växte upp.



Här är min man på väg ner i den underjordiska bunkern. Jag klarar inte av att gå ner där och det är jag inte ensam om enligt museipersonalen. Det kan blir klaustrofobiskt.



Under jorden utställning



Vad passar väl inte bättre än att spela Ulla Billqvists "Min soldat". Allt man såg kom inte med här utan besök gärna museet om ni har vägarna förbi.


Dom sålde filmer och musik från den tiden. 

 

Av Malin wiper - 30 augusti 2009 18:28




På fredagskväll gick vi på bio. Min man läste i Aftonbladet om en film med Quentin Tarantino "Inglourious bastereds" som fått 4 plus. Vi hade tänkt se nya Beck men den hade bara fått 2  plus.


Detta visade sig vara en miss eftersom filmen var mer teater än film och en orgie i våld och psykologiska obehagligheter som tog nästan knäcken på oss. När vi gick från bion så var vi så psykade och ångestladdade så vi var tvungna att köpa med oss lite öl till hotellrummet för att slappna av.


Inglourious Basterds är en amerikansk krigsfilm från 2009 regisserad och skriven av Quentin Tarantino. Filmen utspelar sig under andra världskriget och handlar om en ung judisk flicka vars familj mördas av den hänsynslöse överste Hans Landa, spelad av Christoph Waltz. Waltz fick guldpalmen i Cannes för sitt porträtt.


 

Christoph Waltz


Den enda behållningen av filmen var skådespelaren Christoph Waltz som säkert kommer att få en Oscar för sin rolltolkning, han var helt suverän som Nacipsykopat av den ruggigaste sort 


Det var en jättefin biograf med grå väggar istället för svarta så det kändet lite mindre dystert.



Sen var det ett riktigt draperi för så ridån gick isär när filmen började och det var lite nostalgi. Dom fyra ungdomarna ni ser därframme hade börjat på högskolan och var nollade och som uppdrag fick dom att såt framför en biopublik och sjunga "Du gamla du fria" ;) alla hjälpte till och sjöng med för att underlätta för eleverna... det var en rätt rolig grej.


Av mig får filmen bara 1 orm av 5 möjliga eftersom den var helt sjuk och meningslös.





Fortsättning följer....................

 

Av Malin wiper - 30 augusti 2009 17:58



Vi gick rätt mycket och kollade nere vid hamnen. Dessa vita skrytbyggen har ingen normal inkomsttagare råd att bo i. Många har sina båtar och kryssare ankrade där.



Här ser ni ett café dit dom som bor där har nära till. När vi var i Helsingborg 2006 så var vi där och fikade och det var nog det dyraste fikat jag någonsin betalat för. Vi var 3 st som beställde varsin kopp kaffe och 2 chokladtryfflar/man. Notan gick på 300:- :(. Visst, tryfflarna var goda men dom är minst lika goda på Café lakatos men billigare. 



Sen såg vi färgan komma tillbaka från Helsingör.



Sen besökte vi Tropical Beach. Ett ställe nere vid vattnet där dom har planterat olika palmer med fin sandstrand. Det var så öde och lugnt och jag undrar om det blivit en flopp eftersom ingen badade eller låg och njöt där.


Här sitter Mr T och myser medans jag får föreviga honom.





Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards