Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2011

Twin Sisters! Holländsk film

Av Malin wiper - 21 oktober 2011 14:30

 


Jag lånade två filmer på biblioteket i går bl.a denna "Twin Sisters" som var en helt fantastisk film med både en annorlunda handling och bra skådespeleri. Filmen är från 2002 och för regin står Ben Sombogaart. Det är en Holländsk film baserad på en roman "The Twins" av Tessa De Loo med ett manus av den Holländska skådespelerskan Marieke Van Der Pol. Filmen nominerades till en Oscars 2003 för bästa utländska film. I rollerna ser vi bl.a Ellen Vogel, Gudrun Okras, Thekla Reuten, Nadja Uhl mfl


 


Handlingen:

 

Tvillingsystrarna Lotte och Anna delar ett band starkare än någon annan kan förstå. Men vid sex års ålder skiljs de åt och växer upp långt ifrån varandra i helt olika miljöer. Utan att ens veta om den andra systern är vid liv söker de- och återfinner varandra i vuxen ålder.  Men andra världskriget sänker en hotfull skugga över deras återförening. Anna har påverkats av Hitlers propaganda och dessutom gift sig med en SS-soldat medans Lotte är förlovad med en judisk musiker som snart möter döden i Auschwitz. Inget är sig likt mellan systrarna och när det åter möts på fri mark efter krigsslutet händer något som får dem att totalt fjärma sig från varandra. Ända tills 50 år senare.


Filmen var rätt lång med sina 2 timmar och 27 minuter men den kändes inte lång. Jag gillade allt i filmen från färg, miljöer, skådespel och själva temat. Bulla upp med näsdukar om ni skall se filmen för den är rätt gripande och tragisk i många sekvenser men det finns även glädje och kärlek i filmen.


Filmen får 4 fallskärmar av 5 möjliga i betyg av mig.


            




Min fredagspunkt "Önska så spelar jag" blir lite fördröjd eftersom jag inte har hittat nåt foto på hon som är önskegästen. Jag håller på att söka i album på vinden.


 
 
Pisan

Pisan

21 oktober 2011 14:52

Precis vad jag behöver; en holländsk film. Har senaste tiden tänkt mycket på mitt liv jag hade i Holland för 18 år sedan och min holländska försvinner mer och mer och behöver verkligen fräscha upp den - perfekt med den här filmen! Man har ju inte holländska så ofta, engelska matas man ju med automatiskt varje dag, det är bara till att slå på radion eller tv:n. Så jag beställde den på discshop.se. Tack snälla du för tipset!!! Kram! ♥

http://pisansblogg.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 oktober 2011 16:38

Jag tänkte på dig som när jag skrev om filmen. Jag har själv varit till Amsterdam på 70-talet. Vad kul att du kunnat språket och jag tror att det sitter kvar i ryggmärgen så när du skall prata med nån så kommer det tillbaka. Ja du det är lite väl mycket av engelskan.

Filmen finns nog på ert bibliotek också.

Ha en fin kväll
kramar

 
Sussi

Sussi

21 oktober 2011 22:58

Jag har så himla svårt med filmer som inte är på engelska eller svenska. Jag har inte tålamod att titta på en hel film på något annat språk. Vet inte varför men så har det alltid varit. Franska tål jag allra minst..

Hoppas du får en härlig helg
Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

22 oktober 2011 10:03

Det brukar jag ha också men denna gick jättebra att se och man tänkte inte på språket.

Ha en härlig helg själv
kramar

 
Stevie

Stevie

22 oktober 2011 10:52

Godmorgon!

Gillar Europeiska filmer,
så denna får jag se om jag kan hitta någonstans,
då den verkar vara både bra och spännande!

Japp, så var det Lördag igen!
Får vila inför den kommande veckan!
Ta prover måndagen.
Hålla föreläsning i Lund på onsdag
och göra HR hjärta i Lund Torsdag,
tur att jag inte stickar också,
för då hade jag varken hunnit med att ta prover, hålla föreläsning eller göra HR hjärta!
:o)
Här händer inte mycket idag,
det blir väl att slappa.
Middagsmaten gjorde jag igår,
så den skall bara värmas.
:o)
Ha en Fin Lördag!
Kramizar
Stevie

http://esthonianangel.bloggplatsen.seh

Malin wiper

22 oktober 2011 10:54

Du kan nog hitta den på biblioteket som jag gjorde. Det är så härligt att det går så bra för dig efter din stora operation. Kul att du håller föreläsningar också. Det blir bara att slappa här också i dag.

Ha en fin lördag själv
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards