Öppen Ridå

Alla inlägg under december 2018

Av Malin wiper - 28 december 2018 08:00


 

På juldagen efter frukost så begav vi oss ut för att åka ner till Åsby Skantzen. Där tog vi en längre promenad. Här ser ni männen på väg mot bilen för vi orkade inte gå hela vägen dit. Det finns en bra parkering vid Skatzsjön 

                      

 

Min stilige son och jag.        

 

  

Här får ni följa med en bit då jag filmar en sekvens från promenaden. Denna väg har vi inte gått förut. En del motionerade genom att springa och sen mötte vi likasinnade som promenerade.       

 

  

Här går vi förbi ingången till Skantzens Brukshotell.  

 

     

En av låtarna på CD:n med Mariah Carey som var en av dom två Mr T fick av sin bror i julklapp. Låten heter Without You                                

 

 

 

Ett gammalt fint hus som fått stå kvar vid Skantzensjön

 

 

En tegelbyggnad som varit en smedja. Synd att allt förstörs med klotter

 

 

Sen går vi in på bron mot Kanalmuseet.                         

 

 

Det vita huset till vänster är Kanalmuseet        

 

 

Jag vänder mig om för att visa vart vi kom ifrån och längst bort finns parkeringen

 

 

Efter det går vi upp på en gångväg som vi inte besökt förut

 

  

Över en lång träbro

 

 

Till slut kommer vi fram från skogspormenaden och där dyker ett nytt villaområde upp och det pågår fler byggen

 

 

Ännu ett nybyggt hus

 

  

Sist gick vi förbi en av många slussar. Alla fyra mådde vi jättebra efter denna promenad och piggnade till betydligt. Sen åt vi en jättegod lutfisk och min mans sås som är supergod

 

Nu är det inte långt till Nyårsafton så man får njut lite exra av 2018 som inte kommer åter. Det är så surrealistiskt att det gått 18 år sedan vi fick millenniumskiftet. Önskar er en härlig och skön fredag kära läsare. Kram från Malin

 

                                     animated-fire-image-0193                                  animated-fire-image-0193

 

#Juldagen #Skantzen #Mariah #Son #Filmar #Brukshotell #Smedja #Träbro #Villaområde #Slussar

Av Malin wiper - 27 december 2018 17:00


                                

 

Min son hade med sig en film vi såg på julafton. Den heter Adrift och är ett verklighetsbaserat drama från 2018 i regi av Baltasar Kormákur. I rollerna ser vi: Shailene Woodley, Sam Claflin, Jeffrey Thomas, Elizabeth Hawthorne, Grace Palmer, Tami Ashcraft mfl

 

                                  

Leica store  

 

Filmen är baserad på en verklig överlevnadshistoria. En ungt pars slumpmässiga möte leder dem först till kärleken och sedan till deras livs äventyr när de råkar ut för den värsta orkanen som någonsin har uppmätts.

            

Filmen kändes lite ofullständig för att den skall få högt betyg men skådespelet var bra rakt över. Eftersom det är en sann historia så slog det mig hur oförberedda dom var på den långa seglatsen. En checklista skulle jag skriva innan jag åkte ut på en lång seglats på öppet hav. Nu hade dom knappt vatten eller mat som räckte. Filmen berörde ändå i och med kärlekshistorian och huvudpersonernas äventyrslust. Det var många tillbakablickar i handlingen men det störde inte. Den var både sorglig, gripand och äventyrlig

 

Av mig får filmen 3 segelbåtar i betyg av 5 möjliga

 

animated-sailing-and-sailboat-image-0043animated-sailing-and-sailboat-image-0043animated-sailing-and-sailboat-image-0043

 

     

Trailern. Klicka här för att höra ett av soundtracken till filmen. En av dom andra hade jag inne i bloggen på julafton. Ha nu en njutningsfull kväll kära ni


#Adrift #Baltasar 

Av Malin wiper - 27 december 2018 11:30

 

Nån vecka före julafton hittade jag denna plåtburk på Myrornas second hand. Den såg helt ny ut och kostade 25 kr

 

                            animated-snowman-image-0072          animated-snowman-image-0072          animated-snowman-image-0072          animated-snowman-image-0072


  

När jag sen studerade burken så såg jag att den även fungerade som speldosa. Jag la då i godis i burken som en överraskning när vi satt i vardagsrummet på julafton. Jag är väldigt förtjust i speldosor så jag har ett antal sen förut. När dom sen går att använda som här så blir det ännu bättre

 

Jag filmade ett klipp på speldosan så ni får höra låten. Jag känner igen melodin men kan inte komma på nament. Är det nån av er läsare som vet vilken låt det är så skriv en kommentar. 

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2015 och se en speldosa i form av en flaska för likör med speldosa i. Där finns även ett klipp så ni kan höra hur den låter

 


Här en annan speldosa i form av ängel som jag tar fram varje jul. Det var en hel del som glömdes bort på julafton för jag hade ju köpt ett juldiadem till mig och julhattar till männen men vi hade tagit av oss allt då det var dags för fotografering.                           

 

 

Så här såg mitt diadem ut

 

 

Jag köpte mig ett halsband på Kapp Ahl som är i två delar men sitter ihop. 

                         

 

Nedtill ett fint hänge där man kan sätta in två foton. Jag skall nog sätta in ett på min man och mig och på andra sidan min son 

 

 

I mitten hängde denna rundel. Jag  hade även köpt en tunn fin stretschig poncho på Dea Axelsons som som hade kostat 400 kr men nu 200 kr. Ingen idé att visa den på bild för man ser inte färgerna som är mörk grön och ljusare färger runtom. Jag ville känna mig bekväm och dom andra hade också lagomt snygga kläder

 

                                            Njut av dom sista dagarna på året. 

 

 

 

#Myrornas #Speldosa #Ängel #Halsband 

Av Malin wiper - 27 december 2018 08:00


 

Nu visar jag upp vad vi fick i julklapp av sonen, svågern och varandra. Från svågern fick vi två CD skivor var med härlig musik som vi skall lyssna på så fort vi får tid och ork. Min man fick två tjocka böcker av mig som han önskat sig.

 

     

En av CD skivorna jag fick var med Duffy. Här kommer en av låtarna som är med på den CD:n. Warwick Avenue. Jag gillar hennes röst 

 

 

Av min son fick jag ett riktigt fint höjdar förstoringsglas. Jag har fullgod syn med glasögon men ibland är det sån liten text på förpackningar mm så ett sånt behövs. Det jag hade förut var för stort och klumpigt och hade sämre förstoring. Dessutom är detta snyggt och rejält

 

  

Man drar ut det på längden och då kommer belysning upp. Detta är baksidan. Jag blev jättenöjd

 

  

Av min man fick jag en jättefin ergonomisk datormus och ett minneskort som reserv. Jag behövde verkligen en ny datormus för min är så sliten och dålig nu så detta var toppen              

 

 

Min man fick ett par Koss hörlurar av sin styvson. Det blev han jätteglad för 

 

 

Sen fick vi julklapp från min sons kompis Miss M i form av en låda full med godsaker. Både choklad, runda godis som ser ut som lakrits, hårt bröd och saffransmarmelad. Tusen tack gulliga du. Detta hade vi inte räknat med

 

                   animated-chilli-image-0015          animated-chilli-image-0015          animated-chilli-image-0015          animated-chilli-image-0015

 

Märket på marmeladen är Candeline och är en saffran marmelad med äpple och Chili. Märket på brödet är Ängslyckans historiska bröd Vendelknäcke från Ängslyckans Café . Nu fick man ju även tips på ett café

 

 

Även från min sons vänner L & L fick vi några julklappar. Ett doftljus med ursnygg etikett där det står Rockabilly, det passar ypperligt. Jag är ju doftallergiker men det är bara vissa dofter jag reagerar på. Doften i denna burk var enbart behaglig så det blev jättelyckat. Tusen tack snälla ni

 

 

Inte nog med detta utan vi fick två saker till bland annat denna fina tygkasse med dalahästar och kurbits. Märket på kassen är Arvidssons Textil  

          

  

Sen denna fina kökshandduk med dalahästar. Jag studerade under ett år i Borlänge och bodde på studiehem i Falun. Den blir en fin prydnadshandduk i köket. Den kommer från Ekelund 

 

      

En av CD: skivorna min man fick av svårgern var denna med B.B.King. En av låtarna heter Tree O Clock Blues

 

I går gick vi inte ut utan tog det bara lugnt och rensade lite bland maten och sen satt vi vid datorerna, kollade lite film och serier mm. Nu är vi rätt utvilade så jag skall ut och ta mig en promenad i vår omnejd. Jag har fått tillbaka lite besvär från knät så det finns inga undanflykter utan det är bara att röra på sig mer. Vi har nu nollgradigt så den lilla snö som kommit lär nog smälta bort. Ha nu en skön torsdag och tack för att ni tittade in

 

 

#CD #Duffy #Förstoringsglas #Datormus #Koss #Saffransmarmelad #Doftljus #Tygkasse #Dalahästar #B.B.King

Av Malin wiper - 26 december 2018 12:45


 

Jag har varit lite trött denna jul och därför har det tagit lite tid med bilderna. Jag har även glömt ta bilder på mat, det jag bakat och lite annat. Jag hann bara umgås och det är det viktiga. Allt vi bjöd på rymdes inte på köksbordet så vi använde denna köksbänk. Där hade vi ostar, smör, bröd och lite annat. På bilden har jag satt glögglas på en bricka och olika sorters nötter i skålar. Vi drack glögg när sonen och svågern kom.

 

                              animated-christmas-bell-image-0110                                         animated-christmas-bell-image-0110


 

Vi satt oss sen i vardagsrummet och intog glöggen och pratade en stund innan maten

 

  

Det var endast sonen som blev bra på bilderna vid matbordet så jag tog inte med dom andra bilderna. Här intog vi sillen som var flera olika sorter men min mans inlagda sill var godast i år så den tog slut efter 2 dagar. Sen åt vi det vanliga: köttbullar, prinskorv, lax och lite såser och annat.                    


  

Äggen vi köpt var otroligt färska och goda och lite krämiga i mitten. Jag toppade äggen med skagenröra och sen lite löjrom. Som dekortion några plastsvärd. Min man är en klippa i köket för han kan så mycket mer vad gäller matlagning än mig. Jag är mer för att dekorera duka fram och se till att allt klaffar.

 

  

Ostbrickan bestod av brieost, en färskost från Lidl. Sen hade vi en supergod grönmögelost som vi åt av senare

 

  

Ett tag senare så drack vi kaffe i vardagsrummet. Jag glömde fota dom fina hjärtanen jag bakat. På dom hade jag med smält choklad spritsat ut initialerna i våra namn och sen dekorerat lite mer så dom såg ut som ansikten. Sen fick var och en ta ett stort hjärta med sin initial på. Vi hade även muffins med frosting på toppen och sen riven choklad. Jag stack sen ner en pinne med ett rött hjärta på varje. Jag måste ha fått hjärnsläpp då jag glömde fota men vi hade fullt upp att göra med allt

 

 

Efter kaffet hade vi julklappsutdelning och det var sonen som skötte detta. Han är den bästa och finaste tomten                       

 

 

Sen la vi ut alla julklapparna på sängen. Vi alla var supernöjda och glada. Jag visar dom vi fått i ett annat inlägg.                   

 

 

Tyvärr blev det en urusel bild på oss för inget stämmer. I brist på annat så sätter jag in den ändå. 

 

 

Senare på eftermiddagen åt vi janssons frestelse och njöt ett tag till. Vi kollade även på en film min son tagit med sig och den skriver jag om senare

 

     

Filmen vi såg hette "Adrift" och ett av soundtracken var detta med Tom Waits. Så vackert, melodiskt och rörande. Låten heter Picture In a frame. Med denna låt önskar jag er en fin annandag jul och hoppas ni har det bra. Kram från Malin

 

 

 #Jul #Glöggen #Matbordet #Äggen #Ostbrickan #Kaffe #Julklapparna #Jansson #Tom

Av Malin wiper - 26 december 2018 09:15

      

Werner & Werner- Vår julskinka har rymt                                                      

 

Detta är ett inlägg jag hade klart redan före jul så jag sätter in det nu tills jag gjort klart lite aktuellare bilder från julen. Vi skjutsade hem min son och svågern i går eftermiddag efter att vi ätit lutfisk och min mans goda sås till. Det var en hel del jag glömde fota men vi umgicks desto mer istället. Hoppas ni haft en fin julafton och juldag. Önskar er en härlig annandag jul

 

  

En uppblåsbar tomte utanför ICA Maxi på Erikslund

 

                                      

Santa bottle opener från Sagaform

 

 

Min man kom hem med två såna här julkulor för hals eller under skägget. Det var nån vecka före julafton och dom kostade bara 10 kr/kartong hos Flying Tiger. Dom fick bli lite extra pynt

 

  

En tomte jag såg på Erikslunds Shoppingcenter några dagar före julafton

 

                                 animated-santa-claus-image-0024                                        animated-santa-claus-image-0024



Här följer lite mer utfyllnad tills vidare:


  

Detta är en Mazda MX5 från 1998 som jag såg på en parkering i Västerås före jul. Det är en tvåsitsig sportbil från japanska Mazda. Modellen heter Miata på den nordamerikanska marknaden, vilket är beteckningen som också används av entusiaster över hela världen, inte minst i Sverige. De tidigare bilarna såldes i Japan under namnet Eunos Roadster. Bilmodellen är bakhjulsdriven och har vinylsuflett med med avtagbar hardtop som tilval. Miatan är världens mest sålda sportbil med över 1 miljon bilar tillverkade                            

 

  

        

   

 

#Werner #Uppblåsbar #Julkulor #Tomte #Mazda

Av Malin wiper - 25 december 2018 09:45


  

Jag dukade färdigt kvällen före julafton. Vi kan inte ha nåt matbord i vardagsrummet utan vi får jämt hålla oss till köket. Det är på grund av att vi måste ha plats för nattgäster och min mans datorplats. Sen är det så ljust och fint i köket i och med dom stora fönstren. Vid varje ölglas har jag satt en partyhatt i form av tomteluva som julgästerna fick sätta på sig för att förhöja stämningen lite..  På smörgåstallriken hade jag satt självhäftande hjärtan. Jag gillar att toka till det lite.

 

                                   

Discshop 

 

  

Så här såg det ut på kvällen dan före dopparedan

 

 

I år har jag figurer som placeringssymboler och här skulle min man sitta för han plockade mycket svamp förr. Därför bev det en tomta med famnen full av svamp. Förra året hade jag foton på julgästerna.                

 

 

På min sons tallrik stod en nallebjörn eftersom han gillar nallar

 

  

På min svågers tallrik stod en ljushållare med en uggla. Han gillar ugglor

 

 

På min tallrik kunde man se en julkula med Miss Piggy. Jag är ju enda kvinnan i sällskapet

 

 

Vi hade jättetrevligt på julafton och i dag skall vi äta lutfisk och bara mysa och umgås. Det kommer mer bilder och inlägg så småningom. Hoppas ni alla haft en njutbar julafton vad ni än har hittat på

 

                                                         


          

Alison Krauss & Robert Plant med Light Of Christmas                       

 

 

Syrran och svågerns katt Stilton får avsluta inlägget. Han som var så liten nyss växer så det knakar och han tycks trivas bland juldekorationerna..  

 


#Dukade #Placeringssymboler #Alison #Stilton 

Av Malin wiper - 21 december 2018 10:00

                  

                  via GIPHY


Nu tar jag ett blogguppehåll under julen och återkommer så småningom. Tack för att ni tittat in till mig under året som gått och jag önskar er alla en riktigt God Jul. Mr T hälsar God Jul också

 

    

All I Want For Christmas Is You från filmen Love Actually. Sång Mariah Carey. Det är en film jag ser varje jul om och om igen.

 

                                                                           

 

Visst var det mycket att göra innan jul förr också men då fanns inte denna stress med mobiler och datorer. Så folk kunde ägna sig bara åt julstöket och man fick inte mer än högst 3 julklappar men var jättelycklig ändå. Man umgicks på ett annat vis och spelade lite spel, pratade, lyssnade på musik och såg Kalle Anka på tv men då var jag redan 12 år då mina föräldrar skaffade tv. Innan dess var det radio och grammofon. Det känns väldigt mossigt när man tänker tillbaka då det bara fanns en telefon i hemmet och man var inte jämt anträffbar. Fast allt det som fanns då var ju högsta mode på den tiden.

 

Sköt om er nu och både njut och vila lite.

 

                                   

 

 

Den här balkongen fotade jag julen 2009 i Enköping. Varje gång vi var till min son så åkte vi förbi detta hus och det såg likadant ut. När vi åkte förbi där förra året så fanns inte denna utsmyckning längre och det kändes lite sorgligt och tomt. Jag hade inte sån bra kamera då så bilden är lite otydlig men det var så vackert så man kunde inte låta bli att stanna bilen och bara njuta

 

                           

 

Jag sätter in detta inlägg i dag  fast jag hade tänkt sätta in det på söndag. Jag mår inte bra så jag måste vila och kurera mig så jag klarar av juldagarna. Fick även ställa in frissan och det känns inte bra på så kort varsel.

 

#Blogguppehåll #Mariah #Kurera

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards