Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 maj 2016

Koreakriget, en pappa i FN-tjänst.

Av Malin wiper - 19 maj 2016 13:30


                



  

Ser det inte ut som en scen från serien "M*A*S*H*"?. Det är min pappa som står längst till vänster. Han blev utskickad av FN som sjukvårdare under Koreakriget. Jag går på minnenas allé just nu i och med alla diabilder som min man fixar till. Pappa åkte ner tillsammans med en arbetskamrat så det var nog tryggt att dom var två som kände varandra väl. Dom umgicks även familjevis på fritiden.

 

                                                                            

 

M*A*S*H är en amerikansk TV-serie, producerad 1972–1983. Den var inspirerad av filmbolaget 20th Century Foxs film M*A*S*H (Mobile Army Surgical Hospital; på svenska Mobilt armékirurgisjukhus) från 1970 och baserad på boken M*A*S*H, om ett gäng läkare och övrig personal på M*A*S*H 4077 i Korea under Koreakriget. Serien gick ursprungligen på det amerikanska TV-nätverket CBS från 17 september 1972 till 28 februari 1983 och består av 251 halvtimmeslånga avsnitt. Några få avsnitt var en timme långa, och det allra sista var ett långfilmslångt två och en halv timme långt finalavsnitt. Serien varade nästan fyra gånger så länge som det krig under vilket den utspelar sig.

 

Ledmotivet till serien M*A*R*S

 

                                     


  

Pappa fotograferar i närheten av förläggningen. Pappa rapporterade om läget genom Sundsvalls Tidning. Han var som en korrespondent. Kom ihåg en gång då han berättade att han fått se mycket hemska krigsskador som han fått lägga om. Han hade flera album fulla med bilder från den tiden. Kom ihåg att det var lite spännande som barn att bläddra i dessa album som han fixat till med finess.

                                          

  

En gatubild med  ett stycke historia. Min man har arbetat med bilderna men dom går inte att återställa helt

 

 

                                          

 

   

Pappa till höger och hans kompis Rune längst till vänster. Antar att huset bakom är deras förläggning.

 

                                  


 

Hittade även en bild på mig sovandes med en docka som jag antar pappa köpt i Korea eller Hong Kong. Önskar man hade kvar den dockan. Min syster är nästan 11 år yngre än mig så hon var inte född då. Min bror är med på många bilder också men dom får han se själv så småningom.

 

    

Mamma och jag på väg nånstans. Så snyggt klädd både hon och jag var, dom kläderna skulle passa även i dagens läge. Hon har nån slags halvhatt som man bara trycker ner som ett format diadem men bredare. Föräldrarna var väldigt noga med klädseln på både dom och oss barn. Kolla in dom gamla bussarna, bilarna och bensinpumpen. Bilderna är lite oskarpa men har hållit sig rätt bra ändå

 

 

#Pappa #FN #Koreakriget #M*A*R*S

 
 
Annelie

Annelie

21 maj 2016 04:41

Men gudni vad roligt att ha dessa bilder kvar... *facinerande*

Trevlig Helg...// Kram Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

21 maj 2016 08:00

Det är verkligen roligt

Ha en trevlig helg själv
kramar från
Malin

 
Åke

Åke

17 november 2021 06:04

Så fina minnesbilder. Så bra arbete din man gjort. Jag är impad. Har han scannat in på en scanner? Jag har en del diabilder själv som ligger dock i lådor (magasin). En man plockar ju aldrig fram sånt… minst 1000 st.

http://www.nacka144.se

Malin wiper

17 november 2021 09:01

Min man har scannat in alla koreabilder och sen fixat till dom i och med att han höll på med sånt på Museieföreningen i Vaggeryd några år.

Vad kul att du har så många diabilder då borde du scanna in dom men det tar ju sån tid och kraft

 
Åke

Åke

17 november 2021 06:09

Bäst jag skickar och delar upp innan jag blir utkastad. Nu tänkte jag inte överföra alla bilder, men några… jag fotade till dia ca 10 år… det måste vara minst 15-20 kassetter…

http://www.nacka144.se

Malin wiper

17 november 2021 09:02

Det var mycket det och som sagt så tar det tid. Så många kassetter wow!

Ha en fin onsdag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24
25
26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards