Öppen Ridå

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Malin wiper - 23 oktober 2011 17:00

  

I dag har jag sett  på en fantastisk K special som hette "Mama Africa" på svt (i sängen) . Det handlade om Sångerskan och frihetskämpen Miriam Makeba. Det var ett varmt och fint porträtt av henne. Hennes låt "Pata Pata" som blev hennes mest kända gillade hon inte själv för texten säger inget utan handlar om en dans. Hon ville ha texter med innehåll och ett politiskt budskap. Hon var gift några gånger och fick en dotter Bongi Makeba som tyvärr gick bort endast 35 år gammal 1985. Dottern var ofta med sin mamma på scenen och skrev månag av hennes sånger.


 


Hennes barnbarn var med i filmen och berättade om både sin mormor och mamma. Man fick även träffa hennes musiker genom åren som berättade så varmt om henne. Jag var helt hänförd av denna välgjorda dokumentär om hennes liv som man inte kunde slita sig ifrån. Hon verkade vara en sån varm person och så mån om sin omgivning. Hon blev tvingad att leva i exil i 27 år.


 


Klicka här för att komma in på Miriam Makebas hemsida. Klicka här för att komma in på en inofficial hemsida. Hon föddes 1932 och gick ur tiden 2008. Hon fick smeknamnet Mama Africa. Hon var Grammy Award vinnande sydafrikans sångerska och medborgarrättskämpe. Hon har turnerat med många populära artister som  Harry Belafonte, Paul Simon och Hugh Masekela. Hon var även gift med Hugh Masekela under en period.


Klicka här för att fördjupa er lite mer


Klicka här för att se dokumentären från K special på svt play


 


Här ett härligt liveframträdande av Miriam Makeba med både sång och tal.


Av Malin wiper - 23 oktober 2011 09:45

 

Detta är den andra filmen jag lånade på vårt Bibliotek häromdan. Det är en film som heter "Citronlunden"  från 2008. Jag har tänkt se den länge men det har inte blivit av. Fast när jag började titta på filmen så blev jag lite osäker om jag inte sett den förut.,..  man blir lite förvirrad när man inte kommer ihåg. Jag har sett ofantliga mängder film i mitt liv så det är väl inte undra på. Det kan ju vara så också att jag sett presentation av filmen när den var aktuell. För regin står Eran Riklis och i rollerna ser vi: Hiram Abbass, Doron Tavory, Ali Suliman mfl.


Klicka här för att komma in på Vaggeryds bibliotek 

Om Citronlunden:

En palestinsk änka får en ny granne, och det är inte vem som helst utan Israels försvarsminister. Av säkerhetsskäl beslutas att citronlunden hon ärvt av sin far måste huggas ner för att inte prickskyttar ska kunna gömma sig bland buskagen. Striden om att få behålla citronlunden utvecklas till storpolitik och blir en viktig symbolfråga i mellanösternkonflikten.


 


Min recension:


Jag gillade verkligen denna lågmälda men så talande film om vad som kan hända den vanliga lilla människan när makten kommer för nära. Hon som spelade huvudrollen gjorde det så bra med små medel och ett spelande levande ansikte. Jag gillar slutet på filmen som visar att det blir både den lilla och makten som förlorar i slutändan. Den visar även på mod och stolthet när en kvinna håller på att bli berövad sitt arv och leverbröd. Hennes kamp för rättvisa driver hon långt genom en advokat som tar sig an fallet.


 


Av mig får filmen 4 citroner av 5 möjliga i betyg


          


Det var svårt att hitta en trailer till denna film. Det finns ingen som är textad på varken Svenska eller Engelska.  



Tidsinställt inägg i går

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards