Öppen Ridå

Alla inlägg den 27 december 2010

Av Malin wiper - 27 december 2010 17:53

       

Vi var även en tur till Röda Korsets second hand på klostergatan som är vår favorit och alltid har behållit sin karaktär och vänliga stämning i dom 10 år vi bott i Småland. Dessutom är kläderna alltid väldoftande och fräscha innan dom hänger ut dom. Jag har för mig att dom tvättar allt i maskin innan dom säljer kläder och andra tyger.

 

      

När vi kom in på second hand så var det en kvinna där som varit på denna second hand ända sen vi flyttade till småland. Hon är jättetrevlig och rolig att samtala med. Vi hittade en pryl som vi inte visste vad det var och inte hon heller så hon ropade på en kille som tycktes höra dit än om han var rätt ung. Hon frågade honom om han visste vad det var. Då sa han till henne som jobbat där ideéllt i många år: Det borde väl du veta som är så jättegammal...  Jag såg hur sårad hon blev och han fortsatte...Denna sak måste ju komma från din tid...  Han sa inte detta på skämt utan fullt allvar, precis som om hon inte fanns. Jag blev så arg så jag sa till honom när han var på väg att gå...Det var det värsta jag hört...  då vände han sig om och tittade på mig som om jag var nåt som katten släpat in...  . Frågade henne sen vem han var och då sa hon att det var en kille som hoppade in och jobbade där ibland...  Det är skamligt rent ut sagt.

 

       

Där hade dom också en kaffebryggare och när man kollar förpackningen så ser det ut som den är från 40-50-talet men då fanns ju inte såna här bryggare.   

  

 

Ha en fin kväll...   

Av Malin wiper - 27 december 2010 17:02

   

Vi åkte in till Jönköping i dag och tog den gamla vägen för den var så upplogad och fin. Solen sken så det var en fröjd för ögat. Vi har inte varit hemma så länge och jag är lite trött.  

 

   

Såna här gamla hastighetsåkningsskridskor fanns att köpa på Tändsticksområdets second hand. När jag växte upp så var det en populär sport som dom sände mycket av på tv. Vi har väl ingen direkt som är så bra längre som dom var då på denna skridskosport.

 

            

Klicka här för att komma in på sidan där jag hittade denna bild 

 

Hastighetsåkning på skridskor, tidigare skridskolöpning, är en idrottsgrenis med skridskor. Sporten går ut på att deltagarna skrinnar en förutbestämd sträcka så snabbt som möjligt. Tidigare tävlade man ofta på utomhusbanor även på världsnivå, till exempel spolades is på Nya Ullevi, för övrigt världens första konstfrusna 400 m-bana för hastighetsskridsko, men sedan slutet av 1980-talet hålls alltfler större tävlingar i inomhushallar. Numera går nästan samtliga internationella mästerskap inomhus. Sverige saknar komplett inomhushall för hastighetsskridsko. Dock är den på Ruddalen, där VM gick 2003, nästan helt inbyggd

 

          

Det fanns en spegel med det längsta handtaget jag sett. Hade den varit i bättre skick och kvalitet så hade jag köpt den på kul.

 

     

 

Två roliga figurer som stod på en hylla. Glömde att kolla under gubbarna. Vet inte om det är keramik eller nåt annat material. Dom är som matta på kroppen.             

 

             

Två Don Pedro kaffebryggare fanns där också. Dessa finns även numera i nyproducerat från "Bodum". Dom var som mest populära på 60-70-talet. Klicka här för att komma in på "Bodums" hemsida. Det är ju inte klokt att dom nu kostar 699:-. Klicka här för att läsa om "Don pedros" historia.

 

     

Jag köpte detta brosch som var lite speciellt. Det ser ut som två kvinnoben och kostade 30:-.

 

      

Köpte även detta brosch med ett hästhuvud i mitten för 15:-

 

      

Fint hus och hustak bakom tändsticksområdets bio och café

 

          

Av Malin wiper - 27 december 2010 08:40

               


Då vaknar man upp till ytterligare en fin vinterdag och nu känns det som om jag inte vill vara stugsittare längre utan vi åker nog ut och ser oss omkring. Vi skulle ha åkt till mamma men det går förkylning där och hon var inte bra heller. Vi avvaktar några dagar. Alla i släkten verkar ha haft en fin jul för min man pratade med sin mamma i går och dom hade varit till Luleå på julafton och det hade varit överdåd med mat. Vi fick julklapp av svärmor...    . Det börjar ljusna på morgonen nu redan vid 08.00 så man får vara uppe i tid för att kunna mysa med levande ljus. Nu har jag väl ändå bloggtorka...  

 

   

I går när jag drog ut drömboken ur bokhyllan så ramlade detta bokmärke i metall ner på golvet. Köpte det för många år sedan på Röda korsets second hand och det är både snyggt och användbart. Jag hade sökt efter bokmärket för min man läser så mycket och detta har han använt förut.

 

        

Vart har jag varit i hela mitt liv...  eftersom jag inte vetat att det finns vinflaskor i plast. Det var verkligen en nyhet för mig. Dom är ju bra för att minska vikten när dom fraktas. Då bör det ju finnas rätt många sorters vin att välja på. För mig ger inte detta nån känsla, jag vill ha vin på riktig flaska. Fast jag har ju vant mig vid tetrapack men inte till fest. Vinet heter Mitchelton Shiraz och är ett rött vin från Australien. Det håller 14.5% alkoholhalt. Flaskan är 100% återanvändbar och har 1kr i pant.

 

Nu önskar jag er mina fina läsare en God fortsättning...  Hoppas ni haft en härlig jul med bra balans.

 

        

                 Bilden kommer från Cinas Grafik

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards