Öppen Ridå

Alla inlägg under januari 2011

Av Malin wiper - 31 januari 2011 12:59

     

Häromdan såg jag denna film som heter "The Kids Are All Right" Komedi/drama från 2010. För regin står Lisa Cholodenko. I rollerna ser vi Anette Bening, Julianne Boore, Mark Ruffalo, Mia Wasinkowka, Josh Hutcerson, Yaga DaCosta mfl.

 

  

 

HANDLINGEN 


Nic och Jules är ett lesbiskt par som har två barn tillsammans. Joni och Laser har blivit till genom konstgjord befruktning och de är nu i tonåren. Innan Joni börjar college till hösten finns det en sak som hon och hennes bror vill göra - träffa sin pappa. De lyckas spåra honom, men hur ska de kunna övertyga mamma och mamma om att de även behöver en pappa i huset? Han är ju ingen riktig pappa enligt dem, bara en"donator". Detta sätter igång en lavin av känslor, tankar och outtalade önskningar som kommer påverka dem alla för all framtid.



 

M I N  R E C E N S I O N

 

Jag tycker det är en varm, rörande och rolig film som visar att relationer kan se olika ut och att vi alla har samma problem att handskas med än om detta gaypar haft en spermadonator för att kunna få barn. Det är just det som ställer till det och tonårsbarnen känner en längtan efter att få träffa sin far precis som adopterade kan känna. Filmen är finstämd och man dras med i handligen. Tonårsbarnen spelar väldigt bra och trovärdigt men Anette Bening är outstanding i sin rolltolkning, med små medel får hon fram känslor och yttringar på ett fantastiskt bra sätt. Hon är den mer ordentliga som vill ha ordning och reda på både hem och barn. Hennes fru spelad av (Julianne Moore) är lite mer av en bohem. Filmen är inte heller förutsägbar och det är man tacksam för. Berättar inget mer om ni vill se filmen.

 

Av mig får filmen 3 starka filmkameror av 5 möjliga

 

              

 

   

 

Anette Bening är född 1958 i Topeka, Kansas, USA och är en amerikansk skådespelare. Hon har fått tre Oscarsnomineringar: 1990 för The Grifters, 1999 för American Beauty och 2004 för Being Julia. Hon har även vunnit en del andra filmpriser för nämnda filmer. Anette Bening är sedan 1992 gift med den gamla charmören skådespelaren Warren Beatty och paret har fyra barn. Hon belönades med en Golden Globe 2010 i kategorin bästa kvinnliga skådespelare i komedi eller musikal.



Av Malin wiper - 30 januari 2011 10:34

  

 

Klicka här för att skriva under protestlistan för billigare el. Klicka här för att läsa upprinnelsen ang detta 

 

              

 

 

Alla har väl redan hört Maud Olofssons uttalande. Hon befinner sig inte i verkligheten, vilken kalkon...  . Hur många har råd, ork eller tid att tilläggsisolera hela sitt hus/lägenhet eller byta till treglasfönster...   Vilket bottennapp av henne men vad hade man väntat sig?. Jag skrev under för ett tag sen själv. Dom gick ut med att kärnkraften var så bra men många är ju stängda och för gamla för att köras fullt ut. Fram för ny alternativenergi med vettiga subventioner och priser. 

 

     

Av Malin wiper - 28 januari 2011 13:17

  

I går såg jag den nya "Wall Street" Money Never Sleeps. För regin står Oliver Stone och det är en uppföljare till filmen Wall Street från 1987. I rollerna ser vi Michael Douglas, Josh Brolin, Carey Mulligan, Frank Langella mfl.

 

H A N D L I N G E N

 

Douglas är tillbaka i sin Oscarsbelönade roll som Gordon Gekko, vars ikoniska "Greed is good"-mantra och våghalsiga företagsränder gjorde honom till en rockstjärna i finansvärlden. Frisläppt efter ett långt fängelsestraff finner sig Gekko utanför den värld han en gång dominerade. Men en ung idealistisk finansmäklare lär sig den hårda väen att Gekko fortfarande är en mästare på att manipulera, och att Wall Street i dag mer än någonsin är platsen där pengar aldrig sover

 

  

 

M I N  R E C E N S I O N

 

Jag tycker faktiskt att filmen var rätt bra än om jag inte uppfattar allt i finansvärlden men den hade en röd tråd och man fick verkligen se hur dom nästan gick över lik och förrådde varandra. Det spreds rykten av såna som ville hämnas oförrätter i finansvärlden och ingen gick säker "Upp som en sol och ner som en pannkaka" är ett passande uttryck. Michael Douglas var den klart lysande stjärnan i denna film. Han kommer ut ur fängelset och skriver en bästsäljare. Jag höll kvar intresset hela filmen ut så jag tycker den är sevärd och talande. Lite kärlek och trassliga familjeförhållande fanns som en ingrediens också. Filmen var välgjord och fint filmad. Jag berättar inte mer om ni vill se den.

 

        

 

Av mig får den 3 starka sedlar av 5 möjliga

 

Av Malin wiper - 28 januari 2011 08:45

  


Här är det ännu mer vinter i dag och det ser ut att ha snöat i natt. Vi har -7 grader och i går var det hela 16 grader kallt. Det är i alla fall väldigt vackert och stilla. Jag har rätt mycket att göra så jag kommer inte att blogga så mycket i dag. Jag har lovat bort några klädnypeklänningar som inte blivit gjorda än så jag skall ta och klippa till i dag men då kan jag inte blogga för det klarar inte nacken. Jag klipper i dag och sicksackar i morgon då har man kommit en bit på vägen. Nackövningarna passar mig perfekt men jag skulle inte ha klarat av dom om jag inte fått gelén från Therese (Mimmis) Jag lägger på ett lager på kvällen och då känns det toppen och jag sover bättre. Sen tar jag efter behov. Nästa vecka får jag fler nackövningar. 


 

  

 

Detta är en av mina favoritlåtar med Madonna "Isla Bonita". Klicka här för att komma in på Madonnas hemsida


 

   Jag önskar er mina bloggläsare en härlig fredag...      Ni är fantastiska...   

 

Av Malin wiper - 27 januari 2011 19:47

  


v i n t i p s e t

 


Vi fick en flaska vitt vin av min mans kompis och det var så otroligt gott. Det heter "Chateau La Fleur Bellevue". Lätt god eftersmak, lite smultorn och påminde om ett vin vi drack för länge sen som hette "Sirius" och fanns på systemet. Vinet finns inte att köpa på systemet utan man måste vara med i en "wine Club".

 

Klicka här för att komma in på den klubbens sida. Det var ren njutning att dricka vinet. 

 

   

Klicka här för att kolla korkskruvar från en svunnen tid. Den ovan är från den sidan 


Klicka här för att komma in på ett ställe som heter "Prowine Nordic". 

  

Av Malin wiper - 27 januari 2011 16:03

  

Jag är med i en täling om dessa fina handgjorda smycken. Boggen heter "Maria bloggar" en bra och varierande blogg. Utlottningen pågår till 31/1

 

Vill ni också vara med och tävla hos henne så klicka här 


Av Malin wiper - 27 januari 2011 11:25

  


Jag har gjort en nåldyna till. såna här små moccakoppar köpte jag 4 st på second hand för ett tag sen men hade alldeles glömt bort dom.

 

  

   

 

Jag var och kollade på rea hos Selmas klädbutik i går och hittade denna halsduk som var nedsatt flera gånger och nu var det halva priset på 60:-. Den är som i en snibb och dom skall hänga ner framtill.       

 

  

 

Denna tunna halsduk med lite glitter i var också på rea men jag kom inte ihåg vad den kostade. Den var i alla fall lite dyrare än den andra.  

 

  

 

Jag fick ett litet bakslag med nacken i dag så jag klarade inte av att laga mat efter att jag bäddat och ställt in disk i diskmaskinen i morse. Jag har varit mycket bättre några dagar av stretsingen men jag tror att jag tog i lite för mycket i morse. Som tur är så kunde jag lindra det hela med ice gelén. Min man köpte med sig mat från vårt ICA och den maten är som hemlagad och alltid god och fräsch. I dag var det entrecote med goda tillbehör och en superb sås. Klicka här för att se ett recept på entrecote med tillbehör.



Av Malin wiper - 27 januari 2011 08:25


 

Klockan ringde 07.00 men vi ställde om den en timme för vi var så trötta. I går var det verkligen en toppendag. Innan vi fick trevligt kaffebesök så kom en grannfru längre ner på gatan med en låda torkade trattkantareller och en påse med kantarellsås. Vi har fått jättemycket svamp av henne genom åren för hon har varit mycket ute och plockat i skogarna häromkring. När vi fått gula kantareller så har min man gjort såser och frusit in. Jag älskar kantareller så det är guld värt. Tack snälla du...  Vi pratade rätt länge också för hon är jättetrevlig.

 

  

 

Så här ser dom torkade trattisarna ut. Gula kantarellsåsen var frusen så den lag jag in i frysen så får vi njuta av den till en god köttbit eller fisk. I dag skall jag börja klippa till lite klänningar som jag lovat bort. Sen i eftermiddag skall vi åka till Habo för att gå på deras stora second hand som bara är öppet på torsdagar och lördagar. Det rycker i second handtarmen...  det var ett tag sen vi var till storstan nu och jag har en papperskasse att lämna in med sånt jag rensat bort. 

Vi har minus 16 grader här i dag så nu har köldknäppen som dom sa skulle komma, kommit...  Inte för att det gör en vinterälskare som mig nåt och barnen gillar nog detta, man minns ju själv hur kul man tyckte det var med snö som liten.

 

   Nu önskar jag er alla en jättefin dag...  

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards