Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 december 2012

Av Malin wiper - 5 december 2012 18:00

  

Här är jag på väg in till fenix för att fota och låna lite filmer. Jag har svårt för att läsa böcker, och det har blivit värre sen jag blev utbränd och ådrog mig nackskadan. Jag har nog alltid varit lite mer för det visuella och föredrar att se filmer. Det är synd för det berikar att läsa böcker och jag önskade att jag hade bättre fokus och koncentrationsförmåga.     

  

Klicka här för att läsa om Fenix Kultur och Kunskapscentrum. Nästa gång skall jag besöka Kulturcentrumet. Jag och min man var där när dom invigde.  


  


Jag fick fota Bibliotekarien...  Jag tror det var över ett år sedan jag lånade film där och nu visste jag inte hur det gick till så jag gjorde som när man lånar böcker men det funkade inte så en kille kom till min undsättning och sa att han måste ta fram filmerna från ett skåp så jag skulle inte fixa det själv.     



  


På detta bord hade dom dukat upp med lite julböcker och julsaker.


      

Den första boken heter "Julkulor" av Arne, Carlos. Klicka här för att läsa om boken. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Den andra boken heter "Stora julboken" av Jan-Öjvnind Swahn. Klicka här för att läsa om den boken.  Klicka här för att läsa om Jan-Öjvind Swahn som ofta var på tv när jag växte upp. Den tredje boken heter "Julpyssel de luxe" av Josefin Ekman. Klicka här för att läsa om boken. Klicka här för att komma in på Josefin Ekmans hemsida. Det var fler än dessa tre på bordet men jag nöjde mig med att skriva om dessa tre.


                           


Jag vet inte vart denna trapp ledde till men jag såg i alla fall att det stod bord och stolar däruppe så jag antar att det är till för eleverna som går på kunskapscentret.     


  


Det är ett väldigt fint och luftigt bibliotek och rätt stort.  Det är mysigt och rogivande att gå omkring inne i byggnaden.   



  


Här har vi kommit till min avdelning....  Filmhyllan.                                   



  


Jag lånade dessa tre filmer som jag recenserar när jag sett dom.   



  

  

Uanför biblioteket står det stolar och bord lite här och där så eleverna kan sätta sig och vila eller studera i grupp eller för sig själva. Detta är mina antaganden...  

  

  

Inne på biblioteket står det fina möbler lite här och där så man kan dra sig undan och fördjupa sig i en bok.


  

Här en annan hörna med en läcker palm som dekoration. På sidorna finns dörrar in till undervisningsrum.      

  

  

Det finns en stor uteplats på två sidor utanför med utsikt över vattnet. Det måste vara jättevackert på sommaren.


  


På biblioteket hade dom ett grupparbete som här redovisats.

  

Av Malin wiper - 5 december 2012 13:00

     

Började min promenad till biblioteket med en fika på Ritz...  , och där såg jag dessa läckra bakelser som Åsa så snällt tog fram så jag fick fota...  . Jag har en liten kris just nu så jag skulle vilja sätta tänderna i både luvan och snögubbe bakelsen...  Jag lyckas ändå på nåt konstigt sätt undvika frestelsen.


             


Sen fortsatt jag min färd mot biblioteket men först gick jag in till min man där han jobbar med att restaurera gamla bilder från förr hos museieföreningen. Behövde bli lite omkramad också...  Det blir man aldrig för gammal för. Min man är som en historiebok för han är så intresserad av både historia och geografi så han suger åt sig som en svamp och det sitter kvar i minnet.

    


Sen fortsatte  jag färden mot biblioteket som ligger 1,5 km från oss. Det snöar och är njutbart vacker ute och endast minus 5 grader.



Jag fotar lite hus och annat efter vägen.  


 


Det finns en hel del fina gamla uthus på många tomter och folk har bevarat dom och reparerat så snyggt.                

   


               

            


 

En pampigt välskött hus.

  


    


I ett sånt här hus hade jag också kunnat tänka mig att bo men det är HSB och insats. Husen är i lite olika pastellfärger och det finns även några vita.



Här kommer jag fram till huvudled och skall över vägen.


 

Här går jag över och är snart framme

 


 

Här ser ni Fenix Kunskapscenter där även vårt kommunbibliotek är inhyst. Det är rätt stort och breder ut sig åt båda sidorna 


    

Här står det vad som finns i byggnaden. I nästa inlägg så kommer det bilder inifrån.

   


Klicka här för att komma in på Vaggeryds Bibliotek. Klicka här för att komma in på Fenix Kunskapscenter i Vaggeryd.



Fleetwood Mac med låten "Book of love". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Fleetwood Mac är ett brittiskt rockband som bildades i London år 1967 av Peter Green, Jeremy Spencer, Bob Brunning och Mick Fleetwood. Gruppen invaldes i Rock and Roll Hall of Fame år 1998


Av Malin wiper - 5 december 2012 08:45




Christina Aguilera Feat Herbie hancok med låten "A song for you".

  




 



Klicka här för att komma in på Christina Aguileras hemsida.




 

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på honom.


Klicka här för att komma in på Herbie Hancoks hemsida. Jag har hans autograf men jag har allt i källaren just nu för det skall rensas upp och göras om så autograferna tar så lite plats som möjligt. Nu har jag dom i stora pärmar. Han är född 1940 och är en amerikansk jazzmusiker, pianist och kompositör från Chicago, Illinois. Han var bland annat medlem i Miles Davis Quintet. Bland de utmärkelser han mottagit finns tio Grammy och en Oscar, för soundtracket till filmen Round Midnight.

  


 


 



 

Av Malin wiper - 5 december 2012 08:30

  

I går  sydde jag dessa julpostklänningar klara. Det var ett tyg jag köpte förra julen, och jag hade klippt till dom då men eftersom vi flyttade från vårt hus  så hann jag inte sy färdigt. Vi hade fullt upp. Jag har inte så mycket att skriva om just nu så jag sätter in det jag har. I går skulle min man och jag gå på barnkalas men jag hade besvär med magen för första gången på länge och kände mig så trött så han fick gå själv tyvärr. Det är fd arbetskamrater till min man och deras dotter fyllde 6 år. 


  

Denna julpostklänning hade jag nästan sytt klart så jag bara pyntade den.  

  

Nu hänger här 12 st julpostklänningar men jag skall sy några till för jag har hittat några halvfärdiga som går snabbt att fixa till. Sen går jag över till att tillverka nåldynekoppar för jag hade massor av små kaffekoppar i källaren sen förut. Allt annat material har jag också sen förut kvar.

Här kommer så passande "Please Mr Postman" med The Marvettes". The Marvettes var en tjejgrupp som bildades 1960 i Inkster, Michigan, USA. De är främst kända för just denna låt vilken var skivbolaget Motowns första billboardetta. I januari 1981 dog tidigare orginal Marvelette Georgeanna Tillman från komplikationer av lupus i sin mors hus i Ingster i en ålder av endast 36 år. Klicka här för att läsa mer.


Jag skall försöka ta en promenad till vårt fina bibliotek i dag och ta lite bilder, och även låna några filmer. Det blir en lite längre promenad. Hoppas ni har en fin lilla lördag att se fram emot. Förr så var det som en helgdag och man gick ut och dansade eller gjorde nåt annat kul.


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards