Öppen Ridå

Inlägg publicerade under kategorin Djur och natur

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll

Här har den vänt sig om

Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy

En annan Björktrast hade hamnat utanför ett fönster där dom bjöd på fågelfrön

Vi träffade en jättetrevlig tjej på Röda Korset som hade en jättefin hund. Det var en Tysk mellanspets som hette Lexi och var en hona

Här hade hon nog fått nog av mig..

Eftersom jag fotar för det mesta med vanlig kamera, en Lumix med 30x zoom så har jag en kameraväska men den är lite för liten, men den funkar för det mesta men jag behövde en lite större i och med att jag har tänkt att gå ut ensam och fota och ta mer tid på mig. Då kan jag ha med mig lite mer saker.

Den ni ser ovan är större och den köpte jag i går över nätet för 75 kr och märket är Proline. Vi var och hämtade den i går på en adress nära centrum. Den såg lindrigt använd ut. Så småningom måste jag köpa en ny mobil som är lite bättre att fota med och då kan jag även använda mitt Instagramkonto som nu är helt tomt. Min man köpte en ny mobil för ett tag sen och nu är den betald. Även min nuvarande Panasonic Lumix blev betald för några månader sen. Tyvärr har jag tappat den 3 gånger i marken så den är inte lika bra som förut utan det blir otydligt på sidorna så jag får beskära bilderna mer.

Kameraväskan jag köpte är inte så ljusgrå som på bilden utan mer gråblå

Så här ser den ut inuti och det finns fack framtill också

Jag har även köpt mig ett par nya fina beige vantar med dekorativ kedja för 129 kr men dom har kostat över 300 kr så dom var på rea. Det var så länge sen jag köpte vantar och handskar men nu började dom bli slitna och ett par beige med mönster har jag glömt ute nånstans. Dessa ovan har en skön mjuk insida så jag är jättenöjd. Butiken heter Rizzo och ligger i Kvarteret Igor

Dessa vantar har jag haft i många år och dom är lika fina fortfarande. Sen har jag varmare vinterhandskar

Min har haft sina  vantar och handskar jättelänge men nu var det dags att köpa nya. Dessa skinnhandskar hade kostat 700 kr men nu 400 kr på  Stadium Vasagatan.

Längtar tills vi kan gå in genom denna tunnel för att sitta i parken en bit bort och ha med oss fika

Påsken närmar sig och så här såg det ut utanför en blomsterbutik. Vi har så lite påsksaker men vi har sällan firat påsk

Eagles med Tequila Sunrise

Inne i centrum så hänger det fullt med stickade mössor i ett stort träd. Det är för att Västerås håller i Bandyfinalen 15-16 mars så den är i full gång nu. Klicka här för att se vad jag skrev ang detta

Vi vaknade lite sent och nu skall jag direkt in i duschen och sen ut på den vanliga promenaden. Vi skall städa, baka och förbereda mat tills i början av nästa vecka för då tar min son bussen till oss. Denna gång hyr vi inte bil utan håller oss här och vill vi nånstans så åker vi buss. Vi har båda busskort nu för det blir billigare än att köpa separata resor. Nu har vi fredag igen och en helg som står för dörren. Hoppa ni har nåt bra att se fram emot för det behöver man i dessa oroliga tider.

Önskar er nu en fridfull dag

#Björktrast #Snowy #mellanspets #kameraväska #vantar #handskar #Eagles #Bandyfinalen

Av Malin wiper - Torsdag 29 feb 11:00

När jag promenerade ut i går förmiddags så fick jag vårkänslor av det jag såg. Min man var på Citypraktiken för att ta ett prov så jag var ensam ute ett tag innan jag vände och gick mot centrum för att möta upp honom. Jag blir så glad när jag ser att solur fortfarande kan ses i en del trädgårdar

Det känns som det inte är långt tills skottkärrorna får göra rätt för sig i trädgården jag gick förbi. Än ligger dom och vilar  på sin gräsplätt

Inne i centrum blev vårkänslorna mer påtagliga utanför denna blomsterbutik

En plantering i båtliknande form såg jag vårblommor i och som segel avrivna jeanslängder

Här kommer ett klipp från en av många Youtubekanaler jag prenumererar på. En broöppning för pråmar. Han som filmar heter EdwinMK. Han har massor av fantastiska filmklipp med båtar. Han kom in på min Youtubekanal för att kolla mitt klipp ang Hjulstabron broöppning i torsdags och på så vis hittade jag till hans kanal

Här dröjer det inte länge förrens cykelstället är fullsatt av cyklar

Lite tavlor från Ekströms konst i skylten som också gav vårkänslor

Så här kände jag mig i går morse när ryggen krånglade som värst, men jag reste mig igen

Vad passar väl inte bättre då än med denna låt från Melodifestivalen 2012. Thorsten Flinck med låten Jag reser mig igen. Efter en promenad på 5,75 km och lite annan behandling så lugnade det ner sig lite i ryggen. Av erfarenhet så vet jag vad jag måste ta till och även avslappningsövningar är bra.

Ett nytt cafe  slår snart upp sina portar i centrum och det heter Karma Café.

Här en suddig liten bild på Brynol Bagare som var ett café som låg där när vi flyttade hit. Det fanns nog långt före också. Sen har två matställen legat där men dom är borta nu och det skall bli spännande att se hur Karma Café kommer att se ut

Vi har strålande solsken, blåser lite och vi har 3 grader varmt. Nu stänger jag bloggdörren för denna gång och önskar er en så bra torsdag som möjligt.

#solur #skottkärrorna #vårkänslorna #EdwinMK #ryggen #Thorsten #bloggdörren

Av Malin wiper - Tisdag 27 feb 08:30

Min son ville ha lite nostalgi så vi åkte även till Stallarholmen i  torsdags. Där har dom en gästhamn som min son besökt då han var ute och seglade. Den ligger öster om Strängnäs och det är ca 1,5 mil dit så det blev en härlig avstickare

Denna brygga var den han förtöjde sin segelbåt på. Det var rätt många år sedan så han var förvånad över att bryggan hållt så länge. Den var redan då gammal, lutande och sliten

Min man fotade mig och min son när vi var på väg över Stallarholmsbron. Sen ändrade vi oss och tog bilen över bron och sen in mot gästhamnen

Mr T med sin styvson som han kännt sen min son var 17 år. Dom har alltid kommit bra överens

Vi parkerade bilen för att fota lite och detta var första båten jag såg

Crosby, Stills, Nash & Young med Southern Cross

En röd stålbåt med en liten liten båt på sidan

Min son stod och fotade på en brygga och riktigt längtade efter en segelbåt igen. Han har haft rätt många och har seglat med sin pappa många gånger under sin uppväxt.

Denna båt hade nament Eldnäset. Klicka här för att komma in på en sida för att läsa om denna båt och även se massor av bilder

Jag stod så bra till så jag fick denna vy mot bron vi åkte över. Klicka här för att läsa om bron och gästhamnen. Dom anordnar även Vikingafestival i Stallarholmen

Jag tror detta är ett före detta militärt fartyg som nu används till annat.

Jag zoomade in en träbåt som såg lite ut som en fiskebåt. Kan det vara en surfingbräda på sidan?

Vi en av bryggorna låg även denna motorbåt. I dag har vi dimma och minus 1 grad kallt. På förmiddagen skall vi promenera till Lidl som ligger 1,6 km och köpa vinmarinerad kassler som kostar 70 kr/kg så man får passa på när det är nedsatt pris. Nu har vi inte ätit lax på länge och jag längtar tills det kommer extrapris på laxsida. Mycket har förändrats vad gäller priser, allt har blivit dyrare. Second hand har fått en uppgång men går man in på en klädbutik i centrum så är det ofta ekande tomt. Många butiker har fått slå igen eller flytta till köpcentrum så till slut får vi ett dött centrum.

Då har vi tisdag igen och en ny dag som hägrar. Hoppas ni mina besökare får en så bra dag som möjligt. Var rädda om er och ha det så bra

Här ett klipp på när dom hade Vintagefestival i Stallarholmen 2016. Det är en årlig återkommande marknad och visning av gamla prylar och kläder

#Stallarholmen #brygga #Crosby #båten #Eldnäset #fartyg #Vintagefestival

Av Malin wiper - Söndag 25 feb 09:15

När vi åkte hemåt så åkte vi över Hjulstabron som ligger mellan Enköping och Strängnäs. Just då var det en broöppning för ett rätt stort fartyg så jag passade på att gå ut ur bilen och filma.

Så här såg fartyget ut

Här har fartyget kommit ut på andra sidan broöppningen

Här kommer lite fler bilder från när vi var till Strängnäs i torsdags. Vi gick omkring även i dessa gamla delar av stan som heter Kvarnbacken

En gul dörr som verkligen lyste upp.

Efter det så gick vi förbi ett annat hus som hade en färgstark blå dörr

Nästa dörr var grön

Ytterligare en dörr och då en brun med grafiskt mönster och glasrutor på sidan. Såna kunde man se på 1950-1960-talet. Jag tycker dom är så snygga och tidlösa

Bredvid dörren så hade dom satt utsmyckning i form av en nyckelpiga och en myra. Kul när nåt sticker ut lite

Denna skylt var så gullig och lite annorlunda än dom man sett förut

Man promenerade genom såna här smala mysiga gränder

Vi hade en toppenkväll i går på Gideonsbergs Pub. Det kändes som att komma tillbaka till 1970-talet. Jag har filmklipp att fixa till och lite bilder men inget är klart än. Det kommer in inlägg i morgon. I dag vaknade vi till regnväder och 2 grader varmt. Vi tar en vilodag för det behövs efter en sån kväll där vi även har dansat.. , dock inte på borden..

Cornelis Wreeswijk med Blues för Fatumeh

#Hjulstabron #fartyget #Kvarnbacken #dörr #nyckelpiga #skylt #Cornelis

Av Malin wiper - Fredag 23 feb 14:00

Det första vi gjorde i går när vi hämtade upp min son var att åka till Strängnäs. När vi varit dit förut så har det varit sommar och man kunde gå runt hamnen och kolla båtar, djurlivet, fina byggnader och hamnens glassbar dit vi varit några gånger med min son. Tyvärr fungerar inte sökfunktionen här på bloggplatsen så jag det tar sån tid att leta minnesbilder. På google har det fungerat bra förut men inte nu.

Klicka här för att se när vi var till Strängnäs 2015

En annan del av hamnen och som synes ligger det ett tunt lager av is fortfarande. Det regnade i går så vi fick gå med paraplyn och bilderna blir därefter

Dom har ett jättefint Kulturhus som heter Multeum med både café, scen, utställningar och bibliotek. Det ligger rätt nära hamnen. Där på ett staket hängde denna rosa cykel som en skulptur

Så här ser det ut vid entrén till Multeum

Sevärt i Strängnäs. Ett klipp jag hittade på Youtube

Framför Multeum kan man även se denna skuptur i form av en båt med namnet Ett skepp kommer lastat. Materialet är betong och brons och är skapad av Urban Engström 2003

Inne i båten ligger betongsaker bland annat en gammal telefon, Buddha, kranie och mycket mer. Det såg lika stökigt ut som världen är just nu

Lite fler betongsaker i båten blandat med mossa, stenar och annat

En skulptur framför Kulturhuset Multeum som går under namnet Djäknen och är skapad av Marita Norin 1988. Det är en skulptur i brons. Vi gick in i byggnaden men det var så mycket folk så bilderna blev inte bra. Vi skall besöka Multeum en annan gång för dom har ett väldigt fint café och det var så fint därinne och väldigt välbesökt

Vi stötte även på denna skulptur i brons, kupol av ekar och medicinalväxter av Knutte Wester 2023. Den går under namnet Sammanflätade

Klicka här för att läsa lite om denna skulptur

En närbild på pojken med hinken

En närbild på spaden mot trädet

Flera stenhus på rad en bit från hamnen. Strängnäs har behållit sina stenhus och även äldre trähus som rustats upp. Strängnäs är en tätort i Södermanland och centralort i Strängnäs kommun i Södermanlands län. Staden är belägen vid Mälarens södra strand, mellan Södertälje och Eskilstuna

Vi hann med mycket i går så det kommer fler inlägg men jag har inga fler bilder klara än för jag vill beskära och fixa till dom. Vi har varit ute och promenerat 5 km och även varit ner till centrum. Vi har just nu soligt och 7 grader varmt. Nu blir det en sen lunch här så jag önskar er en härlig fredag kära besökare

Avslutar med ett vackert magiskt filmklipp skapat av Christer Wastesson som heter Forskungen. Jag prenumererar på hans Youtubekanal

#Multeum #cykel #båt #Djäknen #Christer

Av Malin wiper - Torsdag 22 feb 07:15

Jag fotade några kajor i går som hade hittat en påse där det fanns godis kvar i. Dom var där och ryckte i påsen och fick i sig lite. Trist ändå att det slängs förpackningar istället för att slänga dom i en papperskorg eller ta med hem och slänga. Börjar fåglar och andra djur äta på förpackningarna så kan dom dö, många har redan gjort det. Vi har inte råd att mista våra fåglar och andra djur som lever sida vid sida med oss

Klicka  här för att se en dokumentär gällande våra insekter som är lika viktiga dom för vår överlevnad

Den ena tog för sig av godsakerna

Här ser man att det finns en del kvar i påsen

Såg en gul cykel som stod lutat mot ett hus och lyste upp. Gult är verkligen inte fult

Donovan med Mellow Yellow. Han är en av mina ungdomsidoler. Donovan är en skotsk musiker, sångare, låtskrivare och producent. Han började sin bana 1965 och gjorde flera internationella hitsinglar och album under det sena 1960-talet. Hans stil blev symbol för Flower Power eran med dess blandning av folkmusik, pop, psykedelisk rock och jazzstilar

I en trädgård på hemvägen från en promenad såg jag en fotboll, barnbil och en skottkärra

En vattenkanna barnleksak hade hamnat mellan bräderna på ett staket

Hade inne en pelargång häromdan och här ser man ytterligare en inne i centrum

På väg hem genom en tunnel upp på andra sidan vägen. Vi promenerade drygt 4 km men gick ut ytterligare en gång. Det regnade i går men var vindstilla

Tony Joe White med Disco Blues. Tony Joe White var en amerikansk singer- songwriter och gitarrist, mest känd för sin hit "Polk Salad Annie" från 1969 och för Rainy Night in Georgia. Han skrev låten Steamy Windows som blev en hits för Tina Turner 1989. Klicka här för att läsa lite mer om honom

I går såg jag detta hjärta ligga på en trottoar i centrala Västerås. Då tänkte jag på min bloggvän Wionlettan. Hon stötte ofta på hjärtan lite överallt av alla de slag då hon var utomhus. Hon har inte setts till på ett tag på sin blogg så jag saknar henne.

Nu ger vi oss iväg till min son i Enköping för att åka runt lite och bara ha det bra. Äta ute och upptäcka lite annat än det vi gör här varje dag

#kajor #förpackningarna #cykel #Donovan #vattenkanna #pelare #Tony #hjärta

Av Malin wiper - Måndag 19 feb 10:15

Här kommer lite bilder jag fotat 30 januari 2024 och dom hade jag klara sen förut. Det är från Faunapassagen i Svartån. Det behövs bara en felrörelse så kan allt man planerat för gå om intet. I går hade jag lite för bråttomt när jag skulle lägga in en filt i ett skåp och sen var det kört. Min man trodde det var en muskel vid revbenen som gjorde att ryggen gick i kramp. Fick sån värk på vänster sida om ryggen och hade svårt att andas. Min man gjorde massage och jag tog värktabletter.

Vi skulle ha kaffebesök flera timmar senare. Allt var klart hemma med städning, bakning och dukning så efter att jag tagit värktabletter så blev jag så pass bra så jag behövde inte avboka. En stund senare fick jag ett meddelade på messinger att hon som skulle komma på kaffe hade stukat foten. Sköt om dig och krya på dig. Vi ses så fort allt är bra igen

Här ser man en längre bit av Faunapassagen. I dag har jag inte lika ont där det började i går utan nu är jag påverkad i hela ryggen och nacken är uppspänd så jag sitter stunder med både ispåse på rygg och hals, och tar värktabletter. Typiskt när man har två saker till inplanerade. Hoppas jag är så pass bra innan dess så jag slipper ställa in. Jag kan bara sitta korta stunder vid datorn så det tar tid att blogga

Här ser man hur dimmigt det var då jag tog bilderna från svartån. Klicka här för att se ett pussel som säljs nu över Faunapassagen med 1000 bitar

Här ett klipp från Faunapassagen som jag skapade 2022 med både stillbilder och filmklipp

Här hade dimman lättat lite

En bild på en kråka jag tog när det var lite mer snö. I dag måndag snöar det stora flingor och vi har nollgradigt. Vi får se om jag kan promenera i dag för det är varken plogat eller sandat.

Hoppas ni får en bra början på den nya veckan. Hjärtlig hälsning från Malin

Mikael Wiehe med Flickan och Kråkan. Klicka här för att se när vi var och såg Mikael Wiehe på Huskvarna Folkets Park 2010. Fick även hans autograf

#Faunapassagen #kaffebesök #dimman #kråka #Mikael

Av Malin wiper - Lördag 10 feb 13:15

I går köpte vi en ny stekpanna för dom två vi hade har nu gått ur tiden. Allt man stekte i dom fastnade men dom har hållit rätt länge. En av dom var en gjutjärn men en tättviktare. Den vi köpte nu är en Jamie Oliver Everyday Kitchen Tefal Frying Pan . Den ser ut som den jag länkat till men på ICA Maxi kostade denna bara 300 kr så den var nedsatt i pris. I går provstekte vi i den och vi är supernöjda

zerazza

Så här ser den ut under

Den ligger innesluten i detta när man köper den. Vi har haft en stekpanna förut från Jamie Oliver och vi tyckte den var bra.

Här kommer lite bilder från när min son var till oss och det var mycket mer snö. Det är så kul att se att folk tar sig ut på isen och både åker skridskor och promenerar. Jag fotade en kille som var på väg ut från denna lilla brygga för att åka skridskor. Stället heter Lillåudden

Här är han i full gång där dom skottat upp

Här ser men en del av alla som var ute på isen för att njuta av vintern

Min son tog sig ut en bit på isen också

Här ett annat ställe där isen krackelerat lite och sånt ser läckert ut. Första gången vi var till Västerås och hälsade på min mans bror på 1990-talet så fanns inte dessa hus och nu är det byggt överallt

En vy över småbåtshamnen

Detta är en minnesbild på min man och mig från juli 2006 då vi befann oss i Helsingborg. Vi var nere på stranden där dom fixat till med palmer och annat så man fick en känsla av Hawaii. Vi var dit några gånger under åren och ibland bodde vi på hotell och en annan gång på landet i Ängelholm. Vi åkte även dit med vår nya husvagn en gång men då hade vi en sommar där det regnade hela tiden.

När vi arbetade så hade vi råd att resa runt och mest i bil och senare även med husvagn, och några utlandsresor. Vi har haft först en lite äldre Kabe och sen en helt ny Adria. Fast vi märkte att vi hade hellre velat ha en husbil. Vi är inte mycket för att ligga på en camping utan har alltid velat röra på oss och se oss omkring. Ingen av oss är inte heller intresserad av att ligga och steka oss på en badstrand så vi passar bra ihop.

Anti Pony med Under  The Palm Trees, så passande. Klicka här för att läsa lite om denna duo

En bild från 2006 då vi bodde på Gånarps rum och stuguthyrning. Bilen ni ser var vår Suzuki Wagon R+. Det var ett mysigt ställe och dom hade även höns där då som var frigående. Därifrån åkte vi sen till Helsingborg och dess omnejd. Vi har haft 3 st Suzuki och den gula var den första, sen en röd och sist en silverfärgad