Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2019

Av Malin wiper - 15 november 2019 13:00

                        


Syrran och hennes man skulle även vara med i en Manifestation där man sätter gravljus utanför Försäkringskassan. Det är på grund av att så många fått sätta livet till på efter indragen sjukpenning. Trodde aldrig att det skulle komma en sån omänsklig tid som nu för det känns så verklighetsfrämmande. Det är ju vår försäkring som alla betalt in till genom avdrag på lönen. Tyvärr har jag missat detta helt för  det skedde i Västerås 25 oktober. Nästa gång vi är i Västerås så skall jag ändå ta mig dit och tända ett ljus. Klicka här för att se vad det stod att läsa i Vlt 29 oktober. Klicka här för att se vad det står i Aftonbladet. Jag har ju hört talas om detta men har sen glömt bort men nu fick jag ny kraft för det är jätteviktigt att protestera mot detta som gör att många tar sitt liv.

 


                             animated-dividing-line-image-0093

 

Jag har levt i en tid då vi hade 100% i sjukpenning tills vi blev riktigt friska och kom till jobbet med krafterna tillbaka efter sjukdomar. Jag har skrivit om detta med sjukpenningen många gånger i bloggen. För mig så är detta helt overkligt och så skrämmande och tragiskt så jag finner knappt ord. Klicka här för att höra vad skådespelaren Stefan Sauk pratar om i ett klipp ang detta och även om höftledsoperationer. Jag fick så mycket information i hans klipp som jag inte haft en aning om. Jag rekommenderar er att titta fullt ut på detta klipp för han för fram allt så bra och tydligt. Klicka här för att komma in på hans facebook. Det var syrran som berättade om Stefan Sauk

 

animated-dividing-line-image-0089 

                               

Dessutom får man vänta så länge på en höftledsoperation så även höftkulan hinner slitas ut och då blir operationerna ännu dyrare. Jag råkade själv ut för detta men ännu värre för ingen kopplade mina besvär till höften tills jag träffade en läkare som såg direkt och då kunde jag knappt gå och värken höll på att ta kål på mig. Fortfarande står Stefan Löven och mässar om att Sverige har bästa vården itstället för att inse allvaret och gå till handling. I debatten i riksdan så är det bara bråk istället för lösningar. 

 

                                                

 

    

Kaz Hawkins med Surviving. Vilken häftig och uttrycksfull röst. Kaz är en blues- och soul- sångare och låtskrivare, mentalhälsoaktivist och radioröst. Hon föddes i Belfast, Nordirland men bor nu i Frankrike. Ha nu en fin fredag mina kära besökare. Kram från Malin

 

                          

 

 

#Försäkringskassan #Stefan #Kaz

Av Malin wiper - 15 november 2019 08:30

 

I onsdags var det rätt dimmigt, duggregn och grått då vi åkte ut på dom små vägarna med elbilen. I natt har det regnat och det blir ytterligare en gråtrist dag. Det är 2,5 grader varmt så vintern har kommit av sig helt. Det verkar som vinter med snö kommer att bli mer och mer bristvara.


 

Det mesta fotade jag från bilen så bilderna blev därefter. Det kändes nästan som man hade velat gå ur bilen och satt sig där på en sten med medhavd fika. Fast det var rätt långt bort från bilen 


   

     

  

   

En kabeltrumma stod på en åker och väntade på att bli använd


 

Den här vyn var rätt magisk att lägga blicken på i verkligheten för man fick en känsla av palmer


 

Dimma kan verkligen göra om landskapet och det har sin tjusning

 

     

Den här låten passar jättebra nu, A Foggy Day med Frank Sinatra. Hans röst ger såna nostalgivibbar och den är skönt tidlös. Han dog 1988 i en ålder av 82 år. En röst som aldrig tystnar och han förekom ofta på tv under min uppväxt. Då fick man se många härliga shower där man kunde luta sig tillbaka i tv-soffan och bara njuta. Klicka här för att höra två av hans barn sjunga tillsammans. Klicka här för att höra pappa och son sjunga tillsammans.  

 

  

Min man fixar just nu frukost så jag fick göra klart detta inlägg. Kaffe gör verkligen att man vaknar till och fungerar på morgonen. Nu har vi fredag igen!!!. Tiden går mycket fortare numera då man är ständigt uppkopplad. Förr hade man mer tid innan för annat och dagarna kändes mycket längre. Hoppas ni får en fin fredag och helg.

 

                      

Grattis till syrran som fyller jämna år i dag. Njut av det roliga du och din man skall göra i dag med både underhållning och god mat på annan ort. Hon är min lillastyster och många år yngre än mig. Kram från Malin & Mr T

 

      

En gammal bild jag hittade i en bildmapp på min pappa och min syster Mrs M från sommarstugan i Stöde. Så söt med långa flätor. Det ser ut som pappa plockat en blomma och visar henne. Det känns som att bilden är från en Midsommar. Tyvärr är den lite skadad och blek av tidens tand


#Dimmigt #Kabeltrumma #Frank #Syrran

Av Malin wiper - 14 november 2019 14:30


 

Boston 

Jag satt i soffan och kollade på tv medans jag borstade tänderna och då dök programmet Malou efter tio upp. Dan före hade det tydligen varit en kvinna i programmet som heter Ulla Björkman och hon pratade om sin bok. Hon berättade öppet om sexualitet och hon hade inte varit ihop med en man på 20 år men när hon var 80 år så hade hon stött på en betydligt yngre man på stan och dom båda kände en dragning till varandra. Hon bjöd hem honom på kaffe men dom var så tända på varandra så dom hamnade i säng och sen dess har dom varit ihop.

 

                                       


                                           KöksKollen

 

Det märkliga med detta är att det är så verklighetsfrämmande för många år 2019 att äldre kvinnor har ett sexliv men när det gäller äldre män så är det helt ok!. Det är ingen som höjer på ögonbrynen om en 80-årig man får barn med en 35-årig kvinna. Vad är det med oss kvinnor som gör oss så annorlunda än männen?. Vi är ju också människor med känslor och inte försvinner lusten hos oss för att vi blir äldre. Om den försvinner så beror det på andra faktorer. I Malous panel satt det bara kvinnor och det är dom som tycker saker och en av dom uttryckte sig lite dumt tycker jag. Hon sa: kvinnan var ju attraktiv men det spelar väl ingen roll om kvinnan är attraktiv eller inte. 

 

                                   

                                                                                         Atelier Creativ 

 

Alla är vi värda ett fullkomligt liv och jag tycker att alla är underbara och vackra om det finns snällhet, empati, rättvisepatos mm. Sen är det vår personkemi och smak som styr vilka vi tycker är vackra och blir intresserade av. Jag är uppväxt i en tid då man inte pratade om allt så det var svårt att skriva detta men jag kunde inte låta bli. Detta är bara ett exempel av många hur galet mycket är fortfarande. Det finns så mycket annat vi kan förfasa oss över So WHAT??!!!

 

    

Här passar en sensuell låt in som heter Teach Me tiger med April Stevens. Hon är en amerikansk sångare som nu är 90 år och jag hoppas hon fortfarande njuter av livet..  . April Stvens bror Nino Tempo skrev låten 1959. Nu önskar jag er en fortsatt njutningsfull dag

 

              animated-dividing-line-image-0032

 

 

#Malou #Björkman #April

Av Malin wiper - 14 november 2019 10:00

 

Så här kan man känna sig ibland när man varken vet ut eller in. I går morse kändes det som jag inte sovit alls och trötthetens slöja låg över mig. Jag tänkte att kan det ha varit fullmåne och jag hade rätt. Var även rastlös så vi hyrde elbilen igen i 5 timmar och åkte ut lite planlöst. Först hade vi Jimmie och Micke här som kollade upp så vi inte hade en vattenskada i vardagsrummet som vi misstänkt. Det visade sig vara helt torrt så vi blev jättelättade. Två trevliga män från Hallstahem


 

Vi promenerade lite i Västerås centrum men när vi hyr bilen nästa gång så skall vi åka till nån annan stad i närheten så vi får lite omväxling men nu orkade jag inte det på grund av för lite sömn. Jag är extremt känslig för fullmåne


 

En herrcykel med en rejäl trälåda framtill istället för cykelkorg

 

 

Detta var verkligen ett rejält kedjelås på en gammal cykel

 

En cykel med en vindsnurra i form av blomma på ena handtaget. Snurran stannade till då jag stod i dess vindriktning för att fota


  

Varje gång jag ser detta hus "Klövern" så får jag automatiskt nostalgikänslor förstår inte varför men det är nåt med teglet som tar mig tillbaka till början av 1960-talet. Det kan även vara husets form men det går inte att helt förklara men ni kanske känner igen känslan 


 

Vi stannade till vid en parkering där jag såg denna gamla slitna lastbil med dess märkliga motivmålning. Det skulle jag inte ha gjort för det var blött och lerigt där jag stod och fotade så mina kängor var helt nerlerade och det såg ut som jag gått i en bajshög. Det tog tid att få bort skiten men hittade en vattenpöl i regnvädret där jag doppade ner fötterna och sen tog jag pappernäsdukar och torkade av. Vad gör man inte för en bild..  


  

Efter detta dök en läcker mopedbil upp som jag fotade från bilfönstret. Klicka här för att se en gul mopedbil. Klicka här för att se en cykelbil. Klicka här för att se världens minsta bil

 

     

  

Vi åkte även på några små vägar och där höll dom på med skogsavverkning. Tyvärr var vädret så grått, regnigt, dimmigt och trist så jag fick ljusa upp bilderna lite, och även fixa till rätt färger

 

     

Vi åkte förbi detta ställe där dom samlat en del av allt virke. Jag tog lite fler bilder men dom kommer i ett annat inlägg

 

Vi har sovit till 08.30 och det är lite sent för dan går så fort då. Nu har vi ätit frukost och skall ut på en stärkande promenad igen. I går lämnade vi bilen på en parkering och fick då en rejäl promenad. Man hinner rätt mycket på 5 timmar. I natt har jag sovit bättre än om jag haft märkliga drömmar. Jag går i valet och kvalet om jag skall ta influensavaccinet för nu har jag inte haft en enda förkylning på 3 år. Har heller inte tagit sprutan på den tiden. Före det tog jag vaccinet i tre år år i rad och på dom tre åren fick jag jobbiga förkylningar 3 gånger/år som höll i sig 3 veckor åt gången. Innan dess hade jag varit förkylningsfri i 12 år. . Nu önskar jag er en skön torsdag och snart är det helg igen!!!

 

                

 

#Trötthetens #Västerås #Herrcykel #Vindsnurra #Mopedbil #Skogsavverkning #

Av Malin wiper - 13 november 2019 07:02


  

Så här såg det ut 13 november förra året då vi var på väg till min son i Enköping. Det är ungefär samma väder nu men nu regnar det lite mer. Jag har tyvärr slut på bilder och uppslag om vad jag skall skriva om än om jag har mycket att ta från minnesbanken så orkar jag inte just nu utan återkommer då hjärnan rullar igång igen. Det kan vara bra att vila lite från bloggen också så man får ny enérgi och idéer. Jag skall syssla lite med avslappning till musik och bygga på promenaderna för jag har fått bättre kondition och orkar gå mycket längre.


     

Ytterligare ett arbete som min son och hans arbetskamrat Mr K gjort åt ett serviceboende. Det är ett ställe som heter Åkersbergsvägen 3 i Enköping. Detta klipp är lite kortare än deras förra. Min son har gjort allt utom musiken som Mr K skapat. Hans arbetsplats är Onedotzero . Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att ett annat jobb dom gjort. Bra jobbat killar och vilket fint ställe

 

 

Med denna Saab som jag fotade i november 2017 önskar jag er en härlig onsdag än om vädret inte är optimalt. 

Klicka här för att se hela inlägget gällande bilden på bilen ovan. animated-candle-image-0121



     

Rockabilly Stompers 2


#Väder #Onedotzero #Saab #Rockabilly

Av Malin wiper - 12 november 2019 18:00

     

Trio Ladies med Sing, sing, sing (The Andrews Sisters cover). 

 

 

Gul bullig passande bil till klippet. Bilden är tagen 30 mars 2017 då vi endast bott i Västmanland drygt en månad. Bilden är tagen hos Mels Garage i Enköping. Den 24 februari 2020 har vi bott i Hallstahammar 3 år. 

 

                     

                 dagensretro  

Det har varit lite grått och trist hela dan i dag men skönt vindstilla. Vi är lite halvslöa så det blev bara en promenad i dag. Min man har fått två avlånga vårtliknande saker under ett ögonlock. Han ringde Vårdcentralen som trodde det var vagel. Han fick lite tips om att skölja ögonen ofta och även lägga en handuk med varmt vatten på ögonlocket lite och klämma till försiktigt. Går det inte över om några dagar så får han en tid till läkare. Han är svullen både på ögonlocket, under ögat och är lite röd och irriterad på själva ögonvitan. Nu regnar det för fullt och är kolsvart ute så jag har tänt en massa värmeljus för att göra det mysigt hemma. Ser en film och njuter av värmen inomhus. Ha en skön och vilsam kväll 

 

                  

 #Trio #Mels #Vagel                                                  

Av Malin wiper - 12 november 2019 14:00

 

Första snögubben i vårt bostadsområde. Tyvärr har den smält lite under natten och som ni ser har morotsnäsan ramlat av..  

 

      

Isak Danielson med Snowman. Han är utseendemässigt rätt lik en person från min ungdom som inte finns längre. Isak är en svenska sångare och låtskrivare. Han växte upp i Hovås söder om Göteborg. Klicka här för att se när han blir intervjuad

 

 

Nu är det på sluttampen ang huset som ligger nära centrum. Dom håller på att asfaltera framför huset och den första december är huset inflyttningsklart. Jag skall filma lite också i och med ett bildspel jag skall göra när allt är klart. Min man skall lära mig hur man kombinerar bilder med filmklipp. Han är en bra och tålmodig lärare och med åren framför datorn så har jag mycket lättare att lära nytt. 

 

  

Här ser man asfalten som lagts på men det är en liten bit kvar

 

 

Välten framför asfalten

 

 

När jag tittade närmare på välten så såg jag ett dockhuvud (surrealism) som var nedstucket på ett rör. Kul med lite överraskningar

 

 

På centrumgatan var det inte mycket snö kvar och just nu har vi helt vindstilla och nollgradigt. Klicka här för att se en snöglob, speldosa

 

 

En budbil stack ut framför Matpiraten med sin målning av en blomma som såg ut som en akvarell. Längre upp ett bi. Såna synintryck piggar upp i det nu gråa landskapet. På bilen stod det Blomsterboda. Dom är en av tre finalister som årets leverantör 2019. Läs mer under länken Blomsterboda

 

 

Här brukar vi promenera genom området till vårt hus som ligger längst bort i området. 

 

                                           Ord


                                                     Varma ord, vackra ord, djupa ord...
                                                      De äro som doften av en blomma i natten
                                                      den man icke ser.

                                                      Bakom dem lurar den tomma rymden...
                                                      Kanske de äro den ringlande röken
                                                      från kärlekens varma härd?

                                                      Edith Södergran

                                                        

 

En container har fått grafittimålning. Stambytet har kommit en bra bit på väg så det ser ut att bara vara några hus kvar där det är fullt av containers och andra bodar

 

 

Så här ser det ofta ut numera vad gäller cyklar.

 

 

Vi köpte två såna här fina hela laxar hos Matpiratens fiskdisk. Dom kostade bara 50 kr/kg. Min man har rensat laxarna nu så vi har flyrst in fina fileér. Han är jätteduktig på att rensa fisk och har ju även fiskat mycket i sitt liv. Mr T har haft ca 8-10 studiecirklar i flugbindning men det var innan vi träffades. Han tappade sen intresset och kände att han fiskat färdigt. Han fick mig på kroken istället och blev själv fångad..     . Vi har ätit varsin laxfilé till lunch och det var supergott. Ha nu en fortsatt fin tisdag

                                

 

 



#Snögubben #Isak #Asfaltera #Dockhuvud  #Blomstermboda #Grafitti #Laxar

Av Malin wiper - 12 november 2019 09:30

I går var det full vinter men i dag på morgonen är det inte mycket snö kvar. Så nu kan nog änderna få öppet vatten igen. Jag tyckte det var så vackert när snön föll och det blev så mycket ljusare. Hoppas ni har haft en bra sömnrik natt. Vi vaknade rätt tidigt och känner oss mer utvilad än vanligt. 

 

 

En överbliven bild på en honand som jag tog då vi var ute och promenerade en dag. Jag har lite ont om bilder så jag får ta till det jag har. Det är så rogivande med änder som simmar omkring, så lugnande för själen

 

     animated-dividing-line-image-0126


Eländet i Malmö fortsätter och det har ju fullständigt gått över styr. Vad har politikerna gjort? Ingenting känns det som. Det oprovocerade våldet mot ungdomar den senaste tiden har varit så rått så jag får rysningar av obehag. Dom som gör nåt sånt måste ha nån slags psykisk sjukdom. En större organisation inom polisen med utökade resurser och spaning borde skapas för inriktning mot kriminella gäng och organiserad brottslighet. Samhällets prioritering på medelklassens nöjen borde omfördelas till större satsning på skolor och ungdomar. Jag hörde på nyheterna i morse att 5000 elever inte går till skolan. En grupp som fått lite extra stöd och hjälp får inte det längre utan skall klara sig i vanlig klass utan detta stöd. Det har ju blivit ett hårdare klimat i skolan också så mobbning frodas och förstör liv. Sen alla dessa skjutningar och sprängningar som pågår och inte bara i Malmö, måste fångas upp redan i skolan så alla blir inkluderade i samhället. Jag kom ihåg en tid på 1970-talet och även en bit in på 1980-talet då man kunde gå ut och roa sig och sen åka antingen spårvagn eller promenera hem utan att vara rädd.  

 

Klicka här för att läsa om hur få gängmord som klaras upp

 

 

Nu cyklar (promenerar) jag vidare i livet och som vanligt så står promenader på schemat. Sen är jag så sugen på att hyra bil igen och det på lördag. Vi gör av med så lite pengar nu och har inte heller köpt busskort. Därför kan vi hyra lite oftare och det är ju inte så dyrt utan det kostar ungefär som två fika ute som man kan avstå för att få åka ut och uppleva saker. Nästa gång åker vi inte till Västerås utan Köping eller Arboga för det var så länge sen vi var dit. Nu har klart med våra julklappar och det skall bli skoj att se vad Janne och Charlie hittat på.

 

     

Nu livar jag upp med lite Barbara Lynn och låten What'd I Say.  Hon börjar sjunga en bit in i låten och har en häftig röst också plus bra musiker i bandet. Barbara Lynn är en amerikansk sångare, gitarrist och låtskrivare. Hon är mest känd för sin R & B hit "You Lose a Good Thing" från 1962. Hon fick 2018 National Heritage Fellowship. Klicka här för att läsa mer om henne. Hon har varit aktiv sen 1962 och är så fortfarande. Jag hade svårt att få ihop ett inlägg i dag men till slut så. Ha nu en skön dag mina härliga besökare och sköt om er

 

                     


                                                   emusic 

 

 

#Änderna #Malmö #Julklappar #Barbara

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards