Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2012

Av Malin wiper - 22 december 2012 13:00


Vi var in en stund på Malmborgs Lilla i går för att njuta över mat och en kopp kaffe.  Vi satt rätt länge och bara myste, och härliga, spirituella Victoria som driver stället var där också i dag. Vi åkte ut till A 6 köpcentrum men där fanns det inte en enda parkering att uppbringa nånstans så vi vände och åkte hem igen. 



 


Vi köpte lite reservkakor på Malmborgs också. Dom var 40 % nedsatta i pris om man sms:ade ett visst nummer. Tyvärr var jag så uppe i varv i går så jag nästan snubblade över mig själv...  Nu är det dags att börja med avslappningsövningarna igen.


 

Min man åt deras goda köttfärspaj och jag tog bara en fika för jag hade ätit lite före. 


 

Denna kaka som dom kallar "snöflinga" såg jättegod ut. 


 

Detta ser ut som nån slags kolatårta riven choklad på sidorna. Jag skulle vilja gå omkring och bara fota fina tårtor, bakelser och annat kaffebröd men då med bra ljussättning och från lite mer spännande vinklar.


 

Det är alltid mycket folk på Malmborgs Lilla och en härlig stämning. Kul att det inte behövdes läggas ner när Maria Laktos slutade med "Café Lakatos" så man får fortsätta att njuta där.


    


I går 14.00 så väntade jag på att jorden skulle gå under men inget hände...  .  Då får man lite mer tid på sig och det känns skönt när min son och min mans bror kommer till oss i dag...   Dom åkte från Enköping 09.30 och resan tar ca 5 timmar om dom åker direkt utan avbrott. Min mans bror bor i Västerås och är den yngste av tre bröder.

Intressant klipp "Birds- of Paradise" Min mans bror är fågelskådare på fritiden.

Av Malin wiper - 22 december 2012 08:00

 

Acleja




Nu känner vi oss väl förberedda inför vårt julbesök. Jag stekte köttbullar i går och vi städade toaletterna och har slagit in julklapparna. Sen skall vi bara förbereda mat tills min son och min mans bror dyker upp. Det hände ett litet missöde i går när jag slog in julklapparna. När jag skulle klippa av papperet på ena sidan så fick jag med en bit av tyg som tillhör den julklappen så jag måste ut och köpa en ny i morgon....    Jag har för bråttomt så jag tänker mig inte för.  Det var inget dyrt utan ett omslag till en annan hård julklapp. Hoppas bara att grejen finns kvar på Gretas där jag köpt den.


 


 




Vacker skönsång av Cyndee Peters, pianospelet står hon själv för också.



Jag satt och zappade framför tv:n i går och hamnade en stund på "Svenska Hjältargalan" Där befann sig också Cyndee Peters som sjöng så man fick gåshud. Kan inte glömma 1977 då jag och min autografvän Mr H träffade henne på konserthuset i Göteborg. Vi gick in bakvägen för att se om vi kunde träffa på några kända musiker som spelat där på kvällen. Då såg vi en tjej som stod och sopade i omklädningsrummen bakom scenen. Vi pratade med henne lite och undrade när musikerna skulle komma ut bakvägen för vi hade stått och väntat länge. Vi visste inte då att hon också uppträtt på konserthuset. Hon var otroligt trevlig och karismatisk så vi tog hennes autograf  än om hon inte var så känd på den tiden.  Vi blev så förvånade senare när vi såg henne på tv. Enligt en arrangör så brukade hon gå omkring och sopa efter konserterna så det var nog ett sätt att varva ner. Nu är hon tydligen här i Sverige igen än om hon har flyttat tillbaka till USA.




    

 


 

Klicka här för att komma in på en sida som handlar om henne. Hon flyttade hem till USA igen efter 40 år i Sverige. Hon flyttade hit som 22-åring då hon gifte sig med den svenske journalisten Lasse Strandell. 


 



 




Av Malin wiper - 21 december 2012 11:45

  

Jag såg i en tidning att jazzmusikern Rune Gustafsson gått ur tiden. Han var på tv mycket förr och jag har sett honom på en del jazzfestivaler. Han föddes 1933 i Göteborg och dog 15/2 2012 i Vantörs församling i Stockholm. Han var gitarrist och även kompositör och känd för filmmusiken till filmerna "Mannen som slutade röka" (1972), "Släpp fångarna loss, det är vår" (1975),  och söndagsbarn (1992). Han har spelat med många andra av dom stora jazzmusikerna såsom: Putte Wickman, Nils-Bertil Dahlander, Jan Allan, Arne Domnérus mfl. År 2010 mottog han Monica Zetterlunds minnesfonds stipendium. Han blev 78 år gammal och det känns så trist att många av dom man sett och lyssnat till nu går ur tiden.


  


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna gitarr.



Klicka här för att komma in på en blogg där en kvinna skriver om sina minnen av Rune Gustafsson.


  


Här spelar Rune Gustafsson låten "Autumn Leaves" med saxofonisten Zoot Sims 1985     

  

Av Malin wiper - 21 december 2012 08:30

       


  Den 21/12 2011 såg det ut så här utanför vårt hus så det är ungefär lika mycket snö som i år. Då höll vi på för fullt med att flytta från vårt hus till denna lägenhet så det blev inte mycket tid till julpynt. Min man arbetar sin sista dag i dag men skall arbeta igen nästa torsdag och fredag.  Det blir både en rolig och en sorglig jul i år när både min sons pappa (67 år) har gått ur tiden och min morbror Erik som blev 91 år. Jag har svårt att tackla dödsfall och börjar ofta grubbla men jag skall försöka att inte tänka så mycket.  

Jag har lite svårt för att hinna med just nu så jag bloggvandrar lite då och då i dag tills jag varit in till er alla. Efter lunchen åker vi till Jönköping några ärenden. Nu skall jag steka köttbullar och pyssla med lite annat.



 Jag hade tänkt baka pepparkakor i går men luften gick ur mig när jag inte hittade nån av våra två   brödkavlar. Dom är tydligen fortfarande nerpackade i källaren sen vår flytt hit. Fast vi bott ett helt år här nu så har inte allt kommit upp än. När min man och jag var ute och handlade mat så hittade vi denna fina burk med "Nyåkers pepparkakor" och Mr T sa att han tycker det är den bästa av dom man kan köpa färdiga så vi smakade på varsin när vi kom hem och dom var verkligen goda. Klicka här för att läsa om att dom fått pris för "Årets godaste pepparkaka" 3 år i rad.



Helst hade jag  ändå velat göra pepparkakor själv för det var så länge sen och jag har köpte 3 roliga och fina pepparkaksformar i form av gubbar till halva priset på Gretas som har rea just nu. Nu kommer jag ändå inte att hinna så jag gav upp...     


  

Jag har nu satt i lite av pepparkakorna i plåtburken jag köpte på Salong Hon & han i onsdags. 



Jag har som dekoration satt på tre små hjärtan. Försökte först att göra nåt snyggt med sidenband och lite utsmyckning men jag trasslade in mig och tappade fokus så detta blev enklast....  och ser inte så tokigt ut.    


Kolla in detta roliga klipp... 


 

Av Malin wiper - 20 december 2012 16:45


Jag har gjort om lite i vår hall så nu har vi en egen julpostklänning som hänger under en talva med Charlie Chaplin. Dessutom har jag tagit bort skivfodralen och satt upp stora böcker på listhyllan ovanför hallsoffan istället. Tyvärr så hänger en halsduk ut från sitsen....  Det såg jag inte när jag fotade. Man kan förvara vantar, halsdukar och mössor under locket på second handsoffan.


  

 Sir Charles Spencer "Charlie" Chaplin, född 16 april 1889 i Walworth, London, död 25 december 1977 i Vevey, Schweiz, var en brittisk skådespelare, komiker och regissör. Chaplins vanligaste karaktär är "luffaren" som har svart kubb, käpp och mustasch. Chaplin började sin bana med att följa i sina föräldrars fotspår som varietéartist. Chaplins filmkarriär i USA började med en rad korta stumfilmer 1914. Han var 1919 med om att grunda filmbolaget United Artists. Han utvecklades till en av det tidiga Hollywoods stora stjärnor, som till skillnad från många andra klarade övergången från stumfilm till ljudfilm. 1932 träffade han Paulette Goddard, och föll för hennes skönhet och cyniska humor. De två gifte sig i hemlighet ute till havs 1936 och samma år spelade hon mot honom i filmen Moderna tider och senare även i Diktatorn. Det var hans tredje äktenskap och varade till 1942. Källa wikipedia



                                            


     

Svägerskan i Umeå gör såna fina kort och i går fick vi ett julkort från dom däruppe. Det är en speciell teknik hon använder och jag har rätt många kort nu och alla är olika. Nu skall jag ta fram alla efter julen och göra ett litet tavelcollage och sätta upp på en vägg. Hon gör även keramik, lapptäcksteknik och annat hantverk. Hon är så konstnärlig. 


   


Jag var ju och fixade håret i går Hos Salong Hon & Han, och då såg jag att dom börjat med att plocka och färga ögonbryn också. I dag fick jag en tid och denna gulliga duktiga tjej tog hand om mig och nu har jag jättesnygga ögonbryn.  


 


Sen i går hade dom fått hem fler roliga och snygga saker där. Detta är skyltar man kan hänga upp på väggen och en sån där det står "This way" skulle jag vilja ha i hallen. Vi har ju en ganska lång bred hall. 


 



Utanför Ritz satt denna lilla hund väntande på husse/matte. Hunden skällde lite och såg grym ut men hur skall man kunna vara rädd för den...  Jag har träffat på denna hund många gånger och den har olika värmekläder (vet inte vad det heter)...   Hunden har nog varit i bloggen hur många gånger som helst...   


    

Vacker jultårta hos Ritz 




 

Av Malin wiper - 20 december 2012 10:00




Tracey Thorn med låten "Joy". Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Jag kollade på Kulturnyheterna och där pratade dom om henne och hennes både nya bok och skiva. Hon föddes 1962 i Brookmans Park, Hatfield, Hertfordshire. Hon är en brittisk sångare och låtskrivare och utgjorde ena halvan av popduon "Everything but the Girl". som 2002 tog en paus på obestämd tid. Tracey Thorn har sen dess släppt två soloalbum. Hon släpper sin självbiografi i början av 2013. Jag gillade både låten och hennes röst så jag sätter in den här.




  

    




Här en bild från när hon var med i gruppen (duon) Everything but the girl.




 



En bild jag tog i december 2010. Jag har svårt att få tiden att räcka till och därför har jag inte varit inne på era bloggar och inte heller på fb. Skall försöka bloggvandra när jag fått lite mer gjort hemma så jag kan slappna av lite. Jag kommer att ha blogguppehåll under juldagarna för man vill ju inte sitta vid datan när man har gäster.  



    


Minnesbild från december 2009 då min son var till oss över julen. 


Av Malin wiper - 20 december 2012 08:45

  

Jag såg denna fina hund utanför ICA häromdan och han/hon såg så rörande ut....  Det stör mig verkligen att jag inte kan ha djur för jag älskar djur. Inte för att jag inte skulle sköta om djuret på rätt sätt utan för att jag skulle bli så nervös av att vara så bunden. Ett djur går ju inte att ta med sig överallt och jag skulle inte klara att lämna djuret ensam hemma ens en timme och då är man inte lämplig. I går fick jag lite städat hemma och fick bort lite för mycket porslin och annat som vi haft i skåpen. Har även städat och rensat ur lite ur garderoberna och fick handlat lite matvaror till julen. I dag skall jag göra köttbullar av ett recept jag haft i många år som kallas " Kryddiga Julköttbullar". Dom vet jag blir goda för jag har gjort dom i flera år.


  

 Klicka här för att se ett hjälpmedel för att göra köttbullar.

  

Jag skulle vilja ha ett råd av er mina kära bloggläsare om ett recept som jag har haft sen 2007 men inte använt än.  Det gäller receptet ovan  som är en slags topping på pepparkakor. Kan säkert vara gott som ett extra tilltugg till glögg eller annan dryck, eller till kaffe. Tror ni att det är nån idé att testa?. 


  

Här ser man en lite diffus bild på pepparkakorna med toppingen ovanpå

  

Syrran skickade denna bild över mms häromdan på deras hund Axa och katten Pip-Larsson...  Det ser för härligt ut.


   



 

Av Malin wiper - 19 december 2012 18:00

    

Funny Pica.com


Stena Fastigheter Göteborg kommer att höja hyrorna på Pennygården från 6000 kr

till 10.0000 efter reparation. Det jag undrar är vad hyrorna gått till, som väl delvis skall användas till underhåll. Vi själva fick en höjning nu hos oss på nästan 200 kr men det kan man stå ut med.  Det är väl som på alla andra ställen i landet att dom vill ha in folk som har mer pengar och ut med dom som inte är lika stadd i kassan. Det är så otroligt cyniskt och omänskligt. Känns nästan som att det snart kommer att byggas billiga kåkstäder åt vanligt folk och resten vältrar sig i lyx.  Klicka här för att läsa lite om detta med Pennygården i Göteborg. Klicka här för att läsa ytterligare om detta.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild över Pennygården och läsa lite mer.


Jag beundrar dom som protesterar mot detta och gör sig hörda genom tv och tidningar. Många som bor där har betalat sin hyra och bott där många år och nu blir dom utkastade till ovisshet och ångest. Jag mår illa av att det försämrats så hemskt dom senaste åren. Man behöver bara kolla när man är i Jönköping där det växer upp dyra hus vid vattnet så nu finns ingen utsikt längre och stan känns mörk. För mig är alla människor lika mycket värda och jag fullkomligt avskyr orättvisa i alla former och skepnader.

 

  

Funny Pica.com

Jag vet att det låter töntigt att säga att säga "Det var bättre förr" men jag nödgas göra det ändå när jag ser vad som sker inom många områden. Jag flyttade till Göteborg 1975 från min hemstad Sundsvall och blev hänvisad ut till Angered där det fanns bostäder. Från början bodde jag i en trerummare som kostade 800 kr/månad. Från att ha jobbat som kontorist i 7 år så skolade jag om mig och började inom vården och från början som skötare inom psykvården.  Jag var ensamstående men hade råd att gå ut och äta flera gånger i veckan och även gå ut på krogen för att dansa och äta lika ofta. Jag hade även råd att köpa kläder än om det inte blev 100 par skor och flera garderober med kläder som nu verkar vara vanligt. Jag kunde även resa, gå på teater och konserter en del och åkte ofta med Stenabåtarna så det gick ingen nöd på mig. Så ser det inte ut i dagens samhälle där det blivit en lyx att kunna ta med sig familjen ut och äta på nån finare restaurang eller nån annan gulkant på tillvaron.  Boende och mat har blivit så otroligt mycket dyrare så man undrar hur det skall sluta.  Jag hoppas verkligen att det blir nåt slags motstånd snart så inte allt kollapsar till slut. Nu låter det lite ödesmättat men det är så jag känner det som ändå har levt ett tag.



Crosby Stills Nash & Young med låten "Our House". Klicka här för att komma in på deras hemsida. Dom är en folkrock supergrupp som består av David Crosby, Stephen Stills och Graham Nash, även känd som Crosby, Stills, Nash & Young (CSNY) när dom haft sällskap av enstaka fjärde medlemmen Neil Young. De är kända för sina intrikata stämsång, ofta tumultartade. Dom har blivit invalda i Rock and Roll Hall of Fame två gånger.


 

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards