Öppen Ridå

Alla inlägg under maj 2019

Av Malin wiper - 28 maj 2019 08:15


 

Detta är en moped GILERA RCR 45 från 2006 som jag såg nere i centrum

 

                                       


                                                               Plånboksbutiken

  

    

Dök även på en DERBI moped från 2016


 

 

En polisbil körde sakta genom centrum och här har dom närmat sig Hallsta Café & Restaurang där vi befann oss då. Här i Västmanland ser man fler polisbilar än vi gjorde i Småland. Dessutom har vi en liten polisstation som är bemannad nån/några gånger i veckan. Dessutom har vi en polis som går omkring dagligen och kollar upp och pratar med folk. Han är väldigt omtyckt och det gör skillnad att ha en polis som man vet är närvarande. 

 

                         


                                                           Light In the box

 

Hammarteatern har vi tyvärr inte besökt än fast vi bott här i över 2 år men till hösten skall det bli ändring på detta. Jag är också så nyfiken på hur den ser ut inuti och även sugen på att se teater.


     

På ena sidan om teatern så kan man gå in genom denna lövport som såg jättefin ut men lite annorlunda blad som jag skall fota på nära håll nästa gång. 


  

Nyfiken gul. Alltid härligt med nåt som lyser upp när man är på väg in i bostadsområdet

 

     

Kitty, Daisy & Lewis med låten I'm coming home. Det är ett brittiskt band och deras musik påverkas kraftigt av R & B, blues, soul, punk, Rock and Roll och västindisk musik. Dom är alla multiinstrumentalister som spelar både gitarr, piano, bas, trummor, harmonica, banjo, lapsteel gitrrr, ukelele, xylofon och dragspel. Wow! det var inte illa

 

  

Vi går vidare genom flera gångar innan vi är hemma


  

Så här ser det ut när dom fixar det sista på utsidan av dom nya fönstren som satts in ett tag innan stambytet


 

Fortfarande har vi massor av containers, bilar och arbetsfordon i området och dom beräknar att allt är klart 2021


  

Vi skulle städa i dag men av det blev inget utan vi var ute för länge och sen fortsatte vi se en serie där vi tar en CD skiva/dag för avsnitten är rätt långa. 

 

     

Med detta häftiga klipp önskar jag er en färgsprakande och upplevelserik dag vad ni än skall hitta på



#Gilera #Derbi #Polisbil #Hammarteatern #Kitty #Fönstren

Av Malin wiper - 27 maj 2019 13:45

 

I lördags besökte vi Ankis Loppis Fyndbod som ligger ca 400 m från oss. Vi hade lite att lämna in och jag fattar inte hur vi kan ha så mycket när vi nu lämnat in saker i flera år. Vi har ju inget stort förråd i källaren och det lilla vi har där är tomt nu efter att vi fått bort våra sommardäck. Vi har bara ett förråd och det är ute på balkongen ett kallförråd. Sen har vi resten i överskåpen ovanför garderoberna. Ankis är populärt så det är alltid mycket folk där och Anki själv är en sprallig kvinna som det alltid är roligt att prata med


 

Det första jag såg var dessa retrokläder som hängde ovandör klädställningar och skor


 

Min man hittade en av dom första mobiltelefonerna som kommer från Ericssons och heter Hotline. Det var mest resanden som hade såna och förvarade mobilen i bilen. Det var kul att få se en sån igen men nåt köp blev det inte för vi kan inte släpa hem onödiga saker. Klicka här för att läsa om mobiltelefonen som började säljas 1986


  

Här har han tagit av luren så både lur och underrede var rätt stora från början. 

 

                     

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Ericssons första handhållna ficktelefon                   


 

Sen fick han syn på denna sak som vi funderarde på vad den använts till. Den ser inte ut som hon har en Svensk folkdräkt på sig. Om nån vet vad denna används till så lägg in en kommentar. Om inte så skall vi gå tillbaka till Ankis när dom öppnar igen på tisdag och fråga


 

Från sidan ser den ut så här. Får känslan av att hon sitter på en toalettstol och man kanske skall lägga en liten tvål i förklädet så att den fungerar som en tvålkopp

 

                          soaps - GIFMANIA                                   soaps - GIFMANIA


 

Så här ser den ut baktill och kostar 50 kr. Vi kan inte köpa på oss mer än nödvändigt


 

En trappa ner finns allt från möbler, lampor, böcker, skivor, mattor, gardiner, leksaker mm


 

Några barnvagns/barnsängs clowner på barnavdelningen

 

     

Vad passar väl inte bättre då med låten Send In the Clowns. Fautline ft Lisa Hannigan. Den låten finns i många versioner men jag gillar denna för Lisa Hannigan har en berörande röst och gör låten till sin egen. Annars låter den mest musical med andra artister


 

Fint vid ingången

 

I dag promenerade vi ner till centrum och sen kände vi för att ta gratisbussen till Åsby. Det började regna så det var tur att vi hade med paraply och jag hade dessutom min röda impregnerade kappa som jag köpte på second hand jättebilligt. Den är tidlös och väldigt hållbar så jag är glad att jag sparade den. Klicka här för att komma in på ett inlägg jag skrev 2012 då jag köpte kappan. Nu måste vi städa för det behövs verkligen och om några dagar blir det besiktning av lägenheten efter stambytet. Ha en fortsatt fin dag och tack för att ni tittade in till mig 

 

                                       


                                                                                                     Vändbart paraply

#Ankis #Retrokläder #Hotline #Folkdräkt #Clowner #Lisa 

Av Malin wiper - 27 maj 2019 07:45


 

I onsdags gick vi förbi Shop Esmeralda här i Hallsta och då gick vi in dit för jag ville kolla runt lite. Klicka här för att se när jag var dit sist. Dom har ett bra urval och man får ett bra bemötande av kvinnan som driver stället

 

                                                          

 

Här följer lite bilder på det jag fotade där. 


 

Jag har inte haft bikini sen slutet av 1970-talet. Jag har heller inte badat i sjöar eller hav den 1980-talet. Jag har aldrig varit intresserad av att ligga på en badstrand. Jag kan tänka mig att sitta vid vatten och blicka ut över nejden men annars dras jag hellre till att åka runt och upptäcka ställen. Alla är vi olika och skall så få vara. När jag var barn så tog föräldrarna ut oss barn till fina små badstränder och även Fläsian i Sundsvall som var populärt på den tiden. 


 

Dom hade fina nattlinnen också med ankare på

 

                                             

                                                                        Z-Profil

  

Här en annan modell med snygg dekor

 

 

Här visar hon som driver butiken lite solhattar som nyss kommit in, jättesnygga. Hon är så fin och gullig och passar ypperligt i såna solhattar. Jag däremot passar tyvärr inte i den modellen så jag fick mig ett gott skratt när jag såg mig själv i spegeln. 

 

Klicka här för att läsa lite om Shop Esmeralda. Vad jag kan läsa där så heter hon Maria

 

                                


                                                                Amazon 

  

Det fanns ytterligare en som Maria visar upp på bilden

 

 

Smycken finns det en hel del av också som här hårda armband i svart och guld

 

  

Runda örhängen i svart, guld. Guld silver


 

Dom har även smink av märket IsaDora och det tål jag bra för dom produkterna är milda och inte parfymstinna. Jag köpte rouge för det jag hade förut var helt slut men det räckte i över ett år. Jag köpte ett läppstift häromdan på Apoteket Hjärtat men det var lite för mörkt för mina läppar så jag köpte ett ljust från Isa Dora som jag kan blanda med det mörka och det visade sig funka bra

 

                                               


                                                                                                              fruugo 

  

Nu hade dom även fått in Brow Bar från IsaDora. Toppen för nu kan jag köpa min speciella ögonbrynspenna hos dom. 

 

  

Så här ser den ut som jag köpte i februari i Västerås och det är en sån från Isadora Brow Bar som som nu finns hos Shop Esmeralda. Det är en sån där man vrider fram ett stift och den är helt suverän att måla ögonbrynen med och jag som har problemögonbryn är lyrisk över denna penna. Tiden med vanlig ögonbrynspenna och vässare är förbi för mig nu

 

 

Efter det såg jag att dom hade ursnygga armband och blev så sugen. Dom fanns i både silvrigt, rosa och lite mot beige, gult, grått och märket är Uppdate CPH. För att se alla produkter och priser så måste man bli medlem. Ovan ett i rosa färgton

 

 

Jag föll för detta som är lite grått, beige mot gult. Det har ett brett magnetlås baktill. Jag har smala handleder i jämförelse med min kropp men detta funkade bra och ramlade inte ner på handen. Jag hade bara tänkt köpa sockor och rouge men kom ut med lite mer mer. 

 

     

Leonard Cohen med I'm your man. Kan det bli sensuellare än med hans lite raspiga häftiga röst och sångstil? verkligen inte enligt mig. Ha nu en skön början på en helt ny vecka som jag hoppas blir till belåtenhet

 

#Esmeralda #Bikini #Nattlinnen #Rouge #Armband #Leonard

Av Malin wiper - 26 maj 2019 16:15


 

På väg till Nibbleskolan där vallokalen låg gällande EU valet. Jag har varit lite tveksam till att rösta för jag var emot EU ända från början men nu är vi ändå med men jag känner mig inte helt tillfreds. Väldigt kluven eftersom det inte finns nån riktigt bra att rösta på. Det började regna men inte så mycket och det var inte så långt som jag trodde till vallokalen

 

  

Här börjar vi närma oss Nibbleskolan och det var bra med utsatta skyltar utefter den lilla gångvägen till vallokalen

 

Då var vi framme vid vallokalen i Nibbleskolan

 

 

När vi gick ut såg jag denna vägg med grafitti

 

 

Det fanns två såna här karuseller på skolgården. Får en liten rymdkänsla när jag ser dom

 

                   animated-spaceship-image-0049                                        animated-spaceship-image-0049

 

 

Regnet kom av sig och vi promenerade tillbaka mot centrum.

 

Helt plötsligt såg jag en hare som sprang igenom ett bostadsområde. Jag fotade som en galning men fick bara en bild som var visningsbar. Ingen vet vart haren har sin gång (gammalt uttryck)

 

                           animated-hare-image-0019                animated-hare-image-0019                animated-hare-image-0019                animated-hare-image-0019

 

 

Rosa pelargoner i krukor vid en dörr

 

 

Vi gick förbi OKQ8 på vägen ner mot centrum där vi tänkt handla mat. Vi delade på ett mörkt bröd med skagenröra och grönsaker. Till smörgåsen tog vi varsin cappuccino mellanstorlek. Satt där en stund och bara slappade.

 

  

Tog en ny bild på fiskmåsen som häckar. Både hona och hane häckar när det gäller fiskmåsar. Fiskmåsen låg där så tryggt och känner säkert på sig att jag inte vill den nåt ont. Nån hade slängt upp en aluminiumform med nån maträtt på taket så jag antar att måsparet blivit bjudna på mat.

 

           

Pratade med syrran i telefon i dag och dom trivs jättebra i Varberg, och det glädjer mig. Tänk att bo nära havet..  . Nu har jag betat av en stor disk och vi skall se en serie tillsammans min man och jag som vi började titta på i går. Det är så mysigt att sitta i soffan och se nåt ihop för det gör vi sällan numera då var och en sitter i sitt rum med datorn. En kopp kaffe till är ju inte heller fel..  . Ha nu en både mysig och vilsam söndag 

 

     

Här ett klipp med Bobby Darin och en låt som passar in Beyond the sea. Bobby Darin dog 1973 endast 37 år gammal. Han hade ett medfött hjärtfel och dog efter en operation. Han hade en väldigt fin röst 

 

#Nibbleskolan #Grafitti #Hare #Bobby

Av Malin wiper - 26 maj 2019 09:45


   

I går besökte vi Hallstahammars Livs efter att vi la ner detta med bussen till Åsby. Min man såg att dom hade jättefina äpplen och apelsiner så han köpte lite av den varan

                                          

  

Vi kom hem med både apelsiner, äpplen, bananer och en burk med Ajvar. Min man tyckte att det var så spännande för ajvaren innehöll även ost. Han använde lite på en hårdbrödsmörgås och tyckte den var jättegod och lite mildare än den vanliga. Den var inte så paprikastinn så han var nöjd själv äter jag inte sånt för min mage är känslig 


  

Mopedbilen utanför Cafét har jag fotat förut på nära håll


 

Supergod cappuccino på Hallsta Café & Restaurang


     

  

  

 

Åsby Floristen har alltid så fint utanför sin butik


 

Här ser man en av dom duktiga floristerna


Tänk att så många piskställningar står kvar på gårdar. Jag ser sällan nån som piskar mattor numera. På den tiden jag växte upp så användes dom flitigt. Mattpiskare kallades piskkäppar vad jag kan minnas. Piskställningar finns fortfarande att köpa lite överallt

                                       


                                                         Claes Ohlson 

  

Här tas man till lite högre höjder. Vi har många arbetsfordon och hisskonstruktioner i vårt område nu. Det fixas det sista med dom nya fönstren men nu från utsidan. 


      

Bobby Wilson med en passande låt Higher and Higer. Det är en gammal goding som hans pappa sjöng in orginalet och han heter Jackie Wilson. Klicka här för att höra hans version. Jackie Wilson dog redan 1984 i en ålder av endast 50 år.

 

Jag blev så förvånad över att vi vaknade när klockan var över 08.30 för vi brukar för det mesta vakna före 07.00 Nu både regnar och blåser det så jag är så arg på mig själv att vi inte röstade i förväg för nu är det en bit att ta sig till vallokalen. Hela veckan hade vi kunna röstat i Kulturhuset. Det känns lite konstigt för vad och vem kan man lita på nuförtiden. Får rösta på det minst onda. Ha nu en fin söndag gott folk och sköt om er

                                               

Det är Mors Dag i dag men min mamma dog för några år sedan och jag saknar henne så mycket så det går inte att beskriva. Ibland gör det ont men det känns som hon finns runt mig på nåt märkligt vis. Min mans mamma gick bort bara nåt halvår efter min mamma. 



#Livs #Ajvar #Mopedbilen #Piskställningar #Arbetsfordon #Bobby

Av Malin wiper - 25 maj 2019 16:00


                      


     

Nu har jag äntligen sett filmen A Star Is Born och det på HDMT.net. Där är inte filmerna svensktextade men jag förstår rätt bra ändå. Det är ett drama, musik, romance från 2018 i regi av Bradley Cooper. I rollerna ser vi: Lady Gaga, Bradley Cooper, Sam Elliott, Andrew Dice Clay, Rafi Gavron, Anthony Ramos, Dave Chappelle mfl

 

                            

Bradley Cooper både regisserar och spelar huvudrollen i denna remake där vi får möta musikern Jack Maine som blir förälskad i den kämpande artisten Ally. Hon har precis gett upp drömmen om att slå igenom som sångerska, när hon upptäcks av Jack som hjälper henne in i rampljuset. Men när Allys karriär börjar ta fart så håller deras relation på att rasera – samtidigt som Jack kämpar mot sina inre demoner…

 

                         animated-spotlight-image-0002                         animated-spotlight-image-0002                         animated-spotlight-image-0002

 

 

Jag gillade verkligen filmen som spelar på alla känslosträngar. Alla skådespelare gjorde bra ifrån sig men Lady Gaga och Bradley Copper var extra suveräna i sina karaktärer. Filmen var känslosam, spännande, rolig så den hade lite av varje. Bradley Cooper är en bra sångare men när Lady Gaga sjunger så får man gåshud och känner hennes närvaro och inlevelseförmåga fullt ut. Det är en passionerad kärlekshistoria med en sorglig botten och en svärta som känns i hela kroppen. Tårarna kom emellanåt och jag blev verkligen berörd. 

 

Jag ger filmen 4 starka noter av 5 möjliga i betyg

 


       

 

                                                    

            

Den mest kända låten från filmen Shallow              

 

 

#Star #Bradley #Shallow

Av Malin wiper - 25 maj 2019 12:15


                        


 

Här följer lite bilder från våra promenader. En sån här LADA 2121 från 2011 skulle jag inte säga nej till. Den är hög och lagomt stor

 

  


                     animated-car-image-0482               animated-car-image-0482               animated-car-image-0482               animated-car-image-0482


  

   

Såg denna Kabe husvagn på en gård.  KABE husvagn hade min man och jag på 1990-talet då vi bodde i Katrineholm. Jag tror vi köpte den 1998, 1999. Vi hade den bara ca 1-2 år för då bestämde vi oss för att köpa en helt ny husvagn och då en Adria. Den tog vi med oss då vi flyttade till Vaggeryd men sen köpte vi hus och då sålde vi den. Vi upptäckte att vi inte kunde stå på samma ställe på en camping utan vi behöver åka omkring så vi ångrar att vi inte köpte husbil istället. Sen blev ekonomin sämre då jag blev sjuk och inte kunde arbeta. Vi bodde nästan 9 år i Katrineholm. När vi sen flyttade till Vaggeryd så åkte vi ändå igenom Katrineholm varje gång vi åkte till min son i Enköping

 

                                     


                                                                                                   Geco

 

Gult möter rött

 

                             


 

Gult möter grönt

 

          


 

Rött möter gult. Nu har väl människan blivit galen..  . Kunde inte komma på nåt annat att skriva


Nu börjar det grönska och pyntas på balkonger. Det är bara vi som är lite försenade i år.


 

Ska vi kela lite?


 

Så var vi då på väg hem igen den dagen och det genom en av gångarna till husen nedanför våra. Jag gillar inte bara pelare utan såna här gångar också, plus överraskande arkitektur

 

  

Jag hann inte med att blogga i morse för jag hade inga bilder klara. När dom var klara så var vi på väg ut för att ta bussen till Åsby. I dag är det ÅsbySkantzen dagen. Vi trodde Brukslinjen gick 10.00 precis som på vardagar men icke sa Nicke. Den gick 11.00 första turen så vi var en timme för tidiga och det såg även ut som det skulle bli regn så vi gav upp. Gjorde lite annat här i samhället istället. En sak som har hänt i kroppen då vi inte ätit efter 18.00 på kvällarna är att vi blivit lite piggare och min svullna mage har gått ner. Vi dricker mycket mer vatten och blir vi hungriga efter 18.00 så tar vi en kopp gott te och det mättar mer än man tror.

 

     

Jag är väldigt förtjust i Ryan Woodwards animerade dansklipp till musik. Har haft några inne i bloggen förut men det var ett tag sen. Hans animeringade klipp är innovativa, annorlunda och njutningsbara. Animerade bilder blev jag betagen av när jag stötte på Vickes stora animeringssida ca 2004. Gillar även bra animerade filmer. Här kommer ytterligare ett klipp då med låten Thought of you. I går såg jag på Let's Dance och blev så glad när Kristin Kaspersen gick vidare. Hon dansar ju som en proffsdansare. Sen tyckte jag att Lance Hedman skulle ha gått till finla för han har varit mer jämn än Magdalena

 

Nu verkar solen komma fram lite och jag önskar er en fantastiskt fin lördag. Njut och ha det bra 

 

                    

                     Animerad av Vicke

 

 

#Lada #KABE #Rött #Balkonger #Gångarna #Ryan

Av Malin wiper - 24 maj 2019 13:45


  Elin Sundberg


Nu är det 100 år sedan kvinnor fick rösträtt och det känns egentligen inte så lång tid. Nu blåser högervidar över oss som vill ta bort många av kvinnors rättigheter. Det gäller för unga och kommande generationer att kämpa och inte släppa taget om sina rättigheter. Klicka här för att läsa lite om detta med kvinnlig rösträtt. Klicka här för att läsa lite mer på Wikipedia. Det gäller att kvinnor ställer upp för varandra när vi blir särbehandlade och fortfarande får kvinnor lägre lön än män fast dom har samma arbete. Det skulle jag aldrig acceptera så jag har alltid begärt samma lön som männen då jag haft såna yrken där män varit involverade. Jag avskyr såna orättvisor för vi är människor allihopa oavsett kön och skall ha samma rättigheter och skyldigheter

 

                               gender symbols - GIFMANIA                                                 gender symbols - GIFMANIA 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg där jag recenserat en film som handlar om just kvinnliga rösträtten. Klicka här för att komma in på ett ställe där jag skrivit just om jämnställdhet. Tack och lov är dom flesta män bra män och ser kvinnor som sina jämlikar. Jag beundrar kvinnorna som orkade kämpa år ut och år in. Klicka här för att se ett klipp som skrämmer mig. Det är ju fritt upp till hon i klippet och alla som vill ha det så men påtvinga inte oss andra detta utan låt oss leva vårt liv som vi vill. Jag tycker dessutom att pappor är lika viktiga i barns liv för jag har haft det så i min barndom att pappa tog hand om oss barn lika mycket som mamma för båda arbetade och det har inte skadat mig utan tvärtom. Dom som inte har nån partner hur skall dom få det att gå ihop utan inkomst. Ärligt talat så förstår jag inget av världen vi lever i och all galenskap

 

      

Nu skiner solen igen men ett tag såg det ut att bli regn. Vi promenerade ut med medhavd fika och kände sen lite regndroppar så vi fick sätta oss på första bästa ställe i en liten parkoas. Det skriver jag om i ett annat inlägg. Efter fikat promenerade vi några km och luften är rätt sval och skön utanför solen. Ha nu en fortsatt fin dag kära ni som tittar in

 

            

 

#Rösträtt #Promenerade

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards