Öppen Ridå

Alla inlägg under oktober 2011

Av Malin wiper - 31 oktober 2011 19:00

 


Fortfarande är buketten jag fick av Akleja blomsterhandel så här fin efter 9 dagar. Jag har bara behövt ta bort nån enstaka blomma och blad. Dom ser ut att hålla ett bra tag till, det gäller bara att byta vatten och skära nya snittytor


Klicka här för att läsa inlägget ang blommorna


  

Denna bukett med Astrar köpte jag hos dom för ca 13 dagar sen och ni ser ju att dom är hur fräscha som helst. Astersläktet är ett växtsläkte med omkring 250 arter i familjen korgblommiga växter. Aster kommer från det grekiska ordet för "stjärna" och syftar på blommornas form. Blommorna finns i många färger och har en gul disk i mitten 


  

Utanför Akleja


  

Nu är det kalt och kallt nere vid hjortsjöån. Som ni ser så är vi riktiga slarver som inte tagit bort trädgårdsmöblerna, dom står kvar där som en installation...    

 


Have a wonderful evening 

 

Musiken till bilderna står gruppen Rasorlight för. Det är en svensk-brittisk indierockband som bildades 2002 i London. Klicka här för att komma in på deras hemsida


Av Malin wiper - 31 oktober 2011 16:00

      

Varje måndag har jag tänkt att ha en punkt som skall heta "Veckans klassiker". Då kommer jag att skriva om en operasångare eller operasångerska och sätta in ett klipp. Det kan vara både gamla och nya artister och även instrumentalt.  Denna måndag blir det Busk Margi Jonsson som är först ut


   

 

Jag kom att tänka på Busk Margit Jonsson efter att operasångaren Ingvar Wixell nyss gick ur tiden. Hon var gift med honom under några år. Det jag inte visste var att hon även varit gift med Helge Skoog (Halv åtta hos mig) från 1964-1977. Hon är nu 82 år gammal. Hon föddes i Malung, Dalarna och var en svensk operasångerska (sopran). Barnens brevlåda med Farbror Sven var ett av programmen hon uppträdde i som 12-åring 1941. Från 1951 och flera år framåt gestaltade hon rollen som Marit i Rune Lindströms Himlaspelet. Hon är utbildad vid operaskolan i Wien men har också studerat för hovsångerskan Hjördi Schymber. Hon har sjungit på Kungliga operan i Stockholm. Jussi Björnlingsstipendiet tilldelades hon 1975. Jag har själv ingen relation till hennes musik än om jag hört henne på tv under min uppväxt.


  

Klicka här för att komma in på Busk Margit Jonssons facebook. Klicka här för att få se en affisch med Busk Margit från "Värmlänningarna". Klicka här för att se en reklmabild där Ingvar Wixell och Busk Margit Jonsson gör reklam för halstabletten "Läkerol"


    


Från wikipedia:


Värmlänningarna, svensk film från 1957, regisserad av Göran Gentele. Filmen premiärvisades 26 december 1957. Som förlaga till filmen har man Fredrik August Dahlgrens pjäs Wermlenningarne. Ingvar Wixell dubbade i sångpartierna Per Myrberg. Ytterligare fyra filminspelningar och två TV-inspelningar har gjorts av folklustspelet Wermlenningarne sedan 1910.


Jag tycker att hon har en jättefin röst och den här låten ger då mig gåshud. Jag hade egentligen tänkt ta opera men det finns inte mycket att välja på och hon har sjungit in många folkvisor



Klicka här för att gå in och läsa lite mer om Värmlänningarna där jag hittade denna bild som föreställer en ung Busk Margit med Per Myrberg


Av Malin wiper - 31 oktober 2011 12:00

  

Jag köpte lite mer pennor på Stockaryds loppis i lördag. Snart kan jag stå på torget och sälja...  


  


Jag köpte även två anteckningsblock för endast 10 kr/st.


    


Se vad jag hittade i mitten på det ena blocket...  , en penna


    


Mr T hittade ett skärp som var tillräckligt långt för hans kropp. Det roliga är att det är en klocka i spännet. Han skall bara sätta i ett nytt batteri så får vi se hur det ser ut...  


  


Dom hade en hel korg med tomtebroscher och jag köpte 5 st för 5 kr/st.


  

Sen ett litet impulsköp. En apparat där man får med olika skärgrejer för både kött och grönsaker. Jag skall visa sen när jag testar på nåt.


  

Så här ser slicaren ut när man tar den ur kartongen. Den taggiga delen kan man strimla kött med. Jag skall testa den så får ni se senare. Vet inte om detta är nån gammal grej eller rätt ny.


Klicka här för att komma in på Barbara Streisands hemsida


Av Malin wiper - 31 oktober 2011 07:00

 


När vi ändå var i Stockaryd i lördags så kan man inte låta bli att gå till det fantastiska loppiset och få träffa det fina och trevliga ägarparet.


  

Jag brukar alltid fota deras hund men förstår inte varför hunden ser så grym ut på mina bilder...  hunden är så snäll och go i verkligheten.


  

Dom har så mycket saker av både gammalt och nytt och man kan gå där hur länge som helst och kolla. Vi hittar alltid nåt att köpa där.


  

Nu fick min man bli "Kung" för en dag igen...   Detta är en blomkruka som ser ut som en krona. Detta är andra gången han spexar till det med nån slags krona på huvudet.


  


En läcker ljusstake i kraftfullt glas stod i fönstret


  


  


Ett jättegammalt hålslag. Klicka här för att se olika moderna hålslag


  


Välvirkade gamla grytlappar. Dom var mycket mindre förr än numera.


  


Klicka här för att komma in på en blogg som heter "Virkverket"


  


 Souvenirdockor


  


 Gosedjur finns det en del av också


  


 Pennor finns det kartongvis av och den manliga butiksinnehavaren tog ut massor av både billiga och lite finare pennor. Jag själv köpte en hel drös igen. Jag ger bort lite av dom fina för jag gör inte av med alla själv.


   


Här ett pennställ  i gammal elegant stil. Klicka här för att se vart detta finns   



Klicka här för att se ett bildspel som jag satt ihop 2/10 2011 från Stockaryds loppis. Klicka här för att se lite mer från Stockaryds loppis. Dom har för det mesta öppet varje lördag. 


  

Have a nice monday

Av Malin wiper - 29 oktober 2011 17:11

 


 Sen var det dags för en härlig fika på Stationscafeét.


 


Dom hade skinksmörgås för 30 kr som hette duga.


 


Här är vi på väg in på stationen.  


 


Som ni ser så blev det lite Halloweenstämning med denna lykta och duken.


  

Vi blev bjudna på skinksmörgåsen med kaffe till....   Dom hade fått tag på en fantastiskt god och fin skinka. Den kom från Köttcentralen i Helsingborg och var benfri och färdigkokt så det var bara att griljera skinkan.


  

 


Mr T hittade en gammal bok som han bläddrade i. Den heter "Livet på landet förr". Landsbygdens egna bilder från Sverige på 1940-, 50-, 60 och 70-talet   


 


Här fick jag fota en smörgåstårta som dom nyss gjort. Den var verkligen fin och frestande. Det kom in en kund senare och hämtade tårtan.


 


När vi kom dit så var det rätt mycket folk men vi gick in igen och umgicks med Annelie och Marianne och då var det bara vi som var där.


 


Mr T fick prova mössan som också ligger i ett skåp i vanliga fall. Efter att ha varit ute på nätet så ser det ut att vara en stinsmössa. Dom finns även i vitt med svart skärm. I mössan står namnet Torsten Heninggsen men jag hittar honom inte på nätet.



Dessa tre bilder föreställer saker som dom har innanför glas men tog fram för att jag skulle få fota. 


 


 


 


Klicka här för att kolla på svenska godståg


Av Malin wiper - 29 oktober 2011 15:27

 


Vi kom i alla fall iväg till Stockaryd så jag fick dokumentera hur långt perrongbygget kommit. Vi har haft det jättetrevligt och blev visade runt på nya perrongen av Marianne. Jag börjar med att visa bilder från perrongbygget och i nästa inlägg när vi var inne på stationscaféet och njöt. Vi har även besökt den fina Stockaryds loppisen.


Klicka här för att komma in på Stockaryds stationscafés hemsida


Klicka här för att komma in på Stockaryds stationscafés facebook


  


 Här står jag uppepå nya perrongen och blickar ut


  


När jag vänder mig om så ser jag kortsidan av stationsbyggnaden.


  


 Här står jag nedanför och fotar.


  

     


   


  


Längst bort på bilden står Mr T och Marianne


  


Betongblock som står framför byggarbetsplatsen


  

Här ser man brandstationen


  


  


Här ser man hur långt dom kommit med bygget


  


Baksidan av stationen och där kom ett långt godståg precis när jag fotade.


  


Fortsättning följer från Stationscaféet......................

Av Malin wiper - 28 oktober 2011 19:07

elvis
Music comments and graphics

Jag har haft noll energi i dag och somnade framför en film och det är inte så vanligt. Jag sov i flera timmar.  Blir alltid lite låg när jag varit hos mamma för jag vänjer mig aldrig vid att hon inte vet vem jag är. Det funkar när man är där men det kommer efter och det är så tråkigt att hon inte längre kan följa med ut och fika som vi gjorde förut. Hon blir bara orolig om man drar iväg med henne ut och vill  hem igen. Jag är i alla fall glad att hon inte mår dåligt längre av sin sjukdom utan är glad och skojar hela tiden än om hon inte alltid hittar rätt ord. Här blir det nu bara lugna gatan med tv tittande. I morgon hoppas jag vi kan åka ut lite men ingen idé att skriva nåt om det inte händer.

 


  Hoppas ni har nåt roligt att se fram emot i helgen....  


Här kommer en Elvislåt Vicke... Klicka här för att komma in på Elvis hemsida


  

 




 

Av Malin wiper - 28 oktober 2011 10:03

    

Efter att vi lämnat in kristallkronan så tog vi en stund för oss själva för att kolla Skene Café och ta en kopp kaffe. I huset har det förut varit en spelbutik i många år. Efter det så har det bedrivits ett antal Caféverksamheter i huset.


  


Dom serverar även lite mat i form av soppor och annat. Endast 30 kr för att få sig en värmande gulaschsoppa sig till livs. Tyvärr hade vi ätit redan så vi får testa en annan gång.


  

Klicka här för se ett recept på gulaschsoppa. Det var många år sedan jag själv åt gulaschsoppa.


  


En lite annorlunda bänk som går att fälla ihop


  


Här har jag kommit lite närmare.


  


Här en liten interiörbild.


  


Ägaren som är en man har också lite bokloppis i lokalen.


  


Här ser man lite av vad dom har på fiket. Det var väldigt låga priser på allt.


  


Ett akvarium där dom lagt ner ett kaffefat och kopp, det såg rätt kul ut.


  

Här ser ni ägaren som var en rolig och trevlig kille. Han håller upp ett fat med nybakad mjuk nötkaka som hans syster bakat. Nu var det kört för oss igen för vi kunde inte låta bli att ta en bit var till kaffet. Det var verkligen en höjdare och den var både smakrik och saftig med en god degskorpa ovanpå. Ägaren har haft catering i många år förut i Göteborg och har även arbetat i Skåne. Det var en skön, avslappnad och vänligt välkomnande stämning därinne och sånt tilltalar mig. Folks som satt där tycktes verkligen trivas och ägaren pratade med alla och skojade.


 


Klicka här för att komma in på Cafékartan och se vad dom fått för betyg. Klicka här för att komma in på deras facebooksida. Jag glömde att fota när vi fikade själva. Det blev tre fikastunder i går...  Vi hade med oss kaffebröd till mamma för att bjuda personal och pensionärer men då lyckades jag hålla tillbaka. Sen fick vi fika hos syrran men då hade dom tack och lov smörgåsar...     



Lake of Tears är ett svenskt metalband från Borås. Det är främst känt för att ha använt sig av många olika musikstilar genom sin livstid, allt från doom metal till psykedelisk pop. Bandet splittrades 1999, för att senare återförenas 2003. Anledning till återföreningen, enligt medlemmarna själva, var att inspirationen till att fortsätta uppenbarade sig i samband med inspelningen av The Neonai, sista skivsläppet för att avsluta deras dåvarande kontrakt. Källa wikipedia


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards