Öppen Ridå

Alla inlägg under mars 2014

Av Malin wiper - 23 mars 2014 11:45


  

Varje gång vi varit på Röda Korset på Klostergatan den sista tiden så har våra ögon fallit på denna tavla, den var så speciell men vi har inte köpt den. Nu i fredags när vi såg att den endast kostade 75 kr och jag kände igen namnet Kessler så slog vi till. Den är rätt stor och har även en snygg ovanlig ram. Det skall föreställa en hund men på ett lite surrealistiskt vis och ögonen har så många uttryck så man kan inte låta blir att titta på den. Vi fick lämna den där tills vi skulle åka hem med tåget för det var för besvärligt att släpa omkring med tavlan.

 

 

 

  

ella Company



Klicka här för att komma in på hans hemsida och se fler av hans alster som ser ut som vårt men i andra färger och med rekvisita. Han är en känd konstnär som har fått bra kritik och has konst har ett uttryck som tilltalar. Hans orginalmålningar är mycket dyrare och han får många stora beställningsjobb. 

 

   

Denna "vår"  tavla heter "Mello Yello" 


När vi sen kom hem så googlade jag nament Kessler och fick napp direkt. Konstnären heter Daniel Kessler och har målat många såna här tavlor men både med katter och hundar. Dessutom är dom olika i färger och bakgrund och han har lite andra saker med såsom äpplen mm. Vi hittade vår tavla till slut och den är målad på duk men tryckt upp på papper och kostar ca 315 kr så vi gjorde ett litet klipp. Dessutom kostar ju ramen också som är helt perfekt till tavlan. 


Sängen är obäddad...   så jag tar en bättre bild sen när vi hängt upp den

 



 



Vi har länge sökt nåt som vi vill ha ovanför vår säng och nu blev det mitt i prick. Färgerna i sovrummet går i samma gula färg, orange, grönt, brunt och vitt. Det blev verkligen pricken över i:et men när min man håller upp den så ser den så liten ut men så är inte fallet i verkligheten.  Han är en konstnär från Washington DC känd för sina folkkonstutskrifter, red dog målningar, nyckfulla katter, sjunker målningar och geometrisk konst. Jag är själv väldigt förtjust i konst och har varit på många konstutställningar men nu var det ett tag sen. Vi har ju gjort tavelfyn förut på samma Röda Korset då vi fick tag på två stycken etsningar av Arthur Heed där vi betalade 300 kr för två stycken och när jag googlade så fanns dom fortfarande att köpa på hans galleri för 800 kr/st. Klicka här för att komma in på inlägget jag skrev ang detta 

 

#Kessler #Hund #Heed

Av Malin wiper - 23 mars 2014 08:00


  

I går var vi även in på Röda Korsets Second Hand på Klostergatan för att kolla lite. Hittade en förpackning som var helt platt som skulle innehålla en vinhållare och på baksidan stod det 20 kr. Det var en hopfällbar anordning och man kunde sätta en vinkork upptill.


   


Det följde med ett litet dubbelkort med en signatur så jag letade på google för att reda ut vem som skapat detta. Denna vinhållare har tydligen varit på en restaurang. 


  

Jag köpte vinhållaren och gick hem för att testa och så här fint blev det, man böjer ut hållaren så flaskan kan träs på och sitta stadigt. Vinhållaren heter Portavino plus och kostar i vanliga fall 180 kr så vi tjänade 160 kr. Klicka här för att komma in på en sida jag hittade där den finns. Den är lätt att ta med sig eftersom den fälls ihop när man tar bort flaskan och jag tänker ställa den på bordet när vi har folk på besök. Han som har designat  denna vinhållare heter Hans Hilfiker.  Klicka här för att komma in på en annan sida där vinhållaren finns men då utan korkhållare på toppen 

 

 

Hans Hilfiker med sina klockor. Klicka här för att se hans klocka som armbandsur 

 

 

Hans Hilfiker föddes 1901 i Zurich och dog 1993 i Gordevio. Han var en schweizisk ingenjör och formgivare och mest känd för stationsuret, kallat "Schweizer Bahnhfsuhr" som han 1944 framtog på uppdrag av Schweizerische Bundesbahnen och som förebild för liknande klockor på järnvägsstationer världen över. Hilfiker utbildade sig till ingenjör i elektroteknik och telefoni vid Eidgenössische Technische Hochschule Zurich. Därefter fick han anställning vid Siemens filial Albiswerke i Zurich och fungerade mellan 1927 och 1928 som teknisk rådgivare för argentinska arméns signaltrupper..Källa Wikipedia 

 

 

Kul klipp med klockor  

 

 

Vi hittade ytterligare ett fynd där som jag skriver om i morgon. Ha en skön söndag kära ni och sköt om er....  

 

 


#Hilfiker #Stationsuret #Vinhållare 

 

Av Malin wiper - 22 mars 2014 14:00



  

När Inger och jag gjorde samhället i går så tittade vi in en stund på Selma Kläder och där hade dom fått hem jättemånga fina vårkläder. Här kommer några axplock men det finns så mycket mer. Denna jacka med Uggletop under var jättesnygg  

     

Det blir Modevisning i butiken den 2 april 18.30 och det finns biljetter kvar till visningen. Dom utlovar en kväll fylld av inspiration, skratt och vårens finaste kläder. Anmälan sker i butiken eller på deras facebook 

 

Klicka här för att komma in på deras facebook

 

  

Jag har haft en liknande jumper men i svart och vitrandigt med en båtkrage och en stor vit knapp på sidan. Den ångrar jag att jag gjorde mig av med men jag var jättesmal då så jag hade inte kunnat ha den nu. Denna var snygg och den kombinationen kommer alltid tillbaka men i nya utföranden och kvaliteer.  


Vita blusar är tidlösa och fräscha och denna hade en snygg form. Den känns lite i slutet av 1970-talet för jag hade liknande men i ljusblått 


      

Jättesnygg ljusturkos skrynkelblus med snygg spets upptill   


  

Denna var också jättefin och såg bekväm ut


  

Rosa är sommarens stora färg verkar det som och här i en skarp ton. Här en vår och sommarjacka för roliga utekvällar

 

  

  

Sen har vi denna färgstarka skjorta som är jättesnygg 


  

Här fick Inger hålla upp en jumper i lite abstrakt mönster och i färgerna lila, grått och mörkblått


  

En tunn festtopp för varma roliga sommarkvällar


  

Jumper i skön kvalitet med fjärilar som mönster                               

 

  


#Selma #Modevisning

Av Malin wiper - 22 mars 2014 08:00

  

Jag har sett denna film gratis på sajten Sweflix Saving Mr. Banks som är en amerikansk biografisk dramafilm från 2013 regisserad av John Lee Hancock. Filmen handlar om när Walt Disney skulle göra filmen Mary Poppins. Emma Thompson spelar P.L.Travers, författaren till Mary Poppins och Tom Hanks spelar Walt Disney

 

 

 

       

 

När Walt Disneys döttrar bad honom göra en film grundad på deras favoritbok, P. L. Travers “Mary Poppins” gav han dem ett löfte – som han inte insåg att det skulle ta honom 20 år att införliva. I sin jakt på att komma över rättigheterna ställs Walt öga mot öga mot en helt kompromisslös författare som absolut inte har några som helst planer på att låta sin älskade magiska barnflicka misshandlas av Hollywoodmaskinen. Men när boken slutar sälja och hon får ont om pengar går Travers motvilligt med på att resa till Los Angeles för att lyssna till Disneys filmplaner. 

 

Jag tyckte att filmen var jättebra och mycket av det speciellt för att Tom Hanks och Emma Thompson var så trovärdiga och bra i sina roller. Den var bra filmad och man njöt av dom så skickligt gjorda tidstypiska miljöerna i 1960-talsstil. Det var även snyggt foto både i nutid och när P.L Travers var barn. Jag såg filmen utan att pausa och det säger mycket om filmen. I slutet av filmen så  fällde jag rätt många tårar. Hon älskade sin pappa trots att han blev gravt alkoholiserad men dom hade ett speciellt band och hon blev tramatiserad när han dog och det alldeles för tidigt. Jag tycker det är en väl och bra utvald rollbesättning i filmen.    

 

 

Klicka här för att se vad MovieZine skriver om filmen, jag håller med dom fullständigt. Där ser ni ta del av hela rollbesättningen också

 

 


I dag funderar vi på att åka tåg in till Jönköping eller nåt annat ställe i kommunen för vi har ju gratiskort i en hel månad och vi har bara åkt en gång än så länge. Det var Länstrafiken som hade en drive så man fick söka och vi hade turen att få varsitt kort. Det var så mysigt sist vi gjorde det så nu känns det lockande igen. Vi skall kolla upp tidtabellen och vilka ställen man får åka till på frikortet som är värt över 1000 kr/person. Skönt att slippa bilen ibland och bara gå omkring i en stad och kanske lite utanför också. Hoppas ni andra får en fin och njutningsfull lördag. Kram på er...   

   

 

#Saving #Poppins #Walt #Länstrafiken

Av Malin wiper - 21 mars 2014 08:00

  

I dag känns det lite bättre och jag har sovit som en stock. Jag skall träffa Inger utanför Ritz Konditori 09.30 vi skall ta en fika och sitta och prata lite. Sen tar vi nog en tur runt samhället och kollar in läget. Vi skall även försöka ta en promenad lite senare på dan. Barbro har åkt till Nynäs där hon skall vara i ca 14 dagar. Det är där hon bott förut och längtar tillbaka.  

 

 

Min man såg denna tjusiga Rolls Royce på en parkering och den glänste i grön metallic.  Denna modell heter Rolls Royce silver spur och är från 1988 och importerad 2008. Klicka här för att se fler Rolls Roys från 1980-1990-talet 

 

  

Klicka här för att få lite information om Rolls Royce. Klicka här för att komma in på Rolls Royce facebook   

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade bilden. Där får man se fler fina bilder på bilen  

  

Det finns en film som heter The Yellow Rolls Royce från 1964 med Ingrid Bergman i en av rollerna och det är en rätt gedigen rollista som för övrigt består av Rex Harrison, Shirley McLaine, Omar Sharif, George C. Scott, Art Carney, Alain Delon (dåtidens snygging), Jeanne Moreau. Soundtracken till filmen "Forget Domani" vann bästa sång på den 23:e Golden Globe-Galan. Filmen är en dramatisk sammansatt film skriven av Terence Rattigan, producerad av Anatole de Grunwald och regisserad av Anthony Asquith. 

 

I filmen används en gul Rolls Royce Phantom ll från 1930 för att rama in historien om tre mycket olika ägare: en engelsk aristokrat, en Miami gangster och en förmögen amerikansk änka. Tidsperioden handlar om åren före och i början av andra världskriget. När jag läser om handlingen så känner jag igen filmen mer och mer så jag har sett den men det var länge sen. Rätt många av skådespelarna lever fortfarande 

 

Här kommer ett klipp ur filmen men tyvärr är kvaliten dålig på dom gamla filmerna 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild

 

 

Hittade ett klipp på Youtube där en person spelar musiken från filmen.   

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se för att se kommande evenemang som går av stapeln 28 mars

 

 

 

 

 

#Rolls Royce #Yellow  

Av Malin wiper - 20 mars 2014 18:15

    

Leif Palm, Jan Allan Persson och Svenarums Musikkår 

 

skapar tillsammans en unik och härlig upplevelse för de drygt 120 personer som infunnit sig i Vaggeryds Folkets Hus på onsdagkvällen. Klicka här för att se vad Skillingaryd.nu skriver om evenemanget 

 

  

 Här är det ännu inte fullt men Leif Palm sitter avslappnat och väntar och projektorn och laptopen med bilderna står färdiga. Orkestern inleder med lägermusik för lägerliv är ju Leif inte obekant med. sen följer musik i omväxlande årstidernas tecken. Det märks att blåsorkestern spelat ihop under lång tid. 

 


Tyvärr kan jag inte visa de fantastiska bilderna här. En av höjdpunkterna i bildspelet visar det sällan sedda vårspelet av strömstaren. Som en miniatyrtjäder sprider han ut sina stjärtfjädrar och slänger sitt huvud bakåt. Det är fascinerande att få se denna bildsekvens.


Musiken följer bilväxlingen och tillför en extra dimension. Vi har bevittnat och lyssnat på ett uruppförande som vi inte glömmer och ser fram mot nya upplevelser av detta slag.


Tack Leif, Jan Allan och Svenarums Musikkår. 

 

   

Klicka här för att läsa om Strömstaren 

 

  

Jag hittade ett bildspel om Strömstaren på Youtube

 

  

Nu är grabbarna uppvärmda och det är dags att presentera Leif Palm. 

 

Den uppgiften sköts av  Thore Ohlsson, nykterhetskämpe och politiker.

Thore frågar och Leif berättar, det skrattas åt anekdoterna och en

förväntansfull stämning sprider sig.     

 

       Ytterligare en bild på den pampiga orkestern med Dirigenten Jan Allan Persson. Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa om Jan Allan Persson  

 

 

Rätt kul klipp med Mr Bean som dirigent....  

 

 


#Allan #Palm #Folkets #Musikkår #Svenarum

       

Av Malin wiper - 20 mars 2014 13:45

  

Som jag skrev i förra inlägget så åt vi på Spis Restaurang när vi kom hem från Värnamo. Det var ett tag sen sist så nu ville vi njuta av deras goda mat. Det är Anne & Owe Gräsman som driver restaurangen och han är köksmästare. 

 

åg att det är Internationella Glädjedagen i dag. Det är nåt nytt för mig. Det finns snart dagar för allt och i dag har jag Internatinella innedagen... 

 

  

Där man väljer mat och betalar så stod detta fat med virkade godsaker. Dom är ju helt kalorifria..   

 

  

Kolla in vilken fin sallad dom har, det är min mans salladstallrik för så mycket kan inte jag äta om jag sen skall äta mat 

 

  

Jag tog ångad torskrygg med dill och äggsky och nykokt potatis. Smakerna gifte sig verkligen i denna rätt  


  

Min man tog Vaggeryds Charks knaperbakta isterband med dillstuvad potatis. Han tyckte det var jättegott och njöt som bara den. Dom har alltid så fantastisk potatis också.   


  

  


  

Vi kan ju inte låta bli att dricka deras goda kaffe efterråt och en liten hembakt kaka som smakar ljuvligt                             



  

Här ser ni Anne Gräsman som som driver restaurangen med sin man och dom är väldigt trevliga båda två. Man känner sig sedd när man går dit och äter. Resten av personalen är också toppen.    


  

Jag beundrade en hylla dom hade där med jättefina snidade saker och då sa Anne att hennes pappa skapat sakerna som stod där. Bland annat detta flygplan som han snidade till 1949. Tyvärr gick han ur tiden 2012


  

Det är sån känsla i hans fint snidade figurer och denna är inget undantag

 

 

  

  

Dessa ankor gillade jag till tusen, så fin form och känsla         


      

   


Sen såg jag en rolig kopp med en katt i som stod på en av fönsterbrädorna. När jag tog i den så hörde jag ljud och då sa Anne att det var en speldosa så jag drog upp den under och sen filmade jag så ni får höra hur den låter. Det kan dröja en stund innan filmklippet går igång efter att ni klickat. 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget.se där det står om en Handlarnas Kundafton som sker 27 mars men tiden är inte satt än

 

 

Min man kommer in med ett inlägg ang Folkets Hus evenemang i går "Vinterfåglar vid ån" . Jag går i myskläder i dag och fixar lite hemma. Det känns skönt att vi ändå fått lite gjort och nu är det snart dax för källaren. 

 

 

#Spis #Gräsman #Torskrygg #Snidat #Plan #Speldosa #Vaggerydstorget #Kundafton

   

Av Malin wiper - 20 mars 2014 08:30

  


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild    


Vi åkte iväg till Värnamo i går för jag hade en tid på Värnamo Sjukhus 10.30 Jag har gått omkring med en liten bula i hårbotten som jag trodde var irriterade tagkörtlar för min son har opererat bort några såna men dom var större än min var. Jag fick en remiss från Vårdcentralen för ett tag sen. Den kvinnliga läkaren på hudmottagningen visste inte riktigt om det var sånt, cysta , fettknöl eller nåt annat. Det såg i alla fall inte farligt ut och det var inte inflammerat och har inte varit sårigt. Hon fotade och mätte och frågade sen om jag ville operera bort den och det vill jag för det är svårt att låta bli att trycka på den och då känns det lite ont och det liksom sviktar. Hon sa att det hade ingen hög prioritet så jag kan få vänta några månader. Jag trodde att dom kunde ta bort den direkt men det gick tydligen inte.   

 

Klicka här för att läsa om talgkörtel 

 

   

Jag blev lite full i skratt när jag var ute på toaletten för där stod en en rulle "Tork" som hette Wiper 415...  det är ju det jag kallar mig för i bloggen.  

 

   

När jag var klar så åkte vi till centrum och gick in på Galleria Flanaden och det var länge sen vi var dit. Nu kändes det väligt folktomt och nån butik var borta såg jag. Det brukar kosta 1 kr i timmen att stå på deras parkering men nu kostar det 8 kr/timme och det är helt vansinnigt. Det kan göra att folk inte åker dit, och jag kommer själv att dra mig för att åka dit.

 

   

Vi tog en liten fika men det var inte som förr där så jag skriver inget mer om detta. Vi var mycket till Värnamo då vi hade en del jobbiga år då vi båda låg på sjukhuset så vi åker mest dit när vi skall till sjukhuset.  

 

     

Dom har ett jättefint Gallerix dit vi gick in och kollade.  Vi köpte 5 st svarta fotoramar av hög kvalitet som hade kostat 229 kr enligt en lapp på baksidan (låter lite mycket) och nu endast 10 kr/st. Dom hade ett helt bord fullt med saker för 10 kr. Hela ramen är 22x31 Vi skall förstora upp bilder och sätta upp dom på en vägg i vardagsrummet där vi har rätt tomt. Vi ångrade att vi inte köpte fler för dom var så stabila och kraftfulla. Jag vet inte hur väl dom digitala fotoramarna slagit igenom men dom är rätt dyra när dom kommer upp i storlek   

 

 

Min man köpte denna kruka (10 kr) som var tredelad eftersom han skall plantera Aloe vera i dom som vi fått av hans arbetskamrat Camilla. Nu står dom i vatten för att rota sig.  

 

   

Vi kände ingen lust att vara kvar i stan utan åkte hem direkt och såg denna båt bakom ett hus på vägen hem. Sen åkte vi direkt till Spis Restaurang för att äta lunch. Vi har inte varit där på ett tag så vi kände för att gå dit för dom har alltid så god och vällagad mat. Det skriver jag om i ett annat inlägg 

 

Jag blev så otroligt trött när vi kom hem och fick en molande huvudvärk så jag gick och la mig en stund eftersom det var evenemang på Folkets Hus men jag kände sen att jag inte orkade och det var tråkigt eftersom jag hade velat fota och njutit av både musik och bilspel. Jag hade dessutom fribiljett.  Inget att göra åt men det var trist att jag inte kunde gå. Min man sa när han kom hem att det blev jättelyckat både med musiken och bildspelet. Det var 120 personer där och alla var jättenöjda. Jag vet inte om jag kommer ut på nätet nåt mer i dag för jag har lite att göra och dessutom är orken lite dålig. Vi får se när det gått några timmar.   

 

Sköt om er och ha en fin torsdag och just när jag skriver tors... så slår det mig att det snart är helg igen, det känns som att det börjar med måndag men sen hoppas det över flera dagar för hur kan tiden gå så fort?

 

 

#Värnamo #Sjukhus #Gallerix #Båt

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards