Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 december 2012

Av Malin wiper - 8 december 2012 16:00

  

Så här ser det ut när man blickar ut från vår balkong som ligger på sovrumssidan. Det är verkligen mycket snö men dom har inte skottat eller sandat trottoarer så man får akta sig. Här är det bara utsikt mot parkering och ett äldreboende. Så vi bor mitt emellan en småskola och ett serviceboende...  


  


Vi träffade våra fd grannar på byn och dom var hundvakt till sonens pudel som heter "Bagera" Tyvärr är det inte lätt att fota en svart pudel. Jag tog inte så många bilder för jag hade sån yrsel i dag från nacken. Min man såg det på mina ögon som då blir lite skelögda. Våra grannar hade huset  brevid oss på andra sidan gatan d


  


   


Dom hade köpt en tårta för mannen fyllde år i dag och vi stötte även på fd ordföranden i Museieföreningen som också hade köpt tårta så jag tog ett kartongfoto...  



    

Vi tog oss en fika på Ritz för jag började bli så vinglig av yrseln. Kolla in vilka smaskiga bakelser.   


  

Min man tryckte av precis när jag såg lite allvarligt oroad ut...  Jag kan aldrig vänta på nåt så det blir lite miner och konstigheter så därför blir det aldrig några bra bilder på mig.

  

Min man däremot är lite coolare och mer avslappnad. Motsatserna dras till varandra som tur är.  Det var så stilla, lugnt och behagligt ute trots att det var rätt mycket folk ute.


  

När vi kom hem gick min man ner i källaren för att leta efter "Liljeforslyktan" som vi inte hittade förut. Jag blev så glad när han kom upp med kartongen så vi kunde sätta upp den.  Klicka här för att komma in på Halmbockens hemsida.


  

Så här fint blev det och ännu finare i verkligheten. 


  

På vår gamla öltunna har vi en SJ lykta och en stjärna på fot där man sätter in ett värmeljus. Jag har inte kunnat sitta vid symaskinen mer just nu så jag fixar med nåldynekoppar istället tills nacken blir bättre.


 

Av Malin wiper - 8 december 2012 12:00

  


Jag var in på vårt Wahlbergs ur & guld för några dagar sen för  att kolla vad dom fått för nytt sen sist jag var där sist. Kan då inte låta bli att fota lite snygga smycken än om jag försöker dämpa ner mig lite och inte ta med allt...  


Klicka här för att komma in på deras hemsida   

   


 


Jätteläckra stora färgstarka ringar. På 60-talet var det rätt inne med stora ringar och jag hade själv en stor silverring med vinröd sten som jag fick i julklapp av mina föräldrar.

Fattar inte vart den blev av sen men jag har levt efter devisen "slit och släng" precis som mina föräldrar gjorde. Det är både på gott och ont för här sitter man utan många minnessaker från förr. Jag hade några minneskartonger i källaren när vi bodde i Katrineholm men det mesta blev stulet och det gjorde rätt ont.

Min man fick då också sin fiskeutrustning stulen (värd 20.000 kr) och från försäkringsbolaget fick vi endast ut 2000 kr.

Det verkar vara tjuvarnas paradis och vi som blir bestulna blir även straffade.

Jag hade många minnessaker från arbetsterapier jag arbetat på och julprydnader som jag saknar . Eftersom jag flyttar så mycket var det bara det jag gillade bäst som jag sparade.

Tänk att dessa ringar kan locka fram så mycket text.     Jag är en gammal kontorist och har älskat att skriva på skrivmaskin och är rätt snabb men det för med sig att det blir en del stavfel som jag får gå in och rätta i efterhand.  


 

 Kom även att tänka på hur det var på jularna när man var liten. Då fick man på sin höjd 3-4 julklappar och man var överlycklig och försvann rätt snabbt till sitt rum för att rita med sina kritor och block som man ofta fick som en julklapp.

Nu har det gått till överdrift med julklappar och man ser inte denna glädje i barnens ögon för dom blir nog lätt förvirrad av för mycket saker. Ibland blir man förvånad när dom har fått en massa dyra julklappar  och ändå blir det en av dom billiga som dom sitter och leker med.

 


    


En lite mer avlång modell som också är snygg 



Blandad kompott   

  


 

Pure design som både finns i väggur och armbandsur. Den här modellen har jag bara sett som väggklocka men nu finns den tydligen som armbandsur också.  


 

Stilrena örhängen som såg rätt läckra ut


 

Kul armband


    

Hippieinspirerade armband.  Dom har inte samma innebörd som när jag var ung, nu kallas det hippie chic.  Klicka här för att läsa om Hippiekulturen på Wikipedia  



Tyvärr sov vi lite för länge i dag så vi kom inte ut på vår promenad förrens 10.00 men vi behövde väl sova ut antar jag. Det har snöat mycket sen i går så det är verkligen vintervitt, vindstilla och tyst ute. Temperaturen har gått ner från 14 grader till 7 grader.

 


Ringar som är tillverkade av mynt


      

Av Malin wiper - 8 december 2012 08:00

  

urious Photo


I dag blir det lite blandad kompott för oss. Mr  T och jag skall ta en långpromenad och ev en fika på Ritz. Sen skall vi ner i källaren för att leta efter resten av våra julsaker. Är lite orolig för att vi inte hittat dom för vi har en jättefin lykta som jag fått av ia som kommer från Halmbocken. Den skall vi ha i ett av fönstren i vardagsrummet som vi även hade i huset. Skall även hinna med att sy lite till. Vår bil står nu i vårt hyrda garage och vi använder den inte lika mycket som förut eftersom vi har så nära till samhället och åker inte till storstan så ofta som förut.

  

Så här ser lampan ut som är ett hantverk som är gjort för hand. Klicka här för att komma in på Halmbockens hemsida.  Det är en äkta Liljeforslykta och vi har en speciell kartong som vi alltid lägger undan den i tills  kommande jular. Vi fick den av min väninna ia i november 2010. Klicka här för att se vad jag skrev om lyktan när vi fick den.     

  

Personnumret infördes  i Sverige 1947,  och då var det bara 3 siffror på slutet. År 1967 gjordes en ändring som innebar att man införde en kontrollsiffra som fjärde siffra i personnumret. Personnumret får man dras med hela livet och skulle man flytta till från och till landet så får man ändå behålla samma nummer. Könet framgår av näst sista siffran i personnumret som är udda för män och jämna för kvinnor.

"Happy Good morning blues" med Bruce Cockburn. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1945 i Kanada och är en kanadensisk folk- och rockgitarrist och singer/songwriter. Han gav 1970 ut sitt första album. Hans sånger under 1970-talet hade ofta kristna influenser, något som tonades ner under 1980 talet till förmån för mer politiska teman. Till hans mest kända sånger hör "Wondering Where the Lions Are" (1979), "Lovers in a Dangerous Time" (1984) och "If I had a Rocket Launcher" (1984)

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards