Öppen Ridå

Alla inlägg den 4 december 2012

Av Malin wiper - 4 december 2012 17:54


 

Zuzutop


Jag är med i en tävling hos Kaffehörnan  gällande  ett presentkort värt 5000 kr. Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget och vara med i tävlingen om ni också vill vara med. Man måste scrolla ner en bit på sidan för det funkar inte att länka till det speciella  tävlingsinlägget.

Av Malin wiper - 4 december 2012 17:00

  

Nu har vi fått en hörna klar i vårt kök. Där har vi hängt upp två akvareller av Lars Malmberg. Jag hörde av en vän på facebook att han har dött. Han var förtidspensionerad och ägnade sig åt målning och att hålla kurser. Tavlorna ser lite urbleka ut på bilden men dom är mycket mer färgmättade live. Han bodde då i Katrineholm där vi även bodde i 11 år, och vi var och såg hans konstutställning. En väninna och jag började på hans akvarellkurs men jag var alldeles för fumlig och klarade inte av att få till det men det gjorde min väninna som fortfarande målar akvareller som är superfina. Han träffade en kvinna i Katrineholm som också målade och dom blev sen sambo och jag tror att dom gifte sig också. Jag hittar inget om honom på nätet för han var mest en hobbymålare men var väldigt skicklig och sålde rätt många tavlor. Jag tror han kom uppifrån Norrland för han målade många motiv därifrån och tavlan till höger är målad i Saltoluokta och den andra i Söderhamn. Han ha signerat dom på baksidan.  



Ett klipp med Arvika Blues Breaker där dom står och spelar på berget i  Saltoluokta. Detta är verkligen unplugged...  Jättebra och roligt  



Klicka här för att komma in på Arvika Blues Breakers myspace och lyssna på fler låtar. Klicka här för att komma in på deras hemsida.


 

Av Malin wiper - 4 december 2012 12:45


Jag tog en promenad in till samhället som bara ligger 3 miuter bort, och så här mycket snö är det nu och vindstilla med 7 grader kallt. Jag njöt otroligt av det vackra vita som piggar upp. Tyvärr så är det inte sandat så man går omkring och halkar lite trots att jag har bra skor. Nu har det börjat snöa igen ser jag och det är lätta fina flingor. 


  

Så här såg det ut 31/12 2009 när vi bodde i vårt egna hus vid ån. Det var inte så mycket snö.


 

Så här ser granen på torget ut.  Som ni ser så var det inte mycket folk i farten. När vi hade vår spelbutik bredvid Ritz Konditori då var det full rulle. Nu är det ett försäkringsbolag där och det känns helt felplacerat. 


 


På Ritz har dom fått upp lite julsaker och högt uppe på en hylla står tomtemor och spanar ut bland cafégästerna.   


 

Ljuvliga prinsessbakelser som stod där och försökte fresta, men icke.....      


    

Nu har dom även julröda dammsugare.  


  


Jag är så less nu  på att leta i källaren efter adventsljusstaken som skall stå på köksbordet så jag gick in på Gretas Butik och köpte denna läckra. Duken under är en vaxduk i gammal farmorsmodell som jag blir supernostalgisk av...   Den är också köpt hos Gretas, och jag kom ihåg när vi var till min farmor när jag var barn att hon alltid hade såna här spetsdukar i både tyg och vaxduk. Satt man ute i trädgården så hade hon snarlikt som denna. Vi skall sen ha en köksö i köket men det hinner vi inte före jul så vi ställde tillbaka bordet som var där innan reparationen. Nu skall vi sätta upp lite tavlor och annat. Efter jul skall vi kolla på hyllor till fondväggen så vi får undan kokböcker och annat. Den lilla röda löparen köpte jag också för att det inte skulle bli bara vitt. Den finns på metervara.



Efter lunchen så skall jag fortsätta att sy på maskin och även börja med nåldynekoppar så jag har nåt att sälja på Stockaryds julmarknad. Det tar lite tid när man har nackbesvär och måste ta många vilopausar. Tur att det finns nackkrage och kylgelé.


Har man inte plats för gran så kan man göra som ovan...  Stapla böckerna i bokhyllan så dom antar en granform....   Klicka här för att se vart jag hittade bilden.



Eller varför inte en gran av pennvässareavfall....  



           



Klicka här för att ta del av min bloggvän Mayas julklappstips som kommer lite då och då på hennes blogg.



   


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild. Påhittigt att använda tidningspapper som omslag till julklappar.

Av Malin wiper - 4 december 2012 08:15

    



Söndagen den 9 december kommer Bondfilmen "Skyfall" till vårt Folkets Hus och då måste vi passa på att gå.  Den börjar 18.00 och det kostar bara 60 kr. Det är en lång film med sina 2 tim 23 minuter. Samma dag går Vaggeryds Julmarknad av stapeln men det sker på dan så man hinner med båda delar.


  


            


    


  


 


 


I går när jag promenerade in till samhället så kunde jag inte låta bli att ta fram kameran när jag såg denna syn.....  . En gatuarbetare stod på huk med en vattenslang med en stråle mot en brunn. Fantasin gjorde att det såg ut som han gjorde nåt helt annat för det blev en så pass bra vinkel....  Jag exponerade inte mannen för ansiktet syns ju inte.


  



 


   


I går var det så här pass lite snö men nu är det betydligt mer och det fortsätter snöa. Vi hade upp till 14 grader kallt i går men nu är det endast 7 grader kallt. Det ser så stämningsfullt ut när snön faller stilla ner mot marken och adventsljusstakarna är tända medans jag smuttar på en kopp kaffe, och en härlig vörtbrödssmörgås med skinka och senap. Kan det bli mer juligt och vintrigt?. Tyvärr så verkar det numera alltid vara katastrof när snön kommer. Jag minns min uppväxts vintrar då det var 30 grader kallt varje vinter och det snöade hela tiden, och det var 3 gånger så mycket snö som nu. Man hörde aldrig detta katastroftänkande utan man såg plogbilarna som en naturlig del på gatorna och på taken skottades det för fullt. Tåg och bussar hade inga problem att komma fram. Nu behövs bara ett täcke på marken så hör man ordet "Katastrof". Det sparas in på allt så nån snöskottning och sandning ser man inte mycket av men fler benbrott istället. Kan man inte få njuta av snön som tillhör vår vinterårstid utan att den är sån stor katastrof.


 



 

123 gifs  



Nu önskar jag er alla en härlig snöig tisdag. Gå försiktigt för det är halt och osandat på många ställen.


 



Scott Weiland med "Winter Wonderland". Klicka här för att komma in på hans hemsida. Han föddes 1967 i Santa Cruz, Kalifornien, USA och är en amerikansk musiker fd sångare i Velvet Revolver.  Weiland är från 2008 och var under 1990-talet sångare i det framgångsrika rockbandet Stone Temple pilots. Deras debutalbum Core släpptes i september 1992 och blev en omedelbar succé världen över. Jag tycker denna version av "winter wonderland" är rätt kul och lite annorlunda.



 

Sevenoaks


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards