Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2017

Av Malin wiper - 31 december 2017 16:00



                              

 

I dag drack vi ett vitt vin till maten som heter Tommasi Adorata från 2016. Alkoholhalten är 13% och jag tror det är ett vin som min son tog hit i jul. 

 

                                                                    

 

Klicka här för att se vad GP skriver om vinet som dom gett 4 fyrtorn i betyg av 5 möjliga

 

  

Vinet passar både till fisk och kött. Jag tyckte det var jättegott men var på gränsen lite för kärvt om man skulle ha druckit det utan mat. Vi högkänsliga har ju ett bättre smak- och luktsinne är än dom flesta. Till maten så blev det jättegott men det räckte med ett glas för mig som dricker så sällan numera. Jag är ändå benägen att hålla med om att vinet håller en hög kvalitet så det får även 4 torn av mig i betyg av 5 möjliga. Fin färg och lite bubbligt..               

 

   


Rob Thomas & Daryl Hall med I Heard It Through The Grapevine. Jag önskar er ett riktigt gott slut på det gamla året kära läsare och ett Gott Nytt År 2018..     





#Vin #Tommasi #GP #Rob

Av Malin wiper - 31 december 2017 10:45

                      


  

Så här välkomnande var det när vi kunder besökte Saluhallen i går. Sånt här uppskattas för det tyder på kreativitet och fantasi av den fina mannen. Dessutom var killen jättetrevlig och tillmötesgående så jag fick fota honom till bloggen. Han förestår Stora Ekeby köttSaluhallen. En väldigt fin, mysig och inbjudande saluhall där man inte bara kan köpa en massa delikatesser utan också sätta sig ner i lugn och ro och njuta av godsakerna som finns där. Vänlig och trevlig stämning gör inte saken sämre. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

                                                                  

 

   

Så här ser det ut när man kommer in just till Stora Ekebys ställe och dom har ekologiskt kött. Sen säljer dom både ost, sill, hummer, pilgrimsmusslor, romsallad, kex, marmelader och mycket annat

 

                        

 

 

Fick även fota två till ur personalen tillsammans med "Rosa mannen".              

 

 

Det säljs även öl och pasta, choklad, ja! listan kan göras lång. Klicka här för att se två produkter vi köpte där sist förutom olika sillsorter och västkustsallad mm. Vi hade tänkt köpa lite hos Ekeby i går men vi hade ingen kylväska med oss och vi skulle ju inte hem direkt utan umgås med svågern. Det får bli nästa gång istället

           

Klickbilder                                

 

 

Det är lite svårt att fota lokalerna än om jag har blixten så behövs mer ljus. Fast man ser ändå hur mysigt det är framför Ekebys diskar. Detta är ju bara en del av Saluhallen som är rätt stor

 

The Tallest Man on Eart med Dreamer

                    

 

 

En annan del              

 


Hoppas ni som tittar in har en fin nyårsafton att se fram emot. Inte undra på att dom vill förbjuda fyrverkerier eftersom det smälls flera dar innan och även efterråt. Då jag växte upp så höll det på från midnatt till ca 30 minuter och sen var det klart. Det är flera kommuner som skall börja med laser istället. Synd att folk inte kan sköta sig och man måste ju tänka på djuren som blir skräckslagna av detta. Här har det varit rätt lugnt med smällare har bara hört nån enstaka. 


#Välkomnande #Ekeby #Saluhallen #Personalen #Öl #Pasta #Lokalerna #Tallest

Av Malin wiper - 30 december 2017 14:45

  

Här står min man och hans bror utanför Saluhallen Slakteriet. Min mans bror till höger bjöd oss på fika och stället heter Bygdens Bageri och är ett toppenställe med otroligt gott både kaffebröd och smörgåsar.

 

Klicka här för att se när vi var dit 21 oktober

 


The Blues Brothers med Jailhouse Rock

 

 

Här ser ni mannen som driver bageriet och en av hans anställda.             

 

   

Sen fick vi in brickan med kaffe och små läckra flaskor med mjölk. Det är så mysigt att sitta där och höra folklivet från alla andra ställen i Saluhallen. Dessutom luktar det så gott på bageriet så bara det är mysigt. Det bakas nytt hela tiden så allt är purfärskt. Dom har egna recept på mycket så gomen får känna på nytt.     

 

   

Jag tog lyxkavring som har nötter och frukt inbakat och är otroligt gott. Ovanpå valde jag brie och den var så krämig och god så jag fick gåshud.

 

   

Männen tog ett "Frökenbröd" som dom tyckte var supergott. Dom valde också brie men även salami som var av finare sort. Vi njöt som bara den och satt rätt länge och pratade och tog in atmosfären                       

 

   

Ett bröd vi skall köpa med oss nästa gång för det såg också fantastiskt ut

 

  

Jag ville inte ta av mig mössan inomhus för min hårtoningsfärg har utgått och jag testade en annan färg och då blev håret askfärgat och råttgrått..  Njut och ha det bra gott folk

 

 

 Fortsättning följer från Saluhallen för vi kunder blev välkomnade in av en häftig man på grund av storhelgen.............................


 

 

#Saluhallen #Bygdens #Blues #Mannen #Brickan #Lyxkavring #Frökenbröd #Mössan 


Av Malin wiper - 30 december 2017 08:00


 

Nu har i alla fall amaryllisen slagit ut i full blom. Hallstahem gav alla hyresgäster varsin amaryllis som vi fick hämta på Åsby Hem & Trädgård. Vad generöst gjort av dom. Klicka här för att se hur den såg ut från början. När dessa är utblommade så är det flera stänglar till som skall växa upp                        


 

På lite närmare håll. Denna amaryllissort är Rock'n Roll Hippeastrum

 

   

I går var vädret mycket bättre så vi fick in ljuset hela dan och solen sken. Vi är så slöa trots att vi bara hållt igång på julafton. 

         


Amy Winehouse med Will you still love me tomorrow. En härlig raspig version. En sak är säker I love you Mr T till the end of the road..  


 

#Amaryllisen #Hallstahem #Åsby #Roll #Amy #Love

Av Malin wiper - 29 december 2017 17:30


 


Här kommer receptet på sillen min man la in till julen. Jag fick en kommentar från en som var intresserad av receptet. Jag fick även själv recept av henne som jag skall provlaga så småningom. Önskar er en skön fredag

 

                     


                  

                                      Doris Sill

 

                                       4 sillfileer

                                       2 gula lökar

                                       Några dillkvistar

                                       1 tunt skivad morot

                                       Liten purjolök

                                       Mellan-malen svartpeppar

 

                                       Koka upp lag:

 

                                       1 dl ättiksprit

                                       2 dl vatten

                                       2 dl socker 

                                      10 hela kryddpepparkorn

                                      10 hela svartpepparkorn

                                      1 till 2 lagerblad

                                      Saften från 1/4 citron

 

                                      Vattna ur sillen.

                                      Skär sillen i bitar efter önskad bredd.

                                      Skär upp löken och moroten.

                                      Koka upp lagen och låt svalna.

 

                                      Lägg sill, lök, dillkvistar och morot i en lagom burk.

                                      Häll i den kalla lagen så att den fyller hela burken.

                                      Fäst/skruva i locket och ställ burken kallt i 2 dagar. Kan 

                                      sedan ätas i minst en vecka.

 

                                      Vid servering: 

 

                                      Lägg sillbitarna på ett fat och strö finhackad purjo och de

                                      tunna morotsskivorna över sillen. Spara lag så överblivna

                                      bitar kan läggas däri. Släng dillkvistarna.

 

                                      Vill man ha lite mjukare sill så får man ta mer socker

 

                             

 

 

#Doris #Sillfileer #Purjo

Av Malin wiper - 29 december 2017 13:00



                                      

 

Dunkirk är den andra filmen min son tog med sig på Julafton och det är en berättelse om de hundratusentals brittiska och allierad trupper som blir invaderade och omringade på stranden vid Durkerque av fientliga styrkor under andra världskriget. Filmen är från 2017 och är history, drama, action. För regin står Christopher Nolan. Rollistan: Fionn Whitehead, Damien Bonnard, Aneurin Barnard, Lee Armstrong, James Bloor, Barry Keoghan, Mark Rylance mfl. Klicka här för att läsa lite mer om filmen

 

                          

 

Det är en stämning i denna film som är så ödesmättad och realistiskt gjord. Jag kunde knappt röra mig i soffan för man var helt uppslukad av denna historia där även musiken var ödesmättad och som ett malande ljud hela tiden och sånt brukar inte jag tåla i vanliga fall men det kunde inte vara mer passande musik till denna film som Hans Zimmer står för. Kanske ingen höjdare på en julafton men jag fann den väldigt välgjord och välspelad. Att den sen har verklighetsbakgrund gör att man blir väldigt tagen. Dessutom hade dom gjort nåt med ljussättningen så det kändes verkligen som en annan tid. Klicka här för att läsa en mer ingående recension

 

Av mig får filmen 4 krigsflygplan i betyg av 5 möjliga


 

 

 

animated-aeroplane-image-0069animated-aeroplane-image-0069animated-aeroplane-image-0069animated-aeroplane-image-0069



   

Trailern till filmen

 

peace symbols - GIFMANIA



#Dunkirk #Trupper #Nolan #Välspelad


Av Malin wiper - 29 december 2017 08:00


 

Nu har jag fått tag på en sak jag sökt efter och det hos Kitchen på Erikslunds Shoppingcenter. Ett hjälpmedel för att få ut smält choklad på kakor och även kunna göra mönster.

 

                                                                     


  

Så här ser den ut och går under namnet Lékué Decomax sprits . Man häller i den varma smälta chokladen i spritsen och sen väljer man ett munstycke som passar till ändamålet. Som ni ser på bilden så finns det 4 olika munstycken. Jag skall baka samma kakor som på julafton fast i olika former och visa er sen hur det blev. Klicka här för att komma in på en sida där den finns. Jag köpte den för 149 kr (medlemspris) men den kostar på denna sida 269 kr.

 

                                                            

 

Klicka här för att få receptet på kakorna jag bakade till julafton

 

 

Här har jag testat att sätta på ett spritsmunstycke  

  

Från att ha sett ut som en tidig höst har vi nu fått dimma och regn så det var mörkt ute hela dan i går.


    


En liten regnhälsning från mig då vi åkte utefter den gamla vägen från Hallstahammar till Västerås..   i går

 

                       Önskar er en smakfull dag..

 

 

#Kitchen #Lékué #Spritsen #Kakorna #Dimma #Regnhälsning 

Av Malin wiper - 28 december 2017 14:00

                    


  

Min son hade med sig två filmen på julafton och den ena var denna Star Wars Episod III som jag inte sett. Nu har jag sett alla utom den sista som går på bio nu. Den är från 2005 i regi av George Lucas. I rollerna ser vi: Evan McGregor, Natalie Portman, Hayden Christensen, Ian McDiarmid, Samuel L. Jackson, Jimmy Smits mfl 

              

 

Handlingen:

 

Tre år i klonkrigen räddar Jedi Palpatine från Count Dooku. När Obi-Wan driver ett nytt hot verkar Anakin som en dubbelagent mellan Jedi-rådet och Palpatine och lockas till en otrevlig plan för att styra galaxen.

 

animated-star-wars-image-0123

 

Jag ger filmen 3 robotar i betyg av 5 möjliga på grund av att detta inte är den bästa i filmserien. Den hade för mycket action och dessa scener var för långa så man blev lite uttråkad men den är godkänd ändå. Den kändes lite förutsägbar med en liten sagokänsla 

 

animated-star-wars-image-0080animated-star-wars-image-0080animated-star-wars-image-0080

 

        

 

    

Trailern till filmen

 

        animated-star-wars-image-0028 

 

 

 

 

#Filmtipset #Star #George #Förutsägbar 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards