Öppen Ridå

Alla inlägg den 14 november 2014

Av Malin wiper - 14 november 2014 19:00

   
                                                                                                                   Doodles



                                                                                                                 

Son Seals med Friday Again. Son Seals var en amerikansk bluesgitarrist och sångare, det känns häftigt att jag sett honom live i Göteborg i slutet av 1970-talet. Det var magiskt och dessa bluseartister med sina band gav allt när dom spelade och sjöng så taket nästan lyfter sig. Blues skall upplevas live. Tyvärr dog han 2004 i en ålder av 62 år och dödsorsaken var diabetes. Under 2009 blev Son Seals invald i Blues Hall of Fame i kategorin "Performer"

 

 

 

 

Guitar case 

 

 

Jag kommer att ha lite blues i min blogg varje fredag ett tag framöver. Jag har sett rätt många bluesmän/kvinnor och grupper under mitt liv och det är nåt som sitter kvar som häftiga minnen. Det känns tidlöst och det svänger som tusan. Jag kommer även att bjuda på både gammal och ny blues. 

 

   

Detta är en Vinyl Lp som jag har i min gamla samling. Den heter "Midnight Son". Klicka här för att höra en låt från den skivan. Son Seals föddes i Osceola, Arkansas och började uppträda professionellt vid 13 års ålder. Först som trummis med Robert Nighthawk och senare som gitarrist. Vid 16 års ålder börjad han spela på T-99 på Echelon klubb med Walter Jefferson, "Little Walter" som var hans svåger. På klubben spelade han med många andra musiker såsom Albert King, Rufus Thomas, Bobby Bland, Junior Parker och Rosco GordonDeras olika stilar har bidragit till utvecklingen av Seals egna spelteknik

 

Här ett liveframträdande med honom "On My Knees".  Klicka här för att komma in på Youtube och se Son Seals ge gitarrlektioner. Det finns rätt många klipp där han lär ut. Klicka här för att komma in på ett ställe där hans lektionbok sälj 

 

Son Seals hade ett antal problem i sitt liv och han överlevde alla utom en av sina fjorton syskon, han blev skjuten i käken av sin hustru och blev så skadad så han fick gå igenom kirurgi för att rekonstruera skadorna.  1999 blev en del av hans  vänstra ben amputerat på grund av komplikationer från diabetesen. Det var inte slut där utan han förlorade sina tillhörigheter genom en brand när han var borta och uppträdde. Flera av hans prisade gitarrer stals från hans hem. Klicka här för att läsa en biografi över honom 

 

 

 

  

 

#Seals #Blues 

 

Av Malin wiper - 14 november 2014 13:15

   




    

Jag såg en fantastisk film på Netflix som påverkade mig mycket på alla vis. Den heter Like Water for Chocolate och är en romantisk gripande berättelse baserat på den populära romanen som publicerades 1989 av den mexikanska författaren Laura Esquivel. Den fick 11 Ariel utmärkelser i mexikanska Academy of Motion Pictures, inklusive en Ariel Award för bästa film. Den blev den mest inkomstbringande spanskspråkiga film någonsin som släppts i USA vid den tiden. Jag är inte förvånad för filmen var helt fantastiskt och då kan boken vara ännu bättre. Fattar inte att jag missat denna film som är från 1992 och för regin står Alfonso Arau. I rollerna ser vi Marco Leonardi, Lumi Cavazos, Regina Torné, Mario Iván, Ada Carrasco, Yareli Arizmendi. Klicka här för att se vilka fler som är med i filmen 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade bilden på boken som filmen bygger på. Laura Esquivel

 

 

 

     

 


Tita, som den yngsta dottern i en traditionell mexikansk familj, är förbjudet att gifta sig. Därför, när Pedro, pojken som hon har förälskat sig i, och hans far kommer att be om Tita hand i äktenskap, Tita mor, mamma Elena, vägrar. Mama Elena erbjuder hennes andra dotter, Rosaura och Pedro accepterar för att vara närmare Tita. Tita bakar bröllopstårta med tårar som orsakar kräkningar, gråt, och en längtan efter sin sanna kärlek i alla dem som äter det.


Ett år senare, och Tita känslor åter ingjuta en måltid som hon kockar. Hennes värme och passionen överföringar till sin syster Gertrudis, som övervinnas med lust, försök att kyla ner genom att ta en dusch, bara för att öste upp av en förbipasserande revolutionär soldat

 

 

Kärleksparet som står i centrum av filmen Marco Leonardi och Lumi Cavazos 


Filmen är en jordnära, magisk och fullständigt charmig i sin utformning och jag kunde inte slita mig ett ögonblick från filmen. Detta är nog det närmaste man kan komma en bok i sin berättelse och jag blir påverkad bara av att skriva om filmen. Den är både rolig, romantisk, tragisk, ja den har allt. Det är en annorlunda upplevelse att se denna film och jag kan inte förmedla riktigt vad jag vill ha sagt för jag hittar inte dom rätta orden. Dessutom var skådespelarna helt fantastiska så dom hade valt helt rätt rollbesättning och sånt tycker jag är väldigt viktigt för att en film skall bli trovärdig. Filmen var inte förutsägbar så man fick sig några rejäla överraskningar och speciellt på slutet. Det var lite av en släktkrönika och vad som händer om man har en tradition som skall följas generation efter generation och vad det kan ställa till.  

 

Av mig får filmen full pott, 5 mexiko-flaggor av 5 möjliga i betyg 

         

             

 

 

Trailern är lite andefattig och det är verkligen inte filmen

 

#Water #Ariel #Laura

Av Malin wiper - 14 november 2014 08:45

  

Ja då har man tagit influensasprutan men jag fick vänta rätt länge på vårdcentralen i går, jag har ju inte bråttomt utan all tid i världen på mig. Min man följde med för han hade slutat arbeta för dan. I väntrummet höll dom på  med att göra om så tv:n var borttagen och det verkade som belysningen i taket skulle förnyas

 

   

Sen blev vi sugna på fika för vi hade knappt ätit nåt och lunchen blev middag istället i går. Vi åkte iväg till Ritz Konditori för att sitta och mysa en stund.

 

   

det var så mysigt och stämningsfullt med ljus och blomma på varje bord så man kände mysfaktorn tränga sig in i kroppen

 

   

Här har vi då den nya soffgruppen längst in i lokalen och där satt vi senare för Min väninnan A-G:s dotter dök upp med sin ena son. Hon skulle på utvecklingssamtal i hans skola. Först skulle dom fika och då gjorde vi sällskap med dom i soffdelen. Hon är så fin och trevlig och vi gillar även hennes söner som  är två toppenkillar. 

 

  

   

Kolla in vilken häftig bild min man tog på sonen som hade en rolig mössa på sig "Angry Bird" som hans mormor stickat till honom. Hon är så skicklig på att både sticka och virka. Det blev väldigt färgstarkt med både mössan och vantarna. Vi ville att han drog ner den så vi fick se den i sin helhet. Klicka här för att se när dom var hos oss förra "Halloween". Klicka här för att se Angry bird trailer. Klicka här för att komma in på Angry Birds hemsida. När man inte har barnbarn så hänger man inte riktigt med i svängarna. 

 

   

Så här ser den fina killen ut när han dragit upp mössan.

 

   

Han hade även en rolig tröja på sig som hade luva, var svart med vitt blixlås som gick ända upp till toppen av luvan så här ser ni honom dold igen...   Tack till er båda för att ni förgyllde vår fikastund 

 

När vi sen kom hem så fick jag ett samtal från Värnamo sjukhus. Dom ringde upp igen och undrade naturligtvis varför jag inte svarade i mobilen när dom ringde upp på förmiddagen. Fick förklara att jag kommit åt volymknappen och bad om ursäkt. Fick i alla fall svar på att det inte blir nån operation före jul utan nån gång i januari. Jag frågade om det inte kunde eskalera och bli för sent men det var ingen fara sa sköterskan. Om det skulle hända nåt och förvärras så skulle jag höra av mig. Nu vet jag i alla fall läget så jag slipper tänka på detta före jul. 

 

Angry Birds Theme by London Philharmonic Orchestra

 

 

 

 

  

Italienska blir på svenska önskar er en härlig fredag    

 

 

 

#Ritz #Vårdcentralen #Luva #Angry #Väninna #Dotter #Operation #London

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards