Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2010

Av Malin wiper - 31 december 2010 19:55

             

 

Klicka här för att läsa om fantastiska Mahalia Jackson

 

             


Av Malin wiper - 31 december 2010 19:14

  

Vi åkte ut på en biltur och hamnade naturligtvis i Jönköping...  Dom hade öppet på "åtta glas" och eftersom det är en höjdarrestaurang så åt vi sen lunch där och det känns som vi firat nyårsafton rejält för så njöt vi av deras alltid goda mat med idel bra råvaror. Sen är dom som jobbar där så proffsiga, vänliga och uppmärksamma. Det känns som när man gick på restaurang förr i tiden, en helhetsupplevelse från miljö, personal till maten.

 

         

Dom hade denna specialmeny med fyra olika rätter för bara 109:-/person och då får man även kaffe och kaka.           

 

   

Jag tog fläskfilé på planka med flera såser och ovanpå fläskfilén en vinbärsgelé. Tyvärr fotade jag lite klantigt för rätten såg mycket finare ut i verkligheten. Fläskfilén var så mör och smakfull så den smälte i munnen. Deras bernaisesås är av finare sort och inte så mastig. Sen var det en rödvinssås och strimlade rotsaker...                   

 

   

Min man åt röding med pressad potatis och andra läckerheter till. Han sa att det var supergott. 


   

Före maten fick vi in deras superba tapernade som man breder på den varma goda brödet som nog är ett Italienskt bröd med både oliver och tomat i. 

 

        

Dagen till ära så drack jag ett glas rött Italienskt vin som var som sammet mot gommen...  . Min man körde bilen så han fick bara ta sig en lättöl.       

 

           

En vy över deras fantastiska bar som är upplyst och lite annorlunda. Vi drack sen jättegott kaffe med en chokladbit till. Vi gjorde lite annat i stan också men det skriver jag om i morgon.               

 

   

Vi tog vägen över Norrahammar hem och det är så vackert utefter vägen.       

 

  

Här har en bil åkt över vägen och hamnat i en snödriva. Det är en skarp kurva längre fram.            

 

   

Industrimuseum i Norrahammar. Klicka här för att komma in på Norrahammars Industrimuseum. Det skall vi besöka.

 

     

Klicka här för att komma in på åtta glas hemsida                  

 

Av Malin wiper - 31 december 2010 09:56

        

 

Klicka här för att komma in på en ABBA sida

  



                                  

Av Malin wiper - 31 december 2010 09:13

                     

                   Bilden kommer från vickes animera i gimp


Vi skulle ha åkt i väg till mamma i dag för att umgås lite med henne och ta med oss både kaffe och fikabröd. Sen skulle vi vara hos syrran och svågern för att fira in det nya året men vi känner att vi inte orkar. Vi har haft en virus i kroppen ett tag nu som inte vill bryta ut. Jag är så torr i halsen och får hostattacker och känner mig för trött för att köra bil längre streckor så vi ställde in resan och åker dit en annan dag istället. Fast nu känner vi att vi ändå kan åka ut lite runtomkring här för att få lite nyårsintryck. Det är ju bara att åka hem om vi blir för trötta.

 

                        

 

Det har varit några bra år nu och jag hoppas att 2011 inte blir nåt dassår...  . Var bara tvungen att ta med dessa toarullar för dom såg så kul ut...  . För några år sedan så var det värre med oss och min man fick både hjärtinfark och stroke men nu har han mått rätt bra ändå trots sina andra krämpor. Sen han började på gym så har knäna blivit bättre och han har fått bygga lite muskler som gjort honom lite starkare. 2007 fick jag en ny höftled och det har funkat jättebra eftersom jag inte har nån benskörhet och dom behövde inte ens cementera utan läkningen fortskred och jag har ingen som helst värk i höften nu. Dom två sista åren har varit dom bästa på länge och vi har kunnat börja leva lite igen och göra saker. Lusten börjar komma tillbaka efter allt jämmer och elände. Jag har träffat underbara människor på några av våra butiker, café  i samhället och fått njutning för både öga och gom. Jag går nu på sitckcafé som känns jätteroligt än om stickning inte är min favorithobby...  

 

                             

 

 

Jag har även acceptera att jag inte kan arbeta längre så jag försöker strukturera upp livet så det innehåller nåt ändå. Sen har jag fått lite nya bloggvänner under året och det känns jättekul. Det känns som vi är ett stort sammansvetsat gäng. Dom flesta av oss har gått igenom en del och varit sjuka så vi förstår varandra och det känns tryggt. Min första bloggvän var Cattis som jag träffade på bloggagratis.se Det måste ha varit minst 6 år sedan. Sen gjorde jag en liten bloggpaus för jag tog ut mig för mycket. Cattis och jag kom då ifrån varandra men sen dök hon upp med en kommentar och jag blev jätteglad. Jag ser fram emot att få träffa henne så småningom. Min första nätvän var Petra som jag träffade på matsajten Tasteline. Vi har kontakt fortfarande och hon har också en blogg sen många år.   

 

        

 

Min man var till systemet i Skillingaryd för att köpa mousserande vitt vin av champagnekaraktär som vi hade tänkt ta med oss till syrran. Vi kommer ändå att öppna en flaska och skåla in det nya året i glasen bredvid som jag fick av syrran och svågern när jag fyllde jämt för ett antal år sedan. Dom är handmålade av en väninna till syrran. Jag får betygssätta vinet senare.

 

 

        

 

 

        GOTT NYTT ÅR

 

ÖNSKAR JAG ALLA MINA

 

        BLOGGLÄSARE

 

 

MÅ NI FÅ ETT FANTASTISKT 2011

 

   

 

Av Malin wiper - 30 december 2010 14:17

  

Efter min mans projekt åkte vi till Ritz konditori för att ta en fika och passa på att äta deras fantastiska julskinksmörgås medans dom finns kvar. Vi bara satt och myste rätt länge. 

 

   

Vi passade på att köpa deras jättegoda vörtbröd men detta var utan russin men säkert gott ändå. Vi skivar upp och fryser in och det är lika gott då.            

 

   

Dom hade jättefina nyårstårtor och jag tycker denna i svart marsipan är häftig. 

 

    

Dom har en i vit marsipan också. 

 

    

Ytterligare en godsak                

 

   

Bakelser i plastglas

 

    

Numera har dom såna här fina kupfat som står på disken. 

 

   

Vi var in och kollade på vårt Audio Video som har rea just nu. Jag skulle så gärna vilja ha en stor paltteve i vardagsrummet där vi nu har en tjocktv som känns lite mossig. Visserligen är det en jättebra tv men ändå...            

 

   

Dom hade en Samsung 60 tum som var toppenbild på men vi kan ju inte köpa kontant och det blir en hemsk avbetlaning i 1 års tid. Vi törs inte nu när min man fått sänkt ersättning och det blir inte bättre ju längre tiden går och inget riktigt jobb dyker upp. Vi får vänta tills Svenska spel ringer som min man brukar säga...             

 

 

Av Malin wiper - 30 december 2010 09:31

         

 

Detta är en av låtarna från soundtracken till filmen "Frida" som handlar om den mexicanska konstnärinnan Frida Kahlo. Det är en film jag varmt kan rekommendera. Hela filmen är som ett konstverk och handlar om Frida Kahlos liv. Klicka här för att gå in och läsa om filmen som är från 2002

 

                 

 

Klicka här för att komma in på Frida Kahlos hemsida. Frida Kahlo är född 1907 i Coyoacán, Mexico. Hon dog 1954 och var en mexikansk konstnär. Klicka här för att läsa mer om henne.

 

      

 

Klicka här för att gå in och titta på Fridas konstverk. Om ni scrollar längst ner på den sidan så kan ni se en hyllningsvideo där man får se henne i verkligheten.

 



I detta klipp är det flera låtar med från filmen både instrumentala och med sång.

Av Malin wiper - 30 december 2010 08:45

            


Nu närmar vi oss nyårsafton och det känns konstigt att säga 2011 för detta år har gått så fort tycker jag. Det har varit ett rätt bra år för oss båda och vi har orkat uppleva lite kul emellanåt. Sen har vi blivit ett sånt sammansvetsat gäng i bloggvärlden. Jag har fått ytterligare några nya bloggvänner under året som varit. Ni är toppen allihopa skall ni veta och jag är så glad att jag lärt känna er. Vi tog långfrukost i dag och bara satt och insöp mörkret ute och dom levande ljusen. Det är så härligt att se när grannarna tänder sina stjärnor och adventsljusstakar på morgonen för det blir så vackert och stämningsfullt. Nu skall min man iväg till gruppen och ha möte medans jag fixar iordning lite hemma.

 

         

I går köpte jag en mysponcho i nåt slags tunnt fleecesammet. Den fanns bara i rött men det gör inget. Köpte den på vår klädbutik Selmas. Kollade den före jul och då kostade den 299:- men nu var den på rea för 149:-. Den kändes helt underbar att ha på sig och man kan ju ta med den när man reser bort och vill vara lite varm och go. Sen att den inte är så tjock men ändå så sammetsfin i kvaliten gör mycket till. Dom har ingen hemsida men adressen är: Järnvägsgatan 9, Vaggeryd. Tel 0393-773910. Allt som är understruket och i annan färg i texten är länkar som ni kan klicka på.

 

            

Det är en sån här sydd kant nedtill men ändå ser den inte ut som en pläd. Jag gillar den butiken för den har så många olika stilar på kläderna. Dom har även underkläder, smycken, halsdukar, mössor, nattlinnen mm. Sen är dom som jobbar där jättetrevliga.

 

           

På 70-talet hade jag poncho och sjalar för då var det verkligen inne men då såg dom mer ut som på bilden ovan och det har kommit tillbaka i modet. Jag funderar på att söka efter nån som jag kan ha mer till fint och även den då tunn för annars svettas jag ihjäl. Klicka här för att komma in där ponchon ovan finns.

 

 

Nu får jag önska er en härlig dag så här dan före nyårsafton...     

Av Malin wiper - 29 december 2010 15:43

         


Min man och jag satt ihop grejen vi fick av min väninna ia helt fel....  Det är en ljusstake med grisar och vi hade vänt den upp och ner. Den kommer från Halmbocken. Så här skall den se ut som på bilden ovan

 

  

Så här hade vi satt ihop den....  helt galet ser man nu  Nu ändrar jag i mitt nästförra inlägg så det blir rätt...  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards