Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2013

Av Malin wiper - 31 december 2013 16:30

    


  


Livets väg kan tyckas lång men det går svindlande fort. Fast om man tänker efter på allt som hänt genom åren så får man ett annat perspektiv på det hela. När man kommit upp i ålder så börjar vägen bli så mycket kortare och det gäller att göra det bästa av den vägstump som är kvar och det får man försöka ta fasta på. Så länge man lever och kan ta sig fram så känns det rätt bra ändå. Det tråkiga är att så många försvinner utefter vägen men ibland dyker det upp nya som förgyller en bit, eller resten av strapatsen. Man minns dom som försvunnit och önskar att man fått se och uppleva dom ytterligare en gång. När man är ung så känns den slingrande vägen jättelång men med facit i handen så vill man ha några extra bonusår för sinnet och insidan är fortfarande ungt och nyfiket på vad som komma skall och hur lång tid man får av den återstående sträckan och slutet som vi inte vet nåt om. Vi andas ut och det känns hoppfullt att min mans bror nu är på bättringsvägen efter en stor operation som fick lite komplikationer efterråt. Han tar sig sakta hemåt igen och det skålar vi för.

 



 

 

 

 


  



  Jussi Björling med Nessum Dorma. Han föddes i Kopparbergs Län (Dalarna) 1911 och dog 1960 på Siarö i Stockholms skärgård. Han var en av dom absolut bästa opera- och konsertsångaren av dom alla enligt mig än om jag har en del andra favoriter också men Jussi var en fantastisk tenor och man får gåshud av att höra hans röst. Han utnämndes till hovsångare 1944 och belönades med Litteris et Artibus 1945. Jussi invaldes som ledamot 675 av Kungliga Musikaliska Akademien 1956. Han blev tyvärr endast 49 år gammal.

 



  

Av Malin wiper - 31 december 2013 11:00

Jag såg att  den Rockande Samen Sven-Gösta Jonsson gått ur tiden 14 december i en ålder av 74 år. Han föddes i Ammarnäs i Sorsele församling i Västerbottens län och dog i Farsta i Stockholm. Han var en svensk-samisk sångare från Ammarnäs som fick en stor hit med låten Vid foten av fjället. (Jag är lapp och jag har mina renar) 1959. Den gick man själv och sjöng på som barn. Efter år av turnerande, alltid klädd i samedräkt, drog han sig tillbaka 1967. Han gjorde dock enstaka framträdanden på senare år, bland annat 2009 i Norrköping inför en publik på 1300 personer.  

 

 

 

                      

  

 

Klicka här för att se mer vad som står om honom. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer. Klicka här för att se honom live ett antal år senare. Det finns tyvärr inte så mycket skrivet om honom men enligt min man så arbetade han som lärare. Han kom från en djupt religiös familj så det var inte populärt när han började sjunga offentligt och det var en textrad i låten "Jag har trolltrummans rytm i mitt blod" som tydligen inte gillades av hans familj. Klicka här för att få hela texten till låten Vid foten av fjället. När jag var barn så sa dom lapp och jag kom ihåg att det var populärt med lappmössa, och jag själv hade en sån som hade en tofs uppepå och sen gick den ner över öronen. 

 

     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom som lite äldre. Klicka här för att se en sida om honom som min man hittade 

 

Rest in peace du rockande same

 

Av Malin wiper - 31 december 2013 08:00

  

På hemvägen från Enköping åkte vi över Katrineholm där vi bodde 8 år på 90-talet men sen flyttade vi till Vaggeryd år 2000. Dom har gjort om motorvägen dit så nu går det snabbare att ta sig fram. Här ser man lite av torget och huset i förgrunden har lite butiker och även en restaurang med pub som jag besökte ett antal gånger med mina arbetskamrater efter att vi haft julbord. Vi brukade först träffas hos oss för en förfest och sen iväg till julbord och kvällen slutade i detta hus där vi dansade och hade kul.



    

Dom hade väldigt fina juldekorationer ovanför båda huvudgatorna. I Katrineholm har jag två vänner kvar som jag har kontakt med på facebook. Nästa gång vi åker igenom så skall jag försöka träffa nån av dom.


    

Detta har förut varit en biograf och sen blev det en restaurang men nu vet jag inte vad som har där. Det är snart 14 år sedan vi bodde där och jag längtar inte tillbaka för jag trivs så bra där vi bor nu, men minnena finns kvar.


  

Här har det också varit en biograf när vi flyttade dit men sen blev det ett nöjesställe. Vi stoppade en man på gatan som berättade att det var helt tomt där nu och det vore synd om dom skulle förstöra den arkitektoniskt vackra takdesignen

  


  

På ett gammalt hus hade dom smyckat ut med tomtar i naturlig storlek som liksom hävde sig uppåt, det såg häftigt u  


  

Ingång till en Galleria som även fanns när vi bodde där. Innanför är det ett konditori, klädesbutik och Åhlens    


    

Här ser ni en park som jag inte tror fanns när vi bodde där. Ovanför en pizzeria som vi köpte färdigmat ifrån ibland.   


   

Här går min man förbi en Vårdcentral där det förut låg en privat praktik som hetter Läkarcentrumet Nyponet, när jag kollar på nätet så finns det kvar men har flyttat till Lövåsen. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Vi gick där i många år och det var billigare och bättre än på vårdcentralen och finare miljö och toppenläkare. 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  

 

Efter ytterligare letande efter vår läkare Jörgen Holm så hittade jag en artikel där det finns bild på honom och lite text från Katrineholms Kuriren.  Klicka här för att komma in på sidan. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om svårigheter dom haft. Genom honom fick jag kontakt med en bra sjukgymnast som hade medicinskortopedisk utbildning. Jag visste inte då att jag hade en sån allvarlig nackskada där även en nerv kommit i kläm. För att kunna fortsätta arbeta så var jag tvungen att gå regelbundet på behandlingar.  


    

Konstnären till detta verk är motorsågsskulptören Stefan Karlsson. Klicka här för att komma in på hans häftiga hemsida  


    

Vi åkte även förbi vår gamla arbetsplats SKF där vi båda jobbade i nästan 8 år. På arbetsplatserna där var det självstyrande grupper och pekdatorer till hjälp vid inställningar.   


   

Min man utanför Röda Korsets second hand i Katrineholm där vi köpte lite småsaker. Dom var så trevliga där och priserna var humana, och det var rent och snyggt och lätt att överblicka vad som fanns.  

 

 

Ja då var det nyårsafton, och själva  skall vi bara ta en promenad, äta nåt gott och ta det lugnt. Hoppas ni har en fin nyårsafton att se fram emot. Tack till mina fina härliga läsare för detta år som gått.... må ni få ett fint nytt år...  2014 

  

 

 

 


  

  


Av Malin wiper - 30 december 2013 16:00

  

Min son hade köpt en 3D tv som var i 47 tum. På grund av detta såg vi några filmer i 3 D och det var en fantastisk upplevelse och nu är det polyserande bild med äkta 3D så man hade på sig glasögon som inte gjorde att man kände sig yr och konstig. Dom hade inte olikfärgade glas utan mer genomskinliga. När jag såg Avatar i Jönköping så hade dom inte 3D men nu fick man se filmen i det formatet och det var nåt helt annat. Hans tv gjorde att det kändes som man satt på en biograf. 

 

                                      

 

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på 3D glasögon som dom ser ut med nya systemet. Min son hade 5-6 st och dom var i olika färg på bågarna. Jag trodde jag fotat dom men kan inte hitta bilden.  


  

Vi såg bland annat denna Elysium som var rätt grym men bra filmad och den hade ett budskap. Klicka här för att läsa vad MovieZine skriver om filmen. Jag ger den samma betyg en 4:a som dom gjort. Filmen hade bra skådespel och var snyggt filmad.

 

 

Handlingen utspelar sig 2154 och då bor de priviligerade rika i en paradistillvaro på rymdstationen Elysium. Nere på den förstörda jorden slåss den övriga mänskligheten för sin överlevnad. Den olycksdrabbade Max hamnar i en situation som tvingar honom att ta ett riskfyllt uppdrag på Elysium, som inte bara kan rädda hans liv, utan även skapa större balans mellan de två världarna, om han lyckas

 

 

Vi såg även filmen Red Tails som är en amerikansk krigsfilm från 2012 producerad av Lucasfilm och släpptes av 20th Century Fox. Filmen är en fiktiv skildring av Tuskegee Airmen, en grupp afroamerikanska USA Army Air Forces som är militärer under andra världskriget.  Klicka här för att läsa lite mer om filmen. Jag tycker att filmen var sevärd, välspelad och snyggt filmad

 

Klicka här för att se trailern



En dag såg vi komedifilmen The Dictator från 2012 i regi av Larry Charles och med Sacha Baron Cohen i huvudrollen. Baron Cohen har även skrivit och producerat filmen. Den är inspirerad av den bästsäljande romanen "Zabibah and The King" av Saddam Hussein och är också tillägnad till minne av Kim Jong-il. Filmen hade världspremiär den 16 maj 2012. Jag höll på att sätta kaffet i halsen av både frispråkigheten och tempot...  . Det drevs vilt med alla diktatorer som funnits. Klicka här för att se vad MovieZine skrivit och gett den för betyg

 

  

Min son hade denna kultfilm som heter Rovdjuret på svenska. Den har kommit i 3D men det var inte så bra gjort som det hade kunnat bli. Filmen är en amerikansk science fiction-actionfilm från 1987 i regi av John McTiernan med en yngre och inte så kantig Arnold Schwarznegger i huvudrollen. Filmen hade sverigepremiär 23 oktober 1987. Klicka här för att se trailern  

 

Den handlar om en grupp kommandosoldater som kallas in för ett räddningsuppdrag i Centralamerika som leds av major Alan Dutch Scaeffer (Arnold Schwarzenegger). Gruppen släpps ner i Guatemalas djungel innanför gränsen i fiendeland för att där spåra överlevande från en helikopter som skjutits ner. 



Filmen Små citroner gula har jag sett för ett tag sen men nu fick jag tag på den för endast 75 kr och den går att se om för det är en varm film som går ända in i hjärteroten. Min son hade inte sett den och tyckte den var lika bra som jag sagt. Filmen är baserad på Kajsa Ingemarssons bok med samma namn. Klicka här för att komma in på en sida där boken finns att köpa  

 

 

                                     

 

 


 

Klicka här för att se vad MovieZine skrivit om filmen. Klicka här för att se vad jag skrivit om filmen. Jag gav filmen bättre betyg. Klicka här för att se trailern till filmen

Av Malin wiper - 30 december 2013 10:45

 


Hörde denna låt på facebook och tycker hon har en fantastisk, djup mäktig röst. Hon heter Mayah som är ett artistnamn, hon heter egentligen (Maja Holmström) och sjunger låten Angel in november. Klippet har "Rädda Petersvik" undan rivning satt in. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att höra henne sjunga Piaf. Klicka här för att komma in på en sida där hon är representerad. Vad jag kan se så kommer hon från min födelsestad Sundsvall.

 

 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på vintage microphones  

 

Tack Mrs A-G och Mr L-G som sett till vår lägenhet och vattnat våra blommor medans vi varit borta. Jag skickade min man att köpa en blomma för jag själv var för trött när vi kom hem.  

 

 Nu börjar det skina upp ute och jag väntar på att min man skall komma hem så vi får planera dagen. Det är möjligt att vi åker ut med bilen och tar en promenad på nåt fint ställe. Jag är så rastlös efter julen. Just nu kom solen fram så det ser ut som en tidig höst. 

 

 

#Mayah #Petersvik

Av Malin wiper - 30 december 2013 09:00

  

När vi åkte till min son dan före julafton så såg det så här somrigt ut efter motorvägen. Detta måste väl ändå vara rekord för egentligen behövs inga vinterkläder. 


      

I Norrköping har dom spårvagnar men numera är dom gamla utbytta till nya än om dom har samma färgskala   


  

En fin lyrisk park bakom parkeringen där vi stod med bilen då vi ämnade söka upp ett café


  

Vi kom inte långt innan vi dök på detta lilla mysiga ställe där ägaren hade jobbat många år inom vården men hennes största dröm var att öppna ett litet Café precis som mig.  


  

Denna fina handmålade skylt mötte oss inne där det stod Caféts namn


  

På Cafét såldes dessa skyltar som det fanns en hel vägg av. Dom är målade på fri hand utan chablon av en konsthantverkare som heter Susanne Eriksson se adress nedan. Vi köpte tre stycken och dom kostade bara mellan 120-130 kr/st och dom är rätt stora i olika former.  

 

 

      

   


     

      

Två av dom tre behöll vi själva och den andra gav vi bort. den till vänster skall vi sätta upp på ytterdörren och den andra på en tom plats i köket. Det går även att ha egna förslag på skylt och jag skall själv beställa en skylt som skall sitta på badrumsdörren med en text och bild som jag föreslår själv.


  

Det var varmt och ombonat och man hade utsikt över ett gammalt fint hus. Hon som drev Cafét var trevlig och månade om sina kunder. Hon har tydligen stamgäster och det förstår jag verkligen för man kände sig välkommen.  


  

Vi tog julsmörgås som smakade ypperligt  


 

På andra väggen hängde målningar av nån som ägarinnan kände 

  

 

Här går det inte i många knop och jag fattar inte varför jag är så trött, men det blir ändå en promenad eftersom det är ett måste. Hoppas ni har det bra och har en fin nyårsafton att se fram emot. Själva skall vi vara själva och bara äta lite god mat i lagom potion och inget sött. Vädret är som vanligt grått och regntungt.

 

 

 



Av Malin wiper - 29 december 2013 14:45

  

Min son skulle arbeta i fredags och innan vi åkte hem så gick vi in på Fabian Flink´s Brödbod som är ett Café som är känt för sitt fantastiska bröd både vad gäller matbröd och bakverk. Vi brukar försöka gå dit när vi är hos min son. Det är inte så stort därinne men mysigt och dom flesta kommer in för att köpa bröd men det finns ändå ett antal sittplatser.  

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att se vad dom fått för betyg på Cafékartan 

 

  

  

Fotade dessa bakverk från sidan i disken mot utgången.  


  

Dom har humor också...  En egen syn på 5:2 metoden och den passar mig utmärkt...  5 tryfflar till mig och två till min man...    


  

Vi tog varsin smörgås som smakade fantastiskt.    


En dröm i hög fluffig marsipan....    


  

Så här ser Enköpingskakan ut och den ser frestande ut


  

Så vit som en snö precis som filmen med samma namn


        

 

 

Av Malin wiper - 29 december 2013 08:00

                                             

  

vi såg en rolig tomtedekoration på en balkong inte långt ifrån där min son bor. Den blev lite suddig för jag fick zooma rätt rejält

 

  

Detta är fontänen på torget i Enköping och man blev rätt paff när det stod en toalettstol där... 


  

Också ett sätt att få fram sitt budskap...  . Fast egentligen finns det inga offentliga toaletter längre dom är ju borttagna utom några i storstäderna. Nu måste man in på en galleria eller café och där får man betala 5 kr om man inte fikar före. Det är endast bensinstationerna som är gratis. Det var ändå ett roligt spratt...  när man tänker på att dom fraktat dit den och fått den på plats.



  

Vi gick omkring i Västerås ett tag men det var inte mycket öppet utan då får man ge sig ut till köpcentren men där var det så fullt så det knappt fanns nån parkering  


  

Dekoration på ett hus i Enköping  

 

Två smala höga skulpturer reste sig framför ett vackert hus  


  

Närbild på vackert stenhus i Västerås. Lite synd att nutiden gör sig påmind framför huset i form av ett elskåp med kludd på  


  

Epatraktor av PV chassi och som synes punktering på båda däcken

 

  

En snygg saab V4 dök upp framför oss    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards