Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2019

Av Malin wiper - 31 december 2019 19:30



                           
   

Jag såg en film på Hdmt.net som heter The Aeronauts. Det är en biography, action, adventure från 2019. För regin står: Tom Harper och i rollerna ser vi: Felicity Jones, Eddie Redmayne, Himesh Patel, Lewin Lloyd, Tom Courenay, Phoebe Fox mfl


Handlingen

 

År 1862 samarbetar den vågade ballongpiloten Amelia Wren (Felicity Jones) med den banbrytande meteorologen James Glaisher (Eddie Redmayne) för att främja mänsklig kunskap om vädret och flyga högre än någon i historien.

 

                               


                                           ebay 


Jag blev positivt överraskad av denna film som jag inte hört talas om. Den har verklighetsbakgrund och jag gillar både smink, kostym och dom fantastiskt bra filmade vyerna. Sen var skådespelet på topp också med rätt casting till rollerna. Spännande och nervkittlande. Det handlade om en stark kvinna som gick sin egen väg trots att det var så mansdominerat på den tiden. Det var uppfriskande att se denna film men jag fick svindel ett antal gånger av den höga höjden.

 

Jag är benägen att ge filmen 4 luftballonger av 5 möjliga i betyg

 

animated-hot-air-ballon-image-0013animated-hot-air-ballon-image-0013animated-hot-air-ballon-image-0013animated-hot-air-ballon-image-0013


         

Trailern

  

En av dom svindlande scenerna från filmen


     

Sigrid med Home to you som är ett av soundtracken till filmen. Jag gillar verkligen låten och den passade så bra när eftertexten rullade så jag satt kvar och lyssnade

 

                               animated-glitter-image-0382 

 

Nu önskar jag er en fortsatt härlig nyårsafton mina kära besökare. Tack för i år och välkommen tillbaka år 2020. 


#Aeronauts #Tom #Sigrid

Av Malin wiper - 31 december 2019 15:30

 

Jag började dagen med en sista dusch på detta år 2019. Det blir ju ingen fler förrens nästa år. Ute är det mycket ljusare och solen har kommit fram. Vi har tre grader varmt och rätt blåsigt. 

 

 

När vi sen gjort oss klara så tog vi en promenad till Svenska Kyrkans minneslund. Det är så härligt att ha gångavstånd dit. På sommaren skall vi sätta oss ner på en av bänkarna och ha med oss fika.

 

              animated-candle-image-0039                animated-candle-image-0039                animated-candle-image-0039                animated-candle-image-0039                animated-candle-image-0039

 

 

Vi hade två gravljus med oss men inga blommor för det var för blåsigt och rått. Vi har haft med oss en blomma en gång och till våren tar vi med oss och sätter i vaserna ovanför gravljushållarna

 

 

Det ena gravljuset var för stort så vi kunde inte sätta det i en hållare utan ställde båda på marken framför. Sen stod vi båda tysta och tänkte på alla som gått bort i våra respektive familjer. Både jag och min man fällde några tårar. 

 

                                           

 

 

En cykel mot en vägg hade mist många funktioner. Så känns vårt samhällsklimat i dessa tider. Tack och lov så har det börjat röra på sig och klimatförändringarna har fått ett ansikte utåt (Greta). Hoppas vi får ett nytt år där det tas itu med dom onda krafterna som strömmar över oss. För mig är det ofattbart att historien upprepar sig. Jag är ju själv född ett antal år efter andra världskriget så man har ju fått ta del av alla fasor som hände då. Jag har dessutom fått förmånen att växa upp i en tid då Sverige var på uppgång och vi hade skyddsnät som gjorde att vi mådde bra. 

 

 

Cykelhjulet stod en bit ifrån cykelstället. Vi har inte hört en enda smällare och inte heller nåt fyrverkeri och så var det förra året också. Det var ett litet fyrverkeri vid midnatt och sen var det rätt tyst. Det uppskattas

 

 

Jag kunde inte låta bli att fota in i en trädgård där en tomte klättrade upp för en stege. En liten uppgång är ju att kärnkraften verkar läggas ner.

 

                                 

 

 

Så här vill vi ju inte ha det att allt är upp och ner. Hoppas mycket vänder och att dom yngre protesterar och gör sina röster hörda. Många människor far illa i den tid vi lever i nu. I min drömvärld så skall alla ha det bra den tid man lever för den är inte lång.

 

 

Så gulligt och även kul med dom stora legobitarna som ligger runt bordet. Min son älskade lego då han var liten och blev jätteduktig på detta och skapade många roliga saker. Han var även förtjust i att använda gubblera och skapa saker och det gjorde vi ofta tillsammans. Det fanns kartonger förr med modeller som man kunde bygga ihop. Han satt ihop en del flygplan och annat. Det är så många fina minnen som dyker upp. Nu känner jag lukten av Janssons frestelse som min man lagat till och snart skall vi sätta oss och mysa vid köksbordet och prata minnen och bara vara 

 

     

Where or when med Frank Sinatra och vänner. Lite festligt, härligt och nostalgiskt så här på årets sista dag

 

Från mig till er alla vill jag önska: 

 

                           


 

#Dusch #Minneslund #Cykel #Tomte #Lego #Frank

Av Malin wiper - 31 december 2019 08:00



 

                                                             Sound store XL


Nu är det inte många timmar kvar innan vi får ett nytt år. Jag är så glad för att många kommuner väljer bort fyrverkerier och tar till andra alternativ som laser och ljusshower. Det har ju verkligen spårat ur dom senaste årtiondena med missbruk av fyrverkerier flera dagar före nyår och även efter. När jag växte upp så var fyrverkerier begränsade från midnatt och en timme framåt. Dessutom är dom inte miljövänliga och skrämmer hundar, andra djur och folk som varit med om traumatiska upplevelser. 

 

                                                       

I Västerås har dom slutat med fyrverkerier och har nu haft några år med laser- och eldshow. Klicka här för att läsa vad som skrevs 2018 och det blir detsamma i år

 

      

Så här såg det ut på Nyårsafton i Västerås 2017/2018. Så häftigt och nytänkande istället för fyrverkerier 

 

Jag blev så otroligt glad i går kväll för Mrs K en bloggvän/vän ringde och vi har inte hörts på 3 år. Det märkligast var att vi har tänkt på varandra jättemycket den sista tiden båda två. Jag har inte vågat ringa och inte hon heller eftersom vi inte hörts på så länge. Nu ringde hon och det är så kul att få kontakt igen. 

 

     

Lasershow i Västerås på julmarknaden 2019. Förra året var vi så trötta efter julen så jag har inte en enda bild från det nyåret. I år skall vi i fall skåla in det nya året med nån läskande dryck. På förmiddagen så promenerar vi till en minneslund som inte ligger långt härifrån. Där skall vi tända ljus för våra föräldrar och andra som vi mist genom åren

 

animated-light-image-0058     animated-light-image-0058     animated-light-image-0058     animated-light-image-0058

 

 

Receptet

 

Vi kommer att äta Janssons Frestelse men då använda oss av receptet ovan som jag alltid lyckats med. Jansson blir inte så blöt och färglös med detta recept utan får stekyta och blir inte så blöt. Den vi gjorde dan efter julafton var vi inte nöjda med. För mycket grädde och vätska och sen vill jag inte ha så tjocka potatisstavar utan lite smalare. Ha en härlig nyårsafton mina fina besökare. Nu är det bara att se fram emot:

 

 

                                 

 

 #År #Laser #Receptet

Av Malin wiper - 30 december 2019 19:00

 

Sleepy LaBeef har gått ur tiden i en ålder av 84 år. Han var en amerikansk rockabillymusiker. Smeknament "Sleepy" (sömning) har han fått från sin sömninga blick. Han dog hemma i sin säng med sina nära och kära omkring sig. Han har varit aktiv sen 1954. LaBeef genomgick hjärtkirurgi 2003. Klicka här för att läsa lite mer om honom  

 

                      

Klicka här för att komma in på ett inlägg där vi träffade Joe Allan Ericsson som träffat honom live. Han visar en bild där dom står tillsammans. Klicka här för att se en discography över hans låtar

 

På 1950-talet, när rockabilly-komponenten i rock and roll blev uppenbar, började LaBeef spela in singlar i genren. Hans första var "I'm Through" utfärdat på Starday Records 1957 

 

      

Sleepy LaBeef med Little bit more  


 

                    animated-eye-image-0250


#Sleepy #More

Av Malin wiper - 30 december 2019 15:30

 

I dag köpte vi 2 st rosenkallor Åsby Hem & Trädgård. Vi har satt båda i köksfönstret längst ut på vardera sida. Det ser så snyggt ut. Dom har både lite röda blad och melerade. Jag fick fota från sidan för då syndes blombladen bättre och det är minst tre blomblad och det kommer flera.

 

 

En bild från andra sidan och den rosenkallan är lite yvigare. Nu skall jag läsa på hur man sköter den. Precis som svärmorstunga så påverkar rosenkalla miljön positivt. Den har luftrenande egenskaper och hög avdunstningsgrad. 

 

Vi åkte dit med gratisbussen Brukslinjen 11.05 men promenerade sen hem 2 km. Busschaufören denna gång var en rolig och trevlig kille som livade upp stämningen. Han hade full kontroll och hejade glatt på alla och när man steg av så önskade han var och en ett Gott Nytt År. Han var även uppmärksam på att barnen spändes fast med säkerhetsbälte. En sån glad och trevlig person kan liva upp en hel dag. Sen stannade han vid åsby på ett sätt så det var lätt att kliva av. En kille som tänkte till ett steg extra

 

                                              animated-thank-you-image-0091

 

 

Jag fotade både blommor och lite annat. Här en maffig bladväxt som stack ut

 

 

En lite mindre som stod så snyggt på en blå hög kruka

 

 

Massor av lila färger

 

  

Denna krukväxt med sinn lila rundel är en syrenviva med doft av syren. Den var superfin men jag törs inte ha doftande växter hemma i och med min doftallérgi. Många dofter tål jag men jag men jag vet ju aldrig hur jag skall reagera. Här har jag fotat den uppifrån. Den kostar bara 45 kr hos Åsby

 

 

Den finns även i denna lite mer cericefärg


 

Sen gick vi till Åsby Café och åt deras jättegoda pannkaka med sylt och glass

 

Jag filmade en snutt från deras arktiska uppbyggnad som är lite över det vanliga. Nu har dom fått dit en isbjörn som rör på sig också. Sen har dom pigviner och sjölejon mm

 

 

Deras fyndavdelning där allt är kraftigt nedsatt i pris

 

 

En somrig väska med flamingos som mönster

 

    

Vad passar väl inte bättre då än Manfred Mann med låten Pretty Flamingo. Manfred Mann är en brittisk R&B- och popgrupp som bildades i London 1962 av Manfred Mann. Han var keyboardist i gruppen. Det var så härligt med den lite längre promenaden i dag så vi piggnade till. Nu skall jag bara fixa med bilder, slappa och sen nån film. Ha en skön fortsättning på måndagen

 

            animated-flamingo-image-0001                                        animated-flamingo-image-0001
 

#Åsby #Rosenkallan #Brukslinjen #Syrenviva #Pannkaka #Isbjörn #Fyndavdelning #Manfred

Av Malin wiper - 30 december 2019 10:45



              


Hej på er! Hoppas natten varit sömnrik och att ni får en härlig måndag så här före nyårsafton. Jag kunde inte sova för det gick runt i huvudet och jag var så speedad i går kväll. Satt uppe till 02.00 innan jag kände att jag kunde gå och lägga mig. Jag började tänka efter vad som gjorde att jag kände mig så och kom på att vi har ju slarvat så mycket i julen med sötsaker och det kan ju göra att man blir speedad av allt socker. Nu är det emellertid slut på slarvandet och jag skall bara unna mig en god chokladbit nån gång emellanåt.  


 

Så här grått och trist ser det ut nu och i går var det nollgradigt och i dag är det 8 grader varmt. Det känns som att vi numera bara har vår, sommar och höst. Detta kallar jag inte vinter.

 

 

Nere i centrum i går så var det så folktomt så det var endast granen med dess paket som lyste upp. 

 

 

Detta rätt nya fenomen kan jag inte begripa. Varuvagnar lite överallt utom där dom skall vara. Min man såg ett par som drog hem varuvagnen och tog ut sina påsar och lämnade den i området. Vuxna människor, hur tänker dom?. Jag hade nog ropat till dom att köra tillbaka vagnen om jag hade sett detta. 

 

 

                                                         animated-clock-image-0184 

 

Jag vaknade 09.45 så jag har inte kommit igång än så därför har jag inte nåt mer att bjuda på just nu. Vi skall promenera bort till Åsby Hem & Trädgård för att köpa en eller två rosenkallor som vi skall ha i köksfönstret. Två av våra växter har dött. Det är så sent så vi vill inte vänta på bussen och vi behöver en längre promenad än om det blåser lite ute. Nu har jag i alla fall piggnat till och med en promenad på detta så kommer det att kännas toppen. Ha nu en fin måndag kära besökare

 

                      

     

Ringo Starr med Photograph. Det finns ju bara två i The Beatles kvar 

 

                        


                                                                Amazon 

 


#Speedad #Grått #Folktomt #Varuvagnar #Ringo

Av Malin wiper - 29 december 2019 17:00



                                 

 

Den andra filmen av 3 som min son hade med sig dan före julafton var Angel has fallen som är en action, thriller från 2019. För regin står Ric Roman Waugh. I rollerna ser vi: Gerard Butler, Frederick Schmidt, Danny Huston, Rocci Williams, Piper Perabo, Harry Ditson mfl

                        

 

Handlingen  

 

Secret Service agenten Mike Banning har blivit oskyldigt anklagad för att ha försökt mörda presidenten och måste till varje pris försöka avslöja det verkliga hotet och rentvå sig själv. I sina försök att avslöja allt så måste han undvika sin egen organisation och FBI.

 

Recension

 

Filmen var spännande men lite förutsägbar och hade drag av andra filmer man sett. Den var ändå sevärd och skådespelet var bra. Den var inte lika bra som dom andra filmerna jag såg i julhelgen men jag blev i alla fall inte uttråkad. Det blir ganska våldsamt en bit in i filmen.

 

Jag ger filmen 2 heta pistoler av 5 möjliga i betyg

 

animated-gun-and-pistol-image-0014animated-gun-and-pistol-image-0014 

 

      

Trailern till filmen.  

 

      

1929 : Kodascope Model B. Klicka här för att se en ursnygg vintage projektor. Klicka här för att se ytterligare en snygg filmprojektor. Klicka här för att se ännu en häftig filmprojektor. Klicka här för ytterligare en höjdare. Klicka här för att se ytterligare en filmprojektor. Nu blev det lite överkurs..  

 

                                                    animated-thank-you-image-0104

 

En ny vecka och snart ett nytt år. Jag vill tacka er läsare som följt min blogg, många i flera år och en del nya. Tusen tack snälla ni och jag hoppas ni får ett bra och upplevelserikt 2020.


 

#Angel #Ric #Filmprojektor

Av Malin wiper - 29 december 2019 12:15


         

tradera


Skådespelaren Lars Lind satt nyligen i ett morgonprogram tillsammans med Claire Wikholm. Dom har roller i en pjäs av Lars Norén och den handlar om åldrandet. Klicka här för att komma in på sidan och läsa lite mer. Det var premiär på pjäsen 2 december. Att jag skriver detta nu beror på att Lars Lind fick en fråga och den löd: hur känns det att bli gammal?. Hans svar var klockrent och var: det värsta med att bli gammal är att man känner sig ung. Precis så är det och man är ju samma person om man inte blivit dement. Lars Lind var en av mina favoriter då jag började lyssna på radioteater vid 10-11-års ålder. Efter det så såg jag alltid på tv teater i många år. 

 

                 animated-radio-image-0072                                     animated-radio-image-0072

 

När vi bodde i vårt eget hus i Vaggeryd i 12 år så hade vi ett grannpar vi umgicks med ibland. Dom hade huset snett över gatan och var ca 15-20 år äldre än oss men väldigt ungdomliga. Sen flyttade vi till lägenhet och dom efter ett tag till ett nybyggt hyreshus/bostadsrätt i centrala Vaggeryd. Vi var till dom några gånger och dom hälsade på oss i vår lägenhet på Storgatan. Sen rann det lite ut i sanden och vi träffades mest i centrum och ibland på Ritz café med en fika för att prata bort en stund

 

                  animated-house-image-0137                                            animated-house-image-0137

 

Efter det så skulle dom flytta till serviceboende på grund av att dom fått sämre hälsa men helt plötsligt före jul så fick vi reda på att mannen dött. Det känns jättetråkigt och jag beklagar sorgen och tänker på barn och barnbarn. Han var så rolig och spirituell och jag kan se honom framför mig då han står och krattar på tomten och sen går ner till stranden och fixar med ekan. Tänk vad livet ändå går fort när man sitter många år senare och tänker tillbaka

 

                   animated-garden-image-0009



     

Olle Ljungström med Minns i November. Olle gick bort 2016 endast 54 år gammal. Visste inte att han sjungit in denna gamla fina låt som jag växt upp med. Ha nu en fortsatt fin söndag

 

 

#Lars #Kurt #Olle

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards