Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 maj 2024

Blomstrande vår, Hesa Fredrik, Stadsduva, blommor och Pete Seeger

Av Malin wiper - Onsdag 1 maj 09:15


 

I går hade vi den första riktiga vårdagen med 18 grader varmt och en svag sval vind. Det var ju valborgsmässoafton och dom hade evenemang på flera ställen med brasor men vi höll oss hemma i går kväll. Det känns konstigt att det redan är första maj

 

        

Skulptur i rörelse


 

Detta är också ett vårtecken med fönster öppet för vädring


 

Här blomstrar det utanför en butik


 

Fotade denna mistlur (hesa fredrik) som finns på vissa utvalda hus. Klicka här för att höra när jag filmade Hesa Fredrik 7 mars 2022. Då bodde vi i Hallstahammar och nu har vi bott i Västerås över ett år


 

Jag gissar på att detta är en Stadsduva . Den dök upp i går och men för det mesta så ser man ringduva

 

 

Detta kan man kalla återbruk (återvinning). Såg den i fönstret hos Ekströms Konst. Det är en sockerburk i koppas som dom använt för att skapa en fågel. Baktill en gaffel och upptill en sax. 


Vi gick förbi Mästernblomman och där kände man vårens ankomst. Det är jättefint inrett inne på butiken och massor av fina blommor, krukor och annat

 

   

Vi har fyra blomlådor som min man skall plantera blommor i på balkongen. Vi  köpte 10 st penseer för 150 kr hos Mästerblomman och det är det billigaste och bästa vi sett när vi kollat runt. Det blir samma blommor i alla lådor i år men det fanns även andra sorter. Förra året orkade vi inte sätta upp blomlådorna men i år går det inte att stoppa min man som gärna vill ha det mysigt på balkongen. 

 

Jag har letat länge på second hand efter en lampa att ha på vår öltunna som en skön ljuspukt, men inte hittat. Då såg jag denna på Dollarstore för endast 150 kr så vi köpte den och såg att den passar jättebra in

 

    

Så här ser den ut då den är tänd. På denna tunna har det varit många lampor, jordglober och annat genom åren men allt det är borta.         

 

 

   

Nu har vi första maj och solen skiner och det är 12 grader varmt redan på morgonen. Min man vill plantera blommorna i dag så vi skall åka iväg till Stora Coop  i Stenby för att köpa blomjord. Förr var jag aktiv i facket så jag gick i första maj demonstrationer några gånger. När jag träffade Mr T så var han också fackligt aktiv och vi gick en demonstration tillsammans i Hällefors där vi möttes.

 

                                       

 

Klicka här för att se när Vänsterpartiet har sin demonstration på Djäkneberget. Klicka här för att se när första majtåget går av stapeln i centrum. Vad ni än skall hitta på så önskar jag er en härlig första maj

 

            

Pete Seeger med This land Is your land. Det är så härligt att vi nu ser fler demonstrationer mot krig, krisen i vården och mycket mer

 

#vårdagen #Skulptur #blomstrar #hesa #stadsduva #återbruk #Mästerblomman #lampa #maj #Pete

 
 
Micke

Micke

Onsdag 1 maj 14:59

Men visst är det så, öppna fönster i skolan, tyvärr över natten ibland, är ju nästintill obligatoriskt....yes...så är det
Lycka till med demonstrationen. :)

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Onsdag 1 maj 15:50

Ingen höjdare om skolfönstren är öppna på natten. Här var det bara ett fönster i en lägenhet som stod på glänt. Det var länge sen vi var ute och demonstrerade men vi dök på demonstrationen inne i centrum då vi skulle byta buss.

Ha en härlig första maj Micke

 
Maria

Maria

Söndag 5 maj 22:31

Så fina foton du tar. Så härligt med värmen och aning om vår. Underbart, som jag har längtat. Nu ser det ut att bli lite kallare igen, och i ärlighetens namn gör det inget - bara värmen kommer tillbaka - så att vi får njuta lite av tiden som är med lövsprickning och annat, annars exploderar väl allting i naturen. Jag har fullt sjå att hinna fixa allt hemma på gården - plantera blommor, kratta och fixa. Men underbara dagar!

Hälsningar Maria

http://www.storlurs.bloggagratis.se

Malin wiper

Måndag 6 maj 07:54

Vad kul att du tycker det, tack snälla du ;). Vi har haft några underbara dagar men nu har det blivit kallare med 8 grader varmt och ingen sol. Håller med dig att det inte gör nåt bara värmen kommer tillbaka

Förstår att det är mycket att göra när man har en egen gård. Härligt att kunna plantera lite blommor och fixa.

Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 21 maj 07:30

    I går såg jag denna hare i Botaniska trädgården. Den satt i en blomrabatt som jag råkade gå mot och den stack iväg med världens fart. Sen hade jag sån tur så haren satt sig helt stilla en bit bort så jag hann fota den. Jag smög fram sakta oc...

Av Malin wiper - Måndag 20 maj 09:00

    Min son var ute med en kompis och åkte bil och då såg han två motorcyklar som han fotade. Han mejlade mig bilden och motorcykeln till vänster  är lite annorlunda och kanske lite äldre ser det ut som. Tack sonen!   Denna bild fick jag...

Av Malin wiper - Söndag 19 maj 14:45

    Den här bilden tog min man då hans bror och han var ute och fiskade nere vid Mälaren i går                                                                      När dom sen var på väg hem genom Vasaparken så såg dom dessa hästar me...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 16:30

    I förmiddags gick jag förbi vår busshållplats när jag var på väg ner till centrum. På håll såg jag denna barnvagn (sittvagn), och blev så ställd när jag inte såg nån bredvid vagnen så jag blev lite oroligatt ett barn satt ensam i vagnen. När...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 10:00

     Vi var ju och såg återinvigningen av Aseaströmmen i går och jag började med att filma Västerås Stadsmusikkår. Dom spelade jättebra och sen hölls det invigningstal. Dom borde ha avspärrat så man hade vetat vad man hade att hålla sig till. Mån...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards