Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 december 2019

Av Malin wiper - 21 december 2019 14:30


 

Här kommer fler bilder från i går fredag då vi åkte till Uppsala för att kolla på nya Star Wars filmen. Vi fortsatt att gå längs Fyrisån , så vackert, känns som ett lite mindre Stockholm. Dom har bevarat så många fina gamla stenhus.

 

Klicka här för att se del 1 

                           

  

Det dyker upp lite broar så man kan ta sig över till andra sidan. På bron står min man och min son 


 

Här ser man Filmstaden på andra sidan Fyrisån dit vi skulle lite senare

 

 

På ett broräcke satt denna skylt i form av fisken Asp som är en av många vitfiskar i Fyrisån. Klicka här för att läsa om fiskarna i Fyrisån

 

              animated-fish-image-0286          animated-fish-image-0286          animated-fish-image-0286


 

Där vi promenerade fanns många annorlunda sittplatser i form av skulpturer, och här ser ni en. Den är i form av en liggande person som har armen över huvudet. Det fanns många fler men där satt det folk så jag skall "tokfota" nästa gång vi åker dit


 

Efter det dök denna skulptur upp i form av två slingrande ormar


 

En liten del av Vaksala torg där dom även har ett nytt Åhlenshus som ser väldigt plåtigt ut, bland dom gamla husen

 

                                                                  


 

På torget var det massor av duvor så det kändes nästan som man var på Markusplatsen i Venegdig. Det var mest dom vanliga duvorna men här fick jag en som skiljde sig från dom andra med sin svarta färg


 

Ett guligt julträd med hjärtan och belysning framför ett anrikt gammalt stenhus. Jag skall fota hela torget nästa gång för man får en vill känsla med alla dessa byggnader


 

När man står på torget så ser man detta på sidan om

 

   

Deep Purple  & London Symphony Orchestra med Smoke on the water

 

Nu har vi handlat det viktigaste till julen så vi har bara lite kvar som man inte kan köpa förrens i sista minuten. I dag skall jag testa ett nytt recept på köttbullar som jag hittade på nätet. Sen skall vi sätta upp tidningsstället i vår lilla toalett. Det köpte vi på Omtanken second hand i Skinnskatteberg. I morgon skall min man baka en mjuk kaka och jag har köpt ingredienser till en pannacotta som vi skall ha på julafton. Den fixar jag till antingen på kvällen före julafton eller på julaftonens morgon. Det blir inte nåt storbak hos oss utan lite lagomt. Ha nu en fortsatt fin dag kära ni

 

                      

 

#Uppsala #Broar #Filmstaden #Aspen #Skulpturer #Ormar #Torget #Julträd #Deep 

Av Malin wiper - 21 december 2019 10:45

 

Här åkte vi in till Uppsala i går med elbilen från Hallstahahem, vi är ju "Poolare" nu sen några månader tillbaka. Först åkte vi till Enköping för att hämta upp min son. Vi var i Uppsala strax efer 10.00 och klockan 12.00 skulle vi se senaste Star Wars filmen "The Rise of Skywalker". 

 

 

Inte långt från centrum hittade vi en laddningsplats för bilen där den fick stå medans vi promenerade inne i centrum en stund och sen fikade på ett härligt café. Platsen ligger ovanför Fyrisån och det fanns 15 elbilsladdare där. En kompis till min som som heter Robert och bor utanför Stockholm med sin familj skulle också följa med oss på bion. 

 

 

Bakom oss i Fyrisån låg denna båt som verkar vara nåt slags restaurang.  Den heter M/S Linnéa af Uppsala

 

 

Ingång från en sida där det står Restaurang Skeppet


 

Sen promenerade vi vidare in mot centrum för att möta upp Robert

 

 

Då dök denna båt "Sjösala" upp invid parken på andra sidan fyrisån. Det var en sån härlig promenad där vi gick och även från gatusidan.

 

 

Papmpig järnplåt-båt från Rederiet Stenkajen

 

 

Det forsade, virvlade och skummade i fyrisån. Efter bron fortsatte vi på andra sidan förbi biografen och massor av fina hus. Uppsala är så vackert så vi skall hyra bilen en fin dag nästa vår för jag vill fota, fika och bara gå omkring där. Min man bodde ett år i Uppsala då han gick på Civilekonom utbildning 10 p. Sen började det bli arbetslösa ekonomer så min man gav upp efter ett tag och han var även skoltrött. Jag själv bodde 20 veckor i Uppsala nån gång efter 1975 då jag gick på en vårdbiträdesutbildning och bodde på ett studiehem en bit untanför stan. 

 

  

Här kommer ett filmklipp på det forsande vattnet från bron

 

 

På andra sidan ån såg jag denna tomteluva på toppen av Restaurang Flustret. Alla bilder blir lite dassiga på grund av grund av det gråtrista vädret. Klicka här för att komma in på deras facebook. Flustret är en anrik restaurang och ett lika anrikt dansställe i Uppsala vid Fyrisån och Svandammen. Klicka här för att läsa mer om Flustrets historia

 

                               animated-musical-instrument-image-0002

 

Klicka här för att höra ett anrikt band som heter Phontrattarne. Phontrattarne är en svensk studentorkester tillhörande Norrlands nation i Uppsala. Phontrattarne uppstod på 1950-talet men har bytt medlemmar genom åren 

 

                  

 

Det kommer mycket mera från besöket i Uppsala men jag är inte klar med fler bilder än. Vädret är grått, trist och regnvått. Känns som vi inte har mycket ljus på dagarna men det är inte mycket att göra åt. Vi har lite göromål i dag och skall även ut och handla lite som fattas inför julen. Hoppas ni har en härlig lördag att se fram emot. Jag tittar in på era bloggar så fort jag hinner

 

                           

      

Supertramp med It's Raining again. Den passar bra in i hur det ser ut ute nu 

 

#Uppsala #Elbilen #Fyrisån #Skeppet #Sjösala #Flustret #Phontrattarne #Supertramp

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards