Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2019

Av Malin wiper - 30 november 2019 12:00

                        

 


I går såg jag filmen Downton Abbey hdmt. Jag har sett alla serieomgångar av Downton Abbey men inte filmen förrens nu. Filmen är ett drama, romance från 2019 och för regin står Michael Engler. Klicka här för att se hela rollbesättningen

 

                       


                                                    Vintage
Handlingen


Filmen fokuserar på familjen Crawley, en rik ägare till det edwardianska lantgodset Downton Abbey på den engelska landsbygden i början av 1900-talet. Denna gång blir de överraskade av ett storslaget, kungligt besök och får hantera utmaningarna som följer med det.

 

Recension

 

Filmen var bra men inte så bra som serien i och med att jag inte tycker den passar riktigt som film. Den är mer passande som serie för nu blev allt så påskyndat och man fick inte då spänningen som man får när man väntar på ett nytt avsnitt. Ett sånt kostymdrama fodrar lite mer men i och med dom fantastiska skådespelarna, kostym, smink och regi så blev det ändå en rätt bra film.

 

Jag ger filmen 3 diadem i betyg av 5 möjliga

 

     

      

Trailern. Klicka här för att höra det fina ledmotivet till TV-serien. Det gäller att passa på att njuta så länge vi har sol och snö. Sköt om er och ha en toppenfin lördag.

 

                                    

 

#Downton #Michael

Av Malin wiper - 30 november 2019 07:15


 

I dag skall vi hänga upp denna snögubbe i kökets balkongfönster. Den har beslysning så det skall bli kul att se hur det blir. Den köpte vi på Ankis Fyndbod loppis för endast 25 kr och den ser helt ny ut.

 

                       animated-snowman-image-0139                                                animated-snowman-image-0139

 

 

Detta är en äkta Liljeforslykta som vi fick för ett antal år sedan av ia och hennes man Mr K. Den kommer från Halmbocken. Den kommer att hänga i ena  köksfönsterdelen i år och i våra sista lägenheter så har den ibland hängt i vardagsrummet och till och med i sovrummet ett år. Den är en höjdare som när den är tänd ger ett sånt varmt, mysigt och härligt ljus. Lyktan har glatt oss många jular nu.

 

              

Så här såg det ut en av dom två jularna vi bodde i vår förra lägenhet i Vaggeryd. Då hade vi Liljeforslyktan i köket. Det var ett litet kök och det vi hade där av möblemang och annat finns inte längre mer än dom två adventsljusstakarna. Det känns som jag bytt möbler lika många gånger som jag flyttat och bytt arbete.    

 

 

Ingen jul utan Pisans tovade magnettomte. Den pryder kylskåpet varje jul. 

 

                        animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106           animated-star-image-0106

 

  

En porslinsmålad tomte som jag vann i en tävling hos Lena B för ett antal år sedan. Hon har själv målat den. En riktig höjdare som i år står i vardagsrummet i mitten av fönstret så den syns väl. Den gillar jag också till tusen.

 

                                                 

 

 

Vi har ett annat tillskott i år i form av ett troll som vi köpt hos Ankis Fyndbod loppis och jag tror vi bara betalad 20 kr och den är rätt hög. Vi har inte så proppat med julsaker utan alldeles lagomt. Jag gillar inte när det blir för packat med saker men gillar att hitta på nåt kul som överraskar lite. Ha nu en fin lördag och njut av den lilla snön och solen som äntligen kom fram

 

                             

      

Nu hittade jag ytterligare en version av Olle Ljungströms låt "Kaffe och en Cigarrett". Här med Uno Svenningsson. Gillar den också för han har en sån speciell röst. Hade den inne häromdan med Miss Li. Klicka här för att höra den versionen. Den är ett snäpp vassare i min smak för den är så dramatisk och hon gör den så uttrycksfullt så den ger mig rejäl gåshud. 

 

 


animated-fishing-image-0060

Jag känner verkligen inte igen mig då jag läser nyheterna för varje dag kommer det upp nåt nytt obehagligt, sånt man trodde vi hade bekämpat för länge sen. Klicka här för att läsa om Dom anställdas villkor och behandling från cheferna på Zalandos lager. Vart är facket?, eller är arbetsvillkoren att inte få vara med?. Jag skulle själv i en sån situation spela in händelseförlopp, vara med i facket och om inget görs så skulle jag sluta arbeta där. Det är förstås inte så lätt när det är svårt att få nytt jobb och man har kanske en familj att försörja. Jag som är uppvuxen i en annan tid har svårt att greppa detta för det känns som vi är tillbaka på ruta ett.

 

 #Snögubbe #Liljeforslykta #Magnettomte #Porslinsmålad #Troll #Uno #Bottennapp

Av Malin wiper - 29 november 2019 19:00

       

Min son mejlade över detta klipp till mig "Star Wars: The Rise of skywalker. Den har premiär 18 december i Sverige. Jag njöt av hela klippet och jag har ju på grund av min son nu sett alla Star Wars filmer. Går allt efter ritningarna så skall vi se filmen tillsammans med min son i Uppsala. Jag hoppas verkligen att vi kan undvika förkylningar och annat så vi kan förverkliga detta. Vi har redan bokat elbilen från Hallstahems elbilspool

 


           animated-star-image-0071                     animated-star-image-0071

 

 

Lucasfilm 

 

      

Trailern 

 

#Star 

Av Malin wiper - 29 november 2019 14:45


 

I dag var det härligt att promenera ner mot centrum då ljuset kommit med både snö och sol. Det är kallare men luften känns så skön och en norrlänning som jag är från början blir lycklig. Jag har växt upp då snön var en naturlig del av hela vintern. Då var det för det mesta 30 grader kallt och massor av snö men snöröjningen funkade till 100% och tågen var av bättre kvalitet och det förekom inte så många förseningar som nu. Det skottades från tak och plogades hela tiden och då fungerar det ju utan så många komplikationer. 

 

                  animated-winter-image-0039                                              animated-winter-image-0039

 

  

Det ligger alltid ett antal cyklar på marken numera och dom blir ju översnöade. Hallstahem skall tydligen fixa till detta problem så småningom.

 

 

Nu har julgranen kommit upp på Hammartorget och den är full av kottar. Det är inte bara musår i år utan även kottår 

                          animated-christmas-tree-image-0308                                       animated-christmas-tree-image-0308

 

  

Ytterligare en snörik cykel med ett sadelskydd som har mönstret av en kexchoklad

 

 

Sen gick vi in på Hallsta Café & Restaurang för att både mysa och värma oss en stund. Här ser ni min cappuccino som Siba gör olika mönster på. Dom har en otroligt god cappuccino med ett mjölkskum som är otroligt gott

 

 

Jag valde en focaccia med brieost och den var så krämigt god och brödet är alltid så färskt och smakrikt

 

                                            


                                                                                    grandado 

 

Vi handlade lite på Matpiraten och en av sakerna vi köpte var denna kartong med Rödbetschips från Falbygdens. Den satt jag på en av hyllorna på vår barvagn och snart är det fullt där så vi har verkligen hamstrat inför julen. Jag har vad jag vet aldrig ätit såna chips så är dom goda så skall vi göra såna själv nästa gång.

 

                          


                                          Tenor 

 

Första december är det dags för inflyttning i detta hus som jag följt genom hela bygget. Det tillhör Hallstahem och när man tittar in genom ett fönster så känns det bara wow!, så snyggt med stora ytor och i köket snygg inredning och en läcker rund pelare i rummet. Jag är ett fan av just pelare för det är ett arkitektoniskt snyggt uttryck som tilltalar mig. 

 

 

Hyresgästerna välkomnas av denna skylt och det tycker jag är fint. 

 

Nu har vi gjort klart allt i kallförrådet på balkongen med både att städa ur, rengjort, rensat mm. Vi har fått bort massor med onödiga saker. Min man är en samlare så han hade olika sladdar, kontakter mm i massor men nu sa jag Stopp!! så nu är det lagomt många. Han har även en hel byrålåda på sitt kontor full med sladdar av alla de slag och har lovat att rensa där också. Jag är ingen samlare på det viset utan mer "slit och släng". Jag har redan rensat bort massor och det känns väldigt befriande. 

 

 

Hjärtlig hälsning från Malin.

 

Vad livet och stunden gav, kan ingen ta ifrån oss. Gunnar Ekelöf 

 

     

Nu hittade jag ytterligare en bra version av Winter Wonderland. Det är med Lauren Daigle, det är så kul att hitta nya versioner och artister som jag inte hört talas om förut. Hon har också en liten hes härlig ton på rösten. Hon är en amerikansk sångare, musiker och låtskrivare.

 

Promenera #Cyklar #Julgranen #Capuccino #Brieost #Rödbetschips #Hallstahem #Lauren

Av Malin wiper - 29 november 2019 09:30

 

Hurra!. Det har kommit lite snö och är 3 grader kallt. Jag piggnade till av det härliga ljuset som mötte mig på morgonen. Nu vill jag bara ut och njuta av snön innan den försvinner igen. Resten av bilderna i inlägget är från i går och då var det snöfritt

 

     

Jag hittade en version av Winter Wonderland med Macy Gray. Hon har en härligt hes röst som tilltalar mig. Hon är en amerikansk R&B sångerska, känd för sin specifika, lite raspiga röst. Förebilden för hennes sångsätt är Billie Holiday och Bette Davis. Gray har gett ut sex studioalbum och har medverkat som skådespelare i ett antal filmer samt producerat skivor

 

         animated-snow-image-0094  

 

Nu jobbas det för fullt i portuppgången bredvid oss med att slänga ut gamla lägenhetsdörrar och sätta in nya säkerhetsdörrar. Nästa vecka kanske dom hunnit till oss och vi får besked några dagar tidigare.


 

Här på ett flak ligger några gamla dörrar och som ni ser så hade vi regnvått i går precis som november sett ut tills nu då några flingor letat sig till våra trakter


 

När vi sen promenerade ner mot centrum för att handla så har dom nu asfalterat klart framför ett hus vi brukar gå förbi. Jag följde ju denna procedur med min kamera med både bilder och filmklipp. Kolla bakåt i bloggen


 

Här på centrumhusets sida så kan man gå under tak hela vägen. Centrumgatan är jättelång


Nu dök jag på en fin hund igen i form av en Welch Terrier som heter Sune och är 1,5 år gammal..  Tack matte för att jag fick fota din härliga hund

 

Nu får vi snart ställa klockan på ringning för vi vaknar varje morgon efter 09.00 och så mycket av dan försvinner innan vi är klara. I vanliga fall brukar vi vakna 07.00 men det är mörkret som lurar oss. Det ser även ut att bli sol så i dag kommer man att piggna till. Nu avslutar jag denna gång och önskar er en härlig dag vad ni än skall hitta på. Fredag igen!!! och snart är det första advent. 

 

            

 

#Snö #Macy #Lägenhetsdörrar #Asfalterat #Terrier  

Av Malin wiper - 28 november 2019 14:45


 

Häromdan var jag in på vårt fina Systembolag och där fick jag sån bra hjälp med att välja julglögg. Vi håller på att hamstra till julafton och juldagarna för att få det att fungera. Julglöggen heter Grythyttan vin Skogs Glögg. Det blir lite nostalgi för vi har bott i Hällefors i 2,5 år i början av 1990-talet och då åkte vi ofta till Grythyttan.

 

                     

                                           Indiska 

                                                                      

Klicka här för att se vad glöggen fått för betyg. Jag visste vad jag ville har för glögg, inte för söt och sträv och det passar in på denna

 

 

Jag köpte även ett rött vin som heter Lindeman's merlot från 2018. Nu har vi ett rött och ett vitt vin hemma till jul. Sen kommer min son och min mans bror att ta med sig några vinflaskor var för att bidra lite. Jag dricker ju inte vin längre utan håller mig till öl som jag mår bäst av. För det mesta alkoholfri men ibland 3,5 och då blir det Staropramen som är min favorit. Om jag känner nån gång för ett glas vitt då måste det vara milt och inte så strävt utan lättdrucket vin men just nu har jag ingen längtan efter vin. Ett glas likör däremot blir jag inte dålig av

 

                               

                                                                  All events 

 

För ett antal år sedan hittade jag denna fina vinhållare på second hand

 

Klicka här för att se vad vi hade för vinställ på väggen när vi bodde i Vaggeryd på Storgatan

 

      

Så här ser broschyren som följde med vinhållaren och där ser man att det sitter en vinkork i den lilla öglan upptill. Det är Hans Hilfiker som tillverkat denna vinhållare. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 2014 ang Hans Hilfiker där man även ser vilka klockor han tillverkat. Jag köpte det för 20 kr men annars kostar det ca 160 kr och det går även att fälla ihop

 

 

Detta med korken hade jag missat lite så när det inte var den traditionella korken som sitter i flaskan utan skruvkork så har jag först nu satt en fin vinkork i öglan som man kan använda när man öppnat flaskan för att sen spara vinet. Så korkad man kan vara..    som inte tänkt på det förrens nu

 

                                  

                                                                           Vinkork från Indiska   

          

Här kommer så passande Days of Wine and Roses. Framförs av en av mina favoriter Clark Terry som jag även träffade live i Göteborg.  Otroligt sympatisk man som skickade signerade foton till mig efter att jag skrivit till honom i USA. Fick även hans autograf då vi träffades efter en konsert på konserthuset.

 

       

Här ser ni alla foton jag fick signerade från honom plus ett en del av ett brev han skrev till mig. Klicka på bilderna så blir dom större


Nu har jag inte mer att komma med så jag avslutar med att säga: Hej på er gott folk, hoppas ni har det bra

 

                    

                        Animerad av Vicke

 

#Grythyttan #Vinhållare #Clark

Av Malin wiper - 28 november 2019 10:00


 

Det här mörkret som är hela dagarna nu gör att jag sover mycket längre på morgonen. Man blir lite lurad och i morse vaknade jag 09.00 Därför kommer jag ut så sent på bloggen för jag vill ju äta frukost först och bädda sängen och göra mig i ordning. Det är sanslöst hur fort veckorna går för är det snart fredag och helg igen!!!. I dag blir det en långpromenad och sen skall vi fortsätta med att städa kallförrådet och sätta in lagomt med plastlådor där som vi fyllt med sånt vi skall ha kvar. Alla fönster är julpyntade men det fattas två saker som skall hänga i köksfönstret och en i balkongfönstret som vi sätter upp före första advent. 


  

En resväska full med tomtar som jag såg på Stadsmissionens second hand i går. Vi gick omkring där och jag hittade några asietter som passar till kaffekoppar vi köpt förut på second hand. 

 

 

Myrornas second hand såg jag denna kylväska från ca 1970-talet och blev supernostalgisk


 

En julröd cykel stod lutad mot ett hus på en kullerstensgata i Västerås. Vad jag saknar att kunna cykla för det gillade jag till tusen men när jag fick ländryggsbesvären för några år sedan så tog det stopp för så fort jag sätter mig på en cykel så får jag ont igen. 


 

Vi åkte omkring lite på gamla vägar för vi hade lite tid kvar innan vi skulle lämna tillbaka bilen i går


 

Den här traktorn har jag fotat förut men då stod den på en åker


På håll och på andra sidan en grävskopa


        animated-tractor-image-0003

 

   

Sen dök det upp en lite äldre husvagn på en åker en bit från ett hus. Med facit i hand så hade det varit bättre att vi skaffat en husbil istället för husvagn när det begav sig. Jag har ju aldrig varit en sån som kan stå på ett och samma ställe mer en eller två nätter räcker och sen har jag velat iväg på nya äventyr. Tur att min man är likadan. Vi hade ju två husvagnar och vi hann se mycket av Sverige i och med att vi åkte omkring så mycket. 


 

Det dök upp lite träd som lyste upp lite i det halvmörka med glitter och julkulor. Vädret gjorde att det kändes lite avslaget på gator och torg. 

 

 

Vattnet i svartån såg så brunt ut och det var så högt på grund av allt regn. Det regnar inte så kraftigt men småregnar hela tiden

 

 

Avslutar med några juliga kuddar från Ohlssons Tyger. Nu är det dags att gå ut i verkligheten igen så jag önskar er en så bra torsdag som möjligt mina fina besökare. Tack så mycket för att ni tittade in till mig.

 

       

Nu kände jag för nåt uppiggande, nostalgiskt och proffsigt klipp. Bing Crosby och Louie Armstrong med låten That's Jazz från filmen (High Society 1956). Musik man hörde föräldrarna spela när jag växte upp. Bing Crosby dog redan 1977 i en ålder av 74 år. Louie Armstrong dog 1971 i en ålder av 69 år

 

                                      


                                                            Vägglampa Trumpet från Whon Zimmer

 

 #Mörkret #Resväska #Kylväska #Cykel #Traktorn #Husvagn #Kuddar #'

Av Malin wiper - 27 november 2019 17:15

 

Hej på er alla! Jag har inte hunnit komma ut här förrens nu. Nu börjar det hända nåt på vår gård igen. Dom nya lägenhetsdörrarna har anlänt och dom har inga brevlådor utan vi får hämta posten innanför porten. Det är även säkerhetsdörrar. Det har hänt mycket sen vi flyttade hit för snart 3 år sedan. Vi har ju haft både stambyte och renovering

 

 

Min man och jag sa nästan i munnen på varandra: Skall vi hyra elbilen i dag?..  . Vi har märkt att det blir billigare att hyra än att ha en bil för oss med dessa billiga priser. Sen har vi även upptäckt att vi inte behöver åka ut jämt som vi gjorde förut utan kan hålla oss här i närheten och ta gratisbussen emellanåt. Vi njuter mer nu då vi åker ut dessa timmar eller som vi gjort ibland hyrt en helg. Vi hade sån tur så den var ledig nu men inte om några dagar. Jag slipper åka buss in till Västerås och har blivit mycket bättre vad gäller min doftallérgi. Vi tar en dag i taget och bestämmer inte än om vi skall ha bil nåt mer eller inte. Allt får ligga lite öppet. Vi tog en sväng till Erikslunds Shoppingcenter också för att köpa ledlampor och ljuskälla till vår takspot i vardagsrummet. Dom köpte vi på IKEA och gick sen och kollade butikerna.

 

                animated-lamp-image-0105          animated-lamp-image-0105          animated-lamp-image-0105          animated-lamp-image-0105          animated-lamp-image-0105          animated-lamp-image-0105

 

  

Det hängde såna här fina kristallkronor på en gata i Västerås.

 

 

Detta såg för lustigt ut med en cykel avskärmad precis som det skulle bli nåt gatuarbete där men det är väl för den sprukna fönsterrutan.

 

 

Den härliga skulpturen på Stora torget. Har aldrig tagit den från denna vinkel. Skulpturen heter ASEA-Strömmen från 1989 och skapad av Bengt-Göran Broström. Klicka här för att se en bättre bild på denna skulptur. Det blir inte bra i detta gråa trista ljus

 

 

På ett ställe bland kullerstenar såg jag denna diktplatta. Det är en dikt från en av mina favoritpoeter Tomas Tranströmer. Det står: 

 

                                                     Håll ut näktergal

                                                     Ur djupet växer det fram-

                                                     Vi är förklädda

 

 

Här står jag och fotar Svartån från en bro. Mycket vatten i ån.

 

 

På broräcket hänger "Kärlekslås". Min man och jag har också satt upp ett lås där men det är borta för länge sen. Det rensas emellanåt så det inte blir för tungt

 

  

Ytterligare några lås 

 

                   animated-key-image-0008                                          animated-key-image-0008            

 

 

Vi njöt av urgod pannkaka hos Systrarna Ericsson

 

 

Avslutar detta inlägg med en rolig tomtegubbe som fanns att se hos Myrornas Second hand. Det är en sån där batteridriven som rör sig i lite danstakt. Vi köpte en sak på Stadsmissionens second hand men det visar jag i ett annat inlägg

 

                   animated-christmas-star-image-0003          animated-christmas-star-image-0003          animated-christmas-star-image-0003

 

Nu skall vi bara fixa lite hemma och sen äta lite gott och ta oss en öl. Det mörka grå och regnvåta vädret är kvar men det är lite kallare. Hoppas vi snart får lite snö så man piggnar till. Ha det toppen mina kära besökare.

 

 

Tina Turner fyller 80 år så jag tar en låt jag gillar som heter Nutbush. 

 

 #Lägenhetsdörrarna #Elbilen #Kristallkronor #Tomas #Kärlekslås #Pannkaka #Myrornas #Tina

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards