Öppen Ridå

Alla inlägg den 7 juni 2022

Av Malin wiper - 7 juni 2022 16:00



 

Detta är en assiett som jag såg hos en second handbutik för ett tag sen. Det är en mus avbildad i mitten och den håller i en ost. Under tallriken står det Mice design annie B, tål maskindisk och microugn. Kan inte hitta tallrikarna på google. Jag gick bara runt och kollade och fotade. Jag tänker efter flera gånger innan jag köper nåt numera.  

 

 

Jag har som sagt samlat ihop lite bilder på saker jag fotat sista tiden på second hand. Detta är en fin liten porslinsburk Reichenau  SMF Schramberg 3580. Prislappen var på 35 kr och den såg som ny ut. Klicka här för att se en kanna i samma serie

 

 

Ett ungsfast fat som var inlåst i ett skåp hos Läkarmissionen second hand i Västerås. Jag känner så väl igen detta fat och mönster och gissar på 1950-tal. Klicka här för att se ett liknande

 

 

Ett fat som kommer från Arabia men är handmålat av G. Bagge och det står under fatet

 

        

Lite nostalgimusik mitt i second hand. Det blir med The Byrds och låten Mr Tambourine man (Bob Dylan cover)

 

   

 Tre stycken vackra färgstarka glas på hög formad fot


 

Jag har ju fotat några skäggdoppingar under dom sista åren och här ser ni en i porslin och en oväntad rosa färg med blå inslag 

 

   

Några ankor i trä stod på ett bord hos Stadsmissionens second hand i Västerås

 

  

Två vita lampor i porslin föreställande kaktusar. Dom är rätt nya för jag har sett såna nyligen på lampbutiker


       

Detta är en minnesbild på vårt bästa fynd från Sam Hjälp i Jönköping. Där köpte vi dessa fotöljer för endast 100 kr/st 2012. Då hade vi en annan soffa men den blev så nedsutten till slut så vi bytte då vi flyttade till Hallstahammar. Vi gjorde oss även av med CD-ställen på väggen och två hyllor för dvd filmer. Sen har vi inte samma kuddar och har ändrat om en del. Dom gula fotöljerna vill vi inte göra oss av med för dom är av märket Swedese och är väldigt bekväma. Klicka här för att komma in och se samma fotölj men i annat tyg och där kostar dom 8.990 kr/st men begagnade har vi sett att dom tar ca 2.700 för såna här fotöljer. 


       

Klickbilder på när fotöljerna stod i vår "Likörhörna" i vår förrförra lägenhet på Storgatan i Vaggeryd. Vi ändrade om i den flera gånger innan det blev som vi ville ha det. Jag har som sagt bloggtorka och brist på bilder så jag får ta till en del gammalt  

 

 

Så här såg det ut i vår förra lägenhet på Korpgatan i Vaggeryd där dom gula fotöljerna stod. Då hade vi en annan soffa men den var så nedsutten så vi var tvungna att byta då vi flyttade till Hallstahammar. Klicka här för att se vad det första vi gjorde då vi flyttade hit och tog en tur till Västerås 

 

Klicka här för att se hur det såg ut i början i vår nuvarande lägenhets vardagsrum då vi flyttade in 2017. Nu har vi ändrat lite och vi har en dagbädd som går att göra till dubbelsäng till höger mot fönstren. Vi har inte heller samma soffbord för det hade vi haft i många år och det började bli utslitet på glasskivan och var lite för tungt

 

                                  

Jag kom inte ut nåt i dag för jag är så orkeslös så jag har gått omkring i morgonrock hela dan. Vet inte vad som hänt för jag har varit så pigg länge nu tack vare promenaderna och avslappningsövningar. Man blir påverkad av allt som händer i världen och även av politiken här som känns så kall och synisk. Tanken på att samarbeta med Turkiet känns inte bra. Nu återgår jag till att önska er en fortsatt fin dag mina kära besökare 

 

      

Här kommer lite blues med Jackie Scott & The Housewreckers

 

#assiett #porslinsburk #ungsfast #Byrds #Läkarmissionen #skäggdopping #Sam #fotöljer #Swedese #Turkiet #Jackie

Av Malin wiper - 7 juni 2022 10:00

 

Jag fotade en ROLLSROYCE SILVER SPIRIT från 1981 när vi var ute och åkte med bilen. Synd att jag inte kunde fota den stillastående för den var så mycket snyggare i verkligheten

 

Klicka här för att se ett klipp på samma bil men i annan färg

 

    

Denna tjusiga silvriga Rolls Royce  såg Mr T och jag i Jönköping 2015 och den var av årsmodell 1959. Rolls Royse är en personbil, tillverkad av den brittiska biltillverkaren Rolls-Royce mellan 1946 och 1959. Rolls-Royce återupptog produktionen efter andra världskriget med en vidareutveckling av förkrigsmodellen Wraith. Bilen hade modifieringar av motor och bromsar. Motorn var egentligen ett steg bakåt i utvecklingen, då den nu var försedd med F-topp. Bromsarna var hydromekaniska, en typisk brittisk kompromiss, där fambromsarna var hydrauliska medans bakgromsarna fortfarande var vajer-manövrerade 

 

       

Bucks Fizz med Making your mind up. Man ser verkligen att det är 1980-talet och denna låt vann hela Eurovision song contest 1981 samma år som Rollsroycen tillverkades. Denna låt tog sig upp på förstaplatsen på brittiska singellistan. Dom var en brittisk popgrupp som varit aktiva sen 1981

 

                      


 

Häromdan när vi var ute och promenerade så funkade helt plötsligt inte mitt minneskort i kameran. Då fick min man ta 3 foton med sin rätt nya mobil. Minneskortet är rätt nytt så jag blev lite förvånad. Tur att vi hade fler minneskort hemma så nu använder jag ett annat. Så bilden ovan och dom två under är tagna med min mans mobil


 

Här stod en blommande buske bredvid en bänk i ett bostadsområde. Nu har jag bloggtorka och ont om bilder 


  

Detta såg rätt lustigt ut för dom har gjort en låda runt trädet  och det ser ut som en sandlåda vid första anblicken

 

  

Jag har rengjort tändarhyllorna och har även rensat bort en hel påse med tändare. Jag har även en påse full sen förut. Jag överväger att kanske skaffa en mer praktisk hylla där dom flesta ryms 

 

 

På höger sida har jag bara satt stora tändare. En av dom är kontrabasen till vänster och till höger tändaren jag fick av min son då vi var dit sist. Jag hade tänkt begränsa mig men vill nog behålla den samling jag har kvar och även kunna ha dom bästa av dom jag tagit bort i en hylla också. Jag får tänka på saken 

 

 

Jag avslutar med en väggklocka jag såg på Läkarmissionens second hand för ett tag sen. Den ser ut som överdelen på en öltunna. 

 

                                                        

Clipart Library   

I dag har vi solfritt men det skall bli ca 20 grader längre fram på dan och i morgon blir det regn. När jag skrev detta så har vi ännu inte kommit ut för jag har ringt ett samtal ang mitt öga som skall opereras. Kön är lång men han jag pratade med skall vidarebefodra det jag sa i telefon. Jag ställde i alla fall upp mig på återbudslistan. Nu önskar jag er en så bra tisdag som möjligt. Sköt om er

 

        

Passande låt med Coldplay Clocks


#Rollsroyce #Bucks #minneskort #trädet #väggklocka #Coldplay

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards