Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 maj 2020

Runes Café en lördagsnjutning, mopedbil och Jane Goodall

Av Malin wiper - 17 maj 2020 08:00


 

I lördags när vi var ute med elbilen så tog vi en fika på Runes Café. Jag tog en bild ur en annan vinkel denna gång. Ni ser även elbilen där framför cafét

 

Klicka här för att se när vi var dit sist

 

                         

 

Vi tog varsin smörgås till kaffet och deras tekakor är supergoda. Dessutom härlig stämning och fint bemötande


 

Min man valde en tekaka med ägg, ansjovis och kaviar. Äggen var perfekt kokta och god ansjovis med fin kaviarsmak


 

Jag tog en tekaka med ost och skinka och den smakade ljuvligt

 

 

Sen var det bara att sitta därutanför och njuta och efternjuta som Mr T så roligt uttrycker sig. Jag satt bilden i ett montage från PhotoFurnia


 

Jag fotade tre olika biskvier. Dessa röda tror jag det är jordgubbssmak på

 

      

En repris på frestande bakverk jag satt ihop som ett bildspel  30 maj 2019


 

Jag skulle ha skrivit upp smakerna för nu kom jag inte ihåg men jag tror det är lite citronsmak på dessa


 

Sen har vi då choklad som skulle ha blivit min favorit men jag håller uppe med sötsaker och väljer smörgåsar tills vidare


Min man köpte med sig detta bröd som han gillar till tusen och sen fryser han in dom. Jag tror dom heter Samoun som är ett Irakiskt bröd

 

 

En bit bort från cafét såg jag denna snygga röda mopedbil eloped. Då blev det till att rusa iväg och fota. Klicka här för att se en annan eloped. Klicka här för att se världens minsta bil. Klicka här för att se vad som kan hända när man skall ta sig ur en sån bil

 

   

 

                       animated-monkey-image-0270                              animated-monkey-image-0270                              animated-monkey-image-0270

I går såg jag på Skavlan där han intervjuade Jane Goodall. Hon säger att eftersom vi skövlat/skövlar regnskogen så kommer djuren närmare oss och då förs smitta över och jag tror på det scenariot. Klicka här om ni vill se det avsnittet hos Skavlan. Efter det såg jag dokumentären som handlar om Jane Goodall och den heter Mitt liv med shímpanserna och den var verkligen sevärd och intressant. Klicka här för att se den på SVT play. Jag har ju hört talas om henne sen förut och vet vad hon sysslar med och sett lite på tv genom åren men hon är ju ständigt aktuell och fortsätter sin kamp

 

      

Ett annat litet fint klipp jag hittade på Youtube. Walk In the footsteps of Jane Goodall, with google maps

 

Nu är det söndag och alla dagar är sig rätt lika men nu finns det hopp om lite sol och varmare. Då kan man ta med sig lite fika ut och sätta sig på ett vackert ställe vid vatten eller nån park. Det var 7 grader varmt redan 07.00

 

                               

Vi hade ett susande skrapande ljud i sovrummet i går så jag höll på att bli galen. Min man hör det också men han har inte lika bra hörsel som mig. Vi undersökte hela sovrummet, ventiler och annat men hittade inte felet. Jag fick därför gå ut och lägga mig i dagbädden i vardagsrummet. På morgonen så satt jag örat mot elementet i sovrummet och hörde att det kom därifrån. Vi skruvade ner värmen till noll och ljudet försvann. Vi blir tvungna att stänga igen luftintaget utifrån balkongväggen för annars kan vi inte ha värme på.  Ha nu en skön söndag och tack för att ni tittade in till mig..  

 

#Runes #Tekakor #Biskvier #Samoun #Mopedbil #Jane

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards