Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2023

Av Malin wiper - 31 januari 2023 15:00


      

BBC News

Barret Strong har dött och det i en ålder av 81 år. Han var en amerikansk sångare och låtskrivare Han var verksam vid skivbolaget Motown och blev den första artist som fick en hit på Motown med låten "Money (That's what I Want)" som är från 1959, som även The Beatles spelade in 18 juli 1963. Han samarbetade med producenten Norman Whitfield

 

Klicka här för att komma in på Motown Museum

 

                          

     

Barrett Strong med Money (That´s what I want) 

 

         

Marvin Gaye med I heard It Throug the grapevine från 1968. Det är en av alla kända låtar som Barrett Strong har komponerat           

 

 

People


                Vila nu med din stora visskatt vart du nu än hamnar

 

                      


I förmiddags promenerade vi drygt 6 km och efter lunchen 3 km så vi kom upp i 9 km. Solen skiner och det är vindstilla så det funkar så bra nu att promenera lite längre. Ha nu en fortsatt fin dag och kväll 

 

 

#Barrett #Motown #Norman #Marvin 

Av Malin wiper - 31 januari 2023 09:00

   

I lördags då jag var ute och promenerade lite utanför Västerås stadskärna så såg jag denna litlla parkosas. Man går igenom en lövad tunnel in till den lilla parken.


 

Det är bänkar runtom och nåt i mitten som jag tror varit en fontän. Eller så är den igensatt under vinterhalvåret med ett lock. Det kanske bara är några vattenstrålar. Jag skall kolla in denna lilla park på sommaren för då kan dom ha planterat blommor och annat. Nu såg det väldigt kalt ut men det var gångvägar tvärs över också och jag såg att många gick igenom där


      

En söndagspromenad i Västerås 1966. Dom ställen som visas har vi själva promenerat på under dessa 6 år och en del av stadsbilden är sig rätt lik än om det kommit till mycket.

 

Klicka här för att se ett klipp från Öster Mälarstrand en solig eftermiddag


 

Här kommer lite gamla portar på gamla stenhus i centrum

 

   

Nu ser man verkligen att det är en annan tid för kolla på höger sida under fönstret. Klottret har spridit sig och det är synd på så gamla hus och det kostar mycket att hela tiden måsta ta bort allt klotter. Det är ett nutida problem som bara verkar eskalera


    

  

 

Detta är cykelställ som går över hela husväggen och jag är så glad att det finns kvar fortfarande. Det är ju lite annorlunda och ibland har det varit fullt med cyklar där


 

På Stora torget såg jag en budbil som var motivlackad med Joker som är en av figurerna i Batman. På bakdörrarna fanns ännu fler motivmålningar av Joker men dörrarna stod öppna och dom höll på att lasta av så jag missade att fota. Jag fick ett dejavu att jag fotat denna bil förut men för länge sen

 

                                                     

           Clipart Library

          

Batman Forever. Kiss from a Rose med Seal. Ett av många soundstrack till dessa filmer

 

                                                     

I dag har vi sol igen och en grad kallt. Nu är vi på väg ut på en längre promenad. Det känns så segt att komma ur januari men nu närmar det sig och vi är inne i februari som jag längtat efter. Då går nog tiden lite fortare i och med att jag vill flytta nu!!!!!  . 


 

En stor nallebjörnkram från mig till er alla. Ha en skön tisdag


#tunnel #bänkar #söndagspromenad #portar #klotter #cykelställ #Joker #björnkram

Av Malin wiper - 30 januari 2023 09:15

 

Så här ser porten ut in till vår nya lägenhet. Det är ett hus från 1948 i 3 våningar med endast två portuppgångar. Det är så fint och frächt i trapphuset och lägenheterna är helt nyrenoverade. Det finns tre liknande hus men det är långt emellan dom. Det är rätt stora fönster i badrummen och när man går in genom lägenhetsdörren så finns badrummet på höger sida. Här har vi köket på höger sida från hallen så det är en helt annan planlösning. Jag skall fota lite när vi äntligen kommer in i lägenheten. 

 

 

En vante hade hamnat i en blomlåda utanför en restaurang. Dom har såna här lådor runtom sin restaurang som ligger inne i Västerås centrum

 

  

En mugg som innehållit kaffe stod i en plantering och runtom cigarrettfinpar.

 

 

Denna röda cykel har mist många av sina funktioner. Det finns så många såna här exempel så dom borde hänga på en konstutställning för alla ser olika ut och mot en vit vägg så blir det en viss känsla. Namnet på utställningen kan vara "Det förstörandes tidevarv"..   . Sen kan man även blanda in lite skräp som slängs men av det lite annorlunda slaget. Lite knäppa tankar från mig

 

Klicka här för att se mitt bildspel med cyklar

 

Här en barncykel som mist sitt framhjul. Den stod lutat mot en stor hög kruka som dom sätter blommor i på sommaren i centrum  

 

   

En gammal fin väbevarad Singer symaskin där priset var 299 kr hos Myrornas

 

      

Ett klipp på en gammal Singer symaskin från 1892

 

 

Detta såg inte så fräscht ut. En bänk där det ser ut som nån spillt ut öl eller har kissat. Smart var det  ändå att lägga på kartongpapper på bänken som skyddar från kylan. Jag fick en lite tragisk känsla av denna syn så fantasin gick igång

 

 

Detta är en Halda skrivmaskin som jag såg på Myrornas second hand. Den kostade 699 kr och det tycker jag är lite dyrt för den var lite sliten. Klicka här för att se en likadan men fräschare som dom säljer för 650 kr. Jag har själv gått på Handelslinjen som ung för att bli kontorist. Jag har skrivit på många av dom gamla skrivmaskinerna men denna ovan hade vi inte på dom kontor jag arbetat på. Dom var lite nyare och sen kom då Facit med en elektrisk skrivmaskin och det var inte lätt när man var tvungen att vara hårdhänt och sen skulle man bara nudda vid tangenterna. Det känns ändå toppen att jag har den rätta fingersättningen och slipper pekfingervalsen. Jag trycker fortfarande ner tangenterna för hårt så jag får byta mitt tangentbord efter ett antal år. Numera har jag även en laptop med belysning i tangenterna. 

 

Klicka här för att höra en skrivmaskin i en symfoniorkester. Stycket heter The Typewriter. Det är en klassiker. Klicka här för att läsa mer om detta fenomen 

              

  

Det kan inte vara lätt att ta sig fram i såna här skor. 

 

       

Tanya Tucker med Walkong Shoes. Tanya Tucker är en amerikansk countrysångerska som debuterade som 13-åring 1972, och sedan kom att få flera Top10- och Top 40-hitlåtar. Tucker har sjungit tillsammans med bland andra Willie Nelson och Glen Campbell

 

                            

Jag promenerade över 8 km i Västerås i lördags när min man var på sjukhuset. Jag gick runt lite i utkanterna av centrum och då rullar det på i appen. Vi tog en skön innedag i går men vi plockade ihop bokhyllan och min man gjorde en ordentligare rengöring av kallförrådet. I dag är det slut på vilan och det är långpromenad som gäller.  Klicka här för att höra en låt som heter "You never walk alone". Nu hoppas jag att ni alla får en bra början på den nya oskrivna veckan. Hjärtlig hälsning från Malin  


 

#porten #vante #mugg #cykel #symaskin #bänk #skrivmaskin #skor #Tanya

Av Malin wiper - 29 januari 2023 11:00


 

Vi åkte in till Västerås med buss och sen hyrde vi elbilen från Move About för att kunna åka ut lite innan min man skulle till sjukhuset. Vi tog en fika på Bread & Sweet By Jennie. Det är mysigt att sitta där och njuta av deras fantastiskt goda bakverk

 

Allt såg bra ut gällande min man och har gjort så varje gång dom kollat upp honom efter 3 månader. Dom hade aldrig sett en sån bra läkning och så lite skador efter både operationen och strålningen. Dom tog både ultraljud och annat och allt var bra så vi är så glada båda två. 


 

Jag valde min favorit en prinsessbakelse och dom är godare än alla jag någonsin ätit. Inte så söt och gjord från grunden med fina råvaror och egengjord sylt mm. Min man gillar deras semlor till tusen så han tog en sån


 

Bread & Sweets By jennie har fått pris för 2022 årets APL-Företag. Motiveringen lyder: Här trivs eleverna väldigt bra och har stora möjligheter att utvecklas i sina yrkeskunskaper, inom såväl bageri som konditori. Här får eleverna direkt bli delaktiga i företagets produktion. Företaget är en eftertraktad APL-plats hos elever och ses som modernt och trendigt. Det här företaget bidrar med ett viktigt samarbete för både skolan och branschen, bland annat när de har bedömt elevernas yrkesprov

 

                         

Clipart Library

 

Jennie kom ut med en ny tårta då vi var där och den var så vacker, och är säkert magiskt god

 

       

Lady Gaga med Always Remember us this way 


 

Ytterligare ett exempel på vacker tårta. Det kommer in folk hela tiden som beställt tårtor, bröd eller annat.

 

                                       

Party Kungen

 

Läckra Hallon & Pistage bakelser med hallonkräm, vaniljmousse, hallonbavaroiser och en pistagebotten


 

En citron & Marängpaj som såg inbjudande ut och med en form av en båge. Krispigt mördesgsskal, citronkräm, toppad med italiensk maräng


  

I detta parkeringshus som heter Dockan parkerar vi när vi fikar där och det ligger i samma hus som cafét

 

                                         


Bilnyckel med hemligt fack från Lekker

 

Vi gick omkring  en stund runt Mälarstrandens bostäder och här sitter jag på långbänken som finns på ett torg i närheten. 

 

 

Efter det promenerade vi ner till Mälaren och där har dom gjort om och satt upp långbänkar att sitta på och kolla ut över vattnet och båtarna. Just nu finns bara ett fåtal båtar i sjön och dom har jag redan fotat flera gånger. Min man satt sig lite bekvämt där men vi skulle ha med oss sittunderläggen men glömde


 

Ytterligare en bänk som fått sin plats framför alla nybyggda hus


 

Denna bänk har en sandlåda bakom och jag gissar på att dom sätter buskar och blommor där till vår och sommar.


 

Ännu en modell men lite mer lik fotölj eller soffa. Hela vägen där man går framför Mälaren så har dom dessa bänkar utplacerade. Numera är allt vid vatten i trä eller betong. Jag hade önskat att dom varierade sig lite i och med att det finns så många ställen vid Öster Mälarstrand

 

Sen åkte lämnade min man av mig inne i Västerås centrum när han åkte vidare till sjukhuset. Nu märker jag mer och mer hur dåligt jag ser och det har blivit mycket värre på sista tiden. Därför har jag bara skrivit ett inlägg/dag en tid och till slut kommer jag att måsta ta en paus. Jag ser inte mycket nu på vänster öga och det högra har också mist en del av sin skärpa så glasögonen känns helt fel och jag blir både trött, yr, återkommande huvudvärk och har svårt för att fokusera. Vi får se hur länge jag klarar detta.

 

                                                 

 

Om inte era kommentarer kommer in direkt på bloggen så beror det på att jag har bloggen inställd på att jag skall svara på kommentarerna innan dom publiceras. Är jag utomhus och gör nåt annat så vilar jag från bloggen för jag har ju en allvarlig utbrändhet bakom mig så jag är inte som förr utan måste begränsa mig. Jag har en laptop och bloggen har ingen hög upplösning på mina bilder och kollar man min blogg på en jättestor skärm så blir dom inte så tydliga som dom är i mina orginalbilder. Min man har hjälpt mig att tona håret i morse för han är så noga så det blir alltid så bra slutresultat. Vi får se om vi kommer ut nåt i dag men då blir det efter en sen lunch. Solen skiner i alla fall och vi har 2 plusgrader. Ha nu en skön söndag kära ni som tittar in till mig

 

#Move #Bread #semla #tårta #Gaga #marängpaj #Dockan #långbänk #Öster

Av Malin wiper - 28 januari 2023 08:30


 

I går promenerade vi 8 km på vår dagliga promenad. Ibland blir det två promenader och som ni ser så är det snöfritt ute nu. Vi försöker hela tiden hitta nya ställen att promenera på men vi har gått överallt så det börjar bli lite enformigt. När vi flyttar har vi mer att välja på och först skall vi bekanta oss med den nya omgivningen och gå på upptäcksfärd. I dag skall min man in till Västerås sjukhus för 3-månaders kollen i och med att han haft tungcancer. Hittills har det sett bra ut tack och lov. Jag följer med in till Västerås så går jag omkring och fotar och gör lite annat och när han är klar så träffas vi i c


 

Här dök jag på ett fint solur och det är så kul att dom finns kvar i många trädgårdar och ser lite olika ut

 

Klicka här för att se en restaurering av ett solur


 

En knallröd fågelholk på toppen av en kuperad gräsmatta. Klicka här för att se lite annorlunda och roliga fågelholkar

 

        

The Beatles med Free as a birdFree as a bird är en låt av The Beatles som ursprungligen var skriven av John Lennon. Den gavs ut som singel den 4 december 1995. Lennon spelade själv in låten med endast sång och piano 1977. De andra beatlarna tog 1994 sig an demoinspelningen, bidrog med nya texter, lade på trummor, en gitarr, bas och bakgrundssång. Jag har den själv på singel och har inte spelat skivan utan köpte en cd med samma låt. Jag har två singlar som är ospelade med The Beatles som ligger i ett kuvert och dom fanns i begräsade exemplar  men för ett antal år sedan så var dom bara värda 61 kr men nu är dom uppe i 300-400 kr/st

 

                                                           

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2015 då jag skrev om dessa skivor. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrivit om Staffan Olander som samlat på The Beatles sen unga år


 

En fotboll som klämts fast bakom en markfast bänk


 

Här fortsatte vår promenad mellan kvarter med lite äldre hus blandat med nya. I dom helt nybyggda områderna är alla hus vita och det ser urtrist ut i mitt tycke

 

 

Blandad kompott!. 


 

En fin och välskött Volvo Amazon från 1965. Jag har fotat den förut men nu fick jag en bättre bild på bilen


    

En bit från en matbutik stod denna oöppnade ölburk och jag gissar på att nån tappat den och att den gått sönder. Det var så blött av öl runtomkring. Ölen kommer från Sofiero och den hade hela 7,5 % i alkoholhalt. Då måste den ha varit köpt på Systembolaget som bara är några steg bort

 

Klicka här för att se en recension av denna öl och den är inte nådig


      

Albin Lee Meldau & Bo Kaspers Orkester med Warwick Avenue. Klicka  här för att höra den med Sarah Böhn som sjunger den på The Voice Norge. Båda versionerna tycker jag är bra 

 

                                               

Klicka här för att läsa nåt korkat som man inte trodde skulle existera 2023. Som vi har kämpat för jämställdhet och så dyker en sån här sk man upp som gubben i lådan och häver ur sig sina frustrationer och hat mot det kvinnliga könet. 

 

Nog om detta för nu önskar jag er en underbar lördag vad ni än skall hitta på


#promenad #solur #fågelholk #Beatles #fotboll #Volvo #ölburk #Albin #Bo #Jämnställdhet

Av Malin wiper - 27 januari 2023 08:00


 

Vi kom gående hem från vår promenad i går och vad hittade vi väl då?. Mitt i gångbanan en ketchupflaska som låg där och från flaskan en rand med ketchup över hela gångvägen. Ser man sig omkring så kan det dyka upp vad som helst. Inget förvånar mig längre men detta var ändå lite dråpligt. Klicka här för att se en rolig sak

 

                                             

      

Vad passar väl inte bättre när det handlar om ketchup än att sätta in en grupp som heter Las Ketchup och låten heter The Ketchup song. Las Ketchup är en musikgrupp bestående av systrarna Lola, Pilar, Lucia och Rocio Munoz. Dom kommer från Córdoba i Andalusien, södra Spanien. Deras far är flamenco-gitarristen Juan Muós, som också är känd under sitt artsistnamn El Tomate. Under våren 2006 deltog Las Ketchup i Eurovision Song Contest, där de framförde Spaniens bidrag, Bloody Mary. Dom kom på plats 21 (av 24 länder)

 

Klicka här för att se när dom uppträdde på den Svenska melodifestivalen 2016

 

 

Så här såg det ut i går på vår promenad. Solen sken och all snö var borta och vi hade 3 grader varmt. Vi gick sammanlagt 7,46 km enligt appen

 

 

En röd cykel stod lutad mot en häck, det också en vanlig syn

 

 

Det dök även på en motorbåt som stod där på en tomt och längtade efter sommarens äventyr på böljan den blå. 

 

 

Jag zoomade in en kråka som befann sig på en gräsmatta långt bort. Kråkor har så mäktiga näbbar

 

 

Efter ett tag så upptäckte kråkan att jag stod där och spanade in den. 

 

 

En bild på en lite magrare kråka jag tog 2021. Klicka här för att se några fler kråkor jag fotat

 

      

Mikael Wiehe med Flickan och Kråkan. Klicka här för att se när jag såg honom på Huskvarna Folkets Park 2010 

 

                                                  

Clipart Library 

             

I går gjorde min man rent på balkongväggarna, balkongolvet och kallförrådet. Det händer nåt varje dag här nu. Nu är Antikrundan tillbaka på SVT play så jag har börjat titta för det är både intressant och spännande

 

     Tiden går så nu får jag lägga på ett kol för att hinna ut så tidigt som möjligt ut på promenad. Nu har vi fredag igen så njut av denna dag kära ni. Varm hälsning från Malin 

 

 

#ketchupflaska #Las #promenad #cykel #motorbåt #kråka #Mikael 

Av Malin wiper - 26 januari 2023 09:00

 

Jag känner att det kan bli en extra härlig dag i dag. Jag har sovit bra och känner mig positiv. Jag gör allt för att inte fastna i det negativa nätet i och med världsläget. Avslappningsövningar några gånger/dag och dessa promenader gör att man håller sig över vattenytan. Det är så lätt att bli påverkad av allt hemskt som händer på en och samma gång. Min HSP gör ju att man har lätt för att grubbla och känna av stämningar. Tiden har aldrig gått så sakta som den gör nu och det beror på att vi längtar tills vi kan flytta och börja fixa på nya stället. 


      

Hans Zimmer med Time. Han är en annan av mina favoriter när det gäller filmmusik. Han är en tysk filmmusikkompositör. Klicka här för att se vilka filmer han komponerat musik till. Klicka här för att se när han var i Stockholm 30 april 2022                    

 

                                                   

      

Jag hittade en gammal minnesbild på mig från nån gång på 1960-talet. Jag ser ut att ha varit ute i solen och på den tiden, då  blev jag brun bara av att gå omkring ute. På mig hade jag en ärmlös klänning med vit krage. Mönstret på klänningen var i form av prästkragar. Bilden är så gammal så det går inte att få fram hur snygg denna klänning var. den var färgstark. Jag hade även örhängen i prästkrageform. Jag måste ha varit ca 16 år för innan dess var modet tuperade höga frisyrer. Bilden är tagen i en sån där fotoautomat som fanns förr

 

                                                        

 

Klicka här för att se en minnesbild från 1980-talet. Klicka här för att komma in på ett inlägg där det finns fler minnesbilder och en tjejgrupp jag gillade. Det var från början av 1970-talet

 

      

Tages med miss mac baren. Det var en grupp jag lyssnade rätt mycket på under andra halvan av 1960-talet. Klicka här för att höra en låt jag sjöng själv och spelade på gitarr i mitt källarrum. Klicka här för att höra samma låt många år senare med Tommy Blom 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2010 då jag var och såg sångaren i Tages Tommy Blom på Skene Folkets Hus. Tommy blom gick ur tiden 2014 67 år gammal

 

 

Tillbaka till nutid. En vanlig syn som spridit sig överallt. Nu får jag verkligen jobba för att få ihop inlägg då vi inte åker ut och ser oss omkring som då elbilspoolen fanns här i Hallsta

 

Klicka här för att se när jag hade tjejkvällar i lägenheten på Storgatan i Vaggeryd 2013. Lägenheten var en stor trerummare så jag hade även tipspromenad några gånger och servettvikning över nätet. Dessa nästan 3 år med covid har gjort att man tappat kontakten med dom man lärt känna här.I dag har vi sol på morgonen och det är 3 grader varmt. Sköt om er

 

                        


 

 #HSP #Hans #minnesbild #prästkragar #Tages #Tommy

Av Malin wiper - 25 januari 2023 12:45


 
Hej på er som tittar in till mig. Nu är det inte lätt att få ihop ett inlägg då det inte händer nåt hos oss. Vår prioritet är nu att allt skall vara klart till flytten och att vi får ihop så mycket pengar som möjligt. Vi har till både flytt, städning och ett överskott som skall gå till att betala bort nya kameran så fort som möjligt. Sen får vi ju dubbla hyror en månad. Vi hade inte räknat med att få en ny lägenhet så snabbt men den gick inte att säga nej till för den var så fin och låg i ett fint och mysigt område. 

 

 

Jag gick förbi Körkortexpress på första promenaden i dag. Istället för en blomma som brukar stå på bordet utanför så hade dom nu satt en lampa och på skärmen står det Körkortexpress. Den körskolan har fått jättebra betyg och är väldigt populär. 

 

Klicka här för att se mitt filmklipp på tomten som stod utanför körskolan förra julen

 

                                                                

Clipart Library

 

Denna bild är tagen för några dagar sen då vi promenerade ut på eftermiddagen. Vår favoritbänk där man kan sitta på sommaren och kolla ut över parkoasen och dess damm.

 

    

Rolf Ulfeld har här filmat en kungsörn och det både suveränt bra och det blev även lite humoristiskt. Jag prenumererar på hans Youtubekanal. Han är en fantastisk naturfilmare


 


 

En orange cykel låg lutad framför ett cykelställ och lyste upp

 


  

För några dagar sen gick vi även förbi järnvägen och just då kom ett tåg in till perrongen. Det var ett lite grått och trist tåg men det kan ju vara fint inuti


 

Kul när man hittar en sten sten ute som man kan gå loss på. Min man hade ett ärende i dag så jag promenerade ut ensam för att även hitta lite motiv men jag har sett allt här och fotat det mesta. På lördag så skall min man in på 3 månaderskontroll (tungcancern) i Västerås och då kanske jag följer med. Allt har sett bra ut hittills efter operationen. Efter lunchen så skall vi gå ut tillsammans en lite längre promenad. Det blev bara 3 km för mig i morse men jag vill komma upp i minst 7 km. Nu är all snö borta och vi har 6 grader varmt men det blåser lite. Ha det bra och sköt om er

 

      

Whisky Myers med "Stone" Acoustic  version. Whisky Myers är en amerikansk rock/countrygrupp från Palestina, Texas. Gruppen består av Cody Cannon (sång och akustisk gitarr), John Jeffers (leadgitarr, slide-gitarr och sång), Cody Tate, (lead- och rytmgitarr, sång), Jeff Hogg (trummor), Tony Kent (slagverk och trummor), Jamey Gleaves (bas). Dom har släppt sex album, det senaste är Tornillo som släpptes i juli 2022. Jag har aldrig hört talas om denna grupp så letar man på Youtube så dyker det alltid upp nåt nytt. Jag gillar dom och sångaren i klippet har en häftig röst.

 

                                                   


Whiskey har jag aldrig gillat rent. Jag tycker det blir mycket godare när man blandar ut whiskyn med Ginger Alé och sen tillsätter massor av isbitar. Det var länge sen jag drack en sån drink, det beställde jag in ibland när jag var ute och roade mig i Göteborg på den tiden. 

 

#lägenhet #lampa #Rolf #favoritbänk #tåg #sten #Whiskey  

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards