Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2012

Av Malin wiper - 31 december 2012 20:20




En ny låt med Jill Johnson "A Woman Can Change Her Mind". Jag tycker den är rätt bra och hörde den nyss på Bingo Lotto. Jag kollar aldrig på det numera men eftersom Susan Boyle skall sjunga där så zappar jag lite för att inte missa henne och då dök Jill upp först med denna låt. Klicka här för att komma in på hennes hemsida.


 



 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.




 

Funny guitar


  


Nu är det inte många timmar kvar till tolvslaget och jag hoppas ni har det bra vad ni än har hittat på i kväll. Här tar vi det lugnt men ute är det full rulle på smällare redan nu.


   



 



Av Malin wiper - 31 december 2012 18:15

Än om vi hade tänkt ta det lugnt i dag så kände vi att vi måste göra nåt eftersom vi kände oss piggare i dag. Vi åkte in till Jönköping där nästan allt stängdes ner 14.00 men inte vår nya favoritrestaurang Radhuni. Dom som jobbar där kommer från Bangladesh. Det blev en riktig festmåltid och både jag och mannen är förtjust i bl.a Indisk mat. Det är bra service och god mat varje gång man äter där.


 

Klicka här för att se vart jag hittade denna karta.


Klicka här för att komma in på Radhuni:s  facebook. Klicka här för att komma in på deras hemsida. 


 

Servitören erbjöd sig att ta en bild på oss....  Där vi satt och njöt.   


 

Vi har ju nyss varit dit med min son och min mans bror och då fick vi in såna här sallader men denna gång var det en annan sort och den var lika god och kryddstark.  


    

Jag gillar att det är lite karaktär och färger i lokalen och inte bara detta vita och svarta som man ofta ser nu. Sen är det lite neon och utsmyckat som gör att det blir trivsamt. Även personalen bidrar till att det blir så trivsamt.


    

Här ser ni den trevlige servitören, Suman Karmakar. Vi träffade även Rim Ön som är  chef på Radhuni och supertrevlig, glömde ta en bild på honom men det får bli nästa gång. Vi har kontakt på fb.


Min man gillar när det är starkt kryddat och det var detta som han njöt av. Till det tog vi det goda brödet som smakar både kokos och annat gott. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev förra gången vi var dit. Jag tog kycklinggryta med curry som också var försvinnande gott. 


    


  

När vi gick därifrån var vi mätta och jättenöjda. 


 

Av Malin wiper - 31 december 2012 14:00

  

Nu har jag sett den sista av filmerna som jag köpte på second hand i fredags. Det är en fortsättning på "Damernas Detektivbyrå" som jag sett som serie på tv. Denna heter "Tjuven på Kgale Hill". För regin står Anthony Minghella och i rollerna ser vi: Anika Noni Rose, Desmond Dube, Jill Scott, Nikki Amuka-Bird. Detta är del 3 av 7.

  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild  


Serien är baserad på de bästsäljande böckerna om Damernas Detektivbyrå i Botswana. Serien finns i 7 delar.


  


HANDLINGEN

 


Folk kommer långväga för att ta del av privatdetektiven Precious tjänster. Mrs Curtin söker sin son som varit försvunnen i tio år, men frågan är Precious kan lyckas med det polisen aldrig gjorde. Och vilka hemligheter hon avslöjar på vägen? Dessutom härjar en inbrottstjuv på Kgale Hill och folk kommer snart att få bevittna byns första biljakt! 



 


Har inte så mycket att skriva om filmen för den är i samma härliga och bra anda som dom andra i serien. Det är bara att kolla och njuta av skådespel och miljöer. Hittade ingen trailer till denna tyvärr.


Av Malin wiper - 31 december 2012 09:00

  

123rf.com

Man fattar inte att tiden har gått så fort på 2000-talet. Jag tyckte nyss vi firade in år 2000 i Katrineholm där vi bodde då. Det var en minnesvärd nyårsafton för det var en sån stämning där vi befann oss med några arbetskamrater. Vi var på en indrottsplats (Backavallen) full med folk och när fyrverkeriet satt igång så var musiken i bakgrunden av "Enigma" och det var så otroligt vackert och mäktigt så musiken passande perfekt till fyrverkeriet, alla satt som stumma och bara njöt. Har aldrig varit med om nåt liknande. Det är ett minne för resten av livet och jag fattar inte att vi nu snart skriver 2013. Jag hoppas nästa år blir lite bättre än detta för 3 av dom jag känner gick ur tiden och lite andra tråkigheter hände också än om det fanns lite ljuspunkter i det mörka. 




 



Jag vill tacka alla mina bloggläsare och bloggvänner för att ni kommit in på min blogg och även alla nya som jag lärt känna detta året, tack även för era härliga kommentarer. Jag har en del bloggläsare från andra länder också, och det känns jättekul.  Det berikar att blogga och även att kunna gå in på mina bloggvänners sidor som alla är olika, det är det som är så härligt, man får sig olika saker och ämnen till livs. Till mina bloggvänner vill jag säga: Jag är så glad att ni finns och att jag fått lära känna er...    


  



  

Naturligtvis väljer jag att sätta in en låt med Enigma som var en av dom låtar som spelades år 2000 på det bästa fyrverkeri jag någonsin sett.  Denna nyårsafton skall vi fira in för oss själva och har inte bestämt nåt utan det får bli som ett oskrivet blad som vi hoppas kunna fylla med nåt lagomt krävande.  

  

Av Malin wiper - 30 december 2012 17:00




Jag hittade detta häftiga klipp hos min bloggvän Helene på facebook. En ny grupp som känns lite retro. Helene bor i USA sen ett antal år. Det svänger om gruppen och jag går igång som "Ernst" brukar uttrycka sig...  





 


 


Dom heter Vintage Trouble som här framför låten "Blues Hand Me Down". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är en amerikansk soul och berg band som bildades i Hollywood, Kalifornien 2010. De har släppt albumet "The Bomb Shelter Sessions" (2011)




Av Malin wiper - 30 december 2012 14:00

  

Detta är den andra av fyra filmer som jag köpte billigt på second hand i fredags,"Sisters of War". Det är ett krigsdrama från 2010 i regi av Brendan Maher. Klicka här för att komma in på en sida som handlar om filmen. Klicka här för att läsa mer om filmen och vilka som medverkade.


  

Handlingen



Utspelar sig under andra världskriget. En grupp australiensiska sjuksköterskor överges tillsammans med sina patienter på en katolsk missionsstation. En oväntad vänskap uppstår mellan en sjuksköterska och en nunna.




  

Nunnan och sjuksköterskan från filmen som blev vänner.

 

Sisters of War är inspirerad av den sanna historien om en liten grupp australiska sjuksköterskor och nunnor som befann sig i stormens öga när den japanska militären gjorde dem krigsfångar på ön New Britain 1942. Det är en berättelse om styrka, överlevnad och förlåtelse.


  

Verklighetens nunna och sköterska på äldre dar. Nunnan heter Lorna Johnston och sköterskan Berenice Twohill.


Klicka här för att se vad filmforum skrivit om filmen. Dom gav filmen endast en tvåa i betyg men jag tycker den är  värd en trea. Skådespeleriet var jättebra men att den var lite långsam ibland med lite utdragna scener gör inte mig nåt för det är inte bara krig utan drama också så man kan få lite känsla av teater emellanåt.  Jag tycker filmen var sevärd och den beskrev naket fasorna vid ett krig än om det är hundra gånger värre i verkligheten.

    

Filmen får 3 sjuksköterskor av 5 möjliga av mig i betyg.


      

Av Malin wiper - 30 december 2012 10:00


Olle Ljungström med sin låt "Jag och min far" Sen jag såg sista omgången av "Så mycket bättre" så har man fått lite nya favoriter. Alla i denna omgång var så bra tycker jag och bjöd på sig själva. Dom verkade ha så roligt ihop och det märktes på stämningen igenom alla avsnitten. Denna låt tog Magnus Uggla till sig helt för han kände igen sig i texten. Jag valde att ta den med Olle själv eftersom jag inte lyssnat på honom så mycket förut. Han skriver bra texter och har en personlig egen röst.


  

Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1961 i Riala, och är en svensk sångare, gitarrist och låtskrivare. Olle är uppvuxen på Björkholmen nära svartsjö i Stockholms skärgård. Sin karriär inledde som sångare i Reeperbahn. Numera är han soloartist. Han medverkade i Wilmer X på skivan Hallå världen med låten "Jag är bara lycklig när jag dricker", och på Webstranas låt "Vänner för livet", vars text är full av referenser till Reeperbahn.titlar Vid sidan om musiken är Ljungström även tecknare och målare, som hållit en rad utställningar i Sverige. Han medverkade även i den tredje säsongen av tv-programmet "Så mycket bättre" som jag själv gillar till tusen och har sett alla säsongerna av. Han bor numera i Gräfsnäs.  


   Olle med Sylvia Wrethammar från "Så mycket bättre"

Av Malin wiper - 29 december 2012 16:00

  Detta är en av filmerna jag köpte billigt på second hand i går. Den heter "Allt för henne" och är ett franskt drama från 2008 i regi av Fred Cavayé. I rollerna ser vi Vincent Lindon, Diane Kruger, Moussa MaaskriLiliane Rovére, Olivier Marchal,Ivan Franek, Joseph Beddelem mfl.

    

Här ser ni huvudrollsinnehavaren Vincent Lyndon som föddes 1959 i Boulogne-Billancourt i Hauts-de-Seine. Han är en fransk skådespelare som debuterade 1983 och sedan dess har han nominerats fyra gånger till en César du cinéma-utmärkelse i kategorin bästa manliga skådespelare 1993 för Krisen, 2000 för En strålande affär, 2008 för Ceux qui restent och 2010 för Wlcome. Jag tycker han är en suveränt bra skådespelare och det är han även i detta drama. Han gifte sig 1998 med skådespelerskan Sandrine Kiberlain. Innan dess hade han ett långvarigt förhållande med Prinsessan Caroline av Monaco.

 

HANDLINGEN

 

Lisa och Julien är gifta och lever ett lyckligt liv utan krångel med sin son Oscar. Men deras liv stjälps omkull en morgon när polisen kommer för att arrestera Lisa för mord.  Hon döms till 20 års fängelse.  Julien är övertygad om att hans fru är oskyldig och bestämmer sig för att hjälpa henne att rymma. Hur långt är han beredd att gå "för henne"?



 




Jag tycker att filmen var mycket bättre än jag väntat mig men gillade inte det lite bortslarvade slutet som blev lite för abrupt. Skådespeleriet, miljö och foto var på topp så man njöt verkligen av filmen. Tyvärr så kunde den blivit ännu bättre om den inte i vissa avsnitt var lite för orealistisk. En ensam vanlig man skulle inte ha en chans mot en hel poliskår men här gick det bra än om det var väldigt spännande jaktscener. Det är ingen förutsägbar film utan man blir rejält överraskad flera gånger och den tar oväntade vändningar. Klicka här för att komma in på min favoritfilmsajt MovieZone för att läsa deras recension.


Än om den har några brister så får filmen 3 handbojor i betyg av 5 möjliga av mig. Den hade kunnat få fyra om den inte spårat ur lite i vissa scener.


                     

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards