Öppen Ridå

Alla inlägg under juni 2022

Av Malin wiper - 30 juni 2022 14:15


  

Det är några skådespelare som nu gått ur tiden och en av dom är Rolf Skoglund. Han var en svensk skådespelare som blev mest känd från filmen Vi hade i alla fall tur med vädret. Filmen är från 1980 och för regin stod Kjell Sundvall. Jag kom ihåg då jag såg filmen och tyckte den var så dråplig i och med att allt gick fel så man satt med hjärtat i halsgropen. Han hade en personlig röst som man inte kunde ta miste på vem den tillhörde och jag tyckte han var en jättebra skådespelare. Skoglund avled efter en tids cancersjukdom och han blev 81 år gammal

 

Klicka här för att se allt han medverkat i genom åren 

               

Klicka här för att komma in till min bloggvän Singelfarsans som skriver så bra om filmen. Han talade dessutom om i en kommentar hos mig att filmen går nu på SVT play och man kan även se den på Youtube. Tack för att du talade om detta Göran

 

 

Anita Ekström har också gått ur tiden och det i en ålder av 79 år. Anita Ekström var en svensk skådespelare. Jag har följt henne genom åren i olika serier och filmer men har aldrig sett henne live på nån teaterscenen tyvärr. Jag tycker hon var en suveränt bra skådespelare och hon hade en personlig röst som man kände igen. Det börjar kännas lite tomt nu då många som jag följt genom livet försvinner både yngre och äldre. Jag är ju själv näst äldst i min släkt och det känns hisnande overkligt. Varje ny dag är en bonus

 

Klicka här för att läsa om allt hon medverkat i genom åren

 

       

En biografi över Anita Ekström. Jag hade velat sätta in ett klipp där man hör hennes röst men det finns inget. Det tar alldeles för lång tid om jag skall leta vidare för det är för tryckande värme nu

 

Anita Ekström har även tilldelats en Guldbagge för rollen som Inger i Jänken (1970), och det i kategorin "bästa skådespelerska". 

 

 

             

 

 

Vi blev så besvikna när vi skulle hämta elbilen för den var endast laddad 41% och det skall vara minst 80% så vi kom inte ut i dag. Vi ringde Move About och sen bokade vi om till i morgon fredag. Vi promenerade då bort till Gretas Vardagsrum & Kök för att ta oss en kopp stärkande kaffe med en smörgås

 

 

Vi valde varsin köttbullssmörgås som verkligen var njutbart god

 

 

När vi sen promenerade hem så såg vi att fiskmåsen på garagetaket fortfarande ruvar på äggen. Den såg ut att flämta av den tryckande värmen.

 

 

Nu är det 22 grader men så tryckande och vindstilla så jag gissar på att vi får åska lite senare i dag. Vi bestämde oss för att gå ut på en promenad efter lunchen för vi vill inte bara sitta inne nu när vi var på hugget och skulle åka ut

 

Ha nu en fortsatt fin dag mina kära besökare. Sänder er en svalkande hälsning 

 

Klicka här för att höra en acapellagrupp som gjort om texten till Idas sommarvisa. Den heter då växthuseffektens sommarvisa 

 


#Rolf #Anita #elbilen #Gretas #fiskmåsen #svalkande 

Av Malin wiper - 30 juni 2022 08:00



                       


Nu har vi hamnat i en situation efter min mans tungcancer vad gäller efterbehandlingen. För att han skall få ett bättre liv så behöver han mer kirurgisk tandvård men den är så dyr så vi har långt ifrån råd med detta. Jag tycker att eftervården skall vara gratis precis som den är när det gäller andra sjukdomar och kroppsdelar. Han fick reda på detta hos Logopeden och alla tycker ju att det är åt helsike. Min mans tunga är inte rak längre utan pekar åt vänster och det går inte att göra nåt åt. Han blir kallad till Logopeden igen i september. 

 

                                                         

Clipart Library 

         

En animering gällande tungcancer. Operationen är bara en del av detta för sen behöver en del strålning och käkkirurgi som man får till en viss gräns

 

Logopeden var jättetrevlig och hon undersökte honom noga innan han fick sina övningar som han skall hålla på med varje dag. Fast helt bra blir han inte utan mer tandvård för framtänderna skaver fortfarande på tungan och en av dom står in mot tungan och då med risk för sår som blir svårläkta. Min man drar sig för att prata längre stunder med folk i och med att han sluddrar mer och mer. Det finns ju dom som har det värre men man måste få känna det man känner ändå. Vi har betalat hög skatt hela livet så man undrar vart pengarna tagit vägen. Nu har vi dessutom kris i vården på grund av att dom tog bort så många tjänster inom sjukvården under en tid. Vårdpersonalen borde få högre lön och  bättre villkor för som det är nu så slutar många och söker andra jobb. En del flyttar till andra länder för Sverige har inte den bästa sjukvården längre. 

 

                                                      

Clipart Library 

Klicka här för att se när jag gick hos Logoped i Värnamo 2015 efter min sköldkörteloperation.

 

        

Här passar det in med Dr Hook  och A little bit more från 1975 en klassiker som jag själv hade i min skivsamling som ung. Sångaren i gruppen Ray Sawyer dog 2018 i en ålder av 81 år. Dr Hook & The Meicine Show var ett amerikanskt pop/countryrockband som bildades i Union City, New Jersey 1968. Genom åren så har bandmedlemmaran bytts ut. Dr Hook kommer till Sverige i höst. Klicka här för att komma in på en hemsida och kolla

                             

I dag åker vi ut några timmar med elbilen för nu var det ett tag sen. Det kommer att bli jättesvårt att vänja sig av med elbilen när Hallstahem lägger ner detta med elbilspoolen 30 september. Det är lite svalare nu på morgonen med 16 grader men inomhus är det 26 grader så nu kör fläktarna för fullt. Nu är det torsdag igen och snart har vi en ny helg. Hoppas ni mina kära besökare har en skön och behaglig dag att se fram emot.

 

                                   Hjärtlig hälsning från Malin  

 

#Logopeden #tungan #elbilen #Hook

Av Malin wiper - 29 juni 2022 14:15

 

Jag såg denna fina katt från mitt sovrumsfönster så jag tog med mig min nya kamera för att fota katten. Den var så stilla och satt bara där och lyssnade på alla ljud runtom. 

 

  

En lite närmare titt på den söta katten. Vi har fantastiskt fina grönområden mellan husen och det är kuperat så det är inte alldeles platt överallt. I många nya bostadsområden i Västerås som kostar flera miljoner så har dom så tätt mellan husen så dom ser in till varandra. Varannat hus skulle inte ha byggts för det är så rörigt så man blir yr i huvudet, i alla fall jag som HSP. 

 

                                                     

Clipart Library 

Min man ringde från sjukhuset och sa att allt gått bra hos Logopeden. Dom hade gjort många undersökningar innan han fick sina tungövningar. Det blev så sent så han bestämde sig för att äta lunch på sjukhuset restaurang. Den restaurangen är jättefin och dom lagar fantastiskt god mat. När jag var inne för för undersökningar innan ögonoperation så fikade vi där innan sjuktaxin dök upp. 

 

 

Jag har så dåligt med bilder så jag sätter in några som jag fotade med den gamla kameran. Här är vi på väg till centrum för att handla. Huset framför håller på att få nya balkonger och dom blir svarta istället för vita.

 

        

58 st fina balkongideér

 

 

Då höll dom också på med att byta på kortsidan och då får dom lite längre balkonger ser det ut som.

 

Nu kommer min man snart hem och då skall vi ta en liten promenad för nu är det lite svalare ute med 21 grader men på morgonen hade vi bara 14 grader varmt. Det är ändå rätt tryckande i luften så jag gissar på att vi får mer regn och det behövs. Ha nu en jätteskön fortsättning på dagen

 

 

En kul sittplats i form av en krokodil. Den finns hos Åsby Hem & Trädgård

 

      

Elton John med Crocodile Rock  

 

#Katt #balkonger #Elton

Av Malin wiper - 28 juni 2022 16:45


  

Jag var ju och toppade håret i dag hos Hårstudio Professional i dag men glömde bort att fota på grund av värmen. Det blev bara en bild på utsidan när jag satt på en bänk utomhus och väntade på min tur för jag är alltid ute i god tid så jag är ingen tidsoptimist. Klicka här för att se när jag filmade deras Barber Pole. Klicka här för att se när jag var dit och klippte mig 24 mars. Jag måste ha varit dit i maj också men hittar inte inlägget

 

                                                                

Clipart Library  

 

En lustig blomma som stack upp från Hammartorgets krukor som är utplacerade på rad. Gissar på att detta är en  Craspedia. Klicka här för att se ett klipp på Craspedia

 

  

En annan blomma i krukorna på torget. Nu har min man tvättat både köksfönstret och vardagsrumsfönstret. Vi har stora fönster här så det blir ett bra ljusinsläpp. Sen har han duschat alla våra krukväxter så dom är nu fräscha och fina. När man inte kan gå ut lika mycket som förut i och med värmen så får man göra lite inomhus

 

  

       

Jacob Tolliver med Who's gonna play this old piano

 


#Hårstudio #Pole #Jacob

Av Malin wiper - 28 juni 2022 11:15


 

M/S Enköping

Vi har planerat en liten miniresa med min son den 23 juli och vi har redan bokat. Får jag en operationstid innan dess så kan man avboka resan inom 24 timmar för två personer och få pengarna tillbaka. Klicka här för att se vilken resa jag menar. Först åker man till Uppsala. Därifrån åker man med ångbåt, M/S Enköpingtill Skokloster slott. Efter detta åker vi med en veteranbuss till Marielund och ångtåget tillbaka till Uppsala. Vi kommer att hyra elbilen för att komma till Uppsala först och där kan den stå och laddas medans vi upplever detta. Nu är det ju lite löst i och med min operation som jag inte vet när den sker.

 

      

Cornelis Vreeswijk med Ångbåtsblues 

 

                                                          

Clipart Library

Dagens bästa svar från en komiker

 

var när Ebba Busch sågade Henrik Schyffert vid fotknölarna. Henrik svarar med att citerar Charlie Chaplin med  hans ord från 1940: Den bästa kritiken jag någonsin fått är att fascisterna hatar mig. Detta skriver Henrik på Instagram. Klicka här för att läsa lite mer om detta i Aftonbladet. Det går ju inte att missa vad KD står för och dom stöttar ju även SD. Religion är som sagt inget för mig 

                    

       

Nu passar det in med ett klipp med Charlie Chaplin och Times 'non-sense song'. Vilken entertainer 

 

                                                     


Redan nu på förmiddags var vi uppe i 28 grader varmt och det lär bli ännu varmare fram på dan. Min gräns går vid 26 grader och då skall det helst blåsa lite ute också. Jag har svårt för att klara av denna tryckande fuktiga värmen. Jag som skall klippa håret i dag och det 13.00 men det måste göras. I går ringde dom tillbaka från ögonmottagningen och nu skall jag få en telefontid med läkaren ang mitt öga som skall opereras. Nu har jag bara att önska er en så fin dag som möjligt med både sol, skugga och lite vind

 

#Skokloster #Enköping #elbilen #Cornelis #Henrik #Charlie

Av Malin wiper - 27 juni 2022 17:00


                                

 

Star Wars

Nu har jag sett klart en serie på Disney Plus och det är Star Wars Obi - One Kenobi. När min son var hit så såg vi några avsnitt tillsammans men sen har min man och jag tittat på dom sista avsnitten i serien. Det är en miniserie och den är en del av Star Wars. Miniserien är i 6 delar och det är en action, adventure och sci-fi från 2022. För regin står Deborah Chow. I rollerna ser vi Evan McGregor, Moses Ingram, Vivien Lyra Blair, Hayden Christensen, Sung Kang mfl

 

             

 

Handlingen

 

Jedimästaren Obi-Wan Kenobi måste rädda unga Leia efter att hon blivit kidnappad, samtidigt som den förföljs av kejserliga inkvisitorer och hans tidigare Padawan, nu känd som Darth Vader.

 

Recension 

 

Jag gillar bäst dom två första avsnitten och det sista. Det var mindre action än i många av dom andra serierna och filmerna gällande Star Wars. Dom första avsnitten var lite mer drama med korta actionscener. Sista avsnittet var känslosamt och fint men actionscenerna var lite för utdragna i min smak. Alla skådespelare gjorde sina rollkaraktärer rättvisa. Fast mest imponerad blev jag av Vivien Lyra Blair som endast är 10 år gammal och spelar Leila som barn. Vilken prestation hon gjorde, så inlevelsefullt. Evan McGregor är ju också  suverän i sin rollkaraktär. Jag gillar ju även kläderna, foto och ljud men musiken var lite stelare och ibland rätt jobbig, och det har jag inte upplevt förr . Vi får se om det kommer nån slags fortsättning eller nåt helt nytt framöver

 

Miniserien får 3 ljussablar av mig i betyg av 5 möjliga

 

       

        

Teaser Trailer  

 

I morgon skall jag till Frisören för att bli klippt. Jag tar bara några cm för jag trivs så bra nu i lite längre hår. På onsdag har min man tid till Logopeden i på Västerås sjukhus. Han blev så pass skadad i tungan så han slöddrar lite och tungan är sned så det är svår för honom att både prata och äta efter cancerop- och strålning. Sen har han inte samma smaksinne längre så många livsmedel som han njutit av förut har han fått skippa. I dag försökte jag gå ut men det var för tryckande och vamt så jag kom inte långt. Vi får se hur det blir i morgon för jag vill inte tappa all kondition jag skaffat mig under en lång tid. Ha nu en fortsatt fin dag och kväll

 

                                                          

Clipart Library

 

 #Obi #Deborah #Trailer 

Av Malin wiper - 27 juni 2022 11:30



                                                


Nu skall det gå att kommentera för alla hos mig igen. Jag fick mejl från Bloggplatsen i dag att dom har fixat felet, tack för det. Flera kunde inte kommentera för det stod: Att min IP adress var svartlistad på grund av misstänkt spam. Jag har väldigt bra virusprogram och skydd så felet var inte hos mig. Singelfarsan hade ju samma problem

 

                                   

Jag har ringt Ögonmottagningen på morgonen men dom ringer inte tillbaka förrens 14.00 så jag förstår att kön är lång och det blir ju ännu värre under semestertider. Jag kommer att propsa på att få en telefontid med läkaren. Dom får åtminstone ta in mig för kontroll så det inte börjar gå för långt med Pterygium som är en bindvävsinväxt i ögats bindhinna. Märkligt att jag blivit drabbad av detta som aldrig solar och alltid skyddar mig med solglasögon, så jag är inte i riskgruppen för jag bor inte i ett tropiskt land. Jag har hela tiden trott att det var allergi så jag fick sluta sminka mig med mascara och ögonskugga. Tyckte ju ända från början att detta var konstigt för jag har haft som grus, sveda, klåda och ibland värk i ögonen. Det har varit så mycket annat som kommit emellan så jag väntade lite för länge. 

 

 

Jag har inte klart nåt inlägg nu så jag sätter in bilder sen några veckor tillbaka som inte kom in då. Dom tog jag med min gamla kamera men nu har jag ju en ny och jag ser skillnaden på dom bilder jag tar nu. Bilderna har jag fotat på Åsby Hem & Trädgård.

 

 

Dom har inte bara möbler, blommor och inredning utan också kläder, smycken, väskor, skor mm

 

  

Här följer lite blandat vad gäller sommarkläder

 

       

Roxette med Dressed for success 

 

 

Dom är skickliga på att dekorera snyggt runtomkring vad det gäller allt dom säljer där

 

En somrig kavaj och en kort blus med blommönster 


 

Långa sommarklänningar. 

 

Snygga sommar sneakers

 

 

Lite av många halsband dom har där. Det finns även armband och örhängen av många slag

 

 

Blomkrukor har dom hur mycket som helst att välja på

 

  

Dom finns i alla möjliga stilar

 

 

Grönt är skönt. Urnor som man kan sätta höga blommor i och sen lite mindre krukor bredvid med bladmönster. Vi brukar alltid ta en fika på deras välkomnande café som har väldigt gott fikabröd och en vänlig stämning är också utspritt över hela det unika stället

 

 

En soffa från möbelavdelningen och lite snygga kuddar. Vi var redan 11.30 uppe i 26 grader varmt, och jag svettas fast vi har fläktarna på. Vi har inte kommit ut än men dan är lång och det blir nog lite lunch först.

 

Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var dit. Klicka här för att se när vi var dit i maj 2017 samma år som vi flyttade till Hallstahammar

 

       

Ricky Nelson med Garden Party. Med denna klassiska låt önskar jag er en härlig början på en ny helt oskriven vecka                            


 

 

#kommentera #Pterygium #Åsby #kläder #Roxette #sneakers #halsband #blomkrukor #Ricky

Av Malin wiper - 26 juni 2022 19:15

   

Detta är en  Chevrolet pickup från 1960 som min man och jag såg på vår promenad i dag. Den lyste upp och förgyllde gatan. Nu får man vara glad om man ser nån enstaka veteranbil och denna var jättesnygg


  

         

Ett gammalt klipp med en Chevrolet C20 Pickup med camper


  

 

När vi promenerat 3 km och var på väg hem så såg vi denna Ford från 1959. Jag hann inte med riktigt så jag fick bara denna bild


 

Vi såg den när vi satt och åt en glass utanför OKQ8

 

                                     

Glassform med pinne från minimundus 

 

Jag hade denna blus på mig på bilden. Den köpte jag på second hand för några månader sen för endast 60 kr. Tack och lov så luktade den inte comfort sköljmedel eller stark parfym. Det är mer sällan jag kan köpa plagg på second hand på grund av folks överanvändning av sköljmedel

 

 

Den har en sån här utsvängning nedtill på ärmen och sånt gillar jag. Sen är den riktigt sommartunn och sval än om jag inte är helt stormförtjust i mönstret. 


Väl hemma så satt en ringduva i vår gräsmatta och letade föda. Klicka här för att se ett klipp på ringduva och få lite fakta

 

        

Detta klipp mejlade min son över till mig. Det visar på ett roligt sätt hur olika djur slåss med hjälp av en människa och en punchbag. Jag fick då mig ett gott skratt..    

Vi kom bara ut på en promenad i dag på grund av värmen som kom upp i 30 grader. Tack och lov så får vi inte in sol på köks- och sovrumssidan förrens sent på eftermiddagen. Vi har rätt svalt hemma nu i och med fläktar. I morgon skall jag ringa tillbaka till Ögonkliniken för dom hörde aldrig av sig när jag ringde för ca 2 veckor sen. Synen på vänster öga börjar bli så mycket sämre nu, även på höger öga i och med att glasögonen behöver bytas så fort som möjligt. Jag skall be om en telefontid med läkaren. Nu har jag inget mer att komma med än att önska er en skön kväll med lite svalka

 

                                              

Clipart Library


#Chevrolet #Ford #glass #blus #ringduva #punchbag

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards