Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 oktober 2022

Av Malin wiper - 14 oktober 2022 09:15


  

Jag skrev dagbok i många år från slutet av 1970-talet till slutet av 1980-talet och även några böcker med dikter. När jag läser dagböckerna från den tiden så förstår jag hur mycket jag behövde skriva av mig. Det märks även i diktböckerna och i boken ovan så har jag bland annat skrivit dessa dikter:

   

Slut, slut

vilket välbekant

och vant ord

Kan det någonsin bli annat

det är som ett avgrundsdjup

vilket laddat bokslut

det definitiva

det oåterkallerliga

fruktansvärda 

ordet slut

 

Malin 1988

    

Jag går igenom dagböckerna just nu men det tar tid så jag tar en i sänder för att se om jag kan slänga några. 

 

Här kommer en annan dikt jag skrivit 11 maj 1986:

 

Bortom Horisonten

 

Kom låt oss fly till en hisnande bortom horisontentid

där allt står stilla ännu en stund

 

Kom låt oss flyga i varandras armar, släpp allt motstånd

låt tyllet fladdra i den overkliga vinden

 

Luften är fjäderlätt och andningen befriande

 

utan minsta återblick till det kalla verkliga

 

Kom låt oss älska i ett fullständigt rus av overklig nakenhet

med en luft som ett tunt svävande moln 

med drömmens overkliga vansinne

 

Malin 1986

     

Här kommer ytterligare en dikt jag skrivit:

 

Ensam och svag, det är mitt andra jag

Jag är för disträ för att upptäcka att ett träd

växer och gror just där jag bor

Att hopp skall komma och gå lite då och då

på min nivå

 

Men säg mig då kära liv varför får inte jag bli

den utvalda i roten, fyller jag inte kvoten 

för inträde i det gröna varma sköna tvåsamhetens ideal

eller skall vissa ensamma få en frusenhet så grå

 

Malin 1988

   

Det var tydligen inte alltid så glatt på 1980-talet för jag gick igenom en hel del men det fanns mycket av roliga saker också både nöjen och varierade upplevelser så allt var inte nattsvart. Livet går upp och ner för dom flesta av oss. Jag har ju både en bra man och en son som livar upp tillvaron. 

 

       

Akua Naru - Poetry How does It feel now

 

                               

 

Detta är en del av alla dagböcker jag skrivit och nu tar jag en i sänder och kollar igenom och då med min mans förstoringslampa. I och med ev flytt så måste jag bli av med lite gammalt och bara ha kvar det nödvändigaste. Jag hade lås på rätt många av mina dagböcker förut men jag hittade inte nycklarna. Så jag fick göra inbrott i mina böcker..  

 

 

Här kommer lite bilder på några av mina dagböcker men det är långt ifrån alla. På första dagboken till vänster ser man James Dean som var en skådespelare som dog tidigt

 

 

Här kommer lite fler. Klicka här för att läsa om oväntade hälsoeffekter med att skriva dagbok. Klicka här för att läsa mer om detta med att skriva dagbok. 

 

  

Lite mer färgstarka. Det känns väldigt märkligt att börja läsa igenom mina dagböcker när det gått så många år sen jag skrev dom. Jag flyttade tillbaka till Göteborg 1985 från att ha bott i Gävle i 5 år. 

 

 

Ytterligare några fler

 

 

Med hjärtan på och två i lite sidenkänsla.  Min handstil är inte så snygg för jag har alltid haft för bråttom  men nu hade jag önskat att jag skrivit lite snyggare.          

 

  

En salig blandning och det kommer lite mer i ett annat inlägg. Jag har två stycken som är in en lite större modell och tjockare

 

    

Laleh & Darin med Vi är på riktigt. En helt ny låt med dessa två bra sångare tillsammans. Om ändå hyrbilen fanns kvar då hade vi åkt iväg lite i dag men nu måste man ta bussen och det känns inte så lockande just nu och till helgen skall det bli regn. 

 

Detta är Malins man Mr T som meddelar: Detta inlägg skrev min fru i går. I morse när hon skulle kliva upp ur sängen så knäppde det till i ett revben. Det gör så ont så hon har svårt att andas men har tagit värktabletter nu för att se om det går över. I och med att hon blir yr av att ligga i sängen på grund lägesyrsel och eftersom att ett öga bara fungerar nu så spänner hon upp nacken, därför har hon  pallat  upp sig halvsittande i sängen. Det var nog det som ställde till det så jag vet inte när hon kan komma ut på bloggen för nu är det akut. Vi önskar er nu en skön helg

 

 

#Dagbok #dikter #slut #Horisonten #Akua #Laleh #Darin 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards