Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2018

Av Malin wiper - 31 december 2018 15:45


 

Nu har jag fått lite roliga bilder från syrran på deras Katt Stilton. Han är så lekfull och vill vara med överallt. Han skyggar inte ens för att ta sig in i ett makaronpaket..  


  

Han ser ut att säga: Vad undrar ni över? så här gör väl alla..  


             

Stilton en riktig bokmal också

 

            

Vad menar ni? får jag inte vara på bordet?.

 

                     animated-cat-image-0369                                  animated-cat-image-0369

 

       

Eartha Kitt såg man ofta på TV då jag var barn. Hon kallades Catwoman och spelade sen Catwoman på film. Här hör vi henne pratsjunga med sin specialla sensuella ton på rösten. Christer Lindarw gör en fantastisk imitation av henne i After Dark. Klicka här för att höra den. Nu blev det en märklig blandning i detta inlägg..  men vad gör det om 100 år

 

                                               

 

Eartha Kitt föddes 1927 i North i South Carolina. Hon dog 2008 i cancer. Eartha Kitt var en amerikansk sångersk och skådespelerska. Efter en fattig uppväxt tog sig Eartha Kitt till New York där hon studerade sång och dans. Hon blev känd som sångerska under 1950-talet, även i Europa. Från 1958 var hon även verksam som filmskådespelare. Eartha har bland annat spelat Catwoman i TV-serien Batman på 1960-talet

 

 

Mamma och lillsyrran i tornrummet på W:6 i Sundsvall där pappa arbetade på 1960-talet. Syrran testar skrivmaskinen. 

 

 

På vårt ICA Matkassen är det full rulle med att göra läckra frestande smörgåstårtor inför nyårsafton.

 

      

Min bloggläsare Lena som följt min blogg i snart 10 år mejlade över en länk till denna låt. Jag hade inte en aning om att Elvis sjungit in Snowbird. Har haft den i bloggen förut men då med Anne Murray. Lena har blivit en vän och vi pratar i telefon lite då och då. 


  
 


Klicka här för att höra Anne Myrray:s version. Det blev ytterligare ett inlägg innan nya året visar sig. Njut av dom sista timmarna och sköt om er. Här har vi regn och det har mörknat tidigt.

 

                                          

 

#Stilton #Eartha #Smörgåstårtor #Elvis  

Av Malin wiper - 31 december 2018 09:30

    

Det känns så overkligt att vi nu igen får ett nytt år och världen finns kvar än om lite skamfilad. Vi kommer att vara ensamma men börjar med en promenad och sen köpa hem nåt gott att njuta av. Champagne har vi redan hemma och vi går antingen ut på balkongen eller på gården vid tolvslaget.                  

 

Det är så skönt att smällare kommer att försvinna och tas över av laser istället så djuren inte behöver lida i onödan. Det är en sak om fyrverkerier och smällare bara håller på i en timme men som det blivit nu så smälls det flera dagar innan/efter och för kraftiga smällare. I dag skall vi även åka till minneslunden vid Kolbäck kyrka för att tända ljus och tänka på dom som gått bort genom åren. 

 

Tack till mina bloggvänner som jag fått lära känna och många av er i många år. En del före min bloggtid då jag var med i andra sajter innan bloggar fanns. Två stycken har gått ur tiden vad jag vet och jag saknar dom jättemycket än om det var några år sedan. Stevie och Filifjonkan jag tänker på er  ofta. Ingen slipper undan sorg och tiden läker inte alla sår utan sorgen ligger kvar som en dimma över ens väsen. Tack även till er andra som tittar in på min blogg. Det glädjer mig mycket             

 

Det enda jag önskar mig är fred, frihet, rättvisa  men det kommer inte att ske utan ansträngning. Ett hopp måste ändå finnas och ett sunt förnuft i slutändan för fortsätter det så här så har vi ingen värld att vakna upp till längre. Det måste kämpas för att få dom viktiga punkterna att fungera för inget är en givet. 

 

     

Home Free med låten Auld Lang Syne. Nostalgi från min uppväxt men i ny fräsch version med snygg stämsång. Vet inte om jag kommer in nåt mer i år men vi hörs nästa år..  . Kram från Malin

 

              

Denna fina animering har jag lånat från min blogg- och fb vän vicke som jag kännt i många år. långt innan jag började blogga på denna bloggplats. Klicka här för att komma in på hans fina hemsida               

 

#År #Bloggvänner #Fred #Home 

Av Malin wiper - 30 december 2018 14:45


                  

I går blev jag av med ett halsband som jag gillar till tusen. Tydligen hade jag slarvat med låset baktill så det ramlade av mig men jag kände inte när det hände. Det köpte jag på Albrekts Guld Erikslunds Shoppingcenter i juni 2017. Jag hittade bilden ovan där jag har på mig halsbandet som är njurformat, kraftigt och med härlig tyngd. Hänget satt i en läderrem. Vi åkte iväg dit vi var i går för att fråga om halsbandet var upphittat men det fanns inte nånstans så det har nog ramlat av mig utomhus

                       

Sen besökte jag Albrekts Guld för att höra om dom har nåt ex kvar av detta halsband. Den trevliga tjejen letade på nätet och hittade även när jag köpte halsbandet och skall kolla upp om nån annan av deras butiker har kvar nåt. Jag gav henne mitt visitkort så hon hör av sig. Hon var så gullig och hjälpsam.      


Klicka här för att se ett smyckeskrin jag köpte på Albrekts Guld i mars 2017.

 

 

Dom hade sån kraftig rea där så jag köpte mig ett hårt armband som man fäller ut framtill för att få det över handleden. Det satt jättebra och det är inte så ofta jag köper smycken.                         

 

 

Köpte även denna tuffa halskedja som jag kommer att få mycket användning av

 

  

Sist en dubbel halskedja som man kan ha som den är eller sätta ett hänge på                     


        

 

Så är ser den ut på nära håll och är inte så tunn som den ser ut på första bilden. Totalpriset för alla tre smycken blev endast 185 kr för dom var kraftigt nedsatta i pris. Dom butiker jag mest köpt smycken hos under åren är just Albrekts Guld, Wahlbergs ur & Guld, second hand plus av min bloggvän Pisan. 

 

 

Syrran tog den finaste och bästa bilden på oss 2018. Hon fotade oss utanför Coop Extra med Hallstahammars torg i bakgrunden. Funderar på att sätta in den i en ram. 

                                   

      

Ella Fitzgerald med låten What Are You Doing New Year's Eve. Hon sjunger den så soft, fint, känslosamt och vackert. Nu hoppas jag ni får en soft, behaglig och fortsatt fin dag 

    

 

#Albrekts #Armband #Halsband #Bilden #Ella

Av Malin wiper - 30 december 2018 09:00


 

Min son filmade julen med sin Action Camera som är en Go Pro Hero 7  

  

Han har även köpt en fantastisk ryggsäck modell större. Det är en Samsonit laptop för backpacker. Det finns så många modeller och dom kostar från 600 upp till 2000. Jag har för mig att hans kostar 800 kr. Det finns plats för mycket annat än bara laptop. 

 

 

Här ser man facket för laptopen           

 

 

Sedd från sidan där det fler fack för annat. 

 

 

På eftermiddagen juldagen så skjutsade vi hem min son och här har han på sig ryggsäcken. Han har en mössa med belysning i och en sån fick min svåger av Mr T i julklapp fast en mellanblå 


Jag filmade honom då han gick in in mot porten. Jag gillar bostadsområdet han bor i för det är så fint, lugnt och jag känner mig hemma där. Det var dit vi sökte först då vi flyttade hit men vi på flera år inte kommit långt i kön så vi gav upp. Fast jag trivs även där vi bor nu för det är både lugnt och sköts om så bra

 

 

Jag bakade lite till jul och vi har ett jättefint bakbord som tillhör lägenheten

 

  

Det blev flera plåtar med hjärtan och såna där höga staplar med olika motiv. Här syns bara staplar med tomteluva. Tyvärr glömde jag fota kakorna när dom var färdigdekorerade med smält choklad. Det blev lite som abstrakt konst så det är synd att jag glömde fota. Jag dekorerade även hjärtan med våra initialer så man fick bara ta den kakan där man hade sin egen initial. 

 

 

Detta är receptet jag använde mig av och det blir alltid gott. 

 

     

Jag brukar sätta in en låt med Tony Bennett i slutet på varje år från Rockefeller Center. Nu fanns inte klippet med Winter wonderland längre så jag får ta denna låt istället men från samma festliga ställe. Med sina 92 år är han en av dom stora som fortfarande är still going strong. Han har sjungit duett med många andra sångare/sångerskor genom åren. Ha nu en fin söndag och sköt om er

 

                                                   animated-thank-you-image-0044

 

Helt plötsligt försvann reklamen så jag antar att bloggplatsen fixat detta. Tack så mycket. Jag har snart varit aktiv på bloggplatsen i 10 år. Gott Nytt År till er som driver bloggplatsen och tack för dessa år.

 

 

#Camera #Samsonite #Juldagen #Bakade #Tony 

Av Malin wiper - 29 december 2018 12:30


 

Hamnens Café delade vi på en sån här baguette med skinka och ost. Jag kan varmt rekommendera att beställa in en sån hos dom. bagetten fixar dom medans man väntar så man får den så fräsch utan att att den legat i plast. Även pålägget är njutbart och dom toppar med massor av fräscha grönsaker. När jag ätit baguette på andra ställen så har dom varit hårda och sega men här är dom frasiga och lätta att tugga igenom och dessutom är smaken jättegod. Att inte förglömma är att det är en fin och mysig stämning på cafét       


 

 

En fin ståtlig tomtegubbe fanns att skåda där


 

En lång vit motorbåt stod och lyste på andra sidan omsluten av blänkande vacker is                                        


 

I detta dis som kan vara vackert på bild får husen andra toner i sina färger


  

Det byggs hus för fullt vid hamnen så massor av kranar syns mot den blå himlen


 

Eftersom det var vanlig vardag i går så jobbades det för fullt. Här tar en byggarbetare emot ställningsrör som en annan man skickat upp                


 

När vi sen åkte hem utefter gamla vägen så var himlen magisk. Inte så lätt att fota från bilrutan. Det skall ses i verkligeheten för Västmanland har en av dom vackraste himlarna vad gäller molnformationer  och vi har även linsmoln. Jag är helt faschinerad av himlen häromkring. Min son säger att i Enköping ser han aldrig sån vacker himmel som hos oss. 


 

På vissa ställen låg det en sån här dimma över fälten                   


Jag blir så irriterad på att jag inte får bort reklamen på höger sida som stör bloggen och det ser rörigt ut, jag kontaktar min operatör så dom får fixa detta.  För  två månader sen så var det inga problem alls. Jag blev så glad när jag vaknade i morse för det var rimfrost på både träd och gräsmatta men bara nollgradigt. Numera är man glad för det lilla för riktigt vinterlandskap ser man sällan. Njut av er lördag gott folk. Kram från Malin som nu går ut och njuter av naturen

 

     

Trots att det inte är morgon när detta inlägg publiceras så får det bli en "Morning song" ändå. Det är The Avett Brothers som får stå för detta. The Avett Brothers är ett amerikanskt band som kommer från North Carolina. Bandets medlemmar är bröderna Seth Avett (sång, gitarr och hi-hat) och Scott Avett (sång, banjo, munspel och bastrumma), och Bob Crawford (sång och kontrabas). Gruppen har varit aktiv sen år 2000

 

 

#Hamnens #Baguette #Tomtegubbe #Motorbåt #Kranar #Himlen #Avett

Av Malin wiper - 29 december 2018 08:00


  

Vi köpte en glögg i jul på vårt systembolag här i Hallstahammar som heter Glühwein Alpen Glitzen vinglögg.  Det jag gillade med glöggen var att den inte var så söt och lite annorlunda än andra glöggar jag druckit genom åren. Glöggen går även att dricka kall för den känns som ett mellanting mellan glögg och vin. Vi hade även några alkoholfria alternativ på julglögg hemma

 

        

Detta är ett klipp jag haft inne flera gånger genom åren och nu tar jag det igen för det känns ständigt aktuellt i och med "sandlådan" vi har i det politiska läget. Det kommer mig osökt att tänka på "TrögFattarFöreningen" med Galenskaparna                       

 

Min son sa så träffande i jul: Du och styvfar har verkligen valt att födas i rätt tid då allt gick framåt och det fanns ett skyddsnät. Dom flesta hade arbeten och det gick även att byta jobb. Det fanns bostäder så det räckte till och facket fungerade. Sjukpenningen var 100% så ingen behövde gå sjuka till arbetet mm. Jag kände mig genast så tacksam att ha fått uppleva en sån tid under mina bästa år.


       

Sen kan jag tipsa om ett vitt vin som heter Lindeman's Chardonnay från 2018. Det är ett vitt vin som håller 13,5 i alkoholhalt. Det brukar alltid hålla bra kvalitet och den har en återvinningsbar flaska

 

                                   

Royal Design 

         

Days of Wine and Roses med Peggy Lee. Förr fanns det pianobarer med sån här soft musik lite överallt. Jag har själv under 1970-talet varit ute på dansställen i Göteborg där det ofta fanns en pianobar. På vissa ställen hade dom även en annan stor lokal där man dansade till musik av olika slag och ofta kom det internationella orkestrar som spelade allt från samba till pop och rock. 

 

                                                 animated-rose-image-0176

 

Peggy Lee föddes 1920 och dog 2002. Hon var en amerikansk populärmusiksångerska, framförallt inom jazzgenren. Hennes far och morföräldrar var norska respektive svenska invandrare

 

I går gick vi en ganska lång promenad men inne i Västerås för vi hade lite att uträtta där. Det kommer i ett annat inlägg. I dag skall vi inte åka nånstans utan promenera härhemma i Hallstahammar. Nu har vi lördag helt plötsligt och det närmar sig ett nytt år och jag önskar er en fin dag så här i slutet av det gamla året. I jul har vi tänkt mycket på min mans bror som nyligen gick bort och vi räknade ut hur många som gått bort i våra släkter sen min man och jag träffades för 28 år sedan. Min man har mist 10 st och jag 13 st. Mest sorgligt känns det med min mans bror som bara blev 65 år och min sons pappa som blev 67 år. Båda hade likartad cancer                    

 

 

#Glögg #Galenskaparna #Vin #Peggy

Av Malin wiper - 28 december 2018 17:00


 

The wrap


Nancy Wilson har gått ur tiden i en ålder av 81 år. Hon var en amerikansk sångare vars karriär sträckte sig över fem decennier, från mitten av 1950-talet till hennes pension 2010-talet. Hennes musikgenrer var jazz, blues, R&B, pop mm. 

 

Klicka här för att läsa en längre biografi

 

     

Nancy Wilson med the Very Thought Of you. Det känns trist att alla man växt upp med börjar gå ur tiden. Varje dag börjar bli en bonus och man hoppas ändå på att bara få somna in och inte plågas. Nancy Wilson har en jättefin röst

 

                   animated-candle-image-0118               animated-candle-image-0118               animated-candle-image-0118               animated-candle-image-0118

 

Klicka här för att se ett klipp med henne 2010. 


 

Fox news

 

     

Nancy Wilson med Christmas Waltz

 

               animated-candle-image-0114 

 

Här på bloggplatsen så kostar det 20 kr/månad att få bort reklamen som finns på höger sida utanför bloggen. Det har funkat tills förra månaden att ta bort reklamen. Då gick det 60 kr för en månad innan den gick bort så jag betalade 40 kr för mycket. Nu hände samma sak men reklamen gick inte bort ändå. Det som händer är att bloggen inte fungerar med den reklamen så jag vet inte ens om ni kommer in till mig och även kan lyssna på musik eller andra klipp. Har skrivit till bloggplatsen men det är svårt att få svar så jag vet inte hur jag skall göra nu då jag inte får bort reklamen hur mycket pengar jag än skickar in.

 

#Nancy 

Av Malin wiper - 28 december 2018 12:00


Jag ställde en fråga i min blogg ang melodin i min speldosa (plåtburk) jag köpte på Myrornas second hand. Paula som är min blogg och fb vän sen många år gav mig svaret. Det är låten O Come All Ye Faithful. Tusen tack snälla gulliga Paula. Ni hör melodin i klippet ovan

 

                                                     animated-christmas-bell-image-0082


    

Det finns hur många versioner av låten som helst. Här är en av dom och då med Elvis.

 

                animated-christmas-bell-image-0171                   animated-christmas-bell-image-0171

 

Klicka här för att höra en lite råare version med Twisted Sister. Klicka här för att höra den med Donna Summer. Jag föredrar sången i speldosan och även den med Donna Summer. Det blir inte så överdrivet och pretantiöst. Donna Summer hade en fantastisk röst som inte bara passade till disco

 

              animated-snow-image-0011 

 

Vi kom inte ut nåt i går heller så vi har varit inomhus i två dagar. Nu är vi utvilade och ger oss ut i bruset igen. Solen skiner och vi har fått lite snö igen på marken. Det är minus 4 grader och jag känner mig pigg och utvilad. Fattas bara annat när man vaknar 10.00 som i dag. Ha nu en jättefin dag vad ni än skall hitta på men glöm inte vilan för den är underskattad

 

#Speldosan #Paula #Elvis #Donna

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards