Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin wiper - 31 januari 2012 20:30


Jag kände mig så pass bra i dag så vi åkte in till Jönköping för att köpa en hylla på IKEA men först åkte vi till Malmborgs Lilla för att äta lite gott till  en sen lunch. Här sitter min man försjunken i en tidning medan han väntar. Vi kom en sån tid så det var inte så mycket folk men det kom in folk hela tiden och handlade.  


Klicka här för att komma in på Malmborgs Konditori. Klicka här för att komma in på Malmborgs Lilla på facebook


Det är så mysigt och härligt att sitta därinne och koppla av och även få några ord med Victoria som driver Cafét och Emilia. Dom är såna behagliga personer och man känner sig så välkommen och omhuldad som cafégäst och det betyder otroligt mycket.


Vi åt en närproducerad skaldjurspaj som var nutbart god     


Vi blev bjudna på en förrätt i form av en soppa som var grovmixad och innehöll fänkål med rökt lax, citron mm. Man kan verkligen säga att smakerna gifte sig och gommen njöt... 


Klicka här för att se hur man kan piffa upp bestick. 

Victoria ställde fram en korg med gott bröd av flera sorter.



Vi glömde att köpa med oss bröd denna gång. Dom har många korgar och sorter att välja på och det är supergott bröd.


Vi tog även varsin cappuccino som Emilia fixat till så fin med ett mönster i form av ett löv och kaffet var supergott också.


Här smög jag mig in bakom disken för att ta en bild...  rena rama paparazzin.  


Dom hade en fantastisk fin morotskaka med en topping som verkligen lockade och pockade på att bli uppäten... .


 

Här ytterligare nåt att sukta över. Tyvärr så hittar jag inte lappen där jag skrivit vad det är för kaka. Jag är lite virrig nu...    


Nästa gång skall vi ta en kopp te av detta som är Kusmi Tea som är ett av dom finaste tesorterna och här ser ni burkar som man kan köpa från på lös vikt. Klicka här för att läsa om Kusmi tea


Ha nu en jättefin kväll och sköt om er..........  

     

 



Av Malin wiper - 30 januari 2012 10:00

En tändare ur min samling i form av en pigvin. Man trycker ner knappen längst fram och en låga kommer upp mitt på pigvinen och kristallen lyses upp


 Tävlingen är nu avslutad och det är en som har gissat helt rätt och det är: Kristina för hennes ena gissning var 126 st och det var helt rätt. Kul att du ville vara med och ett stort Grattis! För att få ditt pris så kan du mejla din adress på:


wiperium@hotmail.com


 

Klicka här för att komma in på Kristinas  blogg. Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget och se vad Kristina vinner. Inte illa att gissa mitt i prick...  



Den som kom på andra plats och närmast den vinnande siffran var: Stockaryds stationscafé med sin andra gissning 129 st. Kul att ni ville vara med och ett stort Grattis!. Klicka här för att se vad dom vinner



Gissningarna har varit mellan 58-234 st. Tack till er andra som varit med i min tävling. Hoppas ni vill vara med igen när nästa tävling dyker upp.

 

Av Malin wiper - 28 januari 2012 08:45

I går gick vi inte till Malmborgs Lilla och fikade utan Malmborgs stora konditori. Det är rätt mycket större och har funnits så länge vi bott här och ännu längre antar jag.

Det är så läckert för man får ta en sån här kölapp och jag antar att dom behållit en tradition istället för att använda en vanlig tråkig apparat. Charmigt till tusen, sånt uppskattas


Dom hade scones med smör och olika sylter och det körde vi på och det var jättegott. Vi fick sconsen uppvärmd lite och det höjde smaken.

Det var så mycket folk därinne så jag kunde inte fota. Här en bild över där man tar sitt kaffe med dopp (nu låter jag som en svart/vit gammal film)...  Det var en vänlig och välkomnande stämning därinne.


Så här ser det ut på sommaren då dom har uteservering 

 

Dom har en öppning in till en annan del av fiket där dom säljer matbröd, kaffebröd och annat. Här deras egna skorpor som man även får provsmaka

 

Jag fotade några tårtor och annat bröd och denna tårta ser för läcker ut med som ett skal runt sig.

  

Här en tårta som byggts upp som av pelare av godis

 

Denna var också väldigt elegant och tandvattnet börjar rinna för fullt..........    


Här nåt bullaktigt med en lockande kräm emellan

       

Klicka här för att komma in på Malmborgs Konditoris hemsida    

 
 
Nu önskar jag er alla en fin lördag. Vi skall en sväng till Stockaryd sen skall vi hem och greja lite i lägenheten så vi får lite mer ordningFår komma in på era bloggar senare i dag
Av Malin wiper - 27 januari 2012 19:06

Nu har vi även hittat lite kuddar och en fin pläd till vår lilla extrahörna vid vardagsrummet mot hallen. Pläden köpte vi på IKEA och kuddarna på Rusta. Dom var rätt billiga och håller dom inte så syr jag nya lite dyrare överdrag på dom men då har jag ju kudden klar. Draperiet från Mimmis Magasin binder ihop den lilla hörnan. Nu blir det både en filmhall och en filmhörna...  

Den lilla soffan som är från second hand skall vi så småningom klä om i ett snyggare tyg. Den är i två delar men den gick inte att dela på i enna hörna

Pläden vi köpte på IKEA är jättefin och lite melerad. Den är rätt stor när man vecklar ut den.       

 

  

Klicka på bilderna så blir dom större 


Kolla här...  Min man kom med en toppenidé om att vi skulle ha filmfotöljerna i myshörnan så nu vill vi inte göra oss av med den och skall putsa upp den så den blir jättefin. Nu skall vi bara ha en bordsskiva eller glasskiva på tunnan och lite annat pynt runtomkring. Det ser så hoptryckt ut på bild men är större och finare i verkligheten. Sen gäller det att hitta en passande lampa ovanför som hänger ner lite

 


Vi åkte till Jönköping i dag och vi hittade rätt mycket på rea för det var rea på rean så min man fick tag på två par byxor och två par jumprar och jag själv  två blusar. Har inte hunnit in på era bloggar i dag tyvärr. Nu skall vi bara slappa och mysa och i morgon skall vi åka en tur till Stationscafét i Stockaryd för att fika där och träffa våra vänner. Jag svarade rätt i en tävling Marianne anordnat på facebooken så jag har vunnit en jättefin almanacka som jag får senare.


  Ha nu en fin och kul kväll....  


Klicka här för att komma in på Whitney Houstons hemsida



Av Malin wiper - 27 januari 2012 07:00

När vi var till Jönköping häromdan så åt vi naturligtvis på Malmborgs Lilla. Det är så mysigt där och dom är så trevliga och allt är så gott . Klicka här för att komma in på Malmborgs Konditori


Den här gången tog vi broccolipaj med bacon och en sallad som har en otroligt god dressing. Jag får gåshud... . Sen var pajen superb.

 

Inte nog med det utan vi gick tillbaka till dom lite senare och fikade också...  Vi tog smörgåsar som vi fick gjorda direkt och dom var så goda och smakrika. Så här såg min ut


 


    

Här ser ni min mans


Såna här porslinsburkar ser man lite då och då på second hand. Jag har själv gjort en del nåldynor av såna. det har varit en jättegod ost i dom som heter Blue Stilton. Ångrade att jag inte köpte dom för man kan sätta nåldynan i locket och sen ha annat i burken. Klicka här för att komma in på hemsidan för Blue Stiltonost.



Här ser ni en stiltonostburk som jag gjort nåldyna av i locket och sen har man andra sygrejer i själva burken. Jag har även gjort i en mindre mörkblå burk med guldtext 

 

Här en pepparkaksburk som dom satt rätt högt pris på. Den var som ny.  Det är Farmor Ediths pepparkakor som funnits i denna burk. klicka här för att komma in på Farmor Ediths hemsida där det finns en nyare burk


Av Malin wiper - 26 januari 2012 14:00



Jag var in på Akleja för att köpa några nya krukor till köksfönstret. Dom som står där är lite för låga eftersom vi har högre fönster i lägenheten än vi hade i huset. Så här ser det ut före. Dessa krukor har jag nu satt i datarummet istället


 


Här ser ni hur det ser ut nu. Dom har så mycket att välja på i krukväg så det är inte lätt. Först hade jag tänkt ta grå krukor men jag såg sen att det blir finare med vitt. 


 


Klicka här för att komma in på min bloggvän sannas blogg och kolla på hennes vackra orkidéer. Passa då på att se på hennes räkbilder också.

Av Malin wiper - 26 januari 2012 09:15

  


Detta brosch hittade jag på "Bra & Begagnat" second hand i Huskvarna i går. Den är i form av en ryttare och väldigt detaljerad och häftig. Jag kunde inte motstå den och skall sy nåt den passar till när jag har tid och ork. En hästintresserad person skulle kunna ha den på nåt klädesplagg. Jag besökte några second hand i går men köpte bara lite broscer och en kopp som var jättefin.


        

Här lite pins. Klicka på bilderna så blir dom större



När jag såg detta pins med två pigviner och texten nertill så blev jag så sugen att åka på en "Glaciärresa"....     . Klicka här för att se olika glaciärresor. Jag undrar om det är nån resebyrå som haft såna här pins. Klicka här för att komma in på en sida som har kryssningar till Alska. Fast kryssning skulle jag inte välja i dagens läge


Här ser man skillnaden på storlek. 


Jag köpte en stor kopp som inte kom fram riktigt på bilden men glasyren är så fin och den är som ny. Den går att ha godis, nötter eller ha som en liten blomkruka mm. Den är designad av Anna Elzer Oscarsson. Koppen är ur en serie som heter "Harlequin" och 4 såna koppar som ovan får man betala 350 kr för. Jag betalade 25 kr för min kopp. Jag har för mig att jag har nåt av henne sen förut. Klicka här för att komma in på hennes häftiga hemsidan. 



Här en bild på henne. Klicka här för att läsa vad som står om henne. Hon har gjort succé ute i världen med en produkt som heter "Dusty Diamond" koppen jag köpte tillhör hennes vardagsprodukter men just mönstret är format som en diamant. 2004 blev hon Orreforsstipendiat. Klicka här för att kolla på hennes Harlequin diamond mugs. Jag har skrivit om henne förut men inte så här ingående.



Här är då Dusty Diamond av Anna Elzer Oscarsson. Det finns en ljusare variant också



Den här puzzelljushållaren från Serholt ångrade jag att jag inte köpte. Den kostade 30 kr sammanlagt.



Här en rolig Mimmi Pigglampa som fanns på Röda korsets second hand i Huskvarna.

 

 
One more day until Friday! - Images and gifs for social networks
Graphics, comments and images for social networks!

Vi har rekordkallt för året i dag med minus 8 grader. Ha nu en fin dag och sköt om er

Av Malin wiper - 25 januari 2012 18:46



Detta är en av tändarna i min samling i form av en kamera. Den har jag haft jättemånga år och för att tända lågan så trycker man ner knappen till vänster och det tänds mitt uppe på kameran. Jag är så glad att så många är med och gissar i min tävling...  . Tack gulliga ni. Klicka här för att komma in på tävlingsinlägget  



Nu har vi fått komplett i taket med belysning och spottar. Som ni ser så är det som ett "T" och spottarna lyser åt alla håll. Tyvärr glömde vi köpa dimmer på IKEA i dag men vi kan även köpa den här i samhället.  Nu är det bara i vardagsrummet det saknas gardiner. Vi hittade ingen bokhylla på second hand och vi var på väg till Mio möbler som har rea men det kom saker emellan så vi får kolla oss omkring när vi åker ut nästa gång.



Jag hittade en liten röd rund matta till tunnan där vi har en liten hörna med tvådelad second hand möbel. Mattan ser futtigare ut på bilden men den är rätt tjock och rejäl. Sen blir det en rund glasskiva sättas ovanpå tunnan så det blir som ett bord. På andra sidan tunnan skall vi ha två bekväma stolar så småningom och även försöka få plats med ett vinställ. Det skall bli som en liten mysig extrahörna där man kan sitta med gäster och ta ett glas vin, öl mm och mysa och umgås. För att få upp mysfaktorn så skall vi ha en lampa med skönt ljus som hänger ner en bit och sen några snygga passande kuddar och en pläd.  På glasskivan skall det stå mysljus också så jag är så spänd på hur det blir när det är klart.  Sen skall vi leta efter en röd lång matta till filmhallen.

 

Jag orkar inte blogga mer i dag utan återkommer i morgon och önskar er alla en fin kväll




Här kommer Lisa Nilsson med låten "The Miracle of you". Klicka här för att komma in på hennes website

 



 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards