Öppen Ridå

Alla inlägg den 28 december 2019

Av Malin wiper - 28 december 2019 15:00


 

I går åkte vi även en tur ner till Östra Mälarstrand för att se om det fanns några båtar att fota. Det var inte många men denna ser ut som en arbetsbåt/fiskebåt. Det var rätt folktomt för det var lite rått och blåsigt i går. Dom flesta var ute på butiker i och med mellandagsrea


 

Detta gissar jag är en plåt/järnbåt. En grävskopa stack upp bakom

 

                                         


                                                                          Ankare

 

På lite närmare håll. Det var i alla fall skönt att få sig en liten promenad därnere vid båthamnen.                   


 

Alla dessa höghus bakom bryggorna fanns inte när vi besökte min mans bror i Västerås dom första gångerna. Jag hade massor av bilder från den tiden men på den externa hårddisken jag hade sparat dom på gick helt plötsligt sönder så alla bilder är borta och det sörjer jag. Skall ändå kolla upp om jag har några negativ kvar som jag kan framkalla

 

            animated-boat-image-0090               animated-boat-image-0090               animated-boat-image-0090


 

En bit ovanför vattnet gick jag över denna lilla bro och bakom ser man flera höga hus. Dom husen står i alla fall inte så nära varandra som dom andra nybyggda i området. Det finns dessutom grönområden och träd mellan dessa vita hus. Dom har alltså sparat mark som den såg ut förut och det ger karaktär och trivsel


 

Jag zoomade in Kraftvärmeverket som låg långt därute mot vattnet


 

Dessa solstolar står där så färggranna och väntar på sommargästerna. Nedanför den stora gräsplanen finns ett bad med en liten sandstrand.

 

                        animated-sun-image-0758          animated-sun-image-0758          animated-sun-image-0758          animated-sun-image-0758          animated-sun-image-0758          animated-sun-image-0758


 

Vid båtarna som var uppställda stod detta arbetsfordon som tar upp båtar från vattnet på hösten. 


 

En skata flög runt mig flera gånger och lekte kurragömma. Jag lyckades till slut får en bild än om inte så bra

 


 

     

Ian Tyson med Magpie (Skata). Ian tyson är en kanadensisk sångare och låtskrivare. Han är mest känd för att ha skrivit låtarna Fyra starka vindar och someday Soon. Dom framförs med partnern Sylvia tyson som duon Ian & Sylvia

 


#Mälarstrand #Båtar #Grävskopa #Bryggorna #Kraftvärmeverket #Solstolar #Arbetsfordon #Skata #Ian

Av Malin wiper - 28 december 2019 10:30

 

I går hyrde vi elbilen 5 timmar och åkte ut och såg oss omkring. Jag är så glad för denna elbilspool som Hallstahem bistår med. I natt har vi sovit mycket bättre och nu vet vi varför vi har varit så trötta. Min man har haft sömnapne och har en CPAP apparat sen ett antal år men den har läckt ibland så det har blåsit kraftigt och vi båda har vaknat av den så jag har fått putta på honom så han har satt masken rätt. Han kom på att den läckte och har nu satt på kirurgtape som nu håller den på plats. Det har gjort att vi har sovit en hel natt utan att vakna och sov ut i morse till 09.30 Han skall ändå ta upp detta med sjukhuset för spännbanden blir utsträckta. Allt började för flera år sedan då han snarkade kraftigt och nu har han gått igenom många snarkapparater och dom har blivit mindre och bättre genom åren. Vi tror att han haft den sen 2014

 

                                   

 

 

Vi började med en fika på IKEA café i form av varsin cappuccino och superfärska muffins med hallon och blåbär. Där satt vi och myste en stund och kollade ut mot folk som gick omkring och det var väldigt många denna dag. Det var smockfullt på parkeringarna så vi fick vänta på att kunna parkera. Det var lite för mycket folk för min smak, det gick knappt att ta sig fram men vi kollade runt ändå efter fikat

 

 

Jag gick in på Flying Tiger medans min man gick till en annan butik. Jag köpte två såna här askar för 30 kr/st. Vi har öppna hyllor i den lilla toaletten och då är det bra att ha såna för att lägga ner saker i så man döljer dom. Jag såg inte att dom var i två olika storlekar så jag kunde bara använda en när jag kom hem. Den andra får jag ha lite annat i istället. 

 

 

Så här blev det med asken längst ner på hyllan och jag köpte även burken som står intill. Jag hade tänkt ha den andra asken på hyllan ovanför och ta bort dom gröna plastlådorna. Hoppas dom har kvar såna askar nästa gång vi åker  dit. På tredje hyllan skall jag också snygga till så småningom med förvaring. Det är jag som har mina saker i lilla toaletten så det har blivit lite av mitt ställe. Min man har mer saker i badrummet så vi har atutomatiskt delat upp oss lite. Fast vi är ju på båda ställena men det har ändå blivit lite uppdelat med saker. Det är nog för att det är lättare att stå och sminka sig i lilla toaletten. I badrummet så är det lite för skarp belysning från det nya toalettskåpet för min känslighet.

 

   

Jag som inte hade tänkt köpa nåt kom i alla fall hem med 3 saker och den tredje är en prickig jenasblus som jag kollade in förra gången jag var på Kapp Ahl. Då kostade den 399 kr men nu var det 70% så jag betalade endast 120 kr.

 

 

Gick sen in på Ohlssons Tyger och tittade runt lite. Jag gillar såna här grafiska mönster och det var rea både där och på andra butiker men jag köpte inget mer

 

 

På hyllor långt upp på väggarna står det tygbalar. Till vänster här ett tyg med Star Wars- symboler och på det till höger "Stålmannen" mönster

 

                                         animated-superman-image-0006

 

 

Lite sagomönster från både filmer och annat

 

 

Sen såg jag en kudde med ett stort öga som blickfång. I dag blir det i alla fall en promenad än om vi har minus 8 grader helt plötsligt. Det känns lite som julen är över nu men julsakerna tar vi inte bort förrens efter nyår. Nu önskar jag er en härlig lördag

 

     

Den andra av tre cd skivor vi fick i julklapp av min mans bror var Mark Knopfler albumet Tracker. Jag väljer låten Broken Bones från denna cd skiva. Det kommer fler bilder från vår elbilstur.

 

 

Elbil från elbilspoolen

 

När vi sen kom hem och jag hade gått ur bilen men glömde en sak i framsätet så stöp jag till på en plastmugg som var slängd på marken och samtidigt öppnade jag bildörren och fick den rakt i pannan med stor kraft för jag är rätt hårdhänt och snabb till tusen. Det gjorde så ont så jag blev helt snurrig och fick nog en chock. Jag tänkte att nu har det gått sönder nåt men när jag sen kom upp i lägenheten och såg mig i spegeln så fanns bara ett litet rött märke och lite svullnad. La då på en kylpåse och nästa morgon var allt borta så det är tur att man har ett starkt skelett..  

 

 

#IKEA #Flying #Ohlssons #Mark

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards