Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2022

Av Malin wiper - 31 oktober 2022 15:30


          


 

Vi hade verkligen en heldag i Västerås i lördags och vi avslutade med att gå på Bierkeller och ta oss en öl med lite tilltugg. 


 

Här ser ni männen sitta i den mysiga miljön och man får ett väldigt fint bemötande också, det uppskattas. 


Klicka här för att se när vi var dit 2019 innan den bedrövliga pandemin bröt ut


 

Jag valde en Corona med 4,5 % alkoholhalt. Den är just nu min favorit.  Jag som aldrig gillat öl utan vitt vin tycker nu sen många år att öl är mycket godare och jag mår bättre på öl än vin. Vad är det som hänt?. 

 

 

Min man valde en Indian Pale Alé 6,0 %. Han gillade ölen som var frisk och fyllig

 

      

Tom T. Hall med I like beer. En klassiker vad gäller sånger om öl på en pub. Tom T. Hall var en amerikansk countrysångare och låtskrivare. Han slog igenom som låtskrivare 1963 och han valdes in i Country Music Hall of Fame 2008. Han dog 20 augusti 2021 i en ålder av 85 år 


   

Min mans bror valde en Bernard Dark Lager och den verkade han gilla

 

 

Som tilltugg valde vi två såna här brickor med godsaker som passade ypperligt till ölen. Den bestod av kycklingvingar, lökringar  och chili chees. Jag höll mig till chili chees som verkligen föll mig i smaken. Männen åt upp det andra och tyckte det var supergott. Dessutom var det en jättegod dipsås till

 

                         

Clipart Library 

När vi satt där och slappnade av och bara njöt så var det som man förflyttades tillbaka till 2019 innan corona. Känslan var så mäktig och jag fick såna lyckokänslor av att allt kändes lite normalt igen och man fick sig lite upplevelser som inte varit aktuella på flera år


 

Det var så häftigt pyntat med massor av roliga skrämmande saker inför Halloween

                                      

Kapsylöppnare från Printoz

     

Vi blev även serverade våtservetter, vilken service


 

Bakom oss på väggen hängde detta skrämmande...  


 

Kolla in vilket häftigt gökur som hängde på en pelare. Så passande att det även satt en tyrolare med sin öl vid ett bord framför klockan. Klicka här för att höra en man joddla som en tyrolare...  


  

På deras toalett var det också Halloweenpyntat. Klicka här för att se vilken rolig toarullehållare vi hade innan vi fick både badrum och toalett reparerade. Vi har sparat den i ett skåp för vi vill inte göra oss av med den i alla fall inte än. Nu ser det helt annorlunda ut i vår lilla toalett med allt nytt. 

 

       

Ray Parker Jr - Ghostbusters. Soundtracket till filmen Ghostbusters från 1984

 

I dag har det varit lite mörkt och fuktigt i luften men väldigt vinstilla och 12 grader varmt senare på dan. När min man kom hem från sjukhuset så promenerade vi 7 km innan lunchen. Allt såg bra ut och han fick även ta ett ultraljud och dom undersökte honom noga på öron, näsa, hals. Det känns toppen att allt gått så bra. Nu önskar jag er en härlig eftermiddag och kväll mina kära besökare

 

                                                                        


#Bierkeller #Indian #Tom #tilltugg #pyntat #gökur #toalett #Ray

Av Malin wiper - 31 oktober 2022 07:30


 

Vi tog en fika på Global Living i lördags och min mans bror valde en äppelkaka med vaniljsås som han sa var jättegod. Min man och jag tog varsin smörgås med ost och skinka men jag hade lite för bråttomt så jag glömde fota dom. Smörgåsarna var supergoda. Det var så roligt att gå dit för vi har inte varit där på flera år. Trots att det är så snyggt och häftigt där så var det billigare att fika än på många andra ställen. 

 

                                           

Dukadet

Klicka här för att se när vi var till Global Living i mars 2017. Vi flyttade till Västmanland 24 februari 2017. Klicka här för att se vad jag fotade mer i mars 2017 hos Global Living

 

 

Det finns massor av olika ställen att sitta på där så det är rätt stort. Vi valde att sätta oss vid ett barbord och framför oss hade vi en läcker ställning med billyktor som dom såg ut förr. En sån ljuspunkt hade jag inte haft nåt emot att ha hemma i lägenheten själv

 

 

Kolla in vilken läcker soffa en bit från vårt bord. Det är lite trångt så det är inte lätt att fota och det var redan 09.45 mycket folk där. 

 

 

Kolla in stolen som var så läcker och det är en salig blandning av allt där från 1940-talet och fram till ca 1990-talet 

 

I ett annat litet rum så fanns det fler häftiga sittplatser och till vänster ser man Marlon Brando avbildad på fotöljryggen. Till höger är Marilyn Monroe avbildad och i mitten en hög fotölj som man får lite Indiska vibbar av

 

 

Så här ser deras scen ut så dom har ofta underhållning. Vi har varit dit en gång då dom hade en trubadur. Synd att vi inte bor i Västerås än för på kvällen 21.00 så uppträdde Nixon Band med gäster kl 21.00 och det kostade bara 100 kr

 

       

Jag hittade ett klipp som heter Nixon trubadur och jag tror att det är samma som Nixon Band men dom delar upp sig och spelar ibland ensam. Klicka här för att se ytterligare ett klipp. Vi skulle ju även kunna besöka Skybar som också har underhållning. Den ligger så högt upp så man får åka hiss men den är öppen så man ser ut och då funkar det för mig. Hellre svindel än instängdhet..   

 

 

Lite fler läckra möbler

 

 

På en hylla låg en sjöjungfru som en en tjusig installation

 

 

Här ser man att vi nu närmar oss Halloween

 

 

Det finns hur mycket som helst att fota så jag skulle vilja vara där och hänga på låset en morgon


  

 

En gammal kassaapparat som får stå som en dekoration från en svunnen tid i fönstret

 

 

En hylla med lite dekoration och dom har även en skivbutik en trappa ner som heter Skivbörsen men vi besökte den inte denna gång. Vi har ju ingen skivspelare men dom säljer ju även lite annat såsom muggar med gamla legender som motiv. 

 

Klicka här för att se hur det såg ut på Skivbörsen när vi var dit i mars 2017. Där ser man även dom två muggarna min man och jag köpte

 

  

Jag avslutar med denna bild från ett av deras fönsterbrädor. Vi riktigt njöt och hade det toppen i lördags och sen avslutade vi allt med att besöka Bierkeller och det skriver jag om i nästa inlägg . Klicka här för att se när vi var dit sist

 

       

Här kommer ett av ledmotiven till filmen Gudfadern. Den framförs av André Rieu & His Johann Strauss Orchestra. Den passar bra i och med fotöljen med Marlon Brando avbildad på. Nu har vi en ny veckan igen och kl 07.30 åker min man iväg med sjuktaxi till Västerås Sjukhus Öron, näsa, hals. Han skall kollas upp igen efter sin tungcancer. Allt har varit bra hittills så jag hoppas det fortsätter att vara så. Jag tar mig en lagomt lång promenad under tiden för vi skall även promenera tillsammans sen.

 

                            

clipart Library 

Min son påminde om detta med att ställa om tiden för det hade vi glömt. Han har varit ute på kryssning med två av sina vänner på Eckerö Linjen en dagskryssning på Ålands hav. Han ringde mig dan efter och det hade varit jättekul och dom hade ätit och druckit gott. Kryssningen tog 7 timmar och han ringde mig dan efter och berättade hur det var. Vi har 6 grader varm på morgonen men det var så mörkt när jag avslutade detta inlägg så jag vet inte om det blir sol i dag. Jag hoppas ni får en härlig början på denna vecka

 

#Global #ljuspunkt #soffa #soffa #scen #Nixon #möbler #sjöjungfru #Halloween #kassaapparat #Sivbörsen #André 

Av Malin wiper - 30 oktober 2022 10:30


   

Vi hade en toppenfin dag i går med både fika, pubbesök och promenader. Här går vi igenom en tunnel upp mot hamnen. Väggarna var klädda med klinkers och mönstret får mig att tänka på Egypten. Vi var i stan i 5,5 timmar och vi promenerade sammanlagt enligt min app 9,1 km och det måste man ju vara nöjd med. Vi var även upp på Djäkneberget

 

                                    

Clipart Library

  

Lite mer av det färggranna


      

Detta kommer mig att tänka på Downliners Sect som hade en hit med Little EgyptDownliners Sect är ett engelskt R&B- och bluesbaserat rockband som bildades under 1960-talets beatboom- era.

 

 

Vi promenerade nere i hamnen en stund och jag dyker ofta på bildäck och så gjorde jag här också

 

  

En livboj hade hamnat i vattnet 

 

 

Så här ödsligt ser det ut nu där Carlsson på Kajen har haft både café och återkommande underhållning på somrarna. Jag har fotat så mycket i hamnen förut och det fanns inget nytt så vi gick in till centrum igen

 

Klicka här för att se hur det såg ut 30 juni 2019

 

 

Här i centrum kunde man lägga sig i en säng full av blommor och blad. Inte en säng med rosor som Darin sjunger om. Denna säng har jag fotat förut men på ett annat ställe i centrum. 

 

 

Vi gick förbi historiska foton på en husvägg. Bevara historien möt framtiden står det. På den tiden hade inte alla bilar utan dom cyklade eller promenerade till sitt arbete. 

 

 

Här hade dom lagt in lite närbilder från det stora fotot i väggen lite längre bort. Jag tog inte bort stängslet i fotot i och med att det passar in lite

 

 

Nu hittade jag lite nytt när det gäller väggkonsten i Västerås centrum. Det kommer att bli bra låter ju lite tröterikt än om det ser mörkt ut på många områden

 

 

Ännu lite mer konst på en husvägg inne i centrum

 

 

Ett turkost gosedjur hängde på ett cykelstyre

 

 

Vi var en sväng in till Hemköp och då såg jag denna målade pumpa

 

Jag skriver i två andra inlägg om cafét, puben vi var in på i går. Det var en väldigt lyckad dag och även vad det gäller vädret som var soligt hela tiden. Vi får se när vi kommer ut i dag för jag skall tona håret och det tar lite tid för vi sov rätt länge. Det gick bra att åka buss hem men när vi åkte till Västerås så luktade det så starkt av parfymer och comfort sköljmedel så jag visste inte om jag skulle klara av att åka hela vägen dom två milen. Klicka här för att se vad jag skrev om parfymer och sköljmedel 2018

 

                   

Clipart Library 

Nu när inte elbilspoolen inte finns längre så är det ohållbart att bo kvar i Hallstahammar. I Västerås finns ju Move About så vi får då närmare att hyra där. Jag blir mer och mer känslig för dessa lukter och även min man mår dåligt av detta. Hoppas det dyker upp nån passande lägenhet närmare Västerås inom snar framtid eller i vår. Min man rensar bort onödigt för fullt och vi skall sälja av lite som vi inte behöver. 

 

      

Detta klipp har jag haft inne förut men det var ett tag sen. Det är så vackert och innovativt och det behöver vi i dessa tider. Wouter Kellerman feat Lonnie Park med Fragile (Sting cover). Wouter Kellerman svarar alltid på kommentarer och han är en skicklig flöjtist och supertrevlig så jag prenumererar på hans Youtubekanal. Klicka här för att läsa en biografi över Wouter Kellerman

 

            Nu önskar jag er en skön söndag vad ni än skall hitta på.   

 

#tunnel #Egypten #Downliners #bildäck #livboj #Carlsson #säng #foton #gosedjur #pumpa #Wouter #Lonnie

Av Malin wiper - 29 oktober 2022 07:30


             

Jerry Lee Lewis med Great balls of fire. Jerry Lee Lewis dog i går i en ålder av 87 år. Min väninna Lena ringde mig i går och var precis som mig ledsen. Hon har även sett honom live och hon sa att det glömmer man aldrig för det var en fantastisk upplevelse och det svängde rejält. Lena skulle ha gått och sett The Legends med sin son för några dagar sen men hon har ramlat och skadat sig så det blev inställt. Hon är nu på bättringsvägen och får komma hem på måndag.                           


 

Jag har nu läst ur 11 st av mina dagböcker och då nämnde jag för min man att jag alltid använde mig av Parker kulspetspennor. Dom passar min hand bra för dom är lite smalare än en del andra. Några dagar senare så överräckte min man dessa två paket som innehöll 2 st Parker-pennor. Vilken överraskning, så gulligt gjort av honom men det är inte första gången han överraskar mig. Klicka här för att se pennan på en sida

 

Han köpte pennorna över nätet och Kartongerna dom låg i var 100% recyclable och plastic free, det gillar jag också. Pennorna kommer från 123ink.se 

 

   

Så här ser pennorna ut i silver och svart. Jag känner så väl igen känslan när man skriver med en parker 

 

  

I en av dagböckerna från 1984 låg dessa två brev. När jag slutade på en arbetsterapi i Gävle där jag arbetat i 4 år så flyttade jag tillbaka till Göteborg. Bara ett tag efteråt så kom dessa brev från två av dom boende till mig. Jag blev så rörd för det ena kom från Ester då 94 år och det andra från Alfred som höll till i terapins snickeri. Dom skrev att dom saknade mig jättemycket och allt hade blivit mycket tråkigare på terapin. Dom ville att jag skulle komma tillbaka, och det gjorde mig så rörd så jag fällde många tårar. Jag höll kontakt med Ester ett tag men sen blev hon så dålig så det funkade inte längre. Alfred hade verkligen glimten i ögat och supersnäll, och väldigt duktig på att snickra. På den tiden var dom äldre mycket piggare för det var full aktivering 

                

 

Vi får njuta ännu en stund av höstfärgerna

 

 

Här går vi förbi en av slussarna

 

 

Bryggan där båtar är förtöjda på sommaren

 

 

En silverfärgad cykel står som skulptur utanför Skantzen Kanal Kafé

 

  

Denna cykel stod också utanför kafét som en installation

 

  

Sandlåda med en trädstam framför

 

 

Än går det att sitta ute och mysa bara man har varma kläder på sig och sittunderlägg

 

  

Hur har denna t-shirt hamnat på en liggande betongpelare på en gräsmatta?. Detta blev ett extra rörigt inlägg men jag har svårt för att hålla mig till en röd tråd, Nu skall vi åka iväg med bussen till Västerås så jag önskar er en härlig lördag mina fina besökare

 

      

Jag avslutar detta inlägg med ytterligare en låt med Jerry Lee Lewis. Titeln passar så bra Another place, Another time. Hans musik kommer aldrig att tystna för den är så häftig och tidlös. 

 


#Jerry #Parker #brev #slussarna #cykel #t-shirt

Av Malin wiper - 28 oktober 2022 13:15

 

Här kommer del 2 av 2 inlägg då vi var till Mel's Garage 22 oktober med min son. Det finns många olika läckra sittplatser där.

 

Klicka här för att se när vi var dit sist. Klicka här för att se när vi var till mel's i mars 2017 då vi nyss flyttat hit. Klicka här för att se när vi var till Mel's ytterligare en gång i mars 2017


 

Detta är en Chevrolet Chevelle Mali från 1969


 

         

Sofia Carson med Can't help falling In love (Elvis cover). Tidlösa Elvis som hela tiden får nya generationer att ta till sig hans musik. En bra tolkning tycker jag

 

                                                        

Clipart Library

Sofia Carson är en amerikansk skådespelerska och sångerska. Hennes första framträdande på tv var som gäststjärna i Disney Channel serien Austin & Ally.


     

 

En bullig fin Buick 40 Special från 1953. Mr T 

 

 

En Volvo Amazon herrgårdsvagn från 1962


 

En tjusig lila Dodge från 1971


   

 

Denna cykel såg jag på vår promenad i går som stod lutad mot en husvägg. Gissar att det är av märket Kronan


  

Det är så härligt att såna här stora stenar får ligga kvar i bostadsområden och dom är som naturliga skulpturer. Det blir mer levande då och vi har även här stora stenar som fått ligga kvar. Dom på bilden blir ännu mer ett fint blickfång

 

                                     

Fredag igen!!! Jag fattar ingenting, hur kan en vecka gå så fort och vi som inte arbetar heller. Vi har 11 grader varm på morgonen men lite mörkt och regntungt ute. Ser fram emot i morgon lördag då vi skall åka buss in till Västerås och träffa min mans bror. Då skall vi både fika, promenera och göra lite ärenden. Vi kom inte ut förrens vid 11.00 tiden i dag på grund av sovmorgon. Nu är vi hemma från en promenad på drygt 6 km. Ha nu en toppenfin fredag ni som tittar in. 

 

      

Lady Gaga med Hold my hand. Det är ett soundtrack från Top Gun Maverick . Jag har inte sett filmen än men eftersom jag sett den första så vill jag även se denna

 

 

#Mel's #Chevrolet #Sofia #Buick #Volvo #Dodge #cykel #stenar #Lady

Av Malin wiper - 27 oktober 2022 14:45

 

När vi träffade min son lördagen den 22 oktober så tog vi även en tur till Mel's Garage. Dom hade mer bilar än jag sett hos dom förut så det var lite svårt att fota åt olika håll på bilarna men jag fick ändå ihop 2 inlägg. På bilden ser ni Marilyn Monroe (skyltdocka) som dom byter kläder på lite då och då

 

 

Bilderna får tala lite för sig själva

 

       

Chuck Berry med Let It Rock. Chuck Berry dog 2017 i en ålder av 90 år. Jag hade så gärna velat se honom live för det hade varit en häftig upplevelse. Jag tänker på hur många legender jag sett när jag bodde i Göteborg. Då var det inte så dyrt att gå ut och roa sig som det är nu

 

                                 


Guitar World 

      

Som ni ser så har jag Chuck Berrys autograf från 1978. En killkompis som sett honom live flera gånger tog en extra autograf som han sen gav mig. Det uppskattades 

 

     

  

 

Detta är en Oldsmobile från 1957


  

 

Eftersom det var svårt att fota alla bilar så tog jag tillfället i akt att fota mer inuti bilar än jag gjort förut

 

Här en bil som redan är såld.

 

  

Massor av högtalare bak i bilen

 

  

En växelspak med en döskalle. Nu är det ju snart Halloween så det passar bra.

 

Fortsättning följer med del 2. Vi har promenerat 6 km än så länge men vi tar nog ytterligare en promenad senare i dag. Vi har 14 grader varmt, vindstilla och vissa solglimtar. Hoppas ni har det bra och får en härlig dag trots allt som händer i denna oroliga tid. Det går inte att undvika att bli påverkad så man kan bara ta en dag i taget och leva i nuet. Sköt om er

 

                                   


Velltra.se 

       

Här kommer en ny låt med Bruce Springsteen som jag inte hört förut. Den heter Nightshift. Jag gillar både låten, hans sång och den snygga videon

 

#Mel's #Marilyn #Chuck #Oldsmobile #växelspak #Bruce

Av Malin wiper - 26 oktober 2022 16:30

 

I dag blev vår höstpromenad 7 km och det var fantastiskt härligt väder. Än kan man se dessa färgstarka höstfärger.


   

Vi gick förbi en lekpark och då måste man ju bara ta fram sitt barnasinne och gunga en stund


 

Här går det undan


 

Min man var på lekhumör också


 

Vi gick vidare och jag såg denna utsmyckning i form av en nyckelpiga


 

Sist jag gick förbi detta öppna garage så fanns där en manlig skyltdocka. Denna gång en kvinnlig skyltdocka


 

Sen blev vi överrsskad av dessa påsar i form av halloweenfigurer. 

 

 

Det fanns en väg mellan husen i det området vi promenerade i just då. Vi tog denna genväg


 

En gul cykel som lyste upp när vi gick hem genom centrum


 

Vi fick ju en sån här burk med sardiner av min son i lördags så vi provsmakade i går


 

Min man fixade till en smörgås med kokt skivad potatis och la två sanrdinfileér ovanpå. Han tyckte att sardinerna var jättegoda men han har svårt för att tåla när det är stark chili tillsatt. Fast med potatisen till så dämpades chilin lite. Jag klarar inte alls stark chili i och med att jag har extremt bra smaksinne så jag kunde bara provsmaka en liten bit och den var god men för stark. Tack ändå min fina son. Min man kan ändå äta upp resten om han tar en filé och potatis under

 

        

The Hot Sardines med When I get low. Passande titel till sardinerna

 

The Hot Sardines är ett amerikansk jazzband som bildades i New York City 2007. Bandet bildades av den konstnärliga ledaren, sångerskan och författaren Elizabeth Bougerol, och den konstnärliga ledaren, skådespelaren och pianisten Evan Palazzo.

 

 

Min son hade för ett tag sen köpt denna fina väska på Lidl och jag som trodde det var en dyrare väska. Han har inte kameraväska med sig så ofta nu som förut och då kan man ha en plattare väska med mobil i och han har dessutom en platt kamera som han ofta använder. Jag hade velat ha en sån väska men den blir för platt för min breda kamera. Jag skall köpa en större och mer praktisk kameraväska så småningom i och med att jag även vill ha mobilen i den

 

Förutom att promenera i dag så har vi satt om lite blommor nu när fönstren i köket är putsade. Min man har har fått bort mycket skrot ur sina lådor på datorplatsen. Det är alldeles för packat i hans lådor så nu börjar det se bättre ut. Vi skall försöka sälja en del som är säljbart för annars har vi bara lämnat in allt till second hand men nu måste man få in lite extra pengar. Vi har 9 grader varmt i dag och det känns lite kallt i och med att det blåser lite. Hoppa ni mina besökare har en fin dag och får en härlig kväll

 

 


#höstpromenad #gunga #nyckelpiga #skyltdocka #halloweenfigurer #cykel #sardiner #Hot #väska

Av Malin wiper - 26 oktober 2022 10:15


                      

 

Åsby Hem & Trädgård verkar det var ugglornas jul i år. Så vill man ha en uggla med sig hem så finns det många att välja på


 

Här har vi en flygande uggla


 

En lite skyggare uggla som gömmer sig i det gröna

 

 

En hel balja full med söta ugglor

 

      

Magnus Uggla & Olle Ljungström med Trubaduren.

 

                                       

 

Här har dom pyntat extra fint med en fantastisk dörr och annat pynt runt dom två ugglorna


   

Här lite mer vita och grå ugglor

 

 

Fly away with me

 

 

Jag avslutar med ångloket som nu var på plats inför julen

 

                                      

Clipart Library 

 

Vagnen är full med julklappar, leksakslok och mycket annat

 

 

 

       Nu kan jag inte sitta här och uggla längre utan nu går vi ut i naturen. Ha en underbar onsdag kära besökare.

 

      

Janne Schaffer med Ugglor i mossen. Jag har sett Janne Schaffer live på en jazz & bluesklubb i Sundsvall för många år sedan. Min sons pappa var ljudtekniker på denna klubb. Glömmer aldrig detta för det var en upplevelse för Janne Schaffer var helt otroligt bra, vilken musiker

 

 

Naturligtvis tog jag hans autograf också

 

#Ugglornas #flygande #Magnus #ångloket #julklappar #Janne #autograf

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards