Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2014

Av Malin wiper - 31 mars 2014 15:30

  

Jag kommer bara ut för att sätta in detta inlägg som jag nästan hade klart. Vi var även till Rudenstams Gårdsbutik i Huskvarna i lördags för att köpa lite grönsaker, frukt och annat. Det blir inte dyrare än att gå på en vanlig butik och här är nästan allt närodlat och kravmärkt. Klicka här för att se vad jag skrev sist jag var dit

 

Klicka här för att komma in på deras hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook 

 

 

Hittade ett klipp på Youtube där man får sig en liten rundvandring i butiken 


  

Denna glada trevliga kille var där och visade upp sina ägg från Hyltebrings i Aneby, han är en av tre bröder som som satsat på en hönsgård. Dom har närproducerade ägg från frigående höns som även har möjlighet till utevistelse. Vi köpte ett helt flak för vi skall baka en del framöver och fylla frysen. Köper man ett helt flak som väger ca 2 kg så kostar det 50-55 kr och det tycker jag inte är dyrt och då vet man att hönsen har det bra.  


Klicka här för att komma in på deras facebook
 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på dom tre bröderna. Dom heter Olle, Karl och Simon Hyltbring. Vad kul att så unga killar vill satsa på detta, det bådar gott för framtiden.


  

En del av gårdsbutiken där det finns safter av olika slag mm.


  

Äppelmust med fruktkött som vi även fick smaka på och det var verkligen gott och kraftfull smak

     

Detta är en mousserande dryck gjord på vita vinbär och den går utmärkt att ha som alkoholfritt alternativ. Jag har själv bjudit på sån och då lagt i massor av isbitar. Tänk vad gott en varm sommarkväll när man sitter utomhus


  

Här går min man runt inne i frukt och grönsaksstället

 

  

Från Lakritsfabriken hade dom en syryp i flaska som skall vara jättegod att ringla över glass. 

 

Klicka här för att komma in på Lakritsfabrikens hemsida. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

 


  

En hel hink full med mörk 70%:ig choklad som kostar 22 kr/hg


  

Vi köpte med oss en påse med kravmärkt Ölands Lantvete "siktat mjöl" från Wästgötarna. Klicka här för att komma in på deras hemsida


Här har vi inte fått i så mycket i korgen än.    


  

Jag brukar fota nån av tjejerna när de tar betalt och denna tjej har inte varit med i min blogg förut. Hon var lika trevlig och glad som dom andra och hon hade ett fint långt hår. 


   

En ny serie som dom fått in som är Marokansk Keramik. Den kommer från Rif Design som stödjer familjeföretag och det är handgjort och väldigt vackert och kraftfullt både i kvaliten, färger och mönster. Det fanns flera såna här stora tallrikar i olika kombinationer men jag tyckte bäst om detta    


  

snygga äggkoppar och skålar        


#Rudenstams #Keramik #Hyltebrings #Lakritsfabriken #Rif

Av Malin wiper - 31 mars 2014 08:00

 

I lördags när vi åkte till Jönköping så besökte vi Sam Hjälp igen bara för att titta oss omkring lite när vi ändå var i krokarna. Kolla vilken gigantisk klocka som har som gnistrande stenar som tid. Vi håller på att rensa bort i källaren och kan inte köpa på oss en massa saker utan bara nåt vi behöver.


  

Tror ni vi höll detta?...  man törs inte åka dit för det finns alltid nåt man vill ha. Dessa figurer i glas som föreställer en man och en kvinna nakna är små vaser från Sea Glasbruk och dom var så fräcka så jag kunde inte låta bli att köpa dom. Dom kostade bara 20 kr/st och jag skall plocka sommarblommor och ha i dom.   


  

Jag kunde inte heller låta bli att köpa dessa örhängen men dom kostade ju bara 10 kr...   


  

Det stoppade inte där för jag hittade en kocka för endast 40 kr som såg helt ny ut. Den ser så liten ut på bilden men är större i verkligheten. Just nu har jag bara två kockor som jag använder och den ena är från Wahlbergs Ur & Guld och den andra köpte jag på second hand. Fast jag har sparat en del av klockorna jag haft förut för flera har jag fått av min man. 

 

          

vi hittade även en ny taklampa till sovrummet för endast 150 kr och det var riktigt kraftfulla veckade glaskupor på dom tre lamphållarna och den passade mycket bättre in i vårt sovrum än den förra gjorde och ger ett mycket mysigare sken. 

 

   

Här hänger den gamla lampan som är i klädd i ett spetstyg runt stålställning. Jag gillar den men det blev inget mysigt sken och sovrummet känns lite dött så nu med ny lampa och tavla så blev det mysigare därinne.  Om det är nån som vill ha denna så säg till annars lämnar vi in den till second hand. 

  

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och se vilket evenemang som kommer 4 april  

 

 

#Sam #Lampa #Vaggerydstorget 

Av Malin wiper - 30 mars 2014 18:30


En kompis till min son är med i detta band The Big City Poets. Klicka här för att komma in på deras facebook. Jag tycker låten och videon är jättebra även sångerskan och musikerna.Detta måste ju bli en hit. Klicka här för att komma in på deras blogg. Klicka här för att komma in på en sida och läsa mer om gruppen. Min man och jag har träffat Mikael Rosén när min son fyllde 30 år för nästan 11 år sedan. Min son bodde då i Sundsvall och han hade ett rätt stort födelsedagsparty och det var ute i en trädgård en varm sommareftermiddag. 

 

Min son lärde känna Mikael Rosén när dom var med i samma symfoniorkester, då var dom 15-16 år gamla.  Min son spelade fiol och Mikael spelade slagverk och dom var till Finland och andra ställen och spelade. Den ungdomsorkestern finns inte längre. Han träffade Mikael och hans fru för 4 år sedan i deras lägenhet i Stockholm. Mikael bor halva året i Botswana där hans fru är född. Jag minns hur rörd jag blev när jag hörde min son spela fiol första gången i en symfoniorkester, det var i Tonhallen i Sundsvall och det var en mäktig upplevelse. Min son har även varit med i Sundsvalls blåsorkester och spelat elbas. Det dyker upp så många minnen nu så jag får stoppa...  

 

 

Här ser ni min sons kompis Mikael Rosén och den kvinnliga sångerskan Germaine.



#Poets #Symfoniorkester #Tonhallen

Av Malin wiper - 30 mars 2014 18:00

     

Vi tog en tur ner till Kulturhuset Spira också för att promenera vid vattnet i lördags där det fortfarande är obebyggt så man kan njuta av utsikten. Det är ju inte klokt vilka parkeringsavgifter dom har där. Tänk om man skall gå på ett evenemang på Spira och måsta betala för 3-4 timmar och kanske mer. Det kostar 25 kr/för 3 timmar och sen kostar det ytterligare 15 kr för varje timme man står där. Visst det är ju annorlunda och snyggt på utsidan men vad jag hört så går det inte så bra Klicka här för att läsa lite om detta, och dom som inte har tillräckligt med pengar kan ju inte gå dit Önskade att teatern på Tändsticksområdet hade kunnat få vara kvar, dit har vi gått och sett bra teater för endast 100 kr/person.  

 

  

Gillar dekorationerna dom har utanför huset i form av trattar som ger karaktär.   

 

   

Här ser man Munksjöbron som man ser från Kulturhuset. Den fanns inte när vi flyttade till Småland. Det var inte lätt att fota när solen var så gassande så jag fick arbeta rätt mycket med bilderna i photo shop

  

Vacker musik av Hanna Chang med "The Swan". Klicka här för att läsa om henne, hon stavar även Han-na Chang och hon är både cellist och dirigent

 

  

Bakom Kulturhuset så kan man sitta både på bänkar och på trappstegen ner till vattnet och njuta av våren och utsikten.

 

  

Här ser man alla trattar som pryder gräsmattan bakom Kulturhuset men man ser även byggnader som kommit till dom sista åren och det är inte några få utan det byggs för vattendraget så snart har man ingen utsikt annat än från såna här ställen. Trattarna används också som högtalare och jag har hört musik strömma ut ur dom 

 

  

Vi parkerade vår bil i ett helt nytt parkeringshus som hade runda stora lampor hängande som såg ut som jordglober 

 

  

Från pakeringen kommer man ut i ett helt nytt område med flera nybyggda stora hus utefter gatan. I och med detta så har det blivit massor av nya butiker och Caféer och matställen. Jag fattar inte hur mycket man kan bygga på 14 år för Jönköping är inte samma lilla mysiga stad som när vi flyttade hit. Alla dom nya husen som byggts utefter Munksjön ser ut som stora kryssningsfartyg. Jag låter kanske som en bakåtsträvare men jag tycker det var mysigare förut för nu är det ett virrvarr av byggnader. Det borde byggas lite billigare boenden också lite utanför centrum som vanligt folk har råd att bo i. När vi var inne i centrum så finns det två Gallerior som håller på att duka under så jag undrar om vi behöver några fler butiker och dessutom är hyrorna skyhöga. Jag trivs bäst på västra sidan av stan där man känner igen sig. 

 

Bernards Café har öppnat ett nytt ställe i ett av dom nya husen.  

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se och se en plafond som vi säljer för 50 kr. Den har mer färger än det syns på bilden och är lite glänsande. 

 

 

#Spira #Kryssningsfartyg #Bernards # Munksjöbron #Hanna #Vaggerydstorget

 

Av Malin wiper - 30 mars 2014 13:00

  

Här fortsätter jag med del 2  ang serien med ringar jag inte fick in i förra inlägget ang Wahlbergs Ur & Guld. Det är en serie med ringar som kommer från Bering och kallas för kombinationsringar. Namnet är Arctic Symphony Collection och är hightech-keramik och rostfritt stål. Som ni ser på bilden så har man flera olika ringar breda som smala att välja på och ni ser ett exempel upptill där man kan ha bara den svarta ringen men vill man göra den större och i sin egen smak så trycker man på ex två såna guldiga smala ringar på sidorna. Klicka här för att komma in på en sida och se mer 

 

Klicka här för att komma in på deras facebook. Hoppas det går att komma in för jag har inte fått cromeläsaren att fungera på vissa sajter


  

Här ser man en vit till höger och sen har man skruvat eller tryckt på två stycken andra smalare på sidorna och då kan den kosta ca  från 599-1.300 det beror på vilka stenar eller annat det är i kombinationerna och även mittenringen. 


  

Här har mittenringen en sten  och då kan den komma upp i det dyrare priset. Vill man ha bara den i mitten så blir det billigare eller bara dom två sidoringarna tillsammams. Anette som visade oss är mamma till ägaren som heter Rickard hon  sa att det är väldigt hög kvalitet på  ringarna   


Ytterligare kombinationer som går att ändra och sätta dit andra eller bara ha en eller två av ringarna 


  

Eller om man bara vill ha en svart ring i mitten


  

En lite elegantare som har en fasettslipning i mitten 

 

   


  

Jag tycker själv det är en bra idé och kommer nog själv så småningom sätta ihop en ring för jag gillar det lite enkla tuffa. Det finns ännu fler kombinationer än jag visar upp här.   

Put That ring on My Finger med Serenity Stewart. Jag skulle till och med kunna ha en sån ring som vigselring eftersom man inte behöver hålla sig inom samma ramar som förr då dom skulle vara i guld och se ut på ett visst vis. Klicka här för att komma in på sångerskans hemsida. Det var ett rätt kul klipp. Klicka här för att komma in på hennes facebook. Hon är en 56-årig jazzångerska och hon var en ensamstående fyrabarnsmamma som hade en dröm om bli sångerska. Klicka här för att läsa mer om henne


#Wahlbergs #Artic #Symphony #Serenity

Av Malin wiper - 30 mars 2014 08:00

  

I går åkte vi iväg till Jönköping men skippade motorvägen och tog den mindre över Byarum och sen kom vi till Barnarp där vi var och åt sist på "Skafferiet" Nu har dom tagit ut lite möbler så man kan sitta ute när det är soligt och fint. Vi kunde inte låta bli att ta en kopp kaffe och njuta där en stund innan vi åkte vidare. Det kom en strid ström av folk hela tiden och det var många som satt där och fikade både barn och vuxna.

Dom hade serverat frukost på morgonen och det såg så fräscht och gott ut. Det är som bygden levt upp och folk uppehåller sig utanför också. På andra sidan gatan har dom dessutom en Pizzeria och Kebab, där var det förut en bensinstation med butik.   


  

Överallt var bänkar och annat utsatt framför butikerna


  

Vi gick in i en galleria och där såg vi denna fina hund som satt så fint och snällt. Den brydde sig inte om att jag fotade och ställde upp med gott mod...  Är det nån av er som vet vad detta är för ras?  


  

I Hemtex fönster såg jag dessa ugglor och då tänkte jag på Pisan som gillar Ugglor


Utanför en klädbutik i dom nybyggda kvarteren på östra sidan om stan där det byggts så det knakat dom senaste åren och man känner snart inte igen sig. När vi flyttade till Småland för 14 år sedan så var det mer en vanlig stad i storlek men nu börjar den likna en storstad

  

  

Vi var rätt länge i Jönköping så vi blev hungriga och gick till Malmborgs Lilla för att äta en räksallad. Dom är så fräscha och goda och dressingen är superb.  


Sen åkte vi vidare och jag tog en massa bilder och vi var även till Rudenstams gårdsbutik men det skriver jag om på måndag.  

  


Emily Maguire med Bicyckle made for two. Klicka här för att läsa om henne. Nu önskar jag er en härlig söndag. I dag kommer vi i alla fall att fortsätta fixa hemma med städning och rensning. Vi har hittat så mycket i källaren så vi säljer en del av sakerna som inte skall till second hand. Sköt om er....   

 


#Malmborgs #Skafferiet #Vårkänslor #Ugglor   

Av Malin wiper - 29 mars 2014 18:45


  

I går var vi in till Wahlbergs Ur & Guld för att jag ville fota lite smycken och klockor. Man känner sig så välkommen för dom är så trevliga och hjälpsamma. Här ser man lite olika klockor och dom smäckra känns lite nygammla för jag har haft nåt liknande för ett antal år sedan men det är ändå i ny tappning. Jag måste köpa en ny kamera nu för jag har haft denna i 3 år och inte varit så rädd om den för den har tålt rätt mycket och nu har jag fått fläckar på linsen som blivit permanenta på grund av att jag av misstag riktat kameran mot solen en gång. Den funkar ju s0m reservkamera och min man håller på att kolla på nätet efter en ny och jag vill helst ha en Canon för jag har varit så nöjd med den. Jag har nu haft 4 kameror sen 2005

 

Klicka här för att komma in på Wahlbergs Ur & Guld hemsida 


  

Smycken i ormform verkar vara på modet igen. Häftiga ringar för den vågade


  

Snyggt halsband och örhängen i en tidlös klassisk form


  

Mäktig och häftig ring som passar bra till festliga tillfällen då man vill sticka ut lite


  

Armband som är både tuffa och eleganta. Jag  är ju mer den klassiska typen som inte passar i söta kläder och smycken så det är lite min stil.


  

Snygg stil för både vardags som fest  


  

När jag ser denna snygga herrklocka så minner den mig om nån jag sett förr men skillnaden är den guldfärgade infattningen på sidorna som gör att klockan ser extra festlig ut

 

  

När jag ser dessa örhängen med tillhörande armband så tänker jag osökt på en "kväll på disco", festligt värre

 

  

Helt plötsligt titta Shäfern Alf fram och förgyller besöket. Han är  så väluppfostrad så han kommer inte ut i butiken utan står där så fint och spejar


  

När jag såg denna väggklocka så hajjade jag till, så läcker och kul. Denna passar ju bra till nån som har som intresse att laga mat. 


  

Dom hade två stolar i butiken som kommer från David Design. Den är utformad av Patty Johnson från Toronto, Kanada. Stolen presenterades på möbelmässan i Stockholm 2013. Den finns i ask natur, och ask som är svartbetsad. Priset är 4.950 kr      

 

      

Lite kraftfullare och tuffare halssmycke     

 

Det kommer ytterligare ett inlägg med en ny serie med ringar som man sätter ihop själv som man vill ha dom. Jag tog många fler bilder men dom blev inte bra och jag har nog lite för bråttomt   

 


Donna Summer med Hot Stuff. Tyvärr avled Donna summer i cancer endast 63 år gammal 2012      


   

#Wahlbergs #Halsband #Ringar #Armband

Av Malin wiper - 28 mars 2014 18:00

 


  

Jag bestämde träff med min man på lunchen utanför Ritz Konditori och på vägen dit så var det helt underbart väder. Gick förbi vårt stora bygge (6 våningshus) och nu har dom kommit en bit på väg.


  

Utanför Ritz på torget så finns en inhägnad stor kruka och där börjar det gro för fullt och dom har varit så fantasifulla så det är lagt som ett rede med stenar föreställande ägg mitt i.    


Sen hamnade vi då vid vårt sedvanliga höga barbord där vi gillar att sitta och titta ut. Jag försökte få tag på Inger för att få med henne ut men hon har haft fullt upp med sina aktiviteter och i helgen arbetar hon. Vi skall träffas till veckan istället. Sen hoppas jag Barbro har det bra i Nynäs där hon befinner sig nu.


Smörgåsen vi tog var en ett bröd som jag gillar med underbar räkröra. Jag har ätit den förut så jag visste att den var supergod och det är just den som heter "Räksnurra" och kommer att serveras på deras "Tjejkväll" 9 april, jag har själv anmält mig till detta.


  

Vi köpte med oss två såna här fina bakelser som vi skall ge ett kompispar som haft det lite besvärligt men nu börjar det lätta.


  

Vilket höghus till bakelse i gräddig höjd med hyvlad vit choklad på toppen...  . Jag var nästan tvungen att blunda för att inte åka dit...   


  

Åsa och hennes personal är fantastiska och här ser ni en av dom en tjej som alltid är så gullig och spirituell 

  

Vi köpte med oss denna som jag inte sett där förut. Vad jag kom ihåg så sa hon att det är ett lingonbröd med surdeg


  

När vi var på väg ut träffade vi våra fd grannar, vi hade hus bredvid varandra. Dom var där för att fika och deras son Kim var också med. Det är han som skrivit en bok "Ung man i sina bästa år" och varit på tv flera gånger på grund av att han blivit felbehandlad inom sjukvården, och att han är en sån bra föredrashållare. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook. Hans mamma hade ett häfte med kuponger där man kunde få saker till halva priset på olika butiker, hon gav mig en till Salong Hon & Han där man fick en hårvårdsprodukt till halva priset, jag blev jätteglad och gick in dit och köpte en spray i samma som jag har styling. Den heter Bamboo och är eklogisk och utan tillsatser. Istället för 285 kr så fick jag betala 145 kr. Tack snälla Rigmor...   


  

Sen träffade vi på Rebecka från City Skor med sin hund Tuff som är en härlig liten krabat. 


 

Vi hann in en sväng till Acleja Blomsterhandel också för att köpa en blomma till våra vänner. Här skriver Mr T ett krya på dig kort. Vi köpte en kastanj i en kruka.


Vi gick sen till Wahlbergs Ur & Guld för jag ville fota lite smycken och klockor men det tar lite tid fixa bilderna så det kommer in i morgon.  

 

Istället för en dag på byn så kom jag närmast med denna låt "En dag på sjön" med Ulf Dageby 

 

 

Nu hoppas jag ni får en härlig fredagskväll.  

 

 

#Ritz #Acleja #Salong #Kastanj #Tuff

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards