Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2011

Av Malin wiper - 30 november 2011 18:00

 


Så här ser det ut hos oss utanför vår dörr. Fin utsikt och solsken men lite grått och alldeles för varmt för årstiden. För mig ger snön rena rama ljusterapin så kommer det ingen snö inom en snar framtid så får jag väl köpa en av årets julklappar en "ljusterapilampa". I dag är jag lite bättre men jag har nackkragen på mig när jag bloggar och även isgelé som jag inte kan vara utan. Tack för era omtänksamma kommentarer som värmer mig...    


  


I går kunde jag inte laga mat för nacken var så dålig så min man fick köpa med sig caesarsallad från Ritz när han var på väg hem. I dag har det gått lättare och jag har tillagat "Smarrig morotspasta" som är helt vegetarisk och jättegod. Mr T hade ju kunnat laga lunchen istället men jag såg att han var så trött och har fullt upp på arbetet.


  


Nu har vi fått rätt fullt med kartonger och annat på sidan om tv:n. I dag håller jag mig till att endast sy lite och ta många pausar.


  


Här har vi staplat på andra sidan och nu skall allt från vinden ner så den blir tom. Det finns inte så mycket kvar däruppe och allt är i lådor och kartonger


  


  Här i den inre hallen har det stått ett högt skåp som vi nu gjort oss av med. Det passar inte in i den hall vi får nu. Vårt hem ser mest ut som en lagerlokal just nu...  . Jag längtar riktigt tills vi skall flytta än om det blir jobbigt. Känns som man börjar på nytt igen och så mycket som vi fått utrensat gör att man känner sig lättare till sinnes. Nu har vi äntligen adressändrat också plus att vi flyttat telefon mm. Tyärr har vi missförstått detta med bredbandet. Det finns inget så vi har valt Telias.

 

  


Denna uppsättning från Cult köpte jag för två år sedan hos Mimmis Magasin och såna blanka finns inte nu. Det kan vara tre år sedan också men då hade jag en annan blogg.


  


På vinden hittade jag en jacka som jag köpte för många år sedan av märket Joy. Den var rätt dyr och är nog lite tidlös så jag har inte gjort mig av med jackan. Tyvärr är den i storlek 38 och det var länge sen jag kom i så små kläder. Nu får jag nog ge upp och lämna in jackan till second hand om ingen vill ha den vill säga. Det tar för lång tid att komma i den än om jag sköter mig bra nu. Det jag skulle behöva är en kappa för det har jag inte haft på flera år.  Jag har haft flera men dom har jag rensat bort för dom var så gamla.




  


Den är i en jättefin grönfärg som jag inte får fram på bild och har en ljusbeige manchesterkrage. Den ser helt ny ut för jag hann inte använda den så mycket innan jag gick upp i vikt i samband med utbrändheten. Klicka här för att komma in på Joys hemsida


  


  Hittade även denna lite blanka täckjacka på vinden som  inte är så tjock och lite insvängd i midjan.  Den är också i en liten storlek och jag får den över axlarna men nedanför midjan så går den inte igen. Den hann jag inte ha många gånger heller och den är mycket finare i verkligheten.  Märket är Bigarreau men verkar inte finnas längre i produktion.

     


  





Tidningsställ i 60-tals retro. Klicka här för att komma in på sidan och se mer

Av Malin wiper - 30 november 2011 07:00


Jag såg programmet Kobra i går kväll på tv 2 som porträtterade skådespelerskan Charlotte Rampling. Jag har själv sett många av hennes filmer. Hon intervjuades och man fick se klipp från många av hennes filmer. Klicka här för att se intervjun med Charlotte Rampling på svt play  


         

Klicka här för att komma in på Charlotte Ramplings website. Hon föddes 1946 i Sturmer i England och är en brittisk skådespelare. Hon gjorde filmdebut 1965 i Greppet. Genombrottet fick hon 1974 för sin sensuella roll i Nattportiern som är ett drama.Det var en rätt vågad film och hon har aldrig haft problem med att visa sig naken. Det är en film jag själv sett för många år sedan och den var rätt skrämmande men med ett fantastiskt skådespel. Hon har spelat en rad ledande roller. Hon har belönats med en OBE (order of the British Empire). Den senaste filmen jag såg med henne var "Under sanden" som handlade om ett medelålders par som till synes var lyckliga men där mannen helt plötsligt var försvunnen. Filmen är från år 2000.


  

Klicka här för att kolla en sida som handlar om henne där det finns filmaffischer och annat Vid 17 års ålder började hennes karriär. Hon var fotomodell innan hon blev skådespelerska. Klicka här för att läsa mer om henne. Hon har en lite kylig blick men  en stark utstrålning. Hon har varit gift 2 gånger men har nu fästman och några katter. Hon har haft otaliga depressioner och även legat inne för detta om man kan nog säga att hon är en social ensamvarg och jag själv kände igen mig mycket i henne när det gällde social ensamvarg. Hon har en son som är regissör och han har gjort några filmer som hon varit med i.  Sonen heter Barnaby Southkombe och är hennes son i sitt första äktenskap. klicka här för att läsa mer om sonen


Just nu är Charlotte Rampling aktuelle i Lars Von Triers film "Melancholia". Klicka här för att komma in på filmens hemsida. Det är ett drama från 2011 där hon spelar en kallhamrad skrämmande svärmor. 


Trailern till filmen "Melancholia"


Jag började bli bättre i nacken i går eftermiddag så nu tar jag det easy med lådor och låter min man lyfta dom istället så kan jag göra annat. Jag kommer att sitta kortare stund vid datan också. Hoppas ni har en fin dag att se fram emot

Av Malin wiper - 29 november 2011 08:00


  Här spelar Harpisten Tomoko Sato "Ebb Tide". Jag är lite faschinerad av instrumentet harpa. Harpa kan man ju vara själv också...    . Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Klicka här för att komma in på ytterligare en sida som handlar om henne. Hon är en mångsidig harpist som har uppträtt i hela södra Kalifornien, Japan, Hawaii och Australien. Hon är känd för sin rika klang och varierande reportoar. Hon har spelat tv, filmer, shower, företagsevenemang och bröllop.


  


ån wikipedia:


Harpa är ett stränginstrument avsett att knäppas, vanligen med båda händerna.

En harpa består, liksom lyran och besläktade instrument, av en ram, där en sida utgörs av instrumentkroppen, och genom vilken strängarna är spända. Skillnaden är att på harpan går strängarna rätt ut från instrumentkroppen, medan de på lyratypen löper över instrumentkroppen som på en fiol eller gitarr. Harpan härstammar förmodligen från Orienten. Många tidiga kulturer hade någon form av harpliknande instrument. Tidiga harpor var mer eller mindre diatoniskt stämda, liksom folkliga harpor än idag




Av Malin wiper - 29 november 2011 07:00

 


Som jag skrev i söndags så fick min man gå på Adventskonserten i Beltelkyrkan själv. Han tog lite bilder och några filmklipp som jag sätter in nu.


  


Här hade det inte börjat än. Min man säger att dom är så vänliga och trevliga i denna församlingen. Dom är glada och har fantastiska körer. Det är sån lättsam stämning där.


  

Den här kören är Mimmi med i hon som äger Mimmis Magasin


  

Här kan man se Mimmi längst till höger i svart klädsel och tittandes åt sidan. Hon är så fin.

 

  


Här har en solistsångare klivit fram och hon sjöng jättebra.


  


Här har vi en ungflickskör och hon som ni ser i beige klänning och lite rött hår arbetar på Ritz konditori. Hon ser ut som en ung Julianne Moore som är en känd skådespelerska.


   


Här en fin liten barnkör. Min man sa att alla körer sjöng så vackert och solosången är i otroligt hög klass


  


Här ser vi Henrik som har butiken "Henriks sport" som jag nyss skrivit om.



 



  

Av Malin wiper - 28 november 2011 17:00

 


Mimmi har fått hem ytterligare en större storlek på julbock men här är den med belysning inuti och det gav en härlig effekt


 


Julbock i denna färgkombination svar vitt såg jag inte sist jag var där


  


Dom har fått hem såna här små ljushållare för 25 kr/st.


  

  


  


 


Små tavlor som är textade med rader ur Ted Gärdestads låt "För kärlekens skull"


 


Stämningsfull vaxduk.


 


Nytt tyg med mönster av cupcakes


 


Här kommer Ted Gärdestad med låten "För kärlekens skull". Passar bra till Mimmis tavlor i början av inlägget.


 


Klicka här för att komma in på Ted Gärdestadssällskapets sida. Tiden går så fort så man fattar knappt att det var 14 år sedan han dog  endast 41 år gammal



Som ni ser så står statistiken stilla så bloggplatsen har fått nåt fel. Nu har jag skrivit till dom tre gånger ang att min blogg blivit låst men får inget svar. Har även  mejlat ang statistiken men det lär inte bli nåt svar nu heller. Det var så bra här i början då man alltid fick ett svar så jag kommer nog efter all flytt och julhelgerna starta en ny blogg på egen domän. Fast denna får ligga kvar ett tag ändå tills jag sparat ner hela bloggen.


Av Malin wiper - 28 november 2011 12:30



Jag var in till City Skor i samhället häromdan för att kolla på en mindre väska. Jag har antingen för stora eller för små och vill ha ett mellanting. Jag har haft hur mycket väskor som helst men lämnat in till second hand när jag blivit less på dom. Ångrar att jag gjorde mig av med en del väskor som var jättefina och tidlösa. Jag fick en lång pratstund med supertrevliga Rebecka  som arbetar där. Hon önskade musik i min blogg för ett tag sen

 

Klicka här för att komma in på City Skors jättefina och levande facebook


  


  

Här kommer lite tofflor för den frusne. Mr T fryser jämt om fötterna...   så han skulle verkligen behöva nåt varmt. I det fallet räcker jag inte till...  


 


Detta är riktiga klassiker som även fanns på morfars tid än om dessa är i nyare tappning


 


Såna här höga stövlar har jag haft en gång i mitt liv men det var länge sen. Dessa går att vika ner lite och då ser dom lite "Peter Pan" ut



 


Dessa stövlar säljer dom för halva priset. Dom ser likadana ut som dom bootsen jag köpte där för endast 200 kr


 


 


Det finns ett glasskåp där det är fullt med aftonväskor  som nu har blivit så moderna igen. Jag hade en sån men kom inte ihåg om det var på 60-70-80 talet. Jag kom ihåg att min mamma hade en svart aftonväska i lack som var jättefin.




 


Dessa kängor är nedatta med 30%


 


Dom hade både Pippi mössor och vantar för barn


  

 



Av Malin wiper - 28 november 2011 07:15

 


Vi kunde inte hålla oss inne i lördags som vi hade tänkt utan flydde ut från kaoset hemma...  . Vi åkte mot Jönköping och hamnade i Huskvarna men jag kände att jag inte mådde riktigt bra och har haft en förkylning i kroppen som inte har velat bryta ut. Därför gick vi bara in på Rosengallerian för att ta oss en kopp kaffe. Därinne fanns ett café mitt i all rusch som tar sitt bröd från Malmborgs konditori som för övrigt skall ta över Café Lakatos på onsdag. I går skulle vi båda gå på en konsert på Betelkyrkan men min man fick gå ensam för jag har sån hosta nu och då är det jobbigt att sitta bland så många människor. Mimmi som äger Mimmis Magasin sjunger i Betelkören så det var så tråkigt att jag missade detta. Jag skickade med min man kameran så han kunde ta lite kort i alla fall. Klicka  här för att komma in på Betelkyrkans hemsida.


 

  

  


Klicka här för att komma in på Rosengallerians hemsida


  


Här ser man bröddisken. Dom har även pajer, korv och annat.


  


Jag fick fota den gulliga och trevliga tjejen som arbetade där. Det var rätt mycket folk så det var inte många lediga platser.


  


En av deras bakverk en prinsessbakelse med marsipantomte på toppen



  


Nåt slags mörk chokladbakelse. Vi delade på en smörgås.  


  


Så här såg det ut när man tittade upp mot taket. Jättefint med stort ljusinsläpp och stora glittriga bollar. 



  


  


Här går man in till Rosengallerian.



I dag blir det bara inlägg som jag skrivit i förväg och tidsinställt. Sköt om er och ha en fin måndag.


Av Malin wiper - 28 november 2011 07:00

  

Veckans klassiker blir ett vackert stycke av Edward Grieg som heter "Morning". Till musiken sanslöst vackra rörliga bilder. Detta är skrivet i förväg och tidsinställt.

   

Klicka här för att komma in på Edward Griegs hemsida. Edvard Hagerup Grieg (uttalas grigg) föddes 15/7 1843 i Bergen. Han gick ur tiden 4/9 1907, han var en norsk kompositör.

  

Från wikipedia:

Grieg fick sin första musikaliska skolning av sin mor, Gesine, som blev hans första pianolärare. Violinisten Ole Bull, som var en nära vän till familjen Grieg, övertygade föräldrarna om att sonen hade en framtid inom musiken och vid femton års ålder flyttade Edvard Grieg 1858 till Leipzig för studier vid stadens konservatorium för bland andra Ignaz Moscheles och Carl Reinecke. År 1861 gav han sin första konsert i Karlshamn i Blekinge. En del källor gör gällande att Grieg då förälskade sig i Therese von Berg, dotter till flaggpunschens skapare, dock utan att det ledde till något förhållande, eftersom Thereses far satte sig emot det. Klicka här för att läsa mer

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards