Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2015

Av Malin wiper - 3 maj 2015 17:00

  

Vi fortsatte att kolla runt lite i Jönköping i går. Här står jag på Hovrättstorget framför den runda stora fontänen och min man fotade medans jag höll i paraplyet för att inte bli blöt av vattenstrålarna. 

 

  

När vi var där så pågick en halvmara och en del sprang en mil och andra lite längre. Dom kallar den "Halvan" så det var full fart i Jönköping i går. Väldigt svårt att få parkeringsplats men vi framhärdade och lyckades i parkeringshuset "Aktern" som är ett litet fint parkeringshus med bara en våning 

 

Klicka här för att läsa om Halvan som även kallas Friskishalvan 

 

     

 Så här trött och slut kan man bli när man sprungit loppet...            

 

   

Bänkar som staplats ihop på Hovrättstorget och väntar på nästa användning          

  

   

Det har tillkommit en ny skulptur på torget som är i rätt tunn plåt och skapad av Mario Rojas 2014. Det är ett minnesmärke över Tattarkravallerna 1948. Det är 66 år har gått sedan Tattarkravallerna. Klicka här för att läsa om detta i Jönköpings Posten.          

 

   

När vi gick till Hovrättstorget så tog vi en gammal väg på en kullerstensgata med gamla hus och där ser man lite objekt att fota                   



 

 #Hovrättstorget #Halvan #Kullerstensgata #Tattarkravallerna #Mario #Aktern

Av Malin wiper - 3 maj 2015 11:45

   





  

Vi var även in på ett ställe som svågern rekommenderade som heter Kinnafiket när vi besökte mamma för ca 1,5 vecka sedan. Där låg förut en pizzeria.


 

Klicka här för att komma in på deras häftiga facebook. Där kan man se både gamla bilar, motorcyklar och annat roligt 


  

Här ser ni det glada trevliga paret som driver stället. Det går både att fika och äta mat där och min svåger säger att deras pytt i panna är helt fantastiskt god. 

 

Merle Haggard med Motorcycle Cowboy. Merle Haggard föddes 1937 i Bakersfield Kalifornien och är en amerikansk countrysångare, gitarrist och låtskrivare. Det svänger som sjutton om denna låt och hans röst är fantastisk. Han är i dag 78 år 


  

Min man tog denna smörgås med brie och salami som var jättegod. Jag tog själv en morotskaka som också smakade bra. Dom är mer inriktade på smörgåsar så det finns många att välja mellan


        

          

Klickbilder eftersom smörgåsar numera är inplastade och då passar det bättre med små bilder att klicka på. Det fanns såna smörgåsar som man inte får överallt såsom korvsmörgås, ägg och backon mm


  

Ena sidan av fiket på den andra satt folk så jag kunde inte fota där men det kom in folk hela tiden och många köpte med sig både mat och smörgås. Det var mysigt att sitta där och stämningen var behaglig


  

På en vägg hängde bilder på skådisar från förr. Jag har själv dessa personer på väggen i hallen. Jag gillar The Godfather-filmerna som har blivit klassiska. Har hela boxen och skådespelarna är helt suveräna och passar som handsken till sina roller.


 
Retro utsmyckning på en hylla ovanför där vi satt


Det går även att sitta utanför men då var det inte så varmt    


  

Här ser ni en skylt mot vägen 


  

Hit återkommer vi när vi är i krokarna

        


  

#Kinnafiket #Pytt #Smörgåsar

Av Malin wiper - 3 maj 2015 08:00

  

I går var vi ute och åkte lite med bilen för jag hade en bra dag och kände mig rastlös. Vi hamnade i Jönköping och kände en längtan efter att fika på Malmborgs Lilla som varit vårt stamfik länge men nu har vi inte varit där på ett tag. Färgstarka och spirituella Victoria Stenkula som driver stället var där och även hennes coola duktiga medarbetare. Det var fullt med folk och som synes på bilden så har inga utemöbler kommit ut för det är alldeles för kallt än så länge. 

 

  

Härliga bakelser som försökte få vår uppmärksamhet men tji fick ni...  Än om vi passar på lite i dag och njuter för i morgon börjar vi på 5:2 dieten för tredje gången och hoppas det blir tredje gången gillt. Jag börjar tappa hoppet om mannen och mig för vi har inte haft nån karaktär och diciplin på länge. Såna problem hade vi inte förr och man kan inte skylla på ålder utan mat och godisintag...  


  

En tårta försökte blända oss också...  

 

 


Min man beställde in deras goda svamppaj med en fräsch sallad och en jättegod dressing


  

Jag tog själv en vegetarisk smörgås med fetaost och nån slags mjukost med paprika och på toppen rödlök och tomat. Den var också supergod men så stor så jag åt bara underdelen

  

Malmborgs egna kakor i en burk 

 

  

Vi nöjde oss inte med detta utan tog även en kopp kaffe med två mörka chokladtryfflar till. Dom är så otroligt goda och mörk choklad är inte så söt och är nyttigare. 


  

Ute på stan var det full rulle och fanns knappt några parkeringsplatser. Det är så kul att såna här reklampelare finns kvar lite här och där i stan. Numera så dyker det upp fler och fler mer monitorer                   



  

Där läste jag bland annat att det blir en loppis på Folkets Park i Värnamo  söndag 10/5, och även 14/6 och 16/8 kl 09-14

 

  

Det dyker upp många färggranna cyklar lite överallt i stan och står lite huller om buller. 

 

Så mycket rosa som det kan bli...    


Ett roligt tidur såg vi på Lagerhaus. Det kostade 50 kr  

 

 

Det jag hade tänkt göra i går blev det intet av eftersom vi åkte ut på äventyr i storstan. I dag måste jag fixa allt som inte gjorts förut för det ligger som en börda på mina axlar. När jag skrev detta så kom solen helt plötsligt fram... . Nu hoppas jag ni får en jättefin söndag i njutningens tecken. Sköt om er och ha det bra. 

 

A sunday kind of love med en av mina favoriter a James

 

 

 

 

#Malmborgs #Victoria #Vegetarisk #Svamppaj #Tidur #Cyklar #Reklampelare #Etta  


Av Malin wiper - 2 maj 2015 18:04

  

Läste i Aftonbladet att BB King är svårt sjuk och det känns sorgligt än om han är 89 år gammal. Alla ens gamla idoler försvinner och det  svider i hjärtat. Klicka här för att komma in på hans facebook. BB King får nu vård i hemmet och han verkar bli sämre.

 

 

 

Gibson ES-335 

B.B King The king of blues föddes 1925 i Itta Bena, Missisippi och är en amerikansk gitarrist och sångare. Han räknas som en av de största artisterna inom bluesen (han spelar även soul). Jag har skrivit om honom förut så det blir inga långa utläggningar i detta inlägg. Klicka här för att läsa om hans Gibson ES-335 halvaukustiska elgitarr 

 

Här ett klipp med en lite yngre B.B King live in Africa.  Klicka här för att höra honom 1997 i Stuttgart. Klicka här för att komma in på en sida som heter B.B King Blues Club & Grill        

  

Full concert 1983, det svänger till tusen...  och man får höra en suverän trumpetare också. Klicka här för att höra honom live 2011. Klicka här för att höra honom med en av mina favoritlåtar. Den har jag haft i bloggen några gånger men då med lite nyare klipp och han har kvar sin kraft i rösten ännu.

 

 

          

 

 

#King #Stuttgart #Sjuk

Av Malin wiper - 2 maj 2015 15:45

  

Detta är en  PLYMOUTH PLAZA från 1957. Såg den tanka på vår Preemmack och kunde inte låta bli att fota bilen. Med ägarens tillåtelse så dolde jag inte nummerskylten. Jag blir alltid glad när jag ser såna juveler till bilar och jag gillar färgkombinationen på denna bil. Inne i bilen satt två blondiner och killen som ägde bilen sa att dom var på väg till bilträff i Tibro.

 

 

                             

 

 

Plymouth Plaza är en bil som producerades av Plymouth uppdelningar av Chrysler Corporation från 1954 genom 1958 års modell. Klicka här för att läsa mer


  

Jag önskar att man hade en sån här bil men vi är ju urusla både min man och jag på att fixa med gamla bilar så det är helt uteslutet än om Svenska spel skulle ringa. Jag har själv haft 3 gamla bilar, Saab 96 V4, Austin Healy Sprite (med min första man) och en volvo herrgårdsvagn 145 som jag köpte helt själv och var bara min. Volvon köpte jag på Överskottslagret i Sundsvall på 1970-talet men bilen har jag för mig var ny 1968. Det var en gammal polisbil som var rätt häftig för alla larm fanns kvar i bilen och den hade specialstål på dörrarna invändigt och speciella handtag för att skydda bilen. Den hade varit svart/vit men den svarta färgen var kvar och det var ovanligt med svarta 145 på den tiden.


Klicka här för att se ett klipp på Volvo 145 polisbil


 


Buddy Holly en musiker från 1950-talet här med Oh Boy. Buddy Holly var en amerikansk musiker som föddes i Lubbock i Texas 1936 och dog 1959 i en ålder av 23 år, dödsorsak flygolycka 

 


  

Jag fick en bild på killen som äger bilen och han var så glad och trevlig     


  

Dessa gamla klassiker är som konstverk utefter vägarna och jag kan inte säga det nog mycket: Tack för att ni bevarar och sköter om dessa bilar så vi andra får njuta av dom efter vägarna 




#Plymouth #Blondiner #Kille #Preem #Buddy

Av Malin wiper - 2 maj 2015 10:15

I går på första maj så var även en del butiker öppna för att även dom skänka hela eller en del av kassan till Cancerfonden. Här har vi kommit till City skor och min man letade efter promenadskor som är lite sportigare men han har ju 46-47 i skor så det är inte alltid så lätt, men på City skor har han lyckats få tag på ett antal i den storleken och så även denna gång. Här ser ni Rebecka  till höger som hjälper min man att hitta rätt storlek.     

  

Här står han nu för att betala till Myrna som driver skobutiken och även är vår Tandhygenist (Munhålan) och en superbra sån. Jackan min man har på sig har han fått av sin svåger som inte trivdes i den. Just den lite armegröna färgen och modellen är jättemodern nu både för män och kvinnor 

  

Sen hade dom superrea på People så min man fick tag på 4 par byxor som kostat 800-900 kr men nu 50 kr/st. På bordet mot mitten ligger alla dessa byxor och många av dom var rätt färgstarka         


  

Han köpte 3 par grå och ett par beige. Det fanns fler färger men inte i hans storlek. Byxorna hade knappar istället för blixtlås


  

Selma hade massor utanför som var nedsatta med 50%


  

Jag har vetat att Koola Kidz skall flytta men har inte hunnit skriva förrens nu. Dom flyttar in i fd Acleja Blomsterhandels lokaler. Jag skall besöka butiken nån dag och ställa några frågor till Anna som driver butiken och fota lite 


  

Här ser ni två fina tjejer som sålde rabatthäftet "Vår lilla stad" där man får rabatter i många butiker i Vaggeryd och Skillingryd  


  

Sist på tur var denna gång Acleja blomsterhandel som också var öppet. Glömde Walbergs Guld & Ur så jag går in dit en annan dag                       


  

Allt på detta bord såldes till halva priset


     

Vi vaknade kl 09.00 så vi sov ut lite i dag, jag hade en massa konstiga drömmar och det om märkliga dörrar som tog tid att öppna. Det kan bero på att vi fått ett bekymmer men det kommer att gå att lösa bara vi tar tag i detta. Det regnar ute och är 3 grader vamt men vi kommer att få varmare väder. Mig gör det ingenting för jag mår som bäst när det är lite kallare och regnar för då är luften så ren och klar. I går hade jag inga problem alls med pollen så ögonen kändes helt klara. Det går inte att klaga för när man ser det som hänt i Nepal så är man lyckligt lottad. Nu har över 6000 dött i rasmassorna. Vi fick en pytteliten inblick när stormen Gudrun härjade men vi kom ju undan med livet i behåll.

 

 

I dag är det Skillingaryds Vårmarknad 08-15, vi åker nog dit och kollar lite men sen skall vi hem och fixa med en del saker som måste göras i helgen. Önskar er alla en härlig lördag...  

 

Fred Åkerström med en av dom låtar jag tycker är en av hans vackraste. Jag ger dig min morgon. Han dog redan 1985 och blev bara 48 år gammal. Låten är skriven av Tom Paxton 1969



#Skor #People #Selma #Koola #Acleja #Vårmarknad #Fred

Av Malin wiper - 1 maj 2015 19:00

   


          


Vaggeryds Brassband spelade på torget och dom har funnits sedan 1957 men jag kan inte hitta nån hemsida så man kan läsa om bandet. Jag trodde inte att det skulle bli så mycket musik i dag utan uppfattade det som att 12.00 skulle Skillingaryds manskör uppträda så det blev som en överraskning att brassbandet spelade. Jag är själv svag för blåsinstrument och tycker det är så häftigt när alla sorters blåsinstrument kommer samman 


  

En glad man med sin juvel till instrument   


  

Även denna man ställde villigt upp med sin tvärflöjt innan spelningen kom igång.


  

Sen blev jag jätteglad när en tjej dök upp med sin trombon som enda tjej i bandet.     


  

Tromboner på rad så snyggt och lät även fantastiskt. Sen började dom då spela så hela torget göd av härligt blås. Dom är verkligen bra musiker och väldigt tonsäkra. Jag och min man fick gåshud på en del låtar                                                          

 

  

Trumpet och valthorn i samklang     

   


  

Jag hittade en lucka mellan två män för att fota en trombonist 

 

  

En trummis med inlevelse behövs också för helheten     


          

Lite klickbilder


Det blev ett litet filmklipp på en av låtarna som brassbandet spelade. Det låter mycket bättre live för våra kameror är inte dom bästa när det gäller att återge musik  

 


Min man fick ett samtal från Åsa Bokinge som driver Ritz Konditori. Hon meddelade att min man hade vunnit en tavla i deras lotteri. Det är en tavla som hennes bror Mattias Bokinge skapat...  . Vilken glad överraskning och det var jag som sa till min man att vi skulle ta lotter men han fick betala...  . Vi får hämta tavlan på måndag så då visar vi upp den. Tusen tack för vinsten...  Klicka här för att komma in på Mattias Bokinges hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook 

 

   

#Brass #Vaggeryd #Tromboner #Tjej #Trummor #Trumpet #Tvärflöjt #Bokinge   

Av Malin wiper - 1 maj 2015 15:45

  

I morse strax före 09.00 var vi på plats nere på torget för att ta del av dagens evenemang. Annars brukar det inte vara öppet på första maj men i år blev det ett undantag tack vare det fina initiativet av Ritz Konditori ang insamlingen till Cancerfonden och (Carinas fond) fd medarbetare till Åsa Bokinge som driver Ritz Konditori med sin dotter Jossan. Dom hade satt upp massor av utemöbler av många slag så det var väldigt synd att det var så svinkallt. Vi slapp i alla fall regnet. Det fanns lite folk där redan fast vi kom så tidigt. Dom flesta satt dock inomhus 

 

Klicka här för att läsa en intervju med Åsa Bokinge i Värnamo Nyheter ang 5-årsjubileumet och insamlingen till Carinas minne. Jag får gåshud och blir alldeles varm i hjärtat av initiativet till detta jubileum som även hedrar Carinas minne...


   

 

Här ser ni Åsa Bokinge till höger med en medarbetare. Det serverades kaffe, bröd och dricka på ett långbord utanför Konditoriet      

 

   

Det fanns inga smörgåsar utan wienerbröd och vaniljhjärtan och då valde vi wienerbröd och dom var av bästa sort, så spröda och inte så söta som såna kan vara. Vi njöt ett tag innan vi gick ut igen

 

 

   

Bredvid kaffebordet så hade Mofas Hus lite saker till försäljning. Dom har mycket fint att bjuda på. Dom håller till i Skillingaryd

 

   

Vid detta bord kunde man ta lotter på två olika lotterier där pengarna även där går till Cancerfonden. Man kunde även gå en tipspromenad. Här blåser killarna upp lite ballonger till barnen som dök upp med sina föräldrar

 

Här ser ni Kenneth Karlsson som var Carinas man och nu är delägare i Ritz Konditori                           

 

 

 

        

 

   

Det dök sen upp ett antal poliser som pratade med folk och här ser ni två kvinnliga poliser som jag fick att ställa upp på bild. Tyvärr så fotade jag precis när hon till höger blundade men jag blev lite stressad för jag var rädd att missa tillfället 

 

  

Träffade även härliga Jenny Arvlöf som var där med sina två barn. Det är hon i röd jacka. Hon är Journalist och bor på samma gata som vi gjorde när vi hade eget hus. Alltid så roligt att träffa henne och barnen är ju för goa.

 

  

Här ser ni dom som sköter fiskdammen. Kul att sånt finns kvar som även fanns då jag var barn, allt försvinner inte. Då förekom det mest på julfester, och då när det var dags att gå hem så fick man fiska upp en påse med julgodis och lite annat också i påsen.  

 

   

När vi gick därifrån så var det ganska mycket folk i omlopp ändå för att vara så pass kallt. Nästa inlägg kommer bilder från Vaggeryd Brass som spelade och ett filmklipp. Sen hade många butiker öppna också så jag lägger senare in ett inlägg ang detta. Min man fick tag på både skor och byxor som var kraftigt nedsatta i pris.   

 

 

  

Torginhängnaden var fylld av musikinstruments-väskor och det är nog därför inte bänkarna kommit ut än. Jag hade själv en bra dag i dag för det var minimalt med pollen och då piggnar man till lite.   

 

Anni Frid Lyngstad med låten Att älska i vårens tid 

 

                     

#Ritz #Cancerfonden #Ballonger #Mofas #Wienerbröd #Åsa #Kenneth #Jenny #Lyngstad

   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards