Öppen Ridå

Alla inlägg under november 2014

Av Malin wiper - 30 november 2014 14:00

  

Min man och jag vaknade inte förrens 10.00 i morse och det var en besvikelse eftersom vi hade velat vara uppe tidigare och fikat till första adventsljuset. Vi fick snällt sitta i dagsljus och mysa en stund. I köket har vi nu denna ljusstake som vi inte hittade förra året. Så vi hade då en hög röd/trä som vi nu skall ha på vardagsrumsbordet. Vår änglaljusstake (Chirstina Scollin) får vila i år för vi har mindre lägenhet och den har en tendens att tappa vingarna hela tiden. svårt att limma fast så det håller. Jag kom ihåg på 90-talet då vi bodde i Katrineholm och besökte Stockholm ofta, då var vi till hennes "Änglabod" och hon var där själv så vi fick ett signerat foto. Hon la ner butiken för ett antal år sedan och har bara poesiaftnar numera 

 

   

Här ser ni min man som "Staty" i Stockaryd då vi var ständiga gäster där på Stationscafét....  Vi saknar Cafékvinnorna och att få besöka alla evenemang som var där då. Det är många minnen och vi har massor av bilder. Önskar att dom kom lite närmare geografiskt så man kunde träffas.

 

   

Här står jag på Stockarydparkens scen, lite stelt i snön för då var det riktig vinter. 

 

   

Senare på dan så gick vi upp på vinden för att testa nycklarna igen i förrådslåset. Min man hade även i lite olja men ändå gick låset inte att få upp trots att rätt nycklar använts och har funkat alltid förut. Dessutom var det bäckmörkt däruppe för lyset hade gått och hyresvärden var borta. Vi har en stor industrispot men batteriet i den hade gått så vi fick stå med två ficklampor. 

 

   

Till slut hämtade min man en hammare och var tvungen att slå sönder låset men det var lättare sagt än gjort. Låset ville inte ge med sig så han fick verkligen ta i med hårdhandskarna....  . Till slut fick min man upp låset och vi gick igenom alla 25 kartonger men inga julsaker fanns att hitta...   Då är det bara att trava ner i källaren och kolla där igen fast min man hittade ingenting sist  

 

Jag tycker denna gamla goding passar till detta inlägg. Trini Lopez med "If I had a Hammer". Jag blev väldigt glad när jag såg att han finns i livet och nu 77 år gammal. Många av ens äldre idoler har ju gått ur tiden tyvärr. Trini Lopez är en amerikansk sångare och gitarrist av mexikansk börd. Han är mest ihågkommen för denna låt och "Lemon Tree". Jag såg att han även varit med i filmen "12 fördömda män" från 1967. Han har deltagit i en välgörenhetskonsert för att samla in pengar till offren för jordbävningen 2004 i Indiska oceanen och tsunamin, nyligen har han kommut ut som gästartist i flera utställningar som hölls i Maastricht i Nederländerna med den holländska violinisten och kompositören André Rieu 

 

 

 

 


 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget och läsa en krönika av  Dan Gustavsson där han delar med sig av sina favoritböcker 

 

 

 

#Advent #Dan #Trini #Fördömda #Vaggerydstorget #Dan #Lås #Hammare #Vind

 

Av Malin wiper - 30 november 2014 09:00

  

En lampa jag såg på Rusta med kartmotiv. Min man gillar verkligen kartor men numera kollar han på datorn när det gäller sånt.


Nåt märkligt hände i går morse och denna gång för min man som  aldrig brukar råka ut för märkliga saker det brukar vara jag som står för sånt. I går kväll hämtade min man ner några kartonger från vinden med julsaker. I dom kartongerna fanns inga adventsljusstakar för våra fönster så i morse tog han med sig samma nycklar upp till vinden och helt plötsligt funkar inte nån av nycklarna i samma lås med samma nycklar som i går kväll...  Han gick upp igen och testade med samma resultat. Inget vill sig för oss just nu och jag själv mår sämre för varje dag men försöker ändå hålla mig uppe. Eftersom vi inte kom in så åkte vi ut för att köpa två nya adventsljusstakar. Vi har ändå haft dom gamla i ca 12 år och en av dom tre vi haft har gått ur tiden.  

 

   

Jag föll för denna adventsljusstake (Ekohallen) direkt för den var tidlös samtidigt som dom tre runda bollarna mjukade upp och det kändes lite som "discokulor". Den kommer från Star Trading och heter Gustavo Candlestick och kostar 375 kr. Vi såg när vi kom hem att den var lite låg för dom stora höga fönstren vi har nu men ändå ser man den bra utifrån. Klicka här för att se en bättre bild på adventsljusstaken men där kostar den nästan 600 kr men då är det en större modell.        

  

Discoqueen Gloria Gaynor med "I Will Survive" 

 

   

Tyvärr så blir det lite provisoriskt i våra fönster tills vi kommer in i förrådet där resten av julsakerna finns. Vi har stjärnor och annat som kan fylla upp lite. Om samma nycklar funkar i morgon då får jag rysningar.

 

   

I sovrumsfönstret har vi en granliknande lampa full med småhål som ger effekt men vi har inte bytt gardiner där än för dom är också på vinden...   

 

   

Vi hittade en tapetrulle på Rusta med en nyss hemkommen tapet som vi tyckte var så tuff och den skall vi tapetsera innerdörren med och även toalettdörren och ev garderoberna. Den kommer att ge värme åt hallen med dess vita väggar. Det är en tjock tapet som ser jättehäftig ut men det går inte satt få fram på bild så bra. Dom flesta i huset har ingen innerdörr men eftersom jag inte tål Comfort och det bryter igenom den vanliga ytterdörren så måste vi ha en. Vi hittade en på vinden som vi tog ner men den ser hemskt grå, trist och sliten ut så vi vill snygga till den lite. Alla färger vi har i hallen går igen i tapeten  

 

          

 

 

På skoskåpet i hallen har också fått lite julstämning men det kan hamna nån annanstans när vi hittar fler julsaker. Jag vill ha allt nere så man kan välja ut och passa in. Tänk om vi inte kommer in i förrådet då får min man slå sönder det och vi får skaffa ett nytt. 

 

   

Dessa figurer har vi haft ett tag. När vi bodde i Katrineholm så fick vi allt i vår källarförråd stulet så jag blev av med alla minnen från terapier jag arbetat på och annat som jag sparat på. Min man blev av med fiskespön, drag och annat för ca 30.000 kr men vi fick inte mer än 2.200 kr. Dessutom kläder som jag sparat från olika tider i livet, det gjorde ont...  

 

Jag glömde bort "Fredagsbluesen" som jag började med för två veckor sen...  mitt minne är inte som det ska just nu så vi får hoppa över denna veckan. 

 


Här kommer lite kompensation i form av kraftpaketet  Koko Taylor med I'm a Woman. 

 

 

     

 

 

 

 

#Adventsljusstake #Figurer #Skoskåp #Taylor #Gloria


Av Malin wiper - 29 november 2014 17:30

  

För några dagar sen då vi var inne i  Jönköping så passade vi på att gå in på Smycka Guld som  Rickard  Andersson tagit över för ett tag sen. Han driver även Wahlbergs Ur & Guld i Vaggeryd sen några år tillbaka. Det är ett familjeföretag som gått i generationer. När vi flyttade till Vaggeryd så var det hans mormor och morfar som drev butiken. Vi skulle ha gått dit igen på onsdagen men jag har inte orkat. Jag fick prioritera att gå på minglet. Klicka här för att komma in på Smycka Guld facebook. Butiken ligger centralt på östra Storgatan.

  

Här ser ni Richard som är en trevlig kille och endast 25 år gammal men vilket driv han har.  Han är en bra inköpare också för blandningen är otroligt bra och det finns nåt för alla, så även på hans andra butik 


  

Jag hade tänkt ta interiörbilder också men hade med mig den nya kameran och den funkar inte så bra så jag har nu gått över till min gamla. Hängsmycket till vänster tycker jag är jätteläckert. Det sprakar i koppar och dämpar ner i trä.       


Här en rundare variant som får mig att tänka på 1960-talet men dessa har en mer lyxig känsla över sig  

  

Detta är ett litet ställe för dom som skall förlova eller gifta sig. då sitter man här och provar ringar istället för att stå vid disken och det tycker jag var en bra idé. Det blir inte samma stress då utan man kan i lugn och ro se vad man vill ha för ringar

  

Det finns rätt mycket nu av såna här stela smycken och det är kul att saker får en revival men i ny tappning


  

Ytterligare ett som ser lite tufft ut och kan bäras både till fest och om man vill vara lite finare till vardags 

  

Eller varför inte blanda hårt och mjukt som på detta halsband med armband till


  

Lite jordglobsliknande armband med ring till. Fantasifullt och effektfullt för den som vill sticka ut lite

 

  

Stort eller litet, bara att välja på dessa runda lite konstnärligt utformade hängsmycken


  

Ett döskallehalsband för den vågade och lite rockiga personen 


  

Jag antar att detta är ringar eller hängen men jag kan ha fel, och glömde kolla på lapparna. Det ser i alla fall effektfullt ut på bild


  

Lite ruffare ringar men ack så tuffa. Jag själv gillar den som ser lite rostig ut på andra raden nerifrån 


Här en lite mer uppdaterad version av "Diamond are for ever" med Tamera Foster. Låten är från James Bondfilmen med samma namn från 1971 



#Smycka #Richard #Armband #Halsband #Ringar #Diamond #Tamera #Bond

Av Malin wiper - 29 november 2014 08:00

      

Acleja Blomsterhandel Interflora Fresh har nu börjat pynta inför julen och det gör dom med den äran. Alltid nåt nytt och påhittigt varje år. En bensindunk mitt i grönskan kan det bli häftigare? Nej säger jag            

  

En snyggt bunden krans med kottar i massor och en lysande röd rosett i centrum


  

Koppar börjar få en revival igen och dessa är jättesnygga


   ,   

Rolig ljusstake lite över det vanliga 

    

Knäckkola draperad med choklad, fin förpackning godis inför julen, jag köpte själv ett paket med knäckkolan som jag skall ge bort.  Lyktor i koppar 

 

     

 

   

      

   

Vintervit "Grisljusstake" så snyggt på gammal bok


  

Nyfiken röd

   

Julgodis i kartong i form av "Julbräck"


  

Krukor på fot från Ernst kirchsteiger med textrader

 

       

Klickbilder. Så här ser min flaska ut med löstagbar ljushållare 

 

I går fick vi både iväg vinsten till Tant glad som vann priset i utlottningen och sen julklapparna upp till norr och min mans brors barnbarn. Sen har vi köpt alla andra julklappar som vi som träffas ger varandra. Skönt till tusen och nu håller jag på att städa ett rum i taget och sen pyntar vi i helgen.  

 


    


  #Acleja #Jul #Knäckkola #Flaska #Ljushållare 

Av Malin wiper - 28 november 2014 19:00



 


I dag kom det ett tjockt kuvert i brevlådan och jag slet upp det direkt. Det kom från min bloggvän Pisan som jag känt i många år och vi träffades genom bloggandet. Kolla in så fint kort och smyckepåse. Pisans blogg heter "Liten Uggla"

 

 

 

Graham and Green

 


 


Hon har skickat dessa tuffa örhängen till mig som en julklapp. Tusen tack snälla goa du dom är jättehäftiga och ser ut som julkulor i silver. Dom skall jag ha på julafton så jag blir extra festlig.


 

 

 


 

Jag har köpt smycken av henne under årens lopp för hon är så kreativ och hittar på nytt och hennes alster välgjorda och fina. Dessutom har hon mitt handledsmått som är rätt smalt för att ha kroppshyddan jag besitter numera....  

 

     

 

 



Tony Bennett  och Lady Gaga med Anything goes. Tony har gjort duetter med dom flesta sångare. Han är nu 88 år och det känns ofattbart och även härligt att han kan fortsätta att underhålla. Det svänger verkligen om dessa två och att Lady Gaga även kan sjunga sån här musik känns kul.

 

 

 

 

#Örhängen #Pisan #Julkulor #Gaga #Tony

Av Malin wiper - 28 november 2014 13:00

   




     

Sen fortsatte minglet på Salong Hon & Han Frisör Interiöra. Här ser ni Evelina och Ellen som fixar lite vid festbordet  


  

Här ser ni en tjejen som var hårmodell för kvällen så vi fick följa en metod att slinga och det med rosa och lila slingor. Det var både Bella och Evelina som skötte detta och ni skall nu få följa händelseförloppet


  

Så här såg färgerna ut när dom penslades på

     

Här ser man slingorna klara och sen fixade Evelina till frisyren. Evelina har arbetat på salongen 3 år nu                                  


      

Det var så intressant att se hur det gick till

 

  

Här börjar det hela bli klart och tjejen passade så bra i dessa nyanser     

   


         

Klickbilder. Evelina i full action och på sista bilden fick jag en bra närbild på henne. Hon hade såna läckra örhängen och hennes topp var pricken över i:et


    


  

Här har Bella tagit över lite och hon hade också en jättesnygg knut. Jag hade en sån knut själv på 1960-talet då det var högsta mode, allt kommer tillbaka men i ny tappning. Bella har arbetat på salongen i 4 år 

 

  

Kolla in så snyggt håret blev och hon själv såg också jättebra ut

 

  

Här ser ni Sandras svärmor Inger Nordh och svärmoderns syster Ingrid Englund. Vi pratade en stund med svärmodern som var en ärtig och snygg kvinna och supertrevlig. likaså hennes syster. Det visade sig att hon kom uppifrån norrland precis som min man. Så dom hade lite att prata om

         


         

Jag köpte ändå en Bamboo hairstyling som vårdar håret för man fick ju både 20% rabatt och dessutom hade vi tillsammans 300 kr på inträdesbiljetten som vi fick handla för så jag behövde bara lägga till några kronor. Min man fotade mig några gånger men jag gör miner och blundar eller nåt annat hyss så det blir aldrig bra.         



  

Här står fina glada Sandra med lotter som skall dras 


      

Det ser nästan ut som riktiga äpplen men är prydnadsäpplen och denna fina stora plåthink finns att köpa där 

 

      

Här står min man och minglar samtidigt som han kollar in nåt  

 

     

Jag köpte en hållare till min nya hårfön som jag köpte hos dom för ett tag sen. Den skall vi sätta upp på väggen i badrummet. 

 

   

Vi fick goodibags med oss och eftersom vi var två så fick vi två...  Kolla in vad mycket vi fick...   

  

Grattis Sandra till att du varit egen företagare på din fina Salong i hela 15 år. 

 

 


#Mingel #Sandra #Lotter #Rosa #Evelina #hårmodell#Goodibags

Av Malin wiper - 28 november 2014 09:30


   


  


     

I går var min man och jag med på Salong Hon & Han Frisör Interiör 15-årsjubileum där det ordnats ett mingel. Här ser ni hela det härliga gänget som arbetar där. Längst till vänster en elev som heter Ellen, Sandra som driver salongen, Bella och Evelina. Jag har gått hos dom många år och ett bra koncept byter man inte bort. Dom är både kreativa, skickliga och otroligt trevliga och fina på alla vis. Man blir varm om hjärtat när man varit där och blivit ompysslad.  

                                        

 

    

   

       

Klickbilder

För några år sedan hette stället: Salong Hon & Han men sen kom Frisör Interiör till eftersom dom nu även har saker till försäljning. 


  

Dom hade ordnat en ställning där vi kunde hänga våra ytterkläder

 

  

Till minglet bjöds det på dessa läckra cupcakes som min man tog en av och sa att dom var ljuvliga


  

Jag kunde inte motstå dessa godsaker som var som små minisemlor men ändå inte helt lik semla i botten. Dom var så otroligt goda så tandvattnet rann....    


     

Sandras snygga knut som klädde henne jättefint. Även den häftiga blusen                      

 

  

Dessutom dessa klubbliknande saker som heter "Pops" min man provsmakade och såg ut njuta


  

Här sitter min man och jag för att få i oss godsakerna. Han drack cider och jag vin   


     

Här minglas det för fullt. Min man var ensam karl men sen kom en manlig journalist från Skillingaryd.nu och efter det ännu en man. Själv blev jag intervjuad av en tjej från Vaggerydstorget och det kommer att komma in i Jönköpings Posten. Jag fick några frågor och antar att jag hamnar i ett vimmelreportage. Jag har själv fotat tjejen förut när jag intervjuade Vaggerydstorget för ett tag sen. 


  

En liten tjej var där också med sin mamma och hon var jättefin och fick hjälpa till med att dra

lotter. Ett gulligt glatt par i bakgrunden

 

  

Här ser ni dom två glada vinnarna, som vann en styling. Martina Ojala till vänster och Inger Nordh till höger som är Sandras svärmor. Martina Ojala arbetar på samhällets glasögonbutik 

 

  

Dom hade 20% på allt i butiken. Tjejen till höger var så snygg i sina "korts" som det hette förr när jag hade såna men då var det ofta hängslen på dom. Hon var även så snygg i sin korta frisyr. Trots att Ritz hade "Tjejkväll" samtidigt så var det rätt mycket folk där. Vi hade jättetrevligt och stämningen var på topp och alla såg ut att trivas. Vi kom i samtal med några och det var givande. Jag fick inte med allt i detta inlägg så det kommer ett till senare i dag 



Fortsättning följer i nästa inlägg......................

 

 

#Mingel #Salong #Cupcakes #Semla #Sandra #Bella #Evelina #Ellen #Pops #Vin #Cider

Av Malin wiper - 27 november 2014 22:00

  

När vi åkte till mamma i måndags så mellanlandade vi i Ulricehamn för att fika eller äta nåt smått. Dom har många fina stenhus utefter denna väg mot centrum och parkeringen


  

Här går man ner från parkeringen på kullestensbeläggning till huvudgatan. 


  

Vi valde att gå på Bar Prego för att ta en god Italiensk smörgås som heter "heta mackan" som har blivit känd för nåt utöver det vanliga. Det är en salig blandning av olika stilar därinne och känns verkligen Italienskt. Här har dom satt en bardel i mitten och man får en kontinental känsla.

 

Klicka här för att komma in på Bar Prego i Ulricehamn. Klicka här för att komma in på deras facebook. Klicka här för att komma in på cafekartan. 


  

Heta mackan serveras i en liten korg men jag fick inga bra bilder därinne och är så less på den nya kameran så jag går tillbaka till min röda som min man fixat till.  Jag skall spara ihop till en dyrare bättre modell för man blir lite kräsen när man fotat länge och jag känner att jag vill utveckla mig


Klicka här för att se vad jag skrev sist vi var dit. Klicka här för att se vad jag skrev första gången vi var dit 


  

En plansch hänger en trappa upp där man också kan sitta. Såna planscher fanns i skolan när jag gick i första till tredje klass och sen försvann dom och blev gammalmodiga som läromedel. När jag såg den så tänkte jag: jäklar så gammal man blivit som upplevt detta...  Klicka här för att se att det blivit en renässans för skolplanscher 

 

En gammal kaffekvarn stod i fönstret som en snygg inredningsdetalj


    

Som jag sa så är det en salig och härlig blandning på baran.  

 

Min sons (Supernova Sightseeing) nya musikvideo som inte är lika melodiös som den förra och han har inte gjort nåt bildspel utan fyrverkerier. Den är ändå medryckande

 

   


 

 

#Ulricehamn #Prego #Mackan #Supernova



Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards