Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2019

Av Malin wiper - 31 maj 2019 18:15

      

Här kommer nu ett nytt bildspel från mitt bildarkiv. Det är bildspel nr 4 och det känns så kul att vara igång och lära lite nytt. Nästa gång skall jag lära mig att klippa i det jag filmar. Jag har inte satt bilderna i mina bildspel i nån särskild ordning på grund av att jag vill överraska med huller om buller. 

 

Själv är jag på väg till bion med min man för att se RocketmanSagabiografen. Vill bara önska er en njutningsfull fredagskväll

 

   

      

Nu börjar det likna "Summer In the City". Lite nostalgi med The Lovin' Spoonful


#Bildspel #Lovin'

Av Malin wiper - 31 maj 2019 13:00

 

I kväll 19.00 skall vi gå och se filmen RocketmanSagabiografen här i Hallstahammar. Vi träffade Ova utanför ICA i dag och hon är en gullig tjej som arbetar på Hallstaparken. Hon berättade att den filmen går i kväll och även på söndag. Vi har blivit mycket piggare på kvällarna sen vi slutade äta efter 18.00 så vi känner att vi orkar börja gå ut på kvällen igen. Jag har inte hållit mig tillräckligt informerad av vad som händer här så jag skall varje morgon kolla runt både i tidningar och på andra ställen så jag vet vad som händer. Filmen handlar om Elton John och han har man ju följt i många år och jag har även haft en del vinylskivor med hans musik. 

 

        

Klicka här för att komma in på Sagabiografens facebook. Sagabiografen är en jättefin bio som behållit lite av det gamla och inte söndermoderniserat så man får en bra känsla därinne. 

 

      

Trailern

 

                            

                                                                     Fun Party Store


 

Här ser ni min egen "Rocketman" som är min kärlek och trygghet i livet..  


 

Vi var till samhället för att handla lite och passade då på att ta en fika på Hallsta Café & Restaurang. Jag har fått problem med magen som inte vill ge sig. Det moler, bränner och jag är uppsvullen. Jag testar nu att vara utan kaffe ett tag för att se om det lugnar ner sig. Därför är det te som gäller framöver och dom har massor av tesorter att välja mellan


 

Jag valde "Kärlekste" denna gång och det var verkligen supergott med en lagom sötma och mildhet i sig. Sen skall jag testa både Södermalm och Drottning som Siba rekommenderade.

 

                

                 via GIFER

       

Här håller fina Siba upp affishen ang kommande Hallsta Cruising Meet 8 juni 18-22

 

  

Nu har tyvärr fiskmåsparet blivit av med sina ägg och dom står där och sörjer på taket där dom ruvade. Nu önskar jag er mina fina bloggläsare en härlig fortsättning på fredagen. Hoppas ni får njuta och ha det bra.

 

 

                                                       animated-friday-image-0027


      

Elton John med Goodbye Yellow Brick Road



#Sveabiografen #Rocketman #Kärlek #Hallsta #Cruising #Fiskmåsparet #Elton

Av Malin wiper - 31 maj 2019 07:45

      

God morgon!. Här kommer nu bildspel 3 och det har jag kallat "färgstarkt" det är lite udda bilder som jag satt ihop från mitt bildarkiv. Nu kan jag göra bildspelen själv och jag skall även låna lite musik av min son så det blir lite variation. Den musik jag tagit till dom tre klippen är gratis men det finns musik som man även får betala för 

 

Klicka här för att se förra bildspelet

 

                    

                         via GIFER

 

  

Min man har köpt en transporter på vårt Lidl för 99 kr men från början kostade en sån 245 kronor. Han håller ju på att städa sitt kontor/datorplats och då skall han ha den under datortorlådan. Den är högre än den förra och så det blir lättare att dra ut den. Mr T har nu både laptop och stationär dator. Jag nöjer mig med min nya laptop som jag är jättenöjd med. Fast en padda skulle också sitta fint och lättare att ta med sig på resa eller om man bara skall bort över nån eller några nätter.

 

                                           animated-computer-image-0009


      

Min son mejlade mig detta klipp och det är det roligaste och bäst utförda "Pranked" jag sett. Wow! säger jag bara. Hoppas ni får en glad och stimulerande dag 

 

                        

                                                   Clipart Library 


#Bildspel #Transporter #Pranked

Av Malin wiper - 30 maj 2019 14:30


 

Så här sparsmakat ser det ut i vårt sovrumsfönster just nu. Sen dom isolerade och satt dit nytt element så har fönsterbrädan blivit mycket smalare så när jag drog upp persiennerna som är nya och ligger utanpå så fastnade dom i både blommor och lampskärm. Två av blomkrukorna ramlade ner på golvet och gick i flera bitar. Lampan ramlade ner men klarade sig, trodde vi. Den blev skadad inuti och går inte att öppna för att laga. Nu får vi köpa både ny lampa och två blomkrukor men två av dom klarade sig med nöd och näppe. Det blir besiktning här till veckan och då skall vi fråga om vi får sätta dit nåt så fönsterbrädan blir större

 

 

Så här såg det ut för ett tag sen men vi hade ändrat om lite men på ett ungefär. Jag känner nästan för en blå lampdel för min man såg en på nätet som föll mig i smaken. Klicka här för att se hur den ser ut. Den vi hade köpte vi på Hemmahallen i Jönköping för ca 6 år sedan. När vi köpte lampan så hette butiken Eko. Klicka här för att se en liknande lampa från Markslöjd men den är dyrare

 

                      animated-lamp-image-0124                animated-lamp-image-0124                animated-lamp-image-0124                animated-lamp-image-0124 

 

 

Det är just i den övre lampdelen man inte kommer in. Vi kollar nu efter nån lämplig lampa som är lite smalare och högre. Det finns ett gammalt uttryck: Så kan det gå när inte haspen är på och det finns en sång med samma namn så klicka här för att se texten till den. Klicka här för att höra låten med Freak Kitchen

 

 

                                     


Klicka här för att se vart jag hittade bilden på denna lampa. Den är i valnöt och nedsatt i pris. Lampan är rätt lik den vi fått ärva efter mina föräldrar. Vi hade köpt lampan om den inte hade varit för stor i diameter

 

 

Så här ser den ut och när man tänder den så lyser det igenom det räfflade utbuktningarna. Det är också en träfot som jag antar är teak. Den har vi på vår höga byrå i sovrummet. 

 

 

Nu har min man gjort en sån där "salig blandning" smörgås igen. Vi åt buljongkokt skivad potatis, morötter och palsternackor häromdan. Det blev rätt mycket över för vi äter lite mindre nu. Då använde min man rester av detta på en hårdbrödsskiva och ovanpå la han ajvar med ost. Han tyckte smakerna gick ihop.

 

 

 

Min man har en riktig storrensning på sitt kontor/datorplats. Detta är bara en liten del av allt som finns rutomkring hans plats. Det tar sin tid för det är rätt mycket i lådor under skrivbordet. Eftersom vi har ett rum mindre så måste vi hålla ordning i vardagsrummet annars blir det kaos. Jag blir nervös om jag får för mycket saker omkring mig så jag är mer för att ha lagomt och allt i ordning

 

                             Electricity - GIFMANIA                                       Electricity - GIFMANIA                

 

  

Det här trähjärtat har en text som passar bra. Det såg jag hos Små Hjärteting när vi var dit häromdan

 

                 

                     via GIPHY 

 

Vi bara slappar i dag och städar vidare lite för har man en nackskada och även besvär med ryggen så blir det till att ta ett rum i taget. På lördag skall vi i alla fall in till Västerås och träffa min mans bror och den 7 juni så möter vi upp sonen i Enköping för att åka ut på äventyr. Hoppas allt kommer att gå i lås. Vi är piggare men vi har ändå inte orkat bjuda hem några som vi lovat men det blir i juni istället. Stambytet tog på mer än vi trodde så vi behövde vevas igång lite långsamt. Sen är jag inte samma person som innan min utbrändhet och nackskada, man blir förändrad och har sämre ork med extra saker och blir lätt isolerad eftersom man inte kan hänga med som förut. 

 

       

Barbro och jag på IKEA 12 juli 2013. Vi spexade lite medans min man fotade. Vi var i en köksdel och låtsades ta ett glas champagne. Jag skall leta efter orginalbilden så jag kan snygga till den i photoshop senare. Nu hoppas jag ni får en festlig fortsättning på dagen.  

 

     

Amy Cacdonald med This Is the Life

 

#Sovrumsfönster #Lampdelen #Smörgås #Storrensning #Hjärteting #Amy

Av Malin wiper - 30 maj 2019 08:22

       

Eftersom jag går på kurs nu gällande bildspel så kommer jag in hit lite oregelbundet. Här har ni ett bildspel på några av alla bakverk jag fotat genom åren. En del av bilderna är tagna med en av mina gamla små digitala kameror. Klippet får bli en helghälsning till er alla för nu har vi ju en helgdag. Denna gång gjorde jag bildspelet i en lite mer avancerad form i programmet Ashampoo Slideshow Studio HD4. Musiken hämtade jag gratis från Bensound. Klicka här för att se mitt första bildspel


 


                                      

#Bildspel

Av Malin wiper - 29 maj 2019 13:30


 

När vi gick förbi där fiskmåsparet häckar så var det ett himla väsen på både fiskmåsar, kajor och skator vid häckningsplatsen. Det visasde sig att dom andra fåglarna var ute efter fiskmåsäggen. Dom slogs nästan i luften och vad vi såg så var hälften av boet borta men min man såg att det fanns lite kvar och där låg äggen. Jag kunde inte filma för solen gassade för mycket åt det hållet

 

 

Fick en lite dimmig bild av fiskmåsparet där dom satt och vaktade men sen bröt hel...et ut igen

 

                                   


                                                                 Ali Express

 

När vi gick i centrum så såg jag en solhatt för barn som nån tydligen tappat sen har nån annan  satt den på denna röda stolpe. Den hade jordgubbar som mönster

 

                                             animated-strawberry-image-0003


 

Matpiraten köpte vi dessa två krukväxter till balkongen och växten heter Bouvardia


 

Så här ser dom små söta blommorna ut på nära håll


 

Nu har min man planterat ut blommorna i våra porslinskrukor mot balkongväggen som vätter mot både badrum och sovrum

 

                                    


                                                                                          Mammselk

 

En bild uppifrån. Dom blir finare sen när dom får breda ut sig lite. Vi köpte dessa krukor hos Åsby Floristen i juni 2017. Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag skrev om detta

 

 

Så här såg det ut 25 maj 2018. Lila pelargoner som inte var så här höga när vi köpte dom

 

 

I juni 2017 första sommaren i Hallstahammar hade vi som snyggast på balkongen. Allt var nyköpt och blommorna blev jättevackra och mustiga efter ett tag

 

 

En galning flera trappor upp framför Hammarteatern 

     

      

Gnarls Barkley med låten Crazy. Det är en amerikansk musikduo bestående av producenten Danger Mouse samt rapparen och sångaren Cee Lo Green. Dom bildades 2003 och denna låt är från deras debutalbum St. Elsewhere (2006). Härlig röst och snyggt klipp

 

 

Nu skall vi äta en sen lunch och sen skall vi fixa lite med sånt som vi kommit efter med. Det är svinkallt ute men dom har lovat finväder till helgen men vi får se. Ha nu en fin fortsättning på dagen mina fina läsare    

                                                                             


#Fiskmåsparet #Solhatt #Bouvardia #Galning

Av Malin wiper - 29 maj 2019 09:00

       

Detta är mitt första bildspel och det har jag skapat i Ashampoo Slideshow. Nu vet jag hur det går till och nästa gång skall jag sortera bilderna bättre och ha lite roligare musik till för denna var lite för ödesmättad. Det har tagit lite tid att göra iordning bilderna både i rätt storlek och fixat i photoshop. Jag har många äldre bilder som jag skall leta upp på externa hårddisken och använda till nästa bildspel. Efter att allt var klart så satt jag in bildspelet på Youtube. Det var riktigt roligt att lära sig detta och jag tackar min man som har tålamod med mig som vill att allt skall gå snabbt. 

 

Tyvärr så kom inte alla bilder med så min man har hittat en mer avancerad sajt där man får in fler bilder i bildspelen. Den skall vi testa i morgon

 

                  animated-duck-image-0128                                  animated-duck-image-0128

 

  

Här skiner solen men det var bara 9 grader varmt i morse. Både min man och jag har blivit mycket piggare sen vi slutade äta efter klockan 18.00 och vi dricker mycket mer vatten. När det blir svårt så dricker vi en kopp te på kvällen så det går åt mycket te nu.

 

  

Med denna bild jag tog på Åsby Hem & Trädgård häromdan önskar jag er en ljus och fin dag. Tack för att ni tittade in till mig.             

 

 

 #Bildspel

Av Malin wiper - 28 maj 2019 13:30

   

Det blir ett kort inlägg för jag går på kurs hos min man för att lära mig göra egna bildspel med musik till. Jag hade nog kunnat lära mig det själv men det känns bättre om jag skulle haka upp mig för min man har läst in sig i förväg på detta och har mer tålamod. Jag har gjort bildspel för några år sedan då jag gick med i en sajt som var väldigt bra uppbyggd och det var lätt att lära sig. Tyvärr så gick jag sen ur sajten och då försvann alla mina bildspel från bloggen. Det var ingen höjdare så nu blir det ett mer avancerat nedladdat som inte kan försvinna. Jag tänker göra ett bildspel över några av mina bästa bilder genom åren det första jag gör

 

 

En fotboll låg mitt på en gräsmatta mellan husen vi gick igenom på hemvägen i dag. Jag har bara sett fotboll live en gång i livet och det var i Göteborg på Ullevi. Tyvärr fattade jag inget intresse varken för fotboll eller ishockey. Jag kände några personer som var intresserade och dom tyckte jag skulle följa med. Jag har mer varit intresserad av indrott på skridskor både långfärdsskridskor och konståkning. På nackstaplan i Sundsvall var det ofta tävlingar med långfärdsskridskor. Sen har jag följt konståkning alla grenar i många år utom dom sista åren då jag haft fokus på så mycket annat så det har inte hunnits med riktigt. Efter åren får man nya intressen och sånt är livet. 

 

                 animated-football-and-soccer-image-0014                                               animated-football-and-soccer-image-0014


     

Coldplay Everglow till snygg skridskoåkning

 

 

I år blir det tagetes i våra två grå blomlådor på balkongen. Dom har vi köpt hos Åsby Floristen Vi har haft andra färger förut så vi ville förändra lite. Dom kommer att växa ihop mer för nu ser det lite glest ut. Vi får se om pelargonerna får blommor igen i dom andra tre krukorna vi planterat dom i. Dom blommade förut men sen dog dom och sen dess är det bara blad kvar. Vi har sen två porslinskrukor på väggen som vi också skall köpa blommor till

 

  

Nu känner jag mig lite bladig så jag återkommer så fort jag lärt mig klart bildspel. Ha det bra och sköt om er


#Kurs #Fotboll #Coldplay

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards