Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2017

Av Malin wiper - 30 juni 2017 12:15



 


I dag har jag tränat på Fitness Center för andra gången denna veckan. Mjukstartar och lägger på en dag om några månader. Jag har tränat på gåbandet, crosstrainer, roddmaskin, bollövningar, trx-band och balansplatta. Förra gången gick jag 15 minuter på bandet i 5,5 hastighet men nu ökade jag till 17 minuter på 5,7 hastighet och jag hade kunnat öka mer men vill inte ställa till det för jag fick en liten låsning i ländryggen som gjorde att jag tog till bindvävsmassage på den punkten. Då släppte det så det är tur att det sitter på ett ställe dit man når. 

                        

 


Jag har fått tag på en väska i lagom storlek till gymmet. Den kostade endast 35 kr på Läkarmissionens second hand och var helt oanvänd och ser lite lyxig ut så jag tror den varit dyr. Det ser ut som ett kinesiskt tecken mitt fram men det är nog märket på väskan. Det är satt en tryckknapp upptill som håller ihop remmarna och sen är det en lång rem så man kan ha den på axeln också och det går att koppla bort den långa remmen. En blixtlåsförsedd frontficka där kameran och extrabatterier ryms. Jag hade en bra Pumaväska som jag köpt på City Skor men den är lite för stor så den använder vi som extra väska när vi reser bort eller ligger över natten hos sonen eller nån annan.          



Doug Seeger med Gotta Catch That Train

 


Klicka här för att se vad mycket som händer i sommar på Jazzens Museum i Strömsholm.

 

Det är så mycket att göra här så man hinner inte med och vi skulle vilja se såna artister vi inte sett förut ex Lisa Nilsson 25 juli, Doug Seegers 17 augusti, The Boppers 4 augusti mfl. Vi skall kolla om det finns biljetter kvar till Doug Seegers. Min man mejlade dom och fick reda på att buffén kostar 395 kr/person  och skall man sen se underhållningen så får man betala 400 kr ytterligare och då går det på 800/person så det blir 1.600 kr för oss tillsammans. Det blev för dyrt så vi får avstå eftersom pengarna inte räcker till allt.                                     

 

 

Vi åker in till Västerås så vi är där vid Carlsson på Kajen redan 17.00 för att få bra plats så jag kan fota och även filma lite när Linda Gail Lewis uppträder. Hoppas nu bara allt går i lås för det blåser otroligt mycket här och det kan bli regn. Ha en fortsatt fin fredag

 

Jag har fått ändra i inläggen vad gäller Linda Gail Lewis. Jag hade skrivit Linda Gayle istället för Gail..  

 

 

 

#Ftiness #Jazzens #Doug #Carlssons #Linda 

Av Malin wiper - 30 juni 2017 08:00

 


Denna Opel Rekord 1900 caravan från 1976 såg jag när vi var till Västerås för ett tag sen. Den stod på en parkering och lyste upp. Fick inte så bra bilder på grund av solgasset men jag sätter in dom ändå. Klicka här för att se bilens former bättre

 

                                           

Taklampa 1970-talet från Lauritz.com


1976 bodde jag i Göteborg sen ett år tillbaka. Jag arbetade som skötare på S:t Jörgens sjukhus. Jag hade arbetat på kontor i Sundsvall i nästan 7 år och bytte yrke i samband med flytten. Det var ett rätt hårt arbete men en fantastisk kamratskap mellan oss i personalen och det behövdes för att orka se allt elände. Vårdtagarna var psykiskt sjuka som blivit äldre och inte kunde klara sig själva. Det var låsta dörrar och jag grät många gånger av allt jag fick uppleva och se. Fast vi gjorde allt för att behandla alla så bra som möjligt och på den tiden fanns det mer personal och man hade tid att ägna sig åt dom boende och vi hade dagliga rapporter med sköterskor. Vi hade utedagar, musikstunder, terapi och dom fick många kramar och uppmärksamhet. Detta sjukhus finns inte i den form längre. Jag orkade ändå inte mer än drygt ett år och sen gick jag vidare till nästa arbete osv, osv..................



Baksidan av bilen där man ser att den har lite rost och är rätt sliten men så snygg den är i formen. Bilen kanske skall rustas upp och det hoppas jag så den bevaras

 

 


Enkla linjer men ädå så  tidlös och snygg. Klicka här för att komma in på antony Wall's hemsida. Klicka här för att komma in på en annan sida och se massor av Opel Rekord

 


  

 


Klicka här för att komma in på Larssons Blogg med massor av bilnostalgi. Klicka här för att se bilens fina linjer i ett klipp



John Miles med musik från 1976. John Miles föddes 1949 som John Errington och han är en brittisk sångare, gitarrist, keyboardist och låtskrivare. Han slog igenom på 1970-talet med albumet Rebel och hitsingeln "Music". Flera av Miles första album producerades av Alan Parsons, och han har i gengäld medverkat på flera låtar med The Alan Parsons Project

 

 

Jag är på väg till gymmet nu för andra gången denna veckan och det skall bli skönt. Nu önskar jag er en härlig fredag så här före helgen. 

 

Jag fick ändra lite i förra inlägget ang Linda Gayle Lewis. Hennes dotter bodde i Skutskär men det var flera år sedan, talade Farfar Hebbe om för mig. Läs vidare i det inlägget här

 


#Opel #Göteborg #Linjer #Tidlös #Larssons #John 

Av Malin wiper - 29 juni 2017 18:15


Linda Gail Lewis, en länk till detta klipp fick jag av min bloggvän Farfar Hebbe. Han talade om för mig att hon bor i Skutskär när hon är i Sverige. Denna video är inspelad just i Skutskär och Farfar Hebbe träffar henne lite då och då och det känns häftigt. Han bor ju där också. Läste i en tidning att hon just älskade att bo på små ställen då hon är i Sverige. Hon verkar gilla Sverige för hon är rätt ofta här och det är vi glada för.  Lindas Dotter Annie Marie är gift med en amerikansk gitarrist som heter Danny B Harvey, dom turnerar mest i USA med hans band. Dottern bodde i Skutskär men det var några år sedan

 

Klicka här för att läsa om Danny B Harvey och Annie Marie Lewis

 

 



Tack Farfar Hebbe för denna information...  och Anki..  

 

                                                         


Centre Chopin 

 

 

Nu önskar jag er en härlig kväll. Här tar vi det lugnt och har inte så mycket energi men det kommer en dag i morgon också "förhoppningsvis"

 

 

 

#Linda #Hebbe #Skutskär

Av Malin wiper - 29 juni 2017 12:30

   

Så här blir det då man inte köper allt på en gång..  En salig blandning. När vi åkte tillbaka för att köpa en 0mgång till av krukor nr 3 på bilden så var dom slut på Lagerhaus. Då köpte vi krukan längst till höger istället. Tre sorters blomförvaring där det blir lite haltande men det ser ändå rätt snyggt ut från gården. Den längst till höger har vi satt en lite ljusare rosa pelargon i 

 

OBS! det var en person som påtalade att man inte får ha balkonglådor hängande utanför på räcket. Därför meddelar jag nu att vi aldrig skulle hänga dom fritt utan min min spände fast dom med kabelspännen direkt vi satt dit dom. Det har han gjort med allihopa på räcket och till den stora krukan till höger följde det med sånt band. 


 

Min man och jag spexade lite på "Dollar Store" med diverse hattar. Ett försök till cowboy men det blev lite för lamt. Jag har sjäv aldrig kunnat slappna av framför en kamera och därför blir det så stelt      

 

Min man i gangsterlook-hatt men han kan inte skrämma nån med det uppspärrade leendet..                



 


Smileykuddarna på City Gross barnavdelning har blivit våra favoriter. Nu hittade vi ytterligare en sort att spexa med utan att köpa. 

                      

 


En hängande kruka lite på sned i blåsten

 

 

Åsby hem & Trädgård

 

 

 

När vi var till min son sist och åkte in i en rondell såg vi denna fina Ford econoline 200 från 1972.                        

 

    

                                                


Lyle Lovett och Al Green med Funny how time slips away. En härlig version och jag gillar den svart/vita videon

 

                   

               Best animations   

 

Jag fick en tid i dag 10.05 till en läkare på Vårdcentralen gällande min tumme. Han sa att jag fått en senknuta så trycket mot dricksglaset tog så illa så det blivit irriterat och inflammerat. Eftersom det bara gått 1,5 vecka så tyckte han att jag skulle vänta några veckor till för det kan gå bort av sig självt. Går det inte bort så skall jag komma tillbaka och få en injektion i tummen. Om inte det hjälper så blir det operation men det hoppas jag inte. Skönt att ha det gjort och tummen behöver inte avlastas med nåt bandage utan jag skulle bara vara försiktig. 

 


#Blandning #Spexade #Dollar #Skrämma #Smileykuddarna #Hängande #Ford #Lyle #Al #Senknuta

 

Av Malin wiper - 29 juni 2017 08:00



  

Jag blev helt salig då jag såg denna läckra Harley Davidson i Köping för ett tag sen. Gillar färgkombinationen och den är ju superhäftig                             


  

Kolla bara in tanken, wow!



Harley Davidson Blues med Canned Heat. Det är ett amerikanskt blues- och boogierockband som bildades 1965. Från och med 2010 består gruppen av Dale Spalding (sång, gitarr, munspel), Adolfo "Fito" de la Parra (trummor), Larry Taylor (bas, slidegitarr). 1 mars 2015 inledde gruppen en turné för att fira sitt femtioårsjubileum. Källa wikipedia


  

Den bara stod där på en gata och lyste upp                    


 


Detta är en BMW R 1100 R från 1997 som stod utanför ett garage där vi bor. Den såg som ny ut och var otroligt välskött. Vi pratade med mannen som äger den och man kan inte tro att den är 18 år gammal. Han lägger ner jättemycket jobb på motorcykeln


 


Så snygg och välskött. Jag kände en kille när jag var ca 15-16 år som hade motorcykel och åkte på en crossbana. Jag fick då testa men på vanlig väg och det var jättekul. Sen har jag åkt motorcykel en gång till när jag bodde i Göteborg       


  

Nu har vi satt upp oss på ett garage till bilen istället för parkeringsplatsen. Fast parkeringen har vi kvar tills sista augusti. Vi fick ju problem med förra bilens framruta på grund av att den stått ute hela vintrarna. Till slut for listen bort så vi fick in vatten men då tejpade min man med en specialtape men det hjälpte inte. Det var detta som gjorde att vi fick fukt in i huvuddatorn har vi förstått nu och bilen dog. Vi skulle ha bytt ruta men det kostade 5000 kr och vi var tvungna att ha pengarna till flytten. Ett garage här kostar inte så mycket så det kan vi nog klara fast det kan ta tid att få ett garage. 

 

                                      

 

Nu på morgonen skall jag ringa Vårdcentralen för en akuttid gällande tummen. Kan inte bestämma när jag skall till gymmet innan detta är fixat. Det funkar inte just nu att beställa tid hos Vårdcentralen på Vårdkontakter. Enligt dom finns det ingen tid förrens en bit in i juli. Just nu är det så tryckande ute så jag tror det blir regn och ev åska. 

 

 

Ha en skön och behaglig dag kära läsare    

 


#Harley #Tanken #Canned #BMW #Garage

Av Malin wiper - 28 juni 2017 18:00

 


I dag har vi varit till Carlsson på Kajen i Västerås där Linda Gail Lewis kommer att hålla en konsert. Kunde inte hitta tider och priser på deras hemsida. Killen jag pratade med sa att det är gratis och börjar 18.00-22.00 Hon är ju en världsartist och syster till Jerry Lee Lewis så jag blev helt paff att vi får se och höra henne live gratis..  Klicka här för att se ett äldre klipp med henne och hennes bror Jerry Lee Lewis. Hon är så fräsch och i bra form

 

 

                                       

 

  

 

Här ett klipp från 2015 

 

Det skall bli jättespännande för jag har velat se henne länge nu. Linda föddes 1947 i Ferriday, Lousiana och är en amerikansk sångerska och pianist. Jag får gåshud av alla klipp med henne 

 

   

 

Dessutom blir det City Festival i Västerås 29/6-1/7. Det kommer flera kända artister dit. 30 juni kommer Miriam Bryant dit. Samtidigt på Borggården uppträder Joyvoice med sin körledare Susanne Croner. Klicka här för att se hela programmet                                    

 

 

 

Det är rena rama festivalyran i Västerås och det sätts upp tält, tivolin och annat i hela stan

 

 

 

 

#Carlssons #Linda #Festival

Av Malin wiper - 28 juni 2017 12:00



 


Min son messade mig i går kväll att Michael Nyqvist dött. Det kändes väldigt overkligt och sorgligt. Jag visste inte ens att han var sjuk. Han dog i cancer efter en tids sjukdom endast 56 år gammal. Jag läste nu på Aftonbladet att han höll sin sjukdom hemlig och bara dom närmaste kände till detta. Han var en fantastisk skådespelare som även slagit stort internationellt. Han var gift och hade två barn

 

                                       

 

Michael Nyqvist föddes 1960 i Stockholm och han var både skådespelare och författare. Han drev dessutom det egna produktionsbolaget Nyqvist Film AB. Michael var adopterad och sina första år tillbringade han på barnhem. Hans biologiska far är Italienare från Florens. Han har berättat i sin självbiografi om sitt sökande efter sina biologiska föräldrar. Boken heter När barnet lagt sig

  

 



Minnesklipp. Jag har ständigt filmen "Så som i himmelen" i färskt minne för han gjorde en sån bra rolltolkning där. En annan film som också blev en favorit är "Grabben i graven bredvid". Klicka här för att se allt han medverkat i. Jag har själv sett rätt mycket men har lite kvar att plöja igenom. Hans sista film blev "Du försvinner"

 

                                                      

 

Han kändes även så mysig och verkade ha stor integritet för han var inte nån man såg jämt och ständigt i fokus på tv eller lekprogram och hemma hos. Det uppskattade jag som filmtittare väldigt mycket för man vill inte krypa in under skinnet på sina favoriter och veta allt

 


Gabriellas song från Så som i himmelen får bli sluttonen för det känns så ledsamt att han rycktes bort så tidigt

 

 

            





#Michael #Himmelen #Grabben #Gabriellas

Av Malin wiper - 28 juni 2017 08:00

 


När vi var till min son söndagen den 25 juni så avslutade vi besöket med film. Min man och jag drack alkoholfri öl eftersom vi körde bil men min son tog ett glas rött vin. Sen såg vi filmen Passengers i 3D och jag önskar vi hade en sån också eftersom jag njute at 3D till tusen.

 

Passengers är ett adventure, drama, romance från 2016 i regi av Morten Tyldum. I rollerna ser vi: Jennifer Lawrence, Chris Pratt, Michael Sheen, Laurence Fishbume, Andy Garcia, Vince Foster, Kara flowers mfl

 

 

                              

 

   

 

En rymdfarkost är på väg till en avlägsen koloniplanet med tusentals människor ombord, när det blir ett fel i en av sovkapslarna. Med det resultatet att en av människorna vaknar upp 60 år för tidigt. Med rädsla för att åldras och dö ensam så bestämmer han sig för att väcka ännu en passagerare.

 

                  

 

Jag tycker filmen hade en krypande spänning och man ser vad som kan hända när man tar beslut som kan få förödande konsekvenser. Filmen var lite annorlunda och överlag bra skådespel och häftiga sience fiction miljöer. Roboten i baren på skeppet är obetalbar i sin framtoning. Det var en kamp för överlevnad och jag blev då road och kände mig inte ett dugg uttråkad men när det gäller dom två passagerarna så var det lite för docklikt och perfekt. Jag skulle nog bli galen själv om jag blev satt ensam eller två personer resten av livet. Musiken i filmen var komponerad av Thomas Newman och den passade som handen i handsken. Klicka här för att läsa om och se bartender-roboten i filmen som spelas av Michael Sheen. Klicka här för att se boboten i action



Jag ger filmen tre stjärnor i betyg av 5 möjliga. 


       

 

   

 

 

 

När vi satt där och myste framför min son stora tv-skärm så kom han fram med tilltugg till drickat i form av små fyrkantiga ostar i silvrig förpackning. Dom heter La vache quit rit. Skrattande ko på Svenska. Han bjöd även på ungsvarma baguetter med god mjukost inuti. I går hade vi en morgonrocksdag då vi bara fixade lite hemma och vilade och bara myste i vår trivsamma lägenhet. Härligt att kunna se ut på balkongen både från kök och sovrum. Nu har vi så blomstrande och ombonat så vi fikar mer på balkongen än vi gjort i dom förra 2 lägenheterna. Det är inte sån insyn heller då man är så omhuldad av grönska från träden framför. Nu önskar jag er en härlig onsdag kära läsare

 


 

#Passengers #Morten #Thomas #Ostar


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards