Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 maj 2019

Säkerhetsbälte i buss och vattenbuss

Av Malin wiper - 14 maj 2019 13:00




         



När vi åkt buss så kommer det upp på skärmen att man skall använda säkerhetsbälte och sen upplyser även shauffören om detta. Vi sätter på oss det direkt men när jag tittar mig omkring så är det ingen annan som sätter på sig bältena. När en krock med buss sker så är det förödande om man inte har bälte på sig. Nästa gång vi åkte buss så tittade jag mig omkring då detta med bältet upplystets om och jag såg att ingen tog notis om detta utan var fullt upptagna med mobilerna.

 

            

 

Dessutom är sätena så små i nya bussar så det blir närkontakt av tredje graden om man skall sitta bredvid nån. För en med ländryggsbesvär är sätena förödande  och det gör också att jag inte kan åka buss så ofta. Allt skall sparas på men blir dyrare för passagerarna ändå. Vi med pension borde få billigare resor eller gratis för vi har samma utgifter med hyra, läkare, tandläkare mm. Fast helst högre pensioner så man slipper all välgörenhet och får känna sig som den person man är inuti. Ett kort med 10 resor kostar 500 kr. Varje resa kostar tur och retur 100 kr/person

 

     

Här kommer ett klipp om vad som händer om man inte har bälte och detta klipp är inte det värsta som kan hända för man kan åka som en projektil genom fönstret och sen är det slut. Fast detta visar ändå hur allvarligt det är utan bälte. Klicka här för att läsa mer om detta med bälte i buss 

 

I dag är jag på krigsstigen..     

 

             animated-city-image-0001 

En positiv sak är att solen skiner det är varmare och nu skall vi ut i verkligheten och röra på oss. Vi kommer att plantera ut våra pelargoner senare i dag och sen skall vi köpa blommor till dom andra balkonglådorna och krukorna. Nu måste jag bara ut efter två innedagar och känna vinden mot kinden och bruset från människor och trafik. Sköt om er och ha det så bra denna tisdag

 

      

Wow! 

 

 

#Buss #Pensioner #Klipp #Solen 

 
 
Veiken

Veiken

15 maj 2019 02:41

Jag håller med dig till 100% klart att man ska använda säkerhetsbälten om det finns.
Jättetråkigt att ni inte får åka gratis där du bor. Hos oss i Göteborg åker pensionärer gratis mellan 8.30 och 15.00 och efter 18.00 plus hela tiden på helgerna. Så borde alla i hela Sverige ha det! Kram

http://veiken.se

Malin wiper

15 maj 2019 07:41

Då flyttar jag tillbaka till Göteborg ;) ;) Det låter hur bra som helst. Håller med dig i det du skriver

Ännu bättre vore det om pensionerna var minst 15000 kr efter skatt för alla så slapp vi alla pensionärspriser.

Ha en fin dag i Götet
Kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards