Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2015

Av Malin wiper - 31 maj 2015 17:45

   



    

I går när frugan och jag åkte in till samhället för att kolla runt lite så dök denna stiliga Austin upp som ett konstverk på väg. 


    

Vi följde efter i rondellen. 

  

Kolla in ratten och den snygga instrumentpanelen


  

När vi träffade den trevlige ägaren på torget så fick jag reda på att det är en Austin AA 40 Devon från 1950Klicka här för att se ett klipp på Austin Devon från 1948. Naturligtvis så är ägaren en fena på att restaurera gamla bilar. Den glänste och tjusade i sin glans 


  

Hur tråkiga är inte dagens bilar?, dom ser likadana ut dom flesta. Då blir man så lycklig när såna här juveler dyker upp. Min frus föräldrar hade en svart Austin ett tag när hon växte upp men den såg inte riktigt ut som denna.    

   


I dag blev det många inlägg men det är för att min fru hjälper mig muntligt och talar om vart jag skall leta efter utsmyckningar och annat. Hon vill gärna vara med på ett hörn ändå och hoppas hon kan komma tillbaka snart och börja med ett inlägg/dag och ibland ta en vilodag. Ländryggen är lite bättre nu så det visade sig att Voltarensalvan är bättre än Iprem, sen tar hon fortfarande Alvedon. Vi promenerar flera gånger om dan och har nu blivit beroende av dessa promenader. Det händer rätt mycket när man är ute för man klappar på hundar, katter och pratar med folk.  



#Austin #Instrumentpanelen #Utsmyckningar

Av Malin wiper - 31 maj 2015 13:00

       


 


Jag Mr T slängde ut en fråga i förra inlägget om detta är en moped eller motorcykel och den som svarade rätt först skulle få  ett pris av mig. Jag fick in två rätta svar men en av tjejerna kom först och det var -Nena- som vann priset. Monica kom som nr 2. Tack för att ni ville vara med i minitävlingen som Malin brukar kalla det. 


-Nena-  svarade:  Suzuki moped K50 och det är helt rätt 

 

     

Klickbilder    

 

-Nena- får som pris denna kartong med Klara's goda Fudge med whiskeysmak, en ask med fjärilar som har klämmor baktill så dom går att fästa där man så vill och en fågel som kvittrar när man går förbi den. Alla priser är köpta på Acleja Blomsterhandel 


Priserna skickas till dig på måndag. Malin skall kolla så hon har din adress annars kan du skicka den på: wiperium@hotmail.com 

 

 

 

#Minitävling #-Nena- #Monica #Suzuki #Moped #Fudge #Fjärilar

Av Malin wiper - 31 maj 2015 08:00


 

Bloggvikarien Mr T meddelar: 


  

I dag är det Mors Dag och både Malin och jag har våra mammor i livet. Min mamma som bor i Piteå är nu 87 år och Malins mamma fyller 92 år i sommar. Tyvärr kan vi inte åka till nån av våra mammor nu men jag skall försöka resa upp till min mamma i höst för det var länge sen vi träffades sist. Hon var så pigg förut så hon reste ofta ner till oss och min bror i Västerås. Vi får vara glada så länge vi har dom i livet och önskar båda en fin Mors Dag med en stor varm cyberkram till våra härliga mammor. Helst hade vi velat krama om dom live och njutit av en fika i deras trevliga sällskap 

 

       

Här ser ni min mamma som ung flicka   

 

      

Detta är Malins mamma som ung

 


Dramatiskt och snyggt till våra mammor med Axel Hirsoux  med låten Mother från Eurovision song contest 2014. Han tävlade för Belgien.  

  

 


     Mors dags-godis från Ritz Konditori 

 

    

Klickbilder på vårt fika i går förmiddags. Vi tröstfikade...   

 

   

Malin sa att detta var en av dom godaste princessbakelsen hon ätit (ej så söt) och att det sen var fjärilar som dekoration gjorde ju inte saken sämre. Även äppelkakan som jag åt var saftig, smakrik, en riktig höjdare. Ha en härlig dag alla ni mammor därute 

 

                   

 

 

#Mors #Axel #Ritz #Äppelkaka #Princessbakelse

Av Malin wiper - 30 maj 2015 16:00



Bloggvikarien Mr T meddelar:


  

Malin har sett denna film som heter the Pallbearer i regi av Matt Reeves. Det är en romantisk komedi från 1996. I rollerna ser vi David Schwimmer, Gwyneth Paltrow mfl


          


Handlingen: 

 

En ung mans liv kastas in i en loop när han blir ombedd att vara en kistbärare för begravningen av en klasskamrat som han inte minns, och hans gamla high school kärlek återvänder tillfälligt till stan. 

 

Malin tycker att denna film var humoristisk, annorlunda, galen och en nagelbitare.  

 

Min fru ger filmen 4 filmklappor av 5 möjliga i betyg 

 

 

      


Vi kom inte iväg till Skillingaryd utan nöjde oss med att besöka centrum i Vaggeryd, där var det fullt folkliv i dag så våra Konditorier/butiker hade fullt upp att göra. Där gick vi omkring och handlade, fikade och promenerade lite. Hon är så van vid värk nu så när den släpper lite så känner hon lyckokänslor. Eftersom Malin promenerar så mycket nu så kommer jag också ut mer, och det behövs. Vi testade att smörja in hennes rygg med Voltarensalva i morse och det funkade lika bra som kyla. Ha en fin kväll 

 

  


#Pallbearer #Matt #Voltaren

Av Malin wiper - 30 maj 2015 09:00

 


  

I går gick min fru förbi Preem när hon var ute på sin promenad och såg denna bil som är en  PLYMOUTH PLAZAfrån 1957. Själv har jag alltid varit svag för Plymouth Valiant eller Crysler Valiant som den också kallades.           

  


     

Klickbilder på flera bilar som stod vid macken                     


  

Malin gick in för att köpa en cappuccino som dom får till så bra där. Dom hade inga små smörgåsar kvar men den trevliga killen på bilden, sa att dom hade på gång i ugnen som han sen gjorde klar till henne. Det är alltid så kul att gå in på den välskötta och välbesökta macken som har både trevlig ägare och personal. Ofta delar vi på en smörgås, Malin tar botten med ost och jag tar överdelen med skinka.


  

Malin sa att smörgåsen var så frasig och god så hon satt i Linnarbäcksparken och njöt av den och cappuccinon. Själv jobbade jag med en gammal barnmorskejournal som jag scannade. Sen tar jag bort smutsfläckar och snygga till bilderna.


  

Denna gång blev det änderna som fick överdelen. Dom kom tydligen ända fram till bänken där hon satt och njöt                 


Malin vill tacka Vaggeryds Kommun för att dom har två uppsättningar av såna här bänkar som har lite framåtlutning i Linnarbäcksparken (stadsparken). Tack vare det kan hon sitta i 10 minuter och njuta trots ländryggsbesvären. 

 

  

Snyggt mot en vägg i en trädgård

  

Min fru gick sen till Netto för att handla lite. Det började regna när hon gick hem, ingen höjdare med papperspåse.                 


  

Hon hade ändå med sig ett litet paraply i väskan så hon hann hem innan hon blev som en dränkt katt                    

 

 

Kände för en annorlunda version av denna låt. Den sjungs av Joanna Wang


  

Denna Suzuki kunde hon inte låta bli att fota men hon är osäker på om det är en moped eller motorcykel. Den som kommer först in med en kommentar om detta är en moped eller motorcykel får ett pris av mig, Mr T. 

 

 

I går kväll var det sån kris med Malins rygg, och det har även börjat krångla längre upp i ryggen. Vi var tvungna att att gå ut en promenad på kvällen också för att det skulle släppa lite. Fick smörja in hennes rygg med kylgél för att kyla ner smärtan och på måndag ringer hon till Vårdcentralen för nu går det inte längre och den värkmedicin hon äter tar bara bort lite av den molande värken. Bäst känns det när hon är ute och går men det kan hon ju inte göra 24 timmar. Hoppas ni får en fin helg, min fru hälsar så mycket till er läsare.

 

 

 

 

 

   

I dag är det Skillingarydskalaset  men jag osäker på om hon kan sitta i bilen med sin dåliga rygg  

 




#Preem #Netto #Bänkar #Plymouth #Minitävling #Joanna #Skillingarydskalaset

   

Av Malin wiper - 29 maj 2015 10:00


     Bloggvikarien Mr T meddelar: 


  

Min fru kollar mycket på film just nu eftersom hon inte kan sitta så länge. Hon har laptopen på ett bord vid sängen. Här ser ni en romantisk komedi hon sett på Netflix som heter Giant Mechanical Man. Filmen är från 2012 och för regin står Lee Kirk. I huvudrollerna ser man Jenna Fischer, Chris Messina och Malin Åkerman

 

 

Handlingen 

 

Livet har sett bättre ut för Janice. Hon är arbetslös, singel och bor hos sin välmenande men ansträngande syster samtidigt som hon försöker hitta vägar att skapa ett eget liv. Och när hon av en slump springer på gatuartisten Tim väcks hoppet inom henne. Men att bryta gamla mönster är inte det enklaste - och en överentusiastisk syster gör det knappast lättare. 

 

  

Common  

Min fru gillade filmen som var lite annorlunda och skådespelet var bra. Det är en riktigt måbrafilm som innehåller både romantik, dramatik och rörande scener. Klicka här för att läsa lite mer utförligt om filmen och få en recension för jag kan inte lägga ner lika mycket tid som Malin på hennes inlägg 

 

Malin tycker att filmen är värd 4 filmrullar av 5 möjliga i betyg 

 

        

 


Malin blev helt ställd när hon fick höra att hon ligger som nr 2 på bloggplatsens "Flest besökare" lista. Hon har hittills över 10.000 besökare denna månad. När man sen betänker att bloggplatsen har över 319.000 bloggar så blir det en del. Det är rekord än om hon inte är nån tävlingsmänniska så känns det kul. Hon tackar så mycket för att ni kommer in på hennes blogg och längtar tills hon kan börja blogga igen.  

 

 

#Giant #lee #Besökare

Av Malin wiper - 28 maj 2015 11:15

 

 

 Bloggvikarien Mr T meddelar:


Ritz Konditori har belönats med ett diplom från Cancerfonden i och med deras insamling till Carinas fond. Dom fick in 84.838 kronor och det är suveränt bra. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 1 maj ang insamlingen

 



                             


  

I går hade dom susi igen på blå kiosken Nha Trang så vi kunde inte motstå. Det var en kö på 20 minuter så även deras goda sushi har blivit jättepopulär. 

 

   

  

Inte långt från oss finns en koja i ett träd framför ett hus. Jättefint gjord och det var vanligt när jag växte upp att  man byggde just kojor i träd. Fast denna tror jag barn har fått hjälp med, lite mer avancerad 

 


  

Här följer lite bilder som Malin tagit på sina promenader 

 

  

Denna fina vy kan ses vid Ellen Nybergs Promenad


I går gjorde vi ett nytt försök att åka ut i bilen men det funkade inte för Malin fick ont direkt så det var bara att vända. Malin är så rastlös nu så hon blir deppad av detta men det är bara att gilla läget och hoppas det vänder snart. Hon hälsar så mycket till er och hoppas ni har det bra, hon tackar även för alla härliga kommentarer som jag läst upp för henne. 

 

       

En färgstark bil vi såg för några dagar sen utanför ett hyreshus. Det är en VW Vento GL 2,01 från 1995.            

 


#Ritz #Diplom #Sushi #Nha #färgstark      

Av Malin wiper - 27 maj 2015 10:17


Mr T meddelar: 

 

   

Som ni har sett så är jag "bloggvikarie" för min fru Malin som har ländryggsbesvär. Hon vill att bloggen skall vara lite levande trots att hon inte kan vara här än. Jag kommer att hjälpa henne med lite inlägg emellanåt. Jag får lite muntlig hjälp av henne och kan rådfråga. Malin har drivit den här bloggen sen juni 2009.

 

 

                  

  

 

Tänkte att jag skulle berätta lite om mig själv. Numera arbetar jag halvtid på museiföreningen och sitter i Magnisa Stuga. Hembygdsrådet är min arbetsgivare och eftersom mitt intresse för historia alltid varit stort så har jag hamnat på rätt plats. Kommer att arbeta där tills jag går i pension men skulle vilja arbeta längre. Jag är född i Boden och min mor och bror bor i Piteå , en bror i Västerås. Flyttade till Trollhättan när jag var 20 år gammal och bodde där i många år. Ville sen byta miljö och dom sökte folk i Hällefors dit jag flyttade i slutet av 1980-talet och började arbeta som styr- och reglermekaniker på Ovako Steel. Där arbetade även Malin som flyttat dit från Göteborg, kände inte henne då  men vi träffades på en fackföreningskurs där vi båda gick. Den hölls på Folkets Hus och efter det träffades vi även på olika fackliga utbildningar i bland annat Värmland. Sen blev vi då ett par och gifte oss 1991 och har nu varit gifta i 24 år.

Under sommaren -91 flyttade vi till Katrineholm där jag läste till VVS-tekniker och byggde på med konstruktionslära. 

 

                                          

 

 Här syns jag (vänster)  under lärarstrejken hösten 1966. Centralskolan Övertorneå      

 

  

 Pappa, Gunnar Bergström, hovrar över mig (v) och min bror Stefan (h). Mellan oss sitter Håkan Öhman, idag teknisk chef på Dalateatern.

 

  

 Här är jag drygt 20 år.        

  

           

Jag i glasögon som kommit tillbaka i modet. Malin & jag.

 

 

 

 

#Bloggvikarie #Magnisa #Hembygdsrådet #Minnesbilder

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards