Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 oktober 2011

Av Malin wiper - 21 oktober 2011 16:45

 


Då var det dags för min fredagspunkt "Önska så spelar jag. Den här gången skall min ungdomsväninna Anki få önska sig en låt.  Hon bor kvar i Medelpad men är inte född där utan har bott bl.a i Hässleholm. Vi träffade varandra när vi var 12 år gamla och gick på GA (Gustav Adolfs) skolan i Sundsvall. Sen började vi båda i Åkersviksskolan men hon slutade tidigare i skolan än mig för jag gick om ett år för att få upp mitt betyg i matte.  Det är så synd att jag inte har mer än ett kort på henne. Pappa fotade rätt mycket men det blev aldrig några bilder på oss två vad jag kan se. Numera fotas det i parti och minut istället...  


   Klicka här för att komma in på en sida som heter "60-talet de bästa låtarna"



 Hon var mycket hemma hos mig eftersom vi bodde mer centralt. Vi  spelade musik och fixade med smink och hår som då skulle vara högt och tuperat. . Ibland gick vi ner till centrum och kollade häftiga bilar som for raggarsvängen runt torget. Naturligtvis så kollad vi in snygga killar också men dom var äldre än oss så vi blev mer som blyga betraktare. Ibland kände vi nån och då fick vi åka en sväng i en fin amerikanare runt torget som då var rätt fullt med folk på kvällarna. På den tiden fanns det nåt som hette "korvkiosker" och det fanns inte bara ett ställe utan man hade många korvkioskar att välja på och det var mest kokt korv som var poppis då. Hon var även med mig ut till vår sommarstuga många gånger där vi badade och hade massor av kul. Sen träffade hon en kille och fick sitt första barn av 4 st. Dom köpte ett hus några mil utanför sundsvall och där bor dom fortfarande. Hennes man har rustat upp huset under åren så det är jättefint och dom bor så idylliskt.


    Jag hittade inte ungdomsbilden på henne så jag fick låna en bild från nätet där jag klippte ur henne från resten av folket som står bredvid henne. Hon är just nu mörkhårig och passar lika bra i det som ljust.


 


Vi har tappat bort varandra genom åren eftersom jag bott på så många ställen men sen har vi fått kontakt igen och denna gång har vi hållit kontakten ca: 15 år. Vi har hälsat på varandra ett antal gånger under dom åren. När barnen blev lite större så började hon arbeta först inom skolväsendet, sen inom vården och nu gör hon lite av varje inom småskolan.


 


Hon har önskat höra en artist som jag aldrig hört talas om som heter Ellert Nordmak.


Klicka här för att komma in på Ellert Nordmarks nostalgisida


  


Tack Anki för att du ville önksa musik i min blogg. Ha en fin kväll med familjen...  






 

Av Malin wiper - 21 oktober 2011 14:30

 


Jag lånade två filmer på biblioteket i går bl.a denna "Twin Sisters" som var en helt fantastisk film med både en annorlunda handling och bra skådespeleri. Filmen är från 2002 och för regin står Ben Sombogaart. Det är en Holländsk film baserad på en roman "The Twins" av Tessa De Loo med ett manus av den Holländska skådespelerskan Marieke Van Der Pol. Filmen nominerades till en Oscars 2003 för bästa utländska film. I rollerna ser vi bl.a Ellen Vogel, Gudrun Okras, Thekla Reuten, Nadja Uhl mfl


 


Handlingen:

 

Tvillingsystrarna Lotte och Anna delar ett band starkare än någon annan kan förstå. Men vid sex års ålder skiljs de åt och växer upp långt ifrån varandra i helt olika miljöer. Utan att ens veta om den andra systern är vid liv söker de- och återfinner varandra i vuxen ålder.  Men andra världskriget sänker en hotfull skugga över deras återförening. Anna har påverkats av Hitlers propaganda och dessutom gift sig med en SS-soldat medans Lotte är förlovad med en judisk musiker som snart möter döden i Auschwitz. Inget är sig likt mellan systrarna och när det åter möts på fri mark efter krigsslutet händer något som får dem att totalt fjärma sig från varandra. Ända tills 50 år senare.


Filmen var rätt lång med sina 2 timmar och 27 minuter men den kändes inte lång. Jag gillade allt i filmen från färg, miljöer, skådespel och själva temat. Bulla upp med näsdukar om ni skall se filmen för den är rätt gripande och tragisk i många sekvenser men det finns även glädje och kärlek i filmen.


Filmen får 4 fallskärmar av 5 möjliga i betyg av mig.


            




Min fredagspunkt "Önska så spelar jag" blir lite fördröjd eftersom jag inte har hittat nåt foto på hon som är önskegästen. Jag håller på att söka i album på vinden.


Av Malin wiper - 21 oktober 2011 09:00

 


Här följer lite mer fint från vår blomsterbutik Akleja


  


  


  


  


  


  


  


  


  


   


   


   


 


     


Här sjunger Ella Fizgerald "It´s only the paper moon" 


Klicka här för att komma in på Ella Fitzgeralds hemsida

Av Malin wiper - 21 oktober 2011 07:00

    


Här kommer lite mer bilder som jag tog i går när vi var ute och promenerade. I dag skall jag fortsätta att rensa och sen promenera så det blir samma rutin varje dag men jag hoppas vi kan åka till Jönköping i morgon för det var ett tag sen vi var där sist. Dom flesta second hand har öppet och jag längtar att bara gå runt och kolla.


    


  


  


Det här husets färg får mig att längta efter café Latte


  


  


I detta gamla gula slitna hus har en av dom äldsta kioskerna huserat


  


Kioskluckan finns fortfarande kvar. Synd att det står och förfaller men det kostar ju att rusta upp ett sånt gammalt hus


  


Får jag fresta er så här på en fredag med en tårta från Ritz som säkert är lika god som den ser ut eller ännu godare.......  




Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards